SADN 1043 HUBUNGAN ETNIK 3 Kredit.

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Manusia dan Masyarakat
Advertisements

Sosiologi Antropologi Pendidikan
Diferensiasi Sosial Artinya klasifikasi masyarakat secara mendatar/horizontal/tidak menimbulkan kelas-kelas sosial. Misalnya perbedaan agama, suku, klan,
FINA WASI’ATUL MAGHFIROH ( )
D. Hubungan antara Antropologi-Sosial dan Sosiologi
Manusia Manusia atau orang dapat diartikan berbeda-beda menurut biologis, rohani, dan istilah kebudayaan, atau secara campuran. Secara biologis, manusia.
SENI DAN MANIFESTASI BUDAYA
Manusia Manusia atau orang dapat diartikan berbeda-beda menurut biologis, rohani, dan istilah kebudayaan, atau secara campuran. Secara biologis, manusia.
HUBUNGAN ANTROPOLOGI DENGAN ILMU SOSIAL LAINNYA
PELUASAN KOSA KATA BAHASA MELAYU
BAB 1 PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN.
PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN
BAB 2 POTRET HUBUNGAN ETNIK
HUBUNGAN ETNIK (ETHNIC RELATIONS) KURSUS WAJIB WAJ3106 SEMESTER 3
BAB 1-TINGKATAN PENGERTIAN SEJARAH 1.6 KEPENTINGAN SEJARAH
IDA Islam dan Peradaban
AKIDAH KETUHANAN DAN SAINS
BAB 2 MASYARAKAT MALAYSIA DALAM SEJARAH.
VKMC 2031 PEMBANGUNAN KELUARGA (KUMPULAN D) SAHSIAH ANAK…
PENGGUNAAN DAN FUNGSI BAHASA
FALSAFAH BAHASA MELAYU
TASAWWUR ISLAM II WEEK 5 PENYELESAIAN MASALAH MENURUT ISLAM
Isu-isu Kontemporari Peradaban
BAB 1 PENGENALAN KEPADA KENEGARAAN MALAYSIA
KONSEP PENDIDIKAN JASMANI SUAIAN
Teori-teori Hubungan Etnik
SEJARAH TAHUN 4: ZAMAN PRASEJARAH
ZAMAN PRASEJARAH.
BAB 1 PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN
3. Reka Bentuk Kurikulum Konsep Reka Bentuk Kurikulum
PERLEMBAGAAN MALAYSIA DALAM KONTEKS HUBUNGAN ETNIK DI MALAYSIA
BBM 3104 Kuliah 1 (M1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
DSKP SEJARAH.
PENGENALAN.
ASAL-USUL BAHASA MELAYU
SARAWAK LATAR BELAKANG SEJARAH SARAWAK KEGIATAN EKONOMI KEGIATAN SOSIOBUDAYA MASYARAKAT SARAWAK.
SARAWAK LATAR BELAKANG SEJARAH SARAWAK KEGIATAN EKONOMI KEGIATAN SOSIOBUDAYA MASYARAKAT SARAWAK.
HASIL PEMBELAJARAN KURSUS HE
Sejarah Perkembangan Tulisan Jawi Dr. Hirman Mohamed Khamis
BBM 3105 FALSAFAH BAHASA MELAYU SESI BERSEMUKA KEDUA
Perpaduan dan Integrasi Kaum
PELUASAN KOSA KATA BAHASA MELAYU
SARAWAK LATAR BELAKANG SEJARAH SARAWAK KEGIATAN EKONOMI KEGIATAN SOSIOBUDAYA MASYARAKAT SARAWAK.
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
BAB 2 : ZAMAN PRASEJARAH DI MALAYSIA
Sejarah & Tamadun Islam II
PUSAT TEKNOLOGI KOMUNIKASI & PEMBANGUNAN INSAN (PTKPI)
Hubungan Etnik ZT1042 DR ABDUL SALAM YUSSOF /
KUMPULAN SUCCESS AHLI KUMPULAN SYURIANTI BT YUSOFF L
KONSEP ASAS HUBUNGAN ETNIK
SARAWAK LATAR BELAKANG SEJARAH SARAWAK KEGIATAN EKONOMI KEGIATAN SOSIOBUDAYA MASYARAKAT SARAWAK.
PUSAT TEKNOLOGI KOMUNIKASI & PEMBANGUNAN INSAN (PTKPI)
BBM 3105 FALSAFAH BAHASA MELAYU SESI BERSEMUKA KEDUA
PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN
Konsep Sosiologi Masyarakat.
FITRAH MANUSIA & PERKEMBANGANNYA
BBM 3105 FALSAFAH BAHASA MELAYU SESI BERSEMUKA KEDUA
BAB 1 : UMAT ISLAM DAN DUNIA ISLAM
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
KONSEP ASAS HUBUNGAN ETNIK
BBM 3105 FALSAFAH BAHASA MELAYU SESI BERSEMUKA KEDUA
BBM 3105 FALSAFAH BAHASA MELAYU SESI BERSEMUKA KEDUA
BAB 2 : ZAMAN PRASEJARAH DI MALAYSIA
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
ISLAM MEMPENGARUHI KEBUDAYAAN DI MALAYSIA
ZAMAN PURBA PALEOLITIK / ZAMAN BATU AWAL MESOLITIK / ZAMAN BATU TENGAH
Hubungan Etnik WAJ 3106 – Tugasan Tutorial 2
BUDAYA ORGANISASI.
UNIT 2: TAMADUN DAN BUDAYA.
Hubungan Etnik ZT1042 Nazri bin Muslim Penyelaras Hubungan Etnik
Transcript presentasi:

SADN 1043 HUBUNGAN ETNIK 3 Kredit

Encik Mohd Syuja Saedin Pengajar Encik Mohd Syuja Saedin sejak7302@yahoo.com

Sinopsis Kursus Konsep-konsep asas budaya dan hubungan etnik di Malaysia. Konsep hubungan etnik drp perspektif Islam. Masyarakat Malaysia menurut acuan Malaysia. Hubungan budaya dan etnik di Malaysia dan Asia.

Objektif Kursus Pendedahan terhadap pluraliti budaya masyarakat dan kumpulan etnik. Kefahaman mengenai permuafakatan sosial di Malaysia dan asas-asas keharmonian hubungan etnik. Kefahaman dan kesedaran tentang konsep Islam Hadhari dan hubungan etnik.

Penilaian Kursus Perkara % Tarikh Tugasan 20% Pertemuan 2 (Ogos 2010) Kehadiran (Kuiz) 5% Pertemuan 2 & 4 Peperiksaan Pertengahan Sem 25% Pertemuan 3 Peperiksaan Akhir 50% Pertemuan 5

KANDUNGAN BAB 1 – Konsep-Konsep Asas Hubungan Etnik BAB 2 – Masyarakat Malaysia dalam Sejarah BAB 3 – Perlembagaan Malaysia dalam Konteks Hubungan Etnik di Malaysia BAB 4 – Pembangunan Ekonomi dalam Konteks Hubungan etnik di Malaysia BAB 5 – Cabaran terhadap Hubungan Etnik di Malaysia dan Global

KANDUNGAN BAB 6 – Pembangunan Politik dalam Konteks Hubungan Etnik di Malaysia BAB 7 – Islam Hadhari dan Hubungan Etnik BAB 8 – Hubungan Etnik ke arah Masyarakat Berintegrasi

BAB PERTAMA KONSEP-KONSEP ASAS HUBUNGAN ETNIK

PENGENALAN Hubungan etnik mempunyai konsep asasnya yang tersendiri. Perkara utama ialah tentang definisi dan asal-usul manusia, definisi dan kemunculan etnik, definisi kemunculan dan ciri masyarakat dan konsep kebudayaan, sikap terhadap kepelbagaian kebudayaan.

MANUSIA Dalam bahasa Melayu, “manusia” berasal dari bahasa Sanskrit. “Manu” membawa maksud berfikiran dan berakal budi (Ismail Yusof, 2003: 37). Kamus Dewan mendefinisikan manusia sebagai insan dan makhluk yang mempunyai akal (T.Iskandar, 1970: 714).

MANUSIA Dalam bahasa Inggeris “human” berasal perkataan Latin “humo” yang membawa erti yang dilahirkan dari tanah. “Human” akhirnya membawa maksud sebagai manusia yang boleh berfikir dan berkreativiti (Collins, 1983: 263).

MANUSIA DALAM AL-QURAN “ins, al-insan, an-nas” dan “al-basyar” digunakan. Ia membawa maksud sebagai sejenis haiwan yang boleh berfikir dan bertutur.

MANUSIA DALAM AL-QURAN Al-Qur’an menjelaskan bahawa perkataan “al-insan” dan “an-nas” berasal dari perkataan “nasiya” yang memberi erti lupa. Inilah salah satu sifat manusia yang ada pada setiap individu iaitu sifat terlalu terlupa. Sifat ini pertama kalinya dimiliki oleh Adam a.s. apabila baginda sendiri terlupa terhadap janjinya dengan Allah SWT iaitu tidak memakan buah khuldi.

