Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
EDU TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN TAJUK 5: ASAS GRAFIK
Advertisements

PENGGUNAAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT) DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN Disediakan oleh: Shahwiran Shahrany / TESL K1.2.
Oleh Luluk Dita Muria Sari
Kelakuan Individu (Dari Aspek Tanggapan, Nilai, Sikap Dan Dorongan)
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
Abdu Hari Wijaya Nurul Fajri
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
Asas Grafik.
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 922 KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF
Kemahiran Generik Dalam Pengajaran Pembelajaran
Kesan Penggunaan Peta Minda Interaktif dalam Penulisan Cerita
REKA CIPTA PROSES MEREKA CIPTA.
PENGUCAPAN AWAM ZAMRI AMINUDDIN.
PRINSIP ASAS GRAFIK EDU 3105.
KONSEP MEDIA DAN MEDIA PENGAJARAN.
Jenis-jenis Wacana Lisan
APA ITU JADUAL SPESIFIKASI UJIAN ( JSU )
KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
PENDIDIKAN SENI VISUAL
PEMENTASAN SENI SPK2102 SENI DALAM PENDIDIKAN Oleh
Unit 1: Pengenalan bidang komunikasi dan teori komunikasi
PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL
EED 3217 (EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK)
REKA BENTUK VISUAL.
Disediakan oleh: Abdul Latif bin Ahmad IPG Kampus Tun Hussein Onn
PENGAJARAN MIKRO DAN PENILAIAN
EDU 3105 TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
EDU 3105 BAB 4 Perancangan, Pemilihan, Penghasilan dan Penilaian
3. Reka Bentuk Kurikulum Sumber-Sumber Reka Bentuk Kurikulum
Ciri-Ciri Reka Letak Yang Baik.
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
PENGAJARAN MIKRO.
PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL
MEDIA PENGAJARAN Topik 3: Pensyarah; Dr. Sajap Maswan
UNIT 10: INTERAKTIVITI DALAM KOMUNIKASI
ASAS GRAFIK.
Asas Grafik.
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
KEMAHIRAN LISAN Kemahiran lisan melibatkan dua komponen, iaitu kemahiran mendengar dan kemahiran bertutur. Kemahiran mendengar ialah kemahiran yang melibatkan.
RUPA Salin dlm buku nota.
Jenis-jenis Wacana Lisan
SEDIA UNTUK SALIN …DIAM UNTUK ELAK KENA PUKUL..OK
KITAR HAYAT PEMBANGUNAN PENGUJIAN PENYELENGGARAAN
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
EED 3217 (EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK)
PENERBITAN ELEKTRONIK: PENDEKATAN UNIT 5 - 8
EDU 3053 TOPIK 5: ASAS GRAFIK PENSYARAH:
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
PENGGUNAAN BAHAN-BAHAN 2D DAN 3D.
BAB 6 RUANG.
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
KURSUS PEMBANGUNAN LAMAN WEB
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
REKA BENTUK GRAFIK.
LIYANA BT LAILY NURUL IRSALINA BT AHMAD
EED 3217 (EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK)
OLEH : NUR HAMIZAH BINTI A. HAMID NUR AMIRAH BINTI LIAKAT ALI KHAN
UNIT 6: PENGURUSAN GRAFIK
PENGURUSAN SUMBER MODUL: Pembangunan Courseware Berasaskan Contoh
REKA BENTUK VISUAL.
PENYEDIAAN BAHAN PAMERAN
HARMONI.
Kaedah Penaksiran dan Pemarkatan Rubrik
EDUP3053: Teknologi Untuk Pengajaran dan Pembelajaran
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
IMBANGAN AHLI KUMPULAN: - NABILAH NAZIHAH BT ABD. GHAFFAR
Nama Ahli Kumpulan: Siti Khadijah binti Zaidi Norharah binti Abd Hamid
ASAS GRAFIK Rekaan grafik banyak dimanfaatkan sebagai media utama dalam penyaluran sesuatu mesej.  Ia sering digunakan dalam sesuatu paparan atau persembahan.
Transcript presentasi:

Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015 EDUP2053 Teknologi dan Media Pengajaran (Instructional Technology and Media) Topik 3: Visual untuk Pengajaran dan Pembelajaran Dr.Sajap Maswan Jabatan Teknologi Pendidikan IPG Kampus Tuanku Bainun

Pengenalan Topik ini akan membincangkan; Peranan Visual dalam pengajaran dan pembelajaran Jenis-jenis visual Mereka bentuk visual - Panduan mereka bentuk visual – CASPER Pengubahsuaian dan penghasilan bahan visual untuk pengajaran dan pembelajaran

Apakah yang dimaksudkan dengan visual?

Pengenalan Visual Visual ialah sesuatu yang boleh diperhatikan samada imej statik (contoh, gambar, ilustrasi, symbol dll) atau bergerak (animasi, video dll) Alat komunikasi yang lebih konkrit/baik berbanding komunikasi verbal. Fungsi utama visual dalam PdPk ialah untuk meningkatkan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran.

Peranan Visual dalam PdP Membantu menfokuskan perhatian murid kepada maksud yang terdapat dalam visual Dapat mengatasi keterbatasan pengalaman berbeza yang dimiliki oleh murid. Melalui visual murid akan mempunyai kefahaman yang sama. Dapat menanamkan konsep dasar,yang benar, konkrit dan realistik.

