Fiqh Munakahat.

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
PERNIKAHAN.
Advertisements

Kelompok Agama Bagus,Arip,Rio,Hafiz
Perkawinan antara orang berbeda agama.
12/18/20141 HUKUM ISLAM TENTANG MUNAKAHAT By: Mista Hadi Permana, S.Ag., M.Pd.I.
RUKUN DAN SYARAT PERKAWINAN
BAB III SYARAT DAN RUKUN PERKAWINAN YANG SYAH
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
SIFAT-SIFAT TERPUJI ADIL Pengertian Adil
Munakahat / perkawinan
HUBUNGAN HUKUM ANTARA ORANG TUA DAN ANAK
Ketentuan-ketentuan hukum perkawinan menurut hukum Islam terdapat dalam ayat-ayat pada beberapa surat dalam al-Qur’an an as-Sunnah yang sudah dirumuskan.
LARANGAN PERKAWINAN DALAM ISLAM
MUNAKAHAT Disusun oleh: Handy Ryan N ( ) Supriatna ( )
HUKUM PERKAWINAN ISLAM
MUNAKAHAH.
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
BATAS-BATAS PERGAULAN
Kartika Melati Putri P E R N I K A H A N.
Oleh : Drs. H.M. Muslih Husein, M.Ag
PEMBATALAN PERKAWINAN
BAB 7 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
ILMU PERANAN ILMU DALAM PEMBENTUKAN KELUARGA DAN MASYARAKAT PENGENALAN
PERNIKAHAN Lanjutan.
PENCEGAHAN dan PEMBATALAN PERKAWINAN
Fiqih Nikah.
ASAS-ASAS HUKUM PERKAWINAN
SISTEM KEKELUARGAAN DALAM ISLAM
HUBUNGAN ANTARA NORMA PERKAWINAN ISLAM DENGAN SISTEM KEKELUARGAAN ISLAM Dr.Gemala Dewi.SH.,LLM.
ASAS-ASAS HUKUM PERKAWINAN & HUKUM KEWARISAN
Oleh Dr. tgk anwar ali, st. m.Ag. mt.
TALAK Secara etimologi kata talak الطلاقbermakna yaitu melepas, mengurai, atau meninggalkan; melepas atau mengurai tali pengikat, baik tali pengikat itu.
HUKUM PERKAWINAN ADAT.
PENCEGAHAN dan PEMBATALAN PERKAWINAN
HUKUM PERKAWINAN Moh. Saleh Ismail.
TALAK Disusun Oleh: Ahmad Fauzi Anindya Dwi Utami Ansori Nur Aziz
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM Semester I Kelas XII Sekolah Menengah Atas
MUNAKAT Standar Kompetensi:
Kumpulan 11 SALASILAH KELUARGA.
PERKAHWINAN DALAM ISLAM.
PENDIDIKAN ISLAM HAJI DAN UMRAH TINGKATAN 4 IBADAT.
AL-IJARAH (KONTRAK SEWA)
HUTANG (QARDH) Menurut istilah Fuqaha’:
BAB 5 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
PERKARA HALAL TAPI ALLAH MURKA KITA LAKUKAN ?
TASAWWUR ISLAM II WEEK 2 MUNAKAHAT DALAM ISLAM
PRA DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM
SIMPANAN (WADI‘AH) Menurut bahasa: Wadi‘ah atau simpanan merujuk kepada perbuatan meletakkan sesuatu barang kepada seseorang yang bukan pemiliknya untuk.
Ila’,Zihar Dan Li’an Terdapat tiga perkara yang sama dengan talak atau ia bertukar menjadi talak.Perkara tersebut ialah: 1-Ila’ 2-Zihar 3-Li’an.
Ila’,Zihar Dan Li’an Terdapat tiga perkara yang sama dengan talak atau ia bertukar menjadi talak.Perkara tersebut ialah: 1-Ila’ 2-Zihar 3-Li’an.
PINJAMAN (‘ARIYYAH) Istilah ‘ariyyah menurut bahasa:
BAB 4 : MENJAGA AKHLAK TERHADAP KELUARGA
PENGURUSAN HARTA DALAM PERUNDANGAN ISLAM
Talak Pengertian Talak: Dari segi bahasa:melepas dan terlepas.
Talak Pengertian Talak: Dari segi bahasa:melepas dan terlepas.
Rujuk Ertinya: Mengembalikan ikatan pernikahan selepas berlaku perceraian semasa dalam iddah talak satu atau dua Ianya hanya berlaku dalam perceraian selepas.
INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AL-ZUHRI (Sesi Ke-4)
BAB 5 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
Faraidh.
PERWAKILAN (WAKALAH) Menurut bahasa: Menyerahkan sesuatu
PERKAHWINAN DALAM ISLAM
Ila’ Ertinya: Suami bersumpah tidak akan bersetubuh dengan isterinya
Adat Resam Perkahwinan Melayu
Mereka mempunyai 3 hukum: 1-Mahjub: a-Jika pewaris mempunyai bapa
ASAS-ASAS HUKUM PERKAWINAN & HUKUM KEWARISAN
Perundangan Zaman Rasulullah
Adik Beradik Lelaki/Perempuan Seibu
BAB 6: MENJAGA AKHLAK DALAM BERPAKAIAN
PERNIKAHAN DALAM ISLAM KELOMPOK 1 M. RIDHO RAMADHAN MAHFID YUDISTIRA M. AGRI PAHLEVI RUDY SAPUTRO.
Rujuk Ertinya: Mengembalikan ikatan pernikahan selepas berlaku perceraian semasa dalam iddah talak satu atau dua Ianya hanya berlaku dalam perceraian selepas.
BU-MA-GI x HUKUM Oleh: MAILIZA.
Transcript presentasi:

