INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AL-ZUHRI

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Pembagian Hadis Oleh: Nur Kholis, M.Ag. H. Thonthowi, S.Ag.
Advertisements

HADITS SUMBER KEDUA AJARAN ISLAM
BAHAN AJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
SUMBER-SUMBER HUKUM ISLAM
BAB IV SUMBER HUKUM ISLAM.
UNIVERSITAS SINGAPERBANGSA KARAWANG
SUNNAH By. Fauzul FH UPN JATIM.
PEMBAGIAN ILMU HADITS DAN CABANG-CABANGNYA
SEJARAH PERKEMBANGAN HADIS NABI SAW
Materi Pertemuan V Al Hadis/ As Sunnah.
Pembagian Khabar Dilihat dari Sisi Sampainya Hadits Kepada Kita
MUSTOLAH HADIS Presented by: Fikri Farikhin,M.Pd.I.
Oleh: Ali Ilhami Bin Basir
ISTILAH-ISTILAH HADITS
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
SUMBER HUKUM ISLAM.
Ruang Lingkup Dan Perkembangan Studi al-Qur’an
SUNNAH (AL-HADITS) SEBAGAI SUMBER AJARAN AGAMA ISLAM
Sumber Hukum Islam Al-Qur’an Al hadist Ijtihad. ALQURAN SEBAGAI SUMBER HUKUM PERTAMA ISLAM DAN SEJARAH PEMBUKUAN ALQURAN.
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
SEJARAH PEMBUKUAN HADITH & IDEOLOGI ORIENTALIS MENGENAI HADITH
Ulum hadis (Science of Hadith)
KOMPONEN HADITS DAN KLASIFIKASI HADITS
ASSALAMUALAIKUM.
BAHASAN HARI INI PENGERTIAN & FUNGSI AL-SUNNAH & AL-HADITS
Makna ilmu hadits Prof. Dr. Hasbi al-Siddiqi, sebagaimana dikutib Syuhudi Ismail dan Nur Sulaiman, mengartikan ilmu Hadits sebagai segala pengetahuan.
TEORI SANAD HADIS Pengertian sanad Urgernsi sanad
Pemb. Hadits dari sisi Kuantitas Sanad
MASA PEMBINAAN, PENGEMBANGAN, DAN PEMBUKUAN (ABAD VII-X M)
SUDAHKAH ANDA SIAP??? BERKONSENTRASILAH!!!!!.
KAEDAH KESHAHIHAN SANAD DAN MATAN HADIS
SUDAHKAH ANDA SIAP??? BERKONSENTRASILAH!!!!!.
Anggota Kelompok 1 Abdul cholid Alfian Nafri Zetriadi M. Abdurrahman
PENDAHULUAN TUJUAN SYARI’AT ISLAM
HADITS MARFU’, MAUQUF DAN MAQTHU’
SUMBER HUKUM ISLAM.
Assalamu’alaikum wr.wb
Ulumul Hadis dan Ruang Lingkupnya
Makna ilmu hadits Prof. Dr. Hasbi al-Siddiqi, sebagaimana dikutib Syuhudi Ismail dan Nur Sulaiman, mengartikan ilmu Hadits sebagai segala pengetahuan.
As-Sunnah oleh: BAEHAQI, MA
HADITS SEBAGAI SUMBER HUKUM ISLAM
Materi Pertemuan IV Al Hadis/ As Sunnah.
DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM ANDALUS MINGGU KE-3
PENGUCAPAN AWAM ZAMRI AMINUDDIN.
KAJIAN TINDAKAN SEJARAH. KAJIAN TINDAKAN SEJARAH.
 Kedudukan sunnah (hadis) dalam Islam sebagai sumber hukum. Para ulama juga telah berkonsensus bahwa dasar hukum Islam adalah Al- Quran dan sunnah (hadis).
SYARIKAT Menurut bahasa: Bermaksud perkongsian melalui kontrak atau tanpa kontrak. Menurut istilah ulama fikah: Syarikat ialah hak dua orang atau lebih.
Diploma Pengajian Islam Andalus Minggu -1
PRA DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM
U. Mohamad Zahir Bin Kasir
3. Reka Bentuk Kurikulum Sumber-Sumber Reka Bentuk Kurikulum
RASMUL QURAN Tajuk-tajuk perbincangan:- Ilmu Rasmul Quran
MANHAJ BERINTERAKSI DENGAN RIWAYAT ISRAILIYAT DALAM TAFSIR AL-QURAN
JUAL BELI SALAM Definisi
Sesi 1 Qawaid Fiqhiyyah.
KAJIAN TEMPATAN APA ITU KERJA KURSUS
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 931 USULUDDIN
Tafsir MawdHu’i.
USUL FIQH SESSI 3 SUMBER-SUMBER HUKUM
Sessi 1 Qawaid Fiqhiyyah
PERWAKILAN (WAKALAH) Menurut bahasa: Menyerahkan sesuatu
Perjumpaan Bersemuka Pertama Semester Kedua Sesi 2010/2011
Ukhti Diwi Abbas.
BAB 1 : AQIDAH – DEFINASI, KEPENTINGAN DAN SUMBER RUJUKAN
Perundangan Zaman Rasulullah
FITNAH DAJJAL & AKHIR ZAMAN
ANASIR HADIS.
PUNCA UTAMA PENYELEWENGAN DALAM TAFSIR
AL HADIST RAJA BATAR HASIBUAN PMI-B FDK UINSU 2019 DOSEN: H. MOHD IQBAL A. MUIN, LC,MA.
Transcript presentasi:

INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AL-ZUHRI Diploma Pengajian al-Quran dan al-Sunnah (DPQS) ULUM AL-HADITH INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AL-ZUHRI

TUGASAN ULUM AL-HADITH (30 MARKAH) Tajuk Tugasan: 1- Sejarah Perkembangan Ulum al-Hadith pada Tahap Pertama dan Kedua 2- Hubungan al-Hadith dengan al-Quran 3- Pengenalan ringkas Kitab Sahih al-Bukhari 4- Pengenalan ringkas Kitab Sahih Muslim 5- Pengenalan ringkas Kitab Sunan Abu Daud 6- Pengenalan ringkas Sunan al-Tirmidhi 7- Pengenalan ringkas Kitab Sunan al-Nasa’i 8- Pengenalan ringkas Kitab Sunan Ibn Majah

Penilaian: Bahasa [5 markah] (penggunaan perkataan yang tepat, susunan bahasa, kesalahan ejaan) Susun atur [5 markah] (susunan bab, nota kaki, sumber rujukan) Isi Perbahasan [20 markah] (Ketepatan isi dan skop perbahasan kajian) Tarikh Akhir Penghantaran Tugasan: 15 Januari 2012

Pengenalan Istilah-Istilah Asas Definisi Dan Perbahasan Ringkas: Pengajian Hadith Riwayah & Dirayah Sanad, Matan, Rawi & Muhaddith Al-Khabar, Al-Hadith, Al-Athar, al-Sunnah Perbezaan Antara kempat-empat istilah

Riwayah Dirayah Pengajian hadith

Pengajian hadis Riwayah Merujuk kepada ilmu yang berkaitan dengan periwayatan dan pensabitan hadith melalui pengetahuan yang merangkumi semua rantaian sanadnya, penyebutan lafaz-lafaznya dengan betul dan tepat sama ada dalam sanad atau matan, pentahkikan nama-nama yang disebutkan di dalam keduanya (sanad atau matan) dan setiap aspek yang berkaitan dengan nukilan yang sahih dan tepat bagi sesebuah hadith pada kedua-dua aspek (sanad dan matan) tanpa membahaskan perihal kedua-dua sanad dan matan.

RIWAYAH DENGAN LAFAZ DENGAN MAKNA

HUKUM RIWAYAH DENGAN MAKNA Sebahagian sahabat, Tabiin dan ahli Hadith mengharuskan riwayat dengan cara ini. Sebahagian sahabat, Tabiin dan ahli Hadith tidak membenarkan riwayat makna kerana tidak menepati syarat-syarat tertentu. Ulama sepakat mengatakan TIDAK BOLEH meriwayatkan dengan makna jika sekiranya perawi itu tidak mengetahui makna perkataan, topiknya, tidak mahir dengan bahasa Arab dan ucapannya, tidak mengetahui tentang fekah dan perselisihan hukum serta syarat-syarat lain yang wajar dipenuhi.