ASAL USUL MANUSIA Pakar sosiologi Barat seperti Charles Darwin (1802-1889) dan Jean Baptiste Come de Lamarck (1749-1829). Manusia berasal dari monyet. Teori ini nampaknya begitu berpengaruh di Eropah dalam abad ke-19M, awal abad ke-20M dan kian merosot dalam alaf baru ini.

ASAL USUL MANUSIA Bukanlah satu perkara yang baru malah telah terlebih dahulu diperkenalkan oleh ahli-ahli falsafah Greek seperti Aristotle dalam abad ke 4, 5 dan 6 S.M. ii. Teori evolusi mulai luntur dan menjadi lapuk apabila pakar sains Barat sendiri menyanggah tentang kebenaran teori evolusi ini kerana tidak bersifat saintifik dan tidak dapat dibuktikan kesahihannya.

ASAL USUL MANUSIA Ia lebih bersifat ideologi bukan fakta apabila berjaya diperalatkan oleh golongan anti agama dan anti ketuhanan seperti Karl Marx ii.Ayat al-Quran yang bermaksud: “Hai sekalian manusia! Bertakwalah kepada tuhanmu (Allah) yang telah menciptakan kamu daripada seorang diri (Adam) dan daripadanya pula Allah menciptakan isterinya (Hawa). daripada keduanya Allah memperkembang-biakkan lelaki dan perempuan yang banyak” (Surah al Nisaa 4: 1) .

ETNIK DEFINISI ETNIK Perkataan etnik berasal daripada perkataan Inggeris iaitu “ethnic”. Kamus Collins Gem English Dictionary mendefinisikannya sebagai ras (race). Ilmu yang mengkaji berkaitan dengan etnik dikenali sebagai “ethnology”. (Klasifikasi manusia berasaskan faktor sosial dan kebudayaan). Kajian berkaitan hubungan etnik dengan faktor geografi dan kependudukan dikenali sebagai “ethnography” .

KEMUNCULAN ETNIK Klasifikasi Kroeber (1948) membahagikan manusia kepada empat etnik utama: Caucasoid yang terdiri daripada Nordik, Alpine, Meditterranean, Armenia, Arab, Iran dan India. (ii) Mongoloid yang terdiri daripada Asiatic Mongoloid, Malayan Mongoloid, American Mongoloid. (iii) Negroid mengandungi African Negroid, Negrito, Malanesian. (iv) Etnik-etnik yang tidak dapat diklasifikasikan seperti Bushman, Veddoid, Austroloid, Polenesia dan Ainu.

Klasifikasi etnik berdasarkan kepada pembahagian geografi dipelopori oleh Garn (1961) dan Coon (1962) yang membahagikan manusia kepada beberapa kategori etnik: (i) Amerindian (ii) Micronesia (iii) Malanesian-Papuan (iv) Australian (v) Asiatik (vi) India (vii) European (viii) African

ETNIK DALAM ISLAM Kepelbagaian Etnik adalah Sunnatullah Bermatlamat untuk Berkenalan, Penghormatan dan Perpaduan Orang Yang Paling Baik ialah Yang Bertaqwa (dekat dengan Allah/Tuhan)

MASYARAKAT DEFINISI MASYARAKAT Kamus Dewan bermaksud kumpulan manusia yang bergaul, hidup bersama dan hidup bermasyarakat. Dalam bahasa Inggeris dua perkataan yang digunakan iaitu “society” dan “community”. “Society” membawa maksud hidup bersama dengan orang lain. “Community” pula membawa maksud kumpulan individu yang hidup bersama dan mempunyai nilai bersama. (Colins) Dalam bahasa Arab perkataan ”masyarakat” berasal dari akar kata “syaraka, yusyariku, musyarakatan” membawa maksud bersekutu, berkongsi dan sebagainya. Ia membawa maksud hidup bersama dan bermasyarakat.

Perkataan lain yang digunakan dalam bahasa Arab ialah mujtama’” dari akar kata “jama’a, yajami’u, jam’an” yang membawa erti sebagai kumpulan, kehidupan, pergaulan dan masyarakat. (Idris al-Marbawi) Pada keseluruhannya definisi perkataan masyarakat memperlihatkan keseragaman dalam bahasa Melayu, Inggeris dan Arab sebagai perkongsian, persatuan, perkumpulan, usahasama dan pergaulan.