Fiqh Munakahat

Topik-topik pengajian Bab Munakahat: Pernikahan dalam Islam Poligami dalam Islam Nusyuz Fasakh, talak, khuluk dan rujuk Iddah Nafkah dan penjagaan anak Ila’, zihar dan li’an

Pengertian nikah Dari segi bahasa: Bersatu dan berkumpul Dari segi syarak: Satu akad yang menghalalkan penyatuan dan perkongsian hidup lelaki dan wanita Dalil pensyariatan pernikahan ialah Surah An-Nisa’ : 3, Surah An-Nur:32, Surah Ar-Rum:21

Hikmah-hikmah pernikahan Menyahut seruan fitrah manusia Melahirkan keturunan yang sholeh Mewujudkan ketenangan jiwa Memelihara akhlak dari keruntuhan Memelihara kewujudan manusia Meluaskan ikatan persaudaraan

Hukum pernikahan Sunat – Bagi yang mampu secara zahir dan batin dan ada keinginan Makruh – Bagi yang tidak mampu secara zahir dan batin tapi ada keinginan Wajib – Bagi yang mampu secara zahir dan batin dan ada keinginan kuat yang dikhuatiri jatuh zina Haram – Bagi yang tidak mampu secara zahir dan batin tapi bertujuan menzalimi isterinya Harus – Bagi yang mampu tapi tiada keinginan

Persediaan sebelum nikah Memilih jodoh yang terbaik Hadith Nabi s.a.w.:”Dinikahi wanita kerana empat perkara: hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Utamakan yang kuat beragama, pasti kamu selamat.”

Ciri-ciri bakal isteri yang baik Kuat pegangan agama Memiliki sifat kasih sayang dan lemah lembut Subur iaitu dapat melahirkan anak Berasal keturunan yang mulia Berilmu pengetahuan Digalakkan yang masih perawan

Ciri-ciri suami idaman Kuat pegangan agama Berakhlak mulia Mempunyai harta Berilmu pengetahuan Berketurunan mulia Sihat jasmani

Tujuan pemilihan calon pasangan Supaya rumahtangga yang bakal dibina menjadi harmoni Supaya lahir perasaan kasih-mengasihi dan reda-meredai Supaya melahirkan zuriat yang mulia dan berguna

