FIQH DAKWAH (minggu II)

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
BAB IV. PERILAKU TERPUJI ADIL, RIDHA DAN AMAL SALEH
Advertisements

Iman Kepada Rasul Allah SWT
“Adab berprilaku istri kpd suami”
Pendidikan Agama Islam
DAKWAH ADALAH KEBUTUHAN MANUSIA
ADAB / ETIKA MENUNTUT ILMU
Pendidikan Agama Islam
PENGERTIAN DAKWAH DAKWAH: PANGGILAN, AJAKAN, SERUAN
Sifat-sifat Terpuji By : Uswatun Hasanah.
Pendidikan Agama Hadits sebagai ajaran islam February 28,
Hk Acara Perdata Peradilan Agama Dr. Gemala Dewi,SH.,LL.M
ISLAM SEBAGAI WAY OF LIFE YANG KOMPREHENSIF DAN SEMPURNA
JUJUR, SANTUN, MALU AKHLAK TERPUJI.
BAB IX KERUKUNAN UMAT BERAGAMA
BAB II IMAN DAN TAQWA.
SUMBER HUKUM ISLAM.
Perkara yang akan dipelajari:
AQIDAH UNIT 5 Kelas Bimbingan Dewasa.
KEBIJAKAN NASIONAL PENDIDIKAN KARAKTER 2011
Bro Mas-Yuri Mahyiddin
Materi I AQIDAH Oleh: Ahmad Arif Rifan, SHI., MSI.
TA’RIF (DEFINISI) TARBIYAH ISLAMIYAH Tarbiyah Islamiyah adalah: “Cara ideal dalam berinteraksi dengan fitrah manusia, baik secara langsung (berupa.
PENTINGNYA AGAMA DAN USAHA AGAMA
KHutbah Jumat & Prinsip dakwah
فَضَائِلُ الدَّعْوَةِ
BERIMAN KEPADA KITAB-KITAB ALLAH
BAB 7 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
METODE DAKWAH QS. AN-NAHL/16: 125 QS. AL-AHZAB/33: 21
Pertanggungjawaban pidana dalam islam
Kandungan Kalimat Syahadat (Madlulusy syahadah)
BAB 12 KHOTBAH, TABLIG DAN DAKWAH
PERILAKU TERPUJI ADIL, RIDHA DAN AMAL SHALEH
AZAS-AZAS HUKUM ISLAM.
MODUL IHES 1 Kemenjadian Dalam Pendidikan
BAB IV. PERILAKU TERPUJI ADIL, RIDHA DAN AMAL SALEH
By : 1. Rizal hartono 2.Muhammad fajar
TAMADUN ISLAM & TAMADUN ASIA
DIDIK ANAK AGAR JANGAN SOMBONG!
HIDAYAH MILIK ALLAH SURAH AL-AN’AM : AYAT 125.
O. Solihin Blog: Akidah Islamiyyah Katakanlah: "Dia-lah Allah, Yang Maha Esa. Allah adalah Tuhan yang.
Tazkiyah Nafs (Penyucian Jiwa)
ALQURAN MENJANA KECEMERLANGAN HIDUP
SMPN 4 Mataram QANA’AH DAN TASAMUH Oleh : MAJID SAID, S.Pd.I.
Ustaz Sayid Amin Jasin Diploma Pengajian Islam Andalus
BAB 1 DASAR-DASAR PENCARIAN KEBENARAN
PERINTAH ANAKMU DIRIKAN SOLAT
Diploma Pengajian Islam Andalus
PRA DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM
PRA DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM
BAB 2 PENCIPTAAN DUNIA DAN MANUSIA SERTA PERKARA TERPENTING
BAB 4 KONSEP JIHAD DALAM ISLAM
Tazkiyah Nafs (Penyucian Jiwa)
BAB 5: AKHLAK MUSLIM TERHADAP KEHIDUPAN DI AKHIRAT
BAB 26: KEJAYAAN RASULULLAH SAW MELETAKKAN ASAS AKIDAH YANG KUKUH.
O. Solihin Blog: Akidah Islamiyyah Katakanlah: "Dia-lah Allah, Yang Maha Esa. Allah adalah Tuhan yang.
BAB 2: MENJAGA AKHLAK TERHADAP ALLAH
Firman Allah SWT: Surah Luqman [31:17] “Wahai anak kesayanganku, dirikanlah solat dan suruhlah (manusia) berbuat kebaikan serta laranglah (manusia) daripada.
Tazkiyah Nafs (Penyucian Jiwa)
BAB 5 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
BAB 2: PUASA PADA BULAN RAMADAN
AQIDAH UNIT 6 Kelas Bimbingan Dewasa.
DAKWAH: Saling menasihati dan Berbuat Baik (Ihsan)
AQIDAH UNIT 1 Kelas Bimbingan Dewasa.
BAB 1 : AQIDAH – DEFINASI, KEPENTINGAN DAN SUMBER RUJUKAN
BAB 5: MENJAGA AKHLAK TERHADAP SESAMA MANUSIA
BAB 7: MENJAGA AKHLAK DALAM MAKAN DAN MINUM
SELAGI MEREKA MASIH BERNYAWA
Tuntutan Melaksanakan Tanggungjawab
Nama Kelompok : 1. Abdul Majid Ridwan 2. Kusnadi.
KBM 3 AKHLAK ISLAMIAH BAB 2: HATI YANG SIHAT
Transcript presentasi:

