BBM 3104 Kuliah 1 (M1) Pengertian bahasa Melayu Klasik

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
BAHAN AJAR SEJARAH BERBASIS TIK
Advertisements

PERTEMUAN KEEMPAT PERKEMBANGAN PENGARUH ISLAM DI ASIA TENGGARA.
Aplikom ( aplikasi dasar komputer )
KERAJAAN SRIWIJAYA.
Apakah IDENTITAS BAHASA INDONESIA itu?. KELOMPOK I.
Pertemuan ke-5.  Budaya adalah ciptaan manusia, tapi budaya menguasai kehidupan manusia, karena itu kebudayaan disebut superorganik  Contoh: manusia.
A.    SEJARAH MASUKNYA ISLAM DI INDONESIA.
BAB I Kompetensi Dasar: Mahasiswa dapat menjelaskan tentang sejarah perkembangan dan eksposisi perkembangan bahasa Indonesia Bahasa Indonesia berasal.
PINTU MASUK DAN SALURAN PENYEBARAN AGAMA ISLAM
TUGAS SEJARAH TENTANG : KERAJAAN SRIWIJAYA.
KERAJAAN HINDU-BUDHA DAN ISLAM
GERAKAN ISLAMISASI NUSANTARA
Disusun oleh : Bias Pantura F. A ( 06 ) Zainuna Ramadhani ( 32 )
Sejarah Perkembangan dan Problematika Bahasa Indonesia
Kehidupan Negara-Negara Kerajaan Hindu Budha di Indonesia
Kuliah 3 (M3) Sejarah dan Perkembangan Bahasa Melayu Klasik
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
BAHASA TULISAN DAN SISTEM AKSARA
PELUASAN KOSA KATA BAHASA MELAYU
PENYEBARAN BAHASA MELAYU  .
SEJARAH TAHUN 5 TAJUK 1: WARISAN NEGARA KITA
Sejarah Perkembangan Islam Di Indonesia
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
TAMADUN MELAYU TERAS TAMADUN MALAYSIA
BAHASA TULISAN DAN SISTEM AKSARA
SEJARAH TINGKATAN EMPAT BAB 3 TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
BBM 3104 Kuliah 14 HIKAYAT HANG TUAH
BBM 3104 Kuliah 14 HIKAYAT HANG TUAH
SEJARAH TINGKATAN EMPAT BAB 3 TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
Kuliah 2 Ciri bahasa Melayu Klasik BMK pada batu bersurat
BBM 3104 Kuliah 11 A.Munsyi Prof.Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu, FBMK, UPM.
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
BAB 2 INTERAKSI ANTARA TAMADUN.
Bahasa Melayu Klasik Bahasa Melayu Klasik merupakan bahasa melayu yang sudah mempunyai aksara atau tulisan tersendiri berbanding dengan bahasa Melayu praklasik.
Sejarah dan Perkembangan Bahasa Melayu
PENGENALAN.
SEJARAH BAHASA, KESUSASTERAAN DAN KEBUDAYAAN MELAYU (EED3200) KULIAH 2 Sejarah Bahasa dan ketamaduan Melayu oleh Shamsudin Othman Jabatan Pendidikan.
ASAL-USUL BAHASA MELAYU
BAB 5 : KEDATANGAN ISLAM DI ASIA TENGGARA
ASAL-USUL BAHASA DAN BANGSA MELAYU
BBM 3104 Kuliah 7 M4 Kitab Penulis Zaman Acheh
Bab 7.
Bahasa Melayu klasik : Sejarah Melayu- Kuliah 5
Sejarah Perkembangan Tulisan Jawi Dr. Hirman Mohamed Khamis
BBM 3104 Kuliah 14 HIKAYAT HANG TUAH
Pengaruh Islam dalam karya Melayu Klasik
PELUASAN KOSA KATA BAHASA MELAYU
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
KERAJAAN AWAL DI ASIA TENGGARA
BBM 3104 Kuliah 11 A.Munsyi Prof.Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu, FBMK, UPM.
Kuliah 4 Manuskrip Melayu Klasik
BBM 5201 PEMBANGUNAN BM Prof. Madya Dr. Abdul Rashid Bin Daing Melebek
Ulang kaji Peperiksaan Akhir BBM 3104
Pengaruh Islam dalam karya Melayu Klasik
Universitas Negeri Jakarta
BBM 3104 Kuliah 11 A.Munsyi Prof.Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu, FBMK, UPM.
BBM 3104 Tugasan Individu Prof. Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah
BBM 3104 Kuliah 14 HIKAYAT HANG TUAH
Kuliah 2 Ciri bahasa Melayu Klasik BMK pada batu bersurat
Nota Pertemuan Bersemuka Pertama BBM 5201 Pembangunan Bahasa Melayu
Nota Pertemuan Bersemuka Pertama BBM 5201 Pembangunan Bahasa Melayu
Ulang kaji Peperiksaan Akhir BBM 3104
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
Kuliah 4 Manuskrip Melayu Klasik
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
Ulang kaji Peperiksaan Akhir BBM 3104
PERKEMBANGAN BAHASA INDONESIA N. AINI PUSPITASARI.
ISLAMISASI DAN SILANG BUDAYA DI NUSANTARA Oleh :.
BBM 3104 Tugasan Individu Prof. Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah
Transcript presentasi:

BBM 3104 Kuliah 1 (M1) Pengertian bahasa Melayu Klasik Prof. Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu, FBMK, UPM

Pengenalan Sejarah Bahasa Melayu telah bermula kira-kira 680 Masihi. Dari zaman itu telah didapati beberapa piagam yang tertera di dalam bahasa Melayu kuno. Pada tahun 686 Masihi telah didapati sebuah piagam seperti itu di Kota Kapur, Bangka Barat dan dua buah lagi didapati dari tahun 683 dan 684 di Kedukan Bukit dan Talang Tuwo yang ditulis dalam Bahasa Melayu Kuno. Terdapat penggunaan bahasa Sanskrit di dalamnya, di samping piagam-piagam yang menggunakan bahasa Jawa Kuno.

‘Di mana tanah tumpah darah bahasa Melayu? belum ada seorangpun ahli penyelidik yang dapat memastikan dengan tepat. Ada di antara mereka yang mengatakan bahawa tanah tempat tumbuhnya bahasa Melayu ialah di daerah Batang Hari dekat Jambi, Sumatera kerana di sana dahulu pernah terdiri satu kerajaan yang bernama “Melayu’ tetapi dalam abad ke VII Masihi, kerajaan tersebut telah lenyap setelah ditakluki oleh kerajaan Srivijaya. Alasan - beberapa batu bersurat yang dijumpai di daerah Jambi, peninggalan zaman kerajaan Srivijaya memberi petunjuk kepada para penyelidik bahawa bahasa yang digunakan pada zaman itu ialah bahasa Melayu Kuno yang dipengaruhi oleh bahasa Sanskrit.

Pengertian Bahasa Melayu Klasik Ismail Hamid (1987:68) : Tulisan bahasa Melayu Kuno yang tercatat pada batu-batu bersurat yang tersebut pada masa lampau menerangkan kepada kita bahawa bahasa Melayu dewasa itu adalah merupakan satu lanjutan sejarah daripada bahasa Melayu Kuno. artifak ini membuktikan bahawa bahasa Melayu terus berkembang. Bahasa Melayu bukanlah satu bahasa yang statik tetapi adalah satu bahasa yang dinamik dan sentiasa berkembang mengikut arus perkembangan zaman.

Mengikut Asmah Hj.Omar (1985:33), “ bahasa abad ketiga belas dan ketujuh belas itu dinamakan bahasa Melayu Klasik. Ismail Hussein (1984:24), “pembahagian yang dibuat oleh adalah atas pertimbangan sejarah perkembangan bahasa Melayu. Hal ini dapat dibahagikan mengikut zaman politik (Srivijaya, Majapahit, Melaka, dan sebagainya), pengaruh kebudayaan (Hindu, Islam, dan Barat) atau mengikut zaman tulisan yang digunakan seperti tulisan Melayu Kuno yang diambil dari India, tulisan Arab, dan akhir sekali tulisan Latin.

Zaman Srivijaya berlatarbelakangkan masyarakat yang beragama Hindu dan Buddha, menggunakan tulisan yang dibawa dari India, sasteranya dipenuhi oleh cerita-cerita sastera India dan bahasa Melayunya, dengan pinjaman kata-kata Sanskrit. ada zaman Melaka, huruf Arab digunakan, masyarakatnya menganut agama Islam, kegiatan sastera berkembang dalam bahasa Melayu.

Kerajaan Singahsari dan Majapahit pengaruh bahasa Jawa menjadi penting tetapi tidak pula menghapuskan bahasa Melayu kerana sifatnya yang sederhana. Bahasa Melayu terus berfungsi dalam kerajaan dan perhubungan. Tambahan lagi, kerajaan Jambi terus memainkan peranannya walaupun menjadi taklukan Majapahit. Mengikut Nik Safiah et.al. (1994:11), pengaruh kesusasteraan dan kebudayaan Jawa dengan kekuasaan Majapahit ‘tidak dapat dinafikan’. Sastera Jawa dengan cerita-cerita panji tersebar luas di Nusantara dan banyak antara cerita panji ini disadurkan ke dalam bahasa Melayu seperti Kuda Deraspati, Kelana Wira Asmara, Panji Jawa Perara dan lain-lain.