Peminangan dan pertunangan Peminangan adalah suatu proses untuk menyatakan keinginan daripada seorang lelaki kepada seorang wanita untuk dinikahi Pertunangan adalah ikat janji tempoh pengenalan dan persiapan untuk berumahtangga

Jenis-jenis pinangan Pinangan terus terang Contoh berkata: “ Saya ingin mengambil anak awak sebagai isteri saya.” – Ini dibenarkan untuk meminang anak dara, wanita yang tidak berada dalam iddah dan bukan mahram

Jenis-jenis pinangan Pinangan sindiran/kiasan Contoh berkata: “ Anak awak cantik dan ramai orang sukakannya.” Pinangan ini dibenarkan untuk wanita yang dalam iddah kematian suaminya atau iddah talak bain(talak tiga atau fasakh)

Pinangan yang diharamkan Kepada wanita yang bersuami Kepada wanita yang mahram Kepada wanita yang dalam iddah talak raj’i Kepada wanita yang sudah dipinangi dan diterima pinangan

Minta pandangan orang tentang pasangan Mesti menjelaskan dengan jujur kebaikan dan keburukan pasangan itu. Dalilnya ialah hadith Fatimah binti Qais yang meminta pandangan Nabi saw mengenai dua lelaki yang meminangnya. Nabi saw menceritakan keburukan mereka dan menyuruhnya bernikah dengan Usamah bin Zaid

Maskahwin Harta yang wajib diberikan oleh suami kepada isterinya setelah akad nikah Tujuannya ialah menunjukkan kemampuan dan kesungguhan suami memelihara keluarganya Hukumnya wajib sebaik sahaja selesai akad nikah

Maskahwin Dalilnya dalam Surah An-Nisa’:4 Menyebutkan kadar maskahwin ketika akad nikah adalah sunat Maskahwin adalah milik mutlak seorang isteri tetapi wali akan menerimanya bagi pihak isteri Tiada had minima dan maksima maskahwin.Ia bergantung kepada kemampuan suami.

Maskahwin Maskahwin boleh disegerakan atau ditangguhkan menurut persetujuan kedua pihak Maskahwin wajib diberikan sepenuhnya jika suami telah menyetubuhi isterinya atau salah seorang sama ada suami atau isteri meninggal dunia sebelum atau sesudah persetubuhan

Maskahwin Maskahwin wajib diberikan separuh jumlahnya jika suami menceraikan isterinya selepas akad nikah sebelum dia menyetubuhi isterinya. Maskahwin tidak wajib diberikan jika isteri berpisah dengan suaminya sebelum berlaku persetubuhan dan ianya berlaku disebabkan isteri seperti murtad atau kecacatan.

Syarat-syarat maskahwin Mestilah benda yang suci Memberi faedah seperti mengajar ilmu agama atau Al-Quran Diketahui sifat dan jumlahnya Ia adalah milik suami

Hantaran Barang yang daripada maskahwin, persalinan, buah-buahan dan makanan. Ia diberikan oleh pihak lelaki dan wanita dalam jumlah yang ganjil seperti 7,9,11 dulang. Tiada kadar tertentu.Hukumnya harus Bukan untuk menunjuk-nunjuk atau membazir.

Hikmah hantaran Mengeratkan hubungan kekeluargaan Memuliakan pengantin lelaki dan perempuan Saling bertukar hadiah antara kedua belah pihak

Wanita yang haram dinikahi Pengharaman ini kerana beberapa sebab seperti penghormatan, fitrah semulajadi manusia dan membina hubungan kekeluargaan. Wanita seumpama ini digelar mahram. Mereka terbahagi kepad dua golongan:

Pembahagian mahram Mahram muabbad iaitu mereka yang haram dinikahi selamanya Mahram muaqqat iaitu mereka yang haram dinikahi untuk sementara waktu sahaja Sebab-sebab pengharaman selamanya: Hubungan keturunan