FIQH DAKWAH (minggu II) Ust. Sayid Amin Jasin Diploma Pengajian Islam Andalus

Kewajipan Berdakwah “Kamu adalah sebaik-baik ummat yang dilahirkan untuk manusia, kamu mengajak kpd kebaikan dan mencegah kemungkaran serta beriman kpd Allah” (Ali Imran:110) “Demi masa, sesungguhnya manusia itu dlm kerugian. Kecuali yang beriman, beramal soleh, saling berwasiat dgn kebenaran dan saling berwasiat dgn kesabaran” (al-’Asr:1-3)

Kewajipan Berdakwah Dakwah wajib atas setiap muslim dan muslimah Dakwah= ‘amar ma’ruf nahi munkar’ ‘amar ma’ruf nahi munkar’ adalah syarat mutlak bagi kesejahteraan masyarakat Dakwah sesuai dgn fitrah manusia selaku makhluq ijtima’i (social being) Setiap individu berhak menyampaikan sesuatu yang baik Pembiakan kemungkaran

Kewajipan Berdakwah Kekuatan memelihara kestabilan hidup bermasyarakat ditanamkan dlm masyarakat itu sendiri “Sesungguhnya manusia itu apabila melihat kemungkaran dan tidak mencegahnya, maka datanglah saat Allah menurunkan balasanNya secara umum” (riwayat Abu Daud, Tirmizi dan Nasaie) Rasulullah memberi perumpamaan hidup bermasyarakat seperti hidup di atas kapal

Kewajipan Berdakwah Benteng minima bagi menolak kemungkaran adalah di hati “Hendaklah ada di antara kamu satu golongan yang mengajak kpd kebaikan dan mencegah kemungkaran, mereka itulah org2 yang berjaya” (Ali Imran:104) “… satu golongan yang mendalami ilmu agama, memberi peringatan kpd kaumnya bila mereka kembali supaya mereka memelihara diri dari kemungkaran” (al-Taubah:122)

Kemerdekaan Beri’tiqad “Tiada paksaan tentang agama. Sesungguhnya sudah nyata mana yang benar dari yang salah …” (al-Baqarah:256) “… dan bukanlah engkau seorang pemaksa yang berkuasa atas mereka, maka ingatkanlah dgn al-Quran sesiapa yang takutkan ancaman” (Qaf:45) “… dan Allah mendengar mengetahui” (al- Baqarah:256)

Kemerdekaan Beri’tiqad “Yang diwajibkan ke atas Rasul itu hanyalah menyampaikan dengan terang” (al-Nur:54) “Bukanlah engkau yang berkuasa ke atas mereka” (al-Ghasyiyah:22) “… dan bukanlah engkau pengurus mereka” (al- An’aam:107) “… maka sesungguhnya kewajipanmu hanyalah menyampaikan” (Ali Imran:20) “… jika mereka berpaling, maka sesungguhnya kewajipanmu hanyalah menyampaikan dgn terang” (al:Nahl:82)

Kemerdekaan Beri’tiqad “… dan jika Tuhanmu mau, niscaya kesemua manusia akan beriman. Apakah engkau hendak memaksa manusia utk beriman?” (Yunus:99) “… maka sesungguhnya kewajipanmu hanyalah menyampaikan dan kewajipanKu membuat perhitungan” (al-Ra’d:40) “Sesungguhnya engkau tidak mampu memberi hidayah kpd orang yang engkau sukai, akan tetapi Allah yang memberi hidayah kpd sesiapa yang Dia kehendaki dan Dia lebih tahu tentang orang2 yang mendapat hidayah itu” (al- Qasas:56)