Dari segi istilah, masyarakat seperti yang dijelaskan oleh Kuncaraningrat sebagai kelompok terbesar dari makhluk-makhluk manusia yang hidup terjaring dalam satu kebudayaan (Sidi Gazalba, 1986:5). Linton mendefinisikan masyarakat sebagai kelompok manusia yang telah cukup lama hidup dan berkerja-sama sehingga mereka dapat mengorganisasikan diri mereka dan berfikir tentang diri mereka sebagai kesatuan sosial yang mempunyai batas-batas tertentu.

Roucek dan Waren mendefinisikan masyarakat sebagai “satu kumpulan manusia yang berhubungan secara tetap dan tersusun dalam menjalankan aktiviti-aktivitinya secara kolektif dan merasakan bahawa mereka adalah hidup bersama”. Lyson pula mendefinisikan masyarakat sebagai bentuk-bentuk pergaulan hidup keluarga, suku, etnik, bangsa, jemaah agama, persyarikatan dan sebagainya. Tiga perkara yang ditekankan oleh beliau dalam memberikan definisi masyarakat adalah: i. Sebutan jenis ii. Lingkungan masyarakat iii. Semua kesatuan sosial .

Dua perkara yang ditekankan oleh Drs Dua perkara yang ditekankan oleh Drs. Sidi Gazalba ketika memberikan definisi masyarakat dari segi istilah adalah: (i) Interaksi manusia dengan manusia, hidup berkelompok dan di dalam masyarakat yang teratur. (ii) Pemeliharaan interaksi yang teratur dalam kelompok

Lyson pula melihat dari aspek suasana masyarakat, kerana menurut beliau masyarakat dipengaruhi oleh tiga suasana: (i) Pengaruh alam ke atas kehidupan masyarakat (ii) Pengaruh manusia ke atas alam sekitar (iii) Pengaruh manusia ke atas manusia

KEMUNCULAN MASYARAKAT Ahli antropologi, sosiologi dan arkeologi bersetuju bahawa manusia alami proses evolusi. Fiedrichcist mengatakan bahawa masyarakat berkembang melalui lima peringkat iaitu: Analisis berdasarkan kpd kegiatan ekonomi. (i) Berburu dan memancing. (ii) Menternak. (iii) Bertani. (iv) Bertani dan berkejiranan. (v) Bertani, berkejiranan dan berniaga. * (Penggunaan sumber alam, wang tunai & institusi perbankan)

Tweedie membahagikan peringkat perkembangan masyarakat kepada lima tahap: (i) Zaman Batu Lama (Old Stone Age). (ii) Zaman Batu Pertengahan (Middle Stone Age). (iii) Zaman Batu Baru (New Stone Age). (iv) Zaman Gangsa (Bronze Age). (v) Zaman Besi (Iron Age).

(i) Zaman Batu Lama (Old Stone Age). Negara kita telah diduduki oleh manusia seawal 40 000 tahun lalu Buktinya penemuan tengkorak budak lelaki di Gua Niah yang berusia lebih kurang 40 000 tahun lalu Zaman Purba Zaman ‘Palaelithic’ (Zaman Batu Awal) Bermula 500, 000 atau 400,000 tahun yang silam. Tinggal di dalam gua Memburu dan memungut hasil hutan Guna alat-alat batu yang kasar dan ringkas Kuala Tampan, Gua Niah dan Tingkayu

(ii) Zaman Batu Pertengahan (Middle Stone Age). Zaman ‘Mesolithic’ (Zaman Batu Tengah) Bermula 25,000 tahun lalu atau 10, 000 hg 4,000 tahun lalu Masih tinggal di dalam gua tetapi ada yang tinggal di tebing sungai dan tasik Semakin maju, gunakan api utk memasak dan mula bercucuk tanam Guna alat-alat batu yang lebih halus buatannya Pandai membuat tembikar Gua Cha, Gua Kecil, Guar Kepah, Gua Madai dan Jenderam Hilir

(iii) Zaman Batu Baru (New Stone Age). Zaman Neolithic’ (Zaman Batu Baru) Bermula 5000 tahun lalu Masih guna alat-alat batu tetapi buatannya lebih sempurna Mula menternak binatang Mendirikan rumah berdekatan dgn gua Mula berhubung dengan masyarakat tempat lain Mengadakan hubungan perdagangan Mula mencipta dan menggunakan alat perhiasan Gua Madai, Gua Gamantang, Gua Tengkorak dan Gua Niah

(iv) Zaman Gangsa (Bronze Age). Bertambah maju dan bertamadun Menggunakan alat diperbuat drp gangsa seperti dulang, loceng dll