Mahram muabbad Ibu, nenek moyang ke atas sebelah bapa atau ibu Anak perempuan, cucu cicit ke bawah Adik-beradik kandung atau sebapa atau seibu Anak saudara kandung atau sebapa atau seibu

Mahram muabbad Emak saudara kandung atau sebapa atau seibu (sebelah bapa) Emak saudara kandung atau sebapa atau seibu(sebelah ibu) Pengharaman kerana susuan Golongan wanita ini adalah sama seperti mahram keturunan

Mahram muabbad Pengharaman dengan susuan disebabkan pernikahan, contoh: Ibu mertua susuan Anak tiri susuan Isteri bapa susuan Isteri menantu susuan

Mahram muabbad Pengharaman kerana pernikahan Isteri bapa,datuk ke atas(ibu tiri) Isteri anak,cucu ke bawah (menantu) Ibu mertua Anak tiri

Mahram muaqqat Wanita yang diharamkan dinikahi untuk sementara waktu kerana ada halangan Adik-beradik isteri (ipar) Emak saudara dan anak saudara isteri Isteri yang kelima Wanita kafir penyembah berhala Isteri orang lain Isteri dalam iddah Isteri talak tiga

Rukun-rukun nikah Ijab dan kabul Ijab adalah ucapan wali pengantin wanita kepada pengantin lelaki Kabul ialah balasan pengantin lelaki kepada ucapan wali pengantin wanita Tujuannya ialah menzahirkan kerelaan pasangan pengantin terhadap pernikahan itu

Syarat-syarat ijab kabul Menggunakan lafaz nikah atau kahwin Ijab kabul bersambung ucapannya Wali dan pengantin lelaki waras sehingga selesai akad nikah Tidak bersyarat Tidak bertempoh

Rukun kedua nikah Pengantin wanita, syarat-syaratnya: Beragama Islam atau ahli Kitab Bukan mahram,dalam iddah,isteri orang lain atau sudah dipinang Ditentukan siapakah orangnya Bukan dalam ihram haji atau umrah

Rukun ketiga nikah Pengantin lelaki, syarat-syaratnya: Beragama Islam Bukan mahram Ditentukan siapakah orangnya Bukan dalam ihram haji atau umrah Tidak mempunyai empat orang isteri

Rukun keempat nikah Wali iaitu ahli keluarga lelaki yang hampir dengan pengantin wanita Wali terbahagi kepada dua golongan; wali mujbir dan wali bukan mujbir Wali mujbir ialah bapa atau datuk sebelah bapa kepada seorang gadis Wali bukan mujbir ialah wali-wali selain bapa dan datuk sebelah bapa

Hikmah adanya wali Menjaga keselamatan dan kehormatan wanita dari dipermainkan Menonjolkan sifat prihatin dan tanggungjawab ahli keluarga wanita Memelihara sifat malu wanita

Keistimewaan wali mujbir Bapa atau datuk berhak mengahwinkan anak gadisnya tanpa kebenaran dan kerelaannya kerana sifat kasihsayang yang mendalam Ada tiga syarat wali mujbir: Tiada permusuhan ketara antara wali dan wanita itu Pernikahan hendaklah sekufu Bakal suami mampu segera bayar maskahwin

Hukum nikah tanpa wali Nikahnya tidak sah. Pasangan wajib dipisahkan. Jika berlaku persetubuhan, wanita itu berhak mendapat mahar misil Pasangan akan dikenakan hukuman ta’zir sama ada penjara, denda atau sebat

Susunan wali-wali nikah Bapa Bapa kepada bapa (datuk) Adik-beradik lelaki kandung Adik-beradik lelaki sebapa Anak saudara lelaki kandung Anak saudara lelaki sebapa

Susunan wali-wali nikah Bapa saudara kandung sebelah bapa Bapa saudara sebapa sebelah bapa Sepupu lelaki kandung Sepupu lelaki sebapa

Syarat-syarat wali Islam Adil iaitu tidak buat dosa besar atau berterusan buat dosa kecil Baligh Berakal Bukan dalam keadaan ihram haji atau umrah

Hukum wali enggan kahwinkan wanita Jika pilihan wanita itu seorang lelaki yang setaraf dengannya dengan mahar misil, wali mesti mengahwinkannya. Jika tidak, wanita berhak mengadu kepada hakim yang akan menikahkannya. Jika pilihan itu tidak setaraf atau maharnya bukan misil atau wali ada pilihan setaraf, maka berhak wali menghalanginya dan hakim tidak boleh masuk campur.