Persiapan Muballigh Al-Quran menegaskan ‘kemerdekaan beragama dan berfikir’ sebagai salah satu hak asasi manusia Salah satu kaedah beragama yang utama Dakwah perlu menggunakan cara yang ditunjukkan al-Quran dlm rangka menghormati ‘kemerdekaan beragama dan berfikir’

Persiapan Muballigh Seorang pendakwah berhadapan dgn 2 perkara: Kewajipan berdakwah Kemerdekaan beri’tiqad yang harus dihormati Kekuatan pendakwah bukan terletak pada teknik2 mempesona atau alat2 pemaksa Kekuatan pendakwah terletak semata-mata pada kekuatan dakwahnya!

Persiapan Muballigh Kekuatan Dakwah tergantung pada: Kekuatan hujjah yang diterima akal sihat Daya serunya yang menjemput jiwa Kedua2 ini bergantung pada: Persiapan mentalnya Persiapan ilmiahnya Kaifiah (cara) dan adab dakwahnya

Persiapan Muballigh Kekuatan Dakwah Kekuatan hujjah Daya seru Persiapan mental Persiapan ilmiah Kaifiah dan adab Ketenangan dan keseimbangan jiwa Jiwa merdeka dari ananiyah Tafaqquh dlm agama Tafaqquh dlm nas Bahasa al-Quran Bahasa pengantar Hikmah Uswah hasanah Lisanul hal Mawaddah

Persiapan Mental “… dan mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dgn ikhlas beragama kerana Allah …” (al-Bayyinah:5)

Ketenangan dan Keseimbangan Jiwa Pertumbuhan umat Islam ibarat pertumbuhan benih, dijaga dan diusahakan petani yang memberikan pemeliharaan – perhatian terus menerus Dakwah adalah ‘confrontation’ dalam suasana kebebasan berfikir dan beri’tiqad Tidak ada jalan satu jurusan

Ketenangan dan Keseimbangan Jiwa Pendakwan harus mampu memelihara ketenangan dan keseimbangan jiwa bagi melakukan kewajipannya secara konsisten “Alif, Lam, Mim, Sod. Kitab yang diturunkan kepadamu, oleh itu, janganlah ada perasaan bimbang dalam dadamu mengenainya, supaya engkau memberi amaran dengan Al-Quran itu (kepada orang-orang yang ingkar) dan supaya menjadi peringatan bagi orang-orang yang beriman” (al-A’raf:1-2)

Ketenangan dan Keseimbangan Jiwa Al-Quran juga memintas hati pendakwah dari menyampaikan sebahagian dan menyembunyikan sebahagian apabila mendapat reaksi negatif dari mad’u “… sekiranya engkau meninggalkan sebahagian dari apa yang diwahyukan kpdmu, kemudian sempit dadamu. Lalau mereka berkata: Mengapa tidak diturunkan kpdnya (Rasulullah s.a.w) suatu perbendaharaan atau malaikat? Sesungguhnya engkau hanya pemberi peringatan dan Allah pengurus segala sesuatu” (Hud:12)

Ketenangan dan Keseimbangan Jiwa Al-Quran mengubati hati pendakwah dgn memberitahu ttg penolakan mad’u bersumber dari kejahilan mereka “Mereka tidak berilmu begitu juga nenek- moyang mereka, amat mengerikan kata2 yg keluar dari mulut mereka, kata2 yg tidak lain hanyalah dusta. Boleh jadi engkau rasa hendak binasakan dirimu kerana sedih atas perbuatan mereka …” (al-Kahf:5-6)

Ketenangan dan Keseimbangan Jiwa Al-Quran mengajak kepada kesabaran dan teguhkan hati dalam menerima cemuhan dan hinaan mad’u “Maka hendaklah engkau teguhkan hatimu menghadapi apa2 yang mereka katakan dan beribadahlah dgn memuji Tuhanmu sebelum terbit matahari dan terbenamnya” (Qaf:39)

Ketenangan dan Keseimbangan Jiwa Al-Quran mengajar agar jgn putus asa “Apabila mereka telah lupa kpd apa yg diperingatkan kpd mereka, Kami bukakan kpd mereka pintu2 kesenangan bagi segala sesuatu hingga apabila mereka bergembira, Kami datangkan siksa keatas mereka dan secara tiba2 mereka berputus asa” (al-An’am:44)

Ketenangan dan Keseimbangan Jiwa Bila usaha dakwahnya berhasil, ditunjukkan pula bagaimana cara menikmati hasil kejayaannya “Apabila dtg pertolongan Allah dan kemenangan. Engkau lihat manusia memeluk Islam beramai-ramai. Maka bertasbihlah dan memuji Tuhanmu serta berkorbanlah…” (al- Nasr:1-3)

Jiwa Merdeka Dari Ananiyyah Putus asa dlm kekalahan dan takabbur dlm kemenangan bersumber dari hawa nafsu / ananiyyah Ananiyyah menjadikan kesenangan peribadi sebagai pangkal dari segala langkah dan tindakan Niat yg bercampur ananiyyah berkonsep ‘kepuasan aku’

Jiwa Merdeka Dari Ananiyyah Bentuk2 ananiyyah: Ingin kaya Ingin pangkat dan kedudukan Ingin dilihat dan dipuji orang ramai Untuk mencapai ini, pendakwah ini akan langgar banyak pantang larang dakwah Para Rasul terpelihara dari unsur2 kelemahan jiwa seperti itu

Jiwa Merdeka Dari Ananiyyah “Aku tidak mengatakan kepadamu disisiku ada perbendaharaan Allah dan tidak pula aku mengetahui hal2 yg ghaib. Aku juga tidak mengatakan aku ini malaikat …” (Hud:31) “Katakanlah, aku tidak minta ganjaran darimu atas itu, ia tidak lain hanya peringatan untuk manusia semata2” (al-An’am:90)

Jiwa Merdeka Dari Ananiyyah Persoalan: Manakah tujuan dan manakah alat? Memperalatkan dakwah supaya mendapat kekayaan atau Memperalatkan harta untuk dakwah ? Timbul 2 kewajipan dari 2 pihak: Kewajipan umat menjaga kehidupan pendakwah Kewajipan pendakwah agar tidak berhutang budi dan menjauhkan diri dari menjual ayat2 Allah dengan harga yang murah

Jiwa Merdeka Dari Ananiyyah “Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku semata2 bagi Allah Tuhan yang berhak disembah Tuhan sekelian alam”

Persiapan Ilmiah “Katakanlah inilah jalanku, aku memanggil kpd Allah atas landasan ilmu, aku dan orang2 yang mengikutiku…” (Yusuf:108) Seseorang yang ingin mencapai kejayaan perlu mempunyai ilmu bagaimana dia dapat mencapai kejayaan tersebut

Persiapan Ilmiah Tafaqquh fiddin Dengan apa kau menghukum wahai Muadz? Dengan Kitab Allah. Sekiranya kau tidak menemuinya? Dengan sunnah Rasulullah s.a.w. Sekiranya kau tidak menemuinya juga? Aku berijtihad. Segala puji bagi Allah yg telah memberi taufiq kepada utusan RasulNya dgn apa yg diredhai Rasulnya.

Persiapan Ilmiah Tafaqquh fi Nas Bahasa al-Quran Bahasa pengantar “… dan nasihatilah mereka serta katakanlah kpd mereka kata-kata yang memberi kesan pada apa2 yg ada di hati mereka” (al-Nisa:63)

Kaifiah dan Adab Dakwah “Serulah kpd jalan Tuhanmu dgn hikmah, nasihat2 yg baik2 dan bertukar2 fikiranlah dgn cara yg lebih baik. Sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui siapa yg sesat dari jalanNya dan Dialah yg mengetahui siapa yang mendapat hidayah” (al-Nahl:125)

Hikmah Hikmah dlm erti mengenal golongan mad’u Golongan cerdik pandai: Hikmah: alasan dengan dalil dan hujjah yg dpt diterima oleh kekuatan akal mereka Golongan awam: Mau’izatin hasanah: anjuran dan didikan yg baik, ajaran2 yg mudah difaham Golongan antara kedua di atas: Mujadalah bi lati hiya ahsan: suka berbahas, bertukar fikiran “Berbicaralah kpd manusia menurut kadar akal mereka masing2” (riwayat Muslim)

Hikmah Hikmah dlm erti kemampuan memilih saat yang tepat bila harus berbicara, bila pula harus diam