Dalam konteks perawi yang mahir mengenai hadith, ilmunya, bahasa Arab dan memenuhi syarat-syaratnya. Ulama berpendapat: Sebahagian ulama hadith, ulama usul dan ulama Fiqh tetap menolak riwayat dengan makna. Sebahagian mereka hanya menegah riwayat dengan cara ini pada hadith marfu’ sahaja. Sebahagian mengharuskan jika penukaran perkataan yang seerti dengannya. Sebahagian mengharuskan bila perawi lupa dan hanya mengingati maksud hadith sahaja. Ada yang mengharuskan riwayat dengan cara ini hanya untuk perawi dari kalangan sahabat.

Syarat riwayat dengan makna Perawi mesti mahir dengan lafaz-lafaz hadith secara mendalam. Riwayat itu mestilah khabar yang zahir maknanya, tidak samar-samar atau mengandung makna yang tersirat lain. Penukaran lafaz dengan makna yang seerti. Lafaz yang diganti hendaklah benar-benar tepat tanpa sebarang tambahan dan pengurangan.

Skop perbahasan hadis Riwayah Mengenali diri dan peribadi Rasulullah s.a.w dari sudut keistimewaannya di dalam perkataan, perbuatan, pengakuan dan sifat-sifat baginda.

PENGAJIAN HADITH DIRAYAH Ilmu mengenai prinsip-prinsip untuk mengenali perihal sanad dan matan. Prinsip-prinsip ini dijadikan sebagai wasilah (perantaraan) untuk mengetahui samada sesuatu hadith itu diterima atau ditolak melalui penelitian, pembezaan, kritikan, kajian mengenai anasir-anasir yang membolehkan hukum terhadap sesuatu sanad samada ia sahih atau dhaif dan kajian untuk memahami maksud matan dengan kefahaman ilmiah.

Ilmu yang memperkenalkan segala kaedah berkaitan keadaan perawi, matan, metod penyampaian dan penerimaan hadith juga sifat rijal hadith. Konteks lain ilmu dirayah juga dikenali dengan; Ulum al-Hadith, Mustalah al-Hadith dan Usul al-hadith. Menurut Ibn Hajar al-Asqalani, ia adalah metodologi hadith untuk mengetahui keadaan perawi dan riwayat mereka.

Skop PERBAHASAN HADITH DIRAYAH MATAN (LAFAZ HADITH) Sanad (Rangkaian perawi) Perbincangan tertumpu kepada sifat perawi, iaitu sahih, Hasan dan dhaif. Jenis-jenis hadis dhaif seperti: Munqati’, mudtarib, syaz…. Hadith Palsu Perbincangan adalah dari aspek perbincangan perawi iatu : Ahad dan Mutawatir Jenis hadith Ahad Jenis hadith Mutawatir Riwayat hidup perawi Ilmu Jarh wa al-Ta’dil Metod penerimaan riwayat Metodologi buku-buku yang dihasilkan. Memastikan sanadnya bersambung atau terputus. Memastikan tiada penambahan dan penyelewengan pada sanad.

DEFINISI Sanad, Matan, Rawi & Muhaddith

SANAD Rantaian para perawi yang meriwayatkan sesuatu hadith; dari perawi yang pertama sehinggalah kepada perawi terakhir yang disebutkan dalam matan (teks hadith). Istilah sanad juga digunakan bagi perbuatan menyebut atau menyatakan rantaian perawi.

MATAN Matan adalah teks hadith yang datang setelah sanad.

Al-RAWI Al-Rawi ialah orang yang meriwayatkan hadith. Setiap nama yang ada dalam sanad hadith dipanggil sebagai rawi (periwayat hadith) .