Hukum jika wali dekat tiada Jika wali terdekat dengan wanita berada di tempat yang jaraknya dua marhalah atau lebih, maka hak wali berpindah kepada wali hakim. Jika wali terdekat berada kurang dua marhalah, maka tiada siap boleh mengahwinkan wanita itu tanpa izinnya atau perwakilannya.

Dua wali yang sama taraf Contohnya dua adik beradik kandung, dua anak saudara kandung,dua pakcik Dalam hal ini,disunatkan jadi wali: Orang yang paling faham hal pernikahan Orang yang lebih warak Orang yang lebih tua

Tiada wali langsung Dalam hal ini, wanita itu akan dinikahkan oleh wali hakim atau seorang muslim di tempat itu.

Rukun kelima nikah Dua orang saksi,syarat-syaratnya: Islam Lelaki Berakal dan baligh Adil Mendengar dan melihat

Hak dan tanggungjawab Hak bagi suami isteri bersetubuh dalam keadaan yang dibenarkan Isteri wajib mentaati dan melayan suami dengan baik Suami wajib menyerahkan maskahwin Suami wajib memberi nafkah

Hak dan tanggungjawab Suami wajib berlaku adil jika poligami Anak yang lahir dinasabkan kepada bapanya Mewarisi harta pusaka pasangan

Sunat-sunat akad nikah Khutbah nikah sebelum akad nikah dimulakan Mendoakan kebaikan untuk pengantin Menghebahkan pernikahan dan memukul gendang Membaca doa ketika ingin bersatu

Sunat akad nikah Mengadakan walimah (kenduri kahwin) Hukumnya adalah sunat muakkad Kadarnya menurut kemampuan Hikmahnya ialah untuk merapatkan persaudaraan dan mengelakkan fitnah Hukum menghadiri majlis walimah adalah wajib

Poligami Hukum asal adalah harus. Hukumnya menjadi sunat jika isteri pertama sakit atau mandul dan suami mampu berlaku adil. Hukumnya makruh jika sekadar berseronok dan suami meragui kemampuannya berlaku adil Hukumnya haram jika suami yakin tidak mampu berlaku adil

Maksud keadilan Keadilan yang diwajibkan bagi suami yang berpoligami adalah dari segi nafkah zahir seperti makan minum, tempat tinggal, giliran tidur dan pergaulan yang baik ( Surah An-Nisa’ : 3 ) Suami tidak diwajibkan berlaku adil dari segi perasaan kasih sayang selagi ianya tidak membawa kepada tindakan zalim ( Surah An-Nisa’ : 129 )

Hikmah poligami Menjaga kesucian lelaki yang mampu Mengelakkan wanita dari menjadi andartu atau wanita simpanan Terdapat keadaan di mana poligami membawa faedah yang besar seperti keadaan di mana ada keinginan yang tinggi sedangkan isterinya sakit tidak mampu melayan suaminya dan keadaan di mana bilangan lelaki berkurangan dibandingkan dengan wanita disebabkan peperangan atau musibah

Peringatan Penyalahgunaan orang-orang yang zalim terhadap konsep poligami tidak menafikan hikmah diharuskan poligami. Islam tidak bertanggungjawab atas tindakan mereka.Poligami disyariatkan untuk menyahut keperluan, melindungi masyarakat dan menghapuskan maksiat.

Perbincangan minggu depan Apa erti nikah mut’ah? Apa hukumnya dan mengapa ianya berubah-ubah? Golongan mana yang mengharuskan nikah ini? Keburukan nikah mut’ah.