(v) Zaman Besi (Iron Age). Bermula 1,000 hg 700 s.m. Penduduk semakin ramai Membuat petempatan di kawasan lapang terutama berhampiran sungai Mula menggunakan alat-alat logam termasuk perhiasan yg bermutu tinggi Kehidupan lebih teratur dan tinggal menetap Mempunyai adat resam yang tersusun Sungai Langat, Sungai Muar dan Sungai Tembeling

Al Farabi pula berpendapat masyarakat adalah mereka yang saling memerlukan antara satu sama lain dalam segala bidang kehidupan. Mereka sentiasa tolong-menolong dan sifat ini akhirnya menjadikan manusia hidup berkelompok. Pada peringkat permulaan kehidupan manusia ini, tiga perkara penting menjadi asas kehidupan mereka iaitu makanan, pakaian dan tempat tinggal. Keperluan kepada tiga unsur ini menyebabkan sesebuah masyarakat itu akan terbentuk dari empat kumpulan dan inilah yang dijelaskan sebagai masyarakat desa: (i) Petani. (ii) Pembuat rumah. (iii) Penenun kain. (iv) Pembuat kasut.

Tetapi apabila sesebuah masyarakat itu semakin berkembang, empat kumpulan lain diperlukan. lnilah yang dikatakan sebagai masyarakat kota: (i) Tukang kayu. (ii) Tukang besi. (iii) Saudagar. (iv) Peniaga runcit. Ibnu Khaldun mengatakan oleh kerana lemahnya individu manusia, maka ia memerlukan hidup berkelompok agar dapat tolong-menolong dan bergotong-royong dalam menyempurnakan keperluan mereka secara kolektif.

CIRI MASYARAKAT Brownel menyenaraikan lima ciri masyarakat: Kelompok-kelompok jiran (ii) Kelompok itu menyeluruh (iii) Ia terbendung dalam kelompok berkerjasama (iv) Mempunyai perasaan kasih (v) Kelompok yang kecil

KEBUDAYAAN DEFINISI KEBUDAYAAN Kamus al Munjid Fi al Lughah wa al ‘A’lam menjelaskan bahawa perkataan “al thaqafah”. Kamus Collins Gem English Dictionary menjelaskan bahawa perkataan “culture”.

KEBUDAYAAN Kamus Dewan menjelaskan bahawa perkataan kebudayaan berasal dari empat suku kata iaitu “ke, budi, daya” dan “an”. Kesimpulannya, kebudayaan ialah cara hidup dan pencapaian manusia dalam bidang pemikiran dan kebendaan yang meliputi ilmu pengetahuan, falsafah, teknologi, ekonomi, politik, kesenian, bahasa, kesusasteraan dan sebagainya.

Unsur Budaya Kebudayaan sejagat (b) Aktiviti kebudayaan (c) Kompleks unsur-unsur (d) Unsur-unsur tret kebudayaan (e) Faktor pengaruhi kebudayaan (f) Perubahan kebudayaan (g) Peminjaman kebudayaan (h) Sikap terhadap kepelbagaian kebudayaan

Unsur Budaya a) Kebudayaan Sejagat 1. Herskovits (1948), ada 4 unsur ; Alat teknologi Sistem ekonomi Keluarga Kekuasaan politik

a) Kebudayaan Sejagat Unsur Budaya 2. Kluckhohn (1953), ada 7 unsur ; Peralatan dan kelengkapan hidup manusia. Mata pencarian dan sistem ekonomi. Sistem sosial. Bahasa. Kesenian. Pengetahuan. Agama.

c) Kompleks Unsur-unsur Unsur Budaya c) Kompleks Unsur-unsur Sistem pemilikan tanah, teknik menanam, membajak dll. d) Unsur-unsur tret kebudayaan - Simbol, identiti atau ciri sesuatu budaya Cth ; berjabat tangan, baju cheongsam, kebaya dll.

e) Faktor pengaruhi kebudayaan Unsur Budaya e) Faktor pengaruhi kebudayaan i- Persekitaran ii-Bangsa dan etnik iii- Psikologi iv- Ekonomi f) Perubahan Kebudayaan i- Dalaman – cth ; idea dan konsep. ii- Luaran – cth; pakaian dan bahasa.

Unsur Budaya (g) Peminjaman kebudayaan Difusi – penyebaran dan pemindahan unsur-unsur dari satu kebudayaan ke dalam kebudayaan lain Akulturasi – percantuman dua kebudayaan atau lebih Asimilasi – penyesuaian sesuatu kebudayaan dengan kebudayaan lain

akulturasi

amalgamasi

(h) Sikap terhadap kepelbagaian kebudayaan Etnosentrisme – (Superiority Complex) ‘Xenocentrisme’ – (Inferiority Complex) Relativisme – nilai budaya adalah berubah-ubah.