Al-muhaddith Gelaran yang diberikan kepada seseorang yang melibatkan diri dalam ilmu hadith riwayah dan dirayah serta mempunyai pengetahuan mengenai sebahagian besar hadith-hadith dan para perawi pada zamannya. Pada masa kini gelaran al-Muhaddith adalah merujuk kepada seseorang yang melibatkan diri secar ikhlas dalam kajian-kajian berorientasikan hadith dan pengajiannya, berkeupayaan tinggi dalam melakaukan kajian, menyelidik perihal perawi hadis melalui aspek al-Jarh wa al-Ta’dil daripada rujukan kitab-kitab hadith utama berpengetahuan luas berkenaan sumber-sumber hadith dan para perawinya, syarah hadith, serta menguasai metod untuk berikteraksi dengan hadis-hadis nabawi mengikut keadaan tempat sebab meskipun meibatkan hadith-hadith yang bercanggha dan bermasalah.

SANAD AL-RAWI (Periwayat Hadith) MATAN

DEFINISI Al-Khabar, Al-Hadith, Al-Athar, al-Sunnah

Al-Hadith Bahasa: sesuatu yang baru atau ucapan. Istilah: Segala ucapan, perbuatan, taqrir atau sifat yang disandarkan kepada Nabi s.a.w. sahaja. Al-Hadith al-Hadith lebih khusus daripada al-Khabar. al-Hadith juga dinamakan al-Sunnah.

Al-Sunnah Bahasa: Kebiasaan, yang indah, cara, jalan dll. Istilah: ia terbahagi kepada dua: Sunnah Umum (Ajaran Islam keseluruhannya, sama ada daripada al-Quran atau drpd al-Hadith). Sunnah Khusus (Iaitu al-Hadith). Al-Sunnah

Al-Athar Bahasa: Kesan, bekas, peninggalan. al-Athar lebih khusus daripada al-Khabar dan lebih umum drpd al-Hadith. Bahasa: Kesan, bekas, peninggalan. Istilah: Segala ucapan, perbuatan, taqrir atau sifat yang disandarkan kepada para sahabat Nabi s.a.w. atau tabi’in.

Al-Khabar Bahasa: Berita. Istilah: Segala ucapan, perbuatan, taqrir atau sifat yang disandarkan kepada sesiapa sahaja sama ada Nabi s.a.w. atau sahabatnya atau tabi’in atau yang lain. Al-Khabar Ini bermakna al-Khabar merupakan suatu istilah yang umum.

Perbezaan antara al-sunnah dan al-hadith Majoriti Ahli Hadith Tidak membezakan antara al-Sunnah & al-hadith Minoriti Ahli Hadith al-Sunnah ada perbezaan dengan al-hadith . Al-Sunnah sesuatu yang merangkumi tingkah laku Nabi sahaja. Al-Hadith merangkumi semua Sebahagian Ahli Hadith al-Sunnah -‘Amaliyah yang mutawatir. Al-Hadith – ‘Amaliah tidak mutawatir

Perbezaan antara al-athar dan al-khabar Majoriti Ahli Hadith Menggunakan istilah hadith, Khabar dan Athar dengan makna yang sama. Setengah Ulama Hadith Khabar lebih umum Khabr merangkumi atahr tetapi athar tidak merangkumi Khabar Majoriti Ulama Khurasan Khabar dan hadith mengandungi makna yang sama Athar hanya terhad pada kata-kata dan keputusan sahabat sahaja.

Pembahagian Al-Hadith Secara Umum Dari Tiga Sudut Derajat Kekuatannya [Sifat Perawi] Sudut Pembicaranya [Sanad Terakhir Sebelum Matan] Jumlah Perawi 1. Sahih 2. Hasan 3. Dha’if AL - HADITH 1. Mutawatir 2. Ahad 1. Qudsi 2. Marfu’ 3. Maqtu’ 4. Mauquf.

Pembahagian Al-Hadith Secara Umum Pembicara Qudsi Marfu’ Mauquf Maqtu’ Jumlah Perawi Mutawatir Lafdzi Maknawi Ahad Gharib ‘Aziz Masyhur Derajat Kekuatan Maqbul Sahih Lidzatih Lighairih Hasan Mardud Dhaif Sanad Gugur Tuduhan Terhadap Perawi