SARJANA TEKNOLOGI MAKLUMAT FAKULTI TEKNOLOGI DAN SAINS MAKLUMAT

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
PENGATURCARAAN C++ Penyelesaian Masalah
Advertisements

PENGGUNAAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT) DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN Disediakan oleh: Shahwiran Shahrany / TESL K1.2.
E4161 : SISTEM KOMPUTER & APLIKASI
SISTEM PENGENDALIAN UNIX
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 922 KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF
Kemahiran Generik Dalam Pengajaran Pembelajaran
Apa itu komputer? Suatu peranti atau peralatan yang boleh melakukan pengiraan dan operasi logikal dengan kelajuan yang jauh lebih tinggi daripada manusia.
TEORI-TEORI PEMBELAJARAN
PENGENALAN KEPADA SISTEM MULTIMEDIA (WXET 3142)
E4161 SISTEM KOMPUTER & APLIKASI
UNIT 5: KOMPUTER DALAM KEUSAHAWANAN
APA ITU JADUAL SPESIFIKASI UJIAN ( JSU )
DOKUMENTASI ASAS DALAM PENGURUSAN SISTEM DAN ALAT MENGESAN SISTEM
Prinsip asas papan cerita
BAB 5 FASA PEMBANGUNAN & IMPLEMENTASI Objektif:
VISUAL BASIC 6.0.
Unit 1: Pengenalan bidang komunikasi dan teori komunikasi
BOOK CHAPTERS kepada staf akademik
3. Reka Bentuk Kurikulum Konsep Reka Bentuk Kurikulum
Unit 4 MUHAMMAD HAZRUL ASHWAD BIN MD YUSOFF 14DET08F1042
FORMAT KERTAS SAINS UPSR 2016 Science 038 BY EN.P.NADARAJAN
MINGGU 5 Objektif Pembelajaran: Di akhir minggu ini, pelajar dapat:
EDU 3105 TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
KOMUNIKASI INTERPERSONAL
Integrasi ICT Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Prasekolah
Bab 2 Alkhwarizmi.
BBM 3411 KETERAMPILAN BERBAHASA MELAYU
Merujuk kepada komponen mesin, jujukan arahan dan sebagainya
Kepentingan Pendidikan Kesihatan dalam Kurikulum Sekolah
Pengalamatan Suruhan – 2 bhg Suruhan perlukan
Bab 5 Sistem Tetingkap.
UNIT 5: PEMPROSESAN ANGKA DAN NOMBOR
Binary&Decimal Conversion
PENGATURCARAAN C/C++ (C) Md Yazid Mohd Saman, 2013
KAWALAN DALAM VISUAL BASIC 6.0
DEFINISI, FUNGSI DAN BINAAN
Bab 5 Sistem Tetingkap.
ALGORITHM & DATA STRUCTURE BY : SUZILA YUSOF
BENGKEL VISUAL BASIC 6.0.
Pengenalan kepada Bahasa C
KEMAHIRAN LISAN Kemahiran lisan melibatkan dua komponen, iaitu kemahiran mendengar dan kemahiran bertutur. Kemahiran mendengar ialah kemahiran yang melibatkan.
KEMAHIRAN PROSES SAINS
Pengalamatan Suruhan – 2 bhg Suruhan perlukan
STRUKTUR ASAS DAN CIRI-CIRI SISTEM PENGOPERASIAN
BAB 4 REKABENTUK SISTEM Objektif:
BENGKEL VISUAL BASIC 6.0.
KITAR HAYAT PEMBANGUNAN PENGUJIAN PENYELENGGARAAN
PENAKSIRAN PEMBELAJARAN
REKABENTUK PENGAJARAN
PENGGUNAAN BAHAN-BAHAN 2D DAN 3D.
 abc APLIKASI TEORI KECERDASAN PELBAGAI DALAM
KURSUS PEMBANGUNAN LAMAN WEB
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
Pengalamatan Suruhan – 2 bhg Suruhan perlukan
OLEH : NUR HAMIZAH BINTI A. HAMID NUR AMIRAH BINTI LIAKAT ALI KHAN
Skop Perbincangan Fenomena perisian kursus bahasa Melayu.
PROGRAM HARI KELUARGA SAINS LAUT 2014/2015
FAIL MEJA.
MINGGU 5 Objektif Pembelajaran: Di akhir minggu ini, pelajar dapat:
PENGURUSAN SUMBER MODUL: Pembangunan Courseware Berasaskan Contoh
KBSR: ORGANISASI KANDUNGAN
Bab 11 Tatasusunan.
BAB 5 KOMPONEN LAIN DALAM VB6.
Latihan 5.1 Soalan aneka pilihan.
Unit 2 Menggunakan Algoritma Melalui Pseudokod dan Carta Alir
Bab 5 Sistem Tetingkap.
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
PENGENALAN KEPADA VISUAL BASIC
Nama Ahli Kumpulan: Siti Khadijah binti Zaidi Norharah binti Abd Hamid
Bab 1 : Pengenalan kepada Statistik
Transcript presentasi:

SARJANA TEKNOLOGI MAKLUMAT FAKULTI TEKNOLOGI DAN SAINS MAKLUMAT TK6923 PENGATURCARAAN 2 SARJANA TEKNOLOGI MAKLUMAT FAKULTI TEKNOLOGI DAN SAINS MAKLUMAT

BAB 1 PENGENALAN KEPADA PENGATURCARAAN

BAHASA PENGATURCARAAN DAN KOMPUTER - Bahasa pengaturcaraan adalah bahasa pengantaraan yang digunakan oleh pengaturcara dengan komputer bahasa perantaraan dalam konteks pengaturcaraan bermakna pengaturcara memberi perintah/arahan kepada komputer.

KONSEP PENGATURCARAAN Aturcara merupakan satu set arahan yang disampaikan oleh manusia kepada komputer. Masalah dalam pengaturcaraan merupakan satu aktiviti yang sukar dilakukan oleh manusia secara manual. Terdapat teknik yang boleh digunakan untuk merancang penyelesaian masalah dinamakan alkhwarizmi dan carta alir.

PEMBANGUNAN ALKHWARIZMI Pengaturcara perlu memahami bahawa tugasnya adalah memberikan perintah kepada komputer Komputer akan melaksanakan apa sahaja perintah yang diberikan kepadanya. Mencampurkan dua nombor boleh ditulis dengan menggunakan penyelesaian alkhwarizmi seperti berikut :

Mula Ishtiharkan nombor dan jumlah Umpukkan jumlah =0 Baca nombor Jumlah = jumlah + nombor Papar jumlah Tamat

Selain dari menggunakan alkhwarizmi, pengaturcara boleh menggunakan perwakilan carta alir untuk merancang penyelesaiannya. Carta alir menggunakan perwakilan bersimbol. Setiap simbol mempunyai maksud yang tertentu. (Rujuk buku teks untuk perwakilan carta alir.)

PERLAKSANAAN ATURCARA Pembolehubah (variable) adalah ruangan yang perlu diishtiharkan sebelum data dibaca oleh komputer. Pengaturcara akan menggunakan banyak pembolehubah dalam pembinaan aturcara. Pembolehubah perlu diwakili dengan satu nama. Semasa perlaksanaan aturcara oleh komputer pembolehubah akan digunakan oleh komputer. Aturcara akan dilaksanakan baris demi baris dan akhirnya hasil perlaksanaannya akan disimpan dalam satu pembolehubah.

JENIS-JENIS BAHASA PENGATURCARAAN Pengaturcaraan berstruktur secara berjujukan, satu demi satu. B. Pengaturcaraan berorentasikan objek objek-objek dibangunkan sebagai kelas. Dalam membangunkan objek menggunakan aturcara, ia melibatkan beberapa isu logikal seperti hubungan dan warisan. C. Pengaturcaraan visual Pengaturcara diberikan satu persekitaran khas semasa membangunkan aturcara. Menggunakan pendekatan perwakilan grafik.

KEFAHAMAN CIRI DAN ACARA CIRI – satu objek grafik mempunyai ciri yang boleh ditukar ganti. Contoh : satu butang boleh diubahwarnanya, saiznya dan boleh diletakkan gambar di atasnya. ACARA – tindakan yang berlaku apabila pengguna melakukan sesuatu kepada objek tersebut.