Abad ke-13 pengaruh agama Islam menjadi makin dominan di Nusantara. Perkembangan agama Islam membawa bersama-samanya bahasa Arab. Jika pada zaman Srivijaya, bahasa Sanskrit dan tulisan Palava dan Nagiri digunakan, zaman ini memperlihatkan kemasukan perkataan Arab dan tulisan Jawi yang menggunakan huruf-huruf Arab. Evolusi tahap kedua berlaku kepada bahasa Melayu. Bahasa Melayu berkembang dengan pesat melalui peminjaman perkataan Arab dan Parsi. Di samping itu, bahasa Melayu juga mula berkembang dengan bahasa-bahasa dari Barat seperti Portugis, Inggeris, dan Belanda.

Permulaan zaman Bahasa Melayu klasik Mengikut Ismail Hussein (1984:25), bahasa Melayu Klasik bermula sekitar abad ke-13 dan ke-14. Tetapi beliau menyebutnya sebagai zaman peralihan di seluruh kepulauan Melayu dengan kedatangan agama Islam. Bukti konkrit tentang bertapaknya Islam di Nusantara dari sudut sejarah diperoleh pada tahun 1292 M sewaktu Marco Polo melawat Sumatera Utara dan catatannya tentang pengislaman Pasai. Pada zaman peralihan dalam abad ke-13 dan ke-14 telah dijumpai beberapa prasasti dalam bahasa Melayu yang ditulis menggunakan huruf India tetapi bahasanya sudah terdapat pengaruh bahasa Arab. Di sini bermulanya bahasa Melayu klasik.

Rumusan: Zaman bahasa Melayu klasik ditandai oleh kemunculan dan keagungan kerajaan Melayu Melaka. Bahasa Melayu menjadi alat pemerintahan,perhubungan, perdagangan, dan penyebaran agama Islam. Bahasa Melayu mendapat tulisan baru, iaitu tulisan Jawi, iaitu dengan meminjam dan menyesuaikan abjad bahasa Arab. Sebelumnya, pada tahap bahasa Melayu Kuno, bahasa Melayu menggunakan dua jenis tulisan, iaitu; a) tulisan Rencong dan Lampung yang tidak terpengaruh oleh tulisan dari India walaupun bahasa Sanskrit sudah bertapak di Nusantara. b) tulisan yang disesuaikan dengan tulisan Pallava dan Nagiri seperti yang terdapat pada batu-batu bersurat antara abad ke-7 hingga abad ke-14.

Perkembangan bahasa Melayu klasik Dengan kedatangan pengaruh agama Islam dan bahasa Arab, bahasa Melayu melangkah setapak lagi dengan satu lagi tulisan, iaitu tulisan Jawi. Bermula pada abad ke-16 sampai pula pengaruh dari Barat dengan kedatangan penjajah dari Eropah seperti Portugis, Belanda, dan Inggeris. Sekali lagi bahasa Melayu bertembung dengan bahasa dan kebudayaan yang baru yang turut mempengaruhi bahasa Melayu. tulisan Rumi mula digunakan dengan penggunaan yang pertama dalam bahasa Melayu oleh David Barbosa pada tahun 1516 M setelah Melaka ditawan oleh Portugis, (Amat Juhari Moain 1992:1062). Kemudian pada tahun 1521 seorang pengembara Itali, Antonio Pigfafetta membuat catatan perkataan Melayu dalam tulisan Rumi dengan padanannya dalam bahasa Itali.

Kesimpulan Dengan senario itu, bahasa Melayu Klasik mencakup zaman antara abad ke-14 hingga abad ke-19, dengan abad ke-12 dan ke-13 sebagai zaman peralihan antara tahap bahasa Melayu Kuno dengan tahap bahasa Melayu klasik. Bahasa Melayu klasik dapat disimpulkan sebagai bahasa yang digunakan dalam kesusasteraan, pemerintahan dan undang-undang (ketatanegaraan), agama, sejarah, perdagangan, dan perhubungan (budaya dan kemasyarakatan). Kosa kata daripada bahasa Arab banyak digunakan. Penggunaan bahasa Melayu dapat dilihat dalam beberapa buah karya seperti Hikayat Raja-raja Pasai, Misa Melayu, Sejarah Melayu, Hikayat Hang Tuah, Hikayat Negeri Johor dan banyak lagi karya yang ditulis dalam tulisan Jawi.