NOR RADIAH BINTI MD ZAID (023048) NOR SAADAH BINTI TULUS (023068)

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Disusun Oleh : Kelompok 6
Advertisements

PENDAHULUAN  marak terjadi aksi yang mengatasnamakan gerakan islam namun cara mengapresiasikanya memperlihatkan bahwa mereka bukan islam.  Dalam ajaran.
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
Hukum Islam dan kontribusi Umat islam Indonesia
Fungsi Wahyu dan Akal dalam Memahami Akidah
HUKUM ISLAM DALAM SISTEM HUKUM INDONESIA
Kerangka Dasar Agama Islam Dan Ajaran Hukum Islam (Bagian Pertama)
Pertemuan Ke-9.
Assalamu'alaikum ETIKA, MORAL DAN AKHLAQ Oleh: Nurhasan, M. Ag Hmmm…..
SUMBER HUKUM ISLAM.
AQIDAH UNIT 5 Kelas Bimbingan Dewasa.
PERBEZAAN UNDANG-UNDAG DAN SYARIAT ISLAM
SISTEMATIKA PENGAMALAN AGAMA ISLAM
PEMIKIRAN ISLAM SEMASA (IUS 4183)
BAB 7 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
Islam Dan Kerangka Dasarnya
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
SENI DAN MANIFESTASI BUDAYA
MODUL IHES 1 Kemenjadian Dalam Pendidikan
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
SAYONARA JAHILIYYAH Badar  19/10/14.
PELAJARAN 10:KELEBIHAN PENYELESAIAN MASALAH MENURUT ISLAM
KEMBALI KEPADA PENYATUAN
BAB 3 SYARIAH DALAM KEHIDUPAN MUSLIM
PENYATUAN SUATU KEWAJIPAN DAN PERPECAHAN SATU KESALAHAN
MODUL IHES 1 Kemenjadian Dalam Pendidikan
Tajuk kesimpulan Tassawur islam.
TASAWWUR ISLAM II WEEK 5 PENYELESAIAN MASALAH MENURUT ISLAM
BAB 2-FALSAFAH PERUNDANGAN ISLAM..
PELAJARAN 9:ISU , MASALAH DAN CARA PNYELESAIAN MENURUT ISLAM
BAB 16 SALAH FAHAM TERHADAP ISLAM
BAB 16 SALAH FAHAM TERHADAP ISLAM
Makna Tasyri’ Dari segi bahasa: 1-Sumber air 2-Jalan yang lurus
Oleh : Muhamad Zulfikah Bin Mat Jali A144875
Hudud & Qisas, ini faktanya...
3. Reka Bentuk Kurikulum Konsep Reka Bentuk Kurikulum
AQIDAH AHLI SUNNAH WAL JAMAAH
Hakikat keimanan dan buahnya
PELAJARAN 15 ASAS AKIDAH ISLAM
BAB 5: AKHLAK MUSLIM TERHADAP KEHIDUPAN DI AKHIRAT
BAB 1: AKHLAK MUSLIM TERHADAP AGAMA ISLAM
KBM 4 AQIDAH ISLAMIAH BAB 1 : FIRAQ DALAM ISLAM
TAMADUN ISLAM Kata kunci
Pelajaran 10 : RABBANIYYAH
Sesi 1 Qawaid Fiqhiyyah.
Takdir.
BAB 3 : BERIMAN KEPADA ALLAH S.W.T.
Sejarah & Tamadun Islam II
BAB 2-FALSAFAH PERUNDANGAN ISLAM..
BAB 2: MENJAGA AKHLAK TERHADAP ALLAH
PELAJARAN 15 ASAS AKIDAH ISLAM
PENDEKATAN TINGKAHLAKU - KOGNITIF
INSTITUT AMINUDDIN BAKI KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
BAB 5 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
BAB 2: PUASA PADA BULAN RAMADAN
Sessi 1 Qawaid Fiqhiyyah
MEMANFAATKAN ANUGERAH ALLAH SWT
Tajuk kesimpulan Tassawur islam.
PERWAKILAN (WAKALAH) Menurut bahasa: Menyerahkan sesuatu
PAS PENGENALAN AM.
KONSEP ILMU PENGETAHUAN
FEM 3301 Etika dan Nilai dalam Pembangunan TAJUK 4 Etika dalam Pembangunan: Hubungkait dan Kepentingan.
> Menilai persoalan tentang ilmu dari perspektif barat dan Islam
AQIDAH UNIT 1 Kelas Bimbingan Dewasa.
BAB 1 : AQIDAH – DEFINASI, KEPENTINGAN DAN SUMBER RUJUKAN
Perundangan Zaman Rasulullah
BAB 5: MENJAGA AKHLAK TERHADAP SESAMA MANUSIA
ALIRAN MODEN Oleh: Dr Mohd Daud Awang
BAB 16 SALAH FAHAM TERHADAP ISLAM
KBM 3 AKHLAK ISLAMIAH BAB 2: HATI YANG SIHAT
Transcript presentasi:

PANDANGAN AL-QARDAWI MENGENAI MASALAH PERBEZAAN PENDAPAT DI KALANGAN UMAT NOR RADIAH BINTI MD ZAID (023048) NOR SAADAH BINTI TULUS (023068) NOR HAZILA BINTI SUDIN (023049)

PANDANGAN AL-QARDAWI MENGENAI MASALAH PERBEZAAN PENDAPAT DI KALANGAN UMAT Qardawi dlm bukunya Syariat al-Islam,pelaksanaan Syariat Islam tidak boleh dipisahkan dari: Akidah Tasawur Syiar Ibadah Pemikiran merupakan sendi Perasaan masy. Islam Akhlak Nilai Adab Kebudayaan Undang-undang dan perundangannya

Menurut Qardawi, kejayaan perundangan Islam pd pemikirannya ialah: ialah apabila dapat dipersiapkan individu muslim yang beriman dengan keadilan perundangan Islam secara rela dan patuh. taat kepada hakim muslim yang beriman dengan kekudusan perundangan dan tidak bermain-main dengan nasnya, kerana tamakkan dunia atau menurut hawa nafsu. undang-undang Islam mestilah dilaksanakan oleh pelaksanaan muslim yang memelihara pelaksanaan undang-undang itu tanpa pilih kasih. undang-undang Islam tidak akan berjaya dilaksanakan dalam mayarakat yang belum sebati roh Islam.

Perundangan Islam meskipun penting ia adalah sebahagian daripada Islam. jangan anda sangka dengan hanya mengeluarkan undang-undang Islam, kita telah berjaya membangun masyarakat muslim yang dicita-citakan. Undang-undang Islam sahaja tidak dapat membentuk umat tanpa ada perubahan pemikiran dan kejiwaan yang meletakkan umat pada taraf perundangannya yang tinggi itu. Terbukti dalam al-Quran: “Bahawa Allah tidak merubah mana-mana kaum sehingga mereka merubah apa yang ada dalam diri mereka”.

PANDANGAN KRITIS TENTANG KEBANGKITAN ISLAM: PERBEZAAN PENDAPAT SATU MASALAH Menurut al-Qardawi, perselisihan pendapat (ikhtilaf) pada asasnya disebabkan oleh dua faktor utama iaitu: Faktor Akhlak Faktor pemikiran

Ia berlaku seperti dirumus oleh kebanyakan ulama adalah: FAKTOR AKHLAK Ia berlaku seperti dirumus oleh kebanyakan ulama adalah: Rasa terpedaya dengan diri sendiri. Bersangka buruk terhadap orang lain dan cepat menuduh orang lain tanpa bukti. Mahu menjadi pemimpin atau inginkan kedudukan. Fanatik terhadap tokoh, aliran dan kumpulan tertentu. Fanatik kenegerian, kedaerahan, kepartian atau kumpulan. - Sedangkan ini semua merupakan sifat-sifat tercela yang dianggap oleh ulama tasawwuf sebagai al- Muhlikat. Bukan Rasulullah sendiri menganggap jihad yang paling besar ialah membebaska diri dari penyakit- penyakit tersebut. Perselisihan yang timbul dari faktor- faktor ini adalah tercela.

Sebahagian persoalan akidah yang tidak menyentuh perkara qat’i. FAKTOR PEMIKIRAN Faktor ini pula melibatkan perbezaan pandangan dalam sesuatu perkara seperti salah satu furuk Syariah. Sebahagian persoalan akidah yang tidak menyentuh perkara qat’i. Ia juga berlaku hasil perbezaan dalam menilai implikasi dari sesuatu keputusan oleh sebab perbezaan maklumat atau perbezaan pemikiran dan persekitaran.

Contohnya: perbezaan dalam menentukan perlu atau tidak perlunya gerakan Islam ikut serta di dalam pilihanraya. gerakan Islam patut ikut serta atau tidak dalam pemerintahan Negara yang tidak melaksanakan Syariat Islam sepenuhnya. kata al-Qardawi, termasuk dalam perbezaan pemikiran ialah menentukan sikap terhadap beberapa ilmu dan pengetahuan Ilmu Kalam, Ilmu Tasawuf, Ilmu Mantiq (Logika), Ilmu Falsafah dan Fiqh Mazhab.

Ada golongan yang taksub dan yang mengambil sebahagaian dan tidak kurang pula yang menolak dan menganggapnya sebagai unsur asing yang masuk ke dalam Islam. Adanya perselisihan di dalam menentukan hukum oleh perbezaan memahami nas-nas daripada yang ekstrim kepada yang tidak ekstrim, daripada yang benyak terikat kepada nas kepada yang banyak menggunakan akal fikiran (logik akal).