Peranan Visual dalam PdP Membangkitkan keinginan dan minat baru murid terhadap sesuatu perkara yang dipelajari.  Membantu perubahan efektif ,kognitif dan psikomotor murid-murid Meningkatkan perhatian dan kefahaman murid terhadap isi kandungan pelajaran yang dibincangkan.

Jenis-jenis Visual Visual umumnya terbahagi kepada 3; Fotografik Elektronik Grafik

Jenis-jenis Visual Fotografik menyediakan ilustrasi melalui gambar, sejenis visual yang mewakili realiti dalam keadaan yang paling realistik, iaitu menyerupai sesuatu subjek atau situasi yang sebenar. Elektronik menyediakan ilustrasi atau gambar dan imej bergerak dalam bentuk digital seperti video dan animasi

Jenis-jenis Visual Visual Grafik : Menyediakan ilustrasi secara artistik atau simbolik. Terdapat dua jenis visual grafik; analogik dan organisasi. Visual analogik : menerangkan sesuatu konsep dengan menunjukkan sesuatu simbol yang dianggap dapat mewakili konsep tersebut.

Sistem Solar Contoh Visual Analogik Sistem solar biasanya digunakan sebagai analogi visual untuk menjelaskan komposisi sesuatu atom Neutron Proton Elektron

Jenis-jenis Visual Visual organisasi : merangkumi carta, graf, peta dan sebagainya Menyediakan ilustrasi melalaui gambar , visual realiti, menyerupai sesuatu subjek, situasi sebenar

Contoh Visual Organisasi

Penghasilan bahan visual Untuk menghasilkan bahan visual yang baik ia mestilah diasaskan pemilihan dan penggunaan elemen dan prinsip rekaan yang sesuai. Kejayaan bahan visual, adalah berdasarkan kualiti yang ada pada visual tersebut hasil daripada perancangan yang rapi dan kesesuaian teknik yang digunakan

Ciri-ciri visual yang baik; Mudah dan jelas dibaca /difahami Mesej dapat ditafsir. Mendorong interaksi yang aktif. Membantu memfokuskan perhatian.

Ciri-ciri visual yang baik; Jika terlalu senang/biasa, pelajar tidak memberi perhatian pada visual. Jika terlalu banyak, pelajar sukar mentafsir maklumat sebenar yang hendak disampaikan.

Apakah prinsip-prinsip reka bentuk visual?

Prinsip Reka Bentuk Visual Simplisiti Harmoni Dominan PRINSIP GRAFIK Variasi Pola Seimbang

Prinsip Reka Bentuk Visual 1.Simplisiti / mudah Visual yang ditayangkan hendaklah dihadkan kepada satu idea. Idea yang banyak dalam satu visual akan mengelirukan.

Apakah yang dapat ditafsirkan daripada visual berikut?

Prinsip Reka Bentuk Visual 2. Dominan; Pusat penumpuan atau minat.

Prinsip Reka Bentuk Visual Dominan; Peraturan sepertiga 41% 20% 25% 14%

Prinsip Reka Bentuk Visual 3.Pola; Susunan item-item dalam sesuatu rekaan visual.

Prinsip Reka Bentuk Visual Pola Menawan perhatian penerima dan mengarahkannya kepada maklumat yang bersabit. Unsur seperti Ruang, Garisan dan Ilustrasi digabung menjadi suatu harmoni grafik.

Pola; Anak panah dan warna digunakan untuk menyusun maklumat

Prinsip Reka Bentuk Visual Pola; Anak panah dan warna digunakan untuk menyusun maklumat 1 2 3 4 5 6

Prinsip Reka Bentuk Visual Pola; Kawasan paling kuat Pergerakan mata bermula dari kiri

Prinsip Reka Bentuk Visual 4. Seimbang; Seimbang formal/sametri Seimbang tidak formal./tidak semetri

Prinsip Reka Bentuk Visual Perseimbangan Keadaan kesamaan dari segi berat, tarikan dan tumpuan perhatian yang terdapat dalam suatu susunan unsur-unsur seni. Berdasarkan susunan, warna dan bentuk. Formal/Simetri ialah samukur yang mudah, berat yang sama. Informal/Tak Simetri digubah dengan manipulasi ruang dan objek.

Prinsip Reka Bentuk Visual Imbangan tak formal/ Tak simetri Imbangan formal/sametri

Prinsip Reka Bentuk Visual 5.Variasi; Menimbulkan perasaan seolah-olah visual itu hidup dan bergerak.

Prinsip Reka Bentuk Visual 6. Harmoni; Mententeramkan hati dan perasaan.

Prinsip Reka Bentuk Visual Harmoni dihasilkan melalui; susunan atau ulangan unsur-unsur seni yang seimbang dan mempunyai perhubungan warna-warna yang duduk bersebelahan di dalam roda warna. .

Apakah prinsip-prinsip reka letak visual yang terdapat dalam CASPER?

Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015 CASPER CASPER adalah singkatan untuk prinsip-prinsip reka letak visual. C Contrast (Perbezaan yang ketara) Alignment (Penjajaran) Simplicity (Ringkas) Proximity (Jarak antara objek) Emphasis (Penekanan ) Repetition (Pengulangan) A S P E R

Contrast (Perbezaan yang ketara) CASPER Contrast (Perbezaan yang ketara) Menyatakan bahawa jika dua item tidak serupa, maka harus jadikan mereka berbeza. Idea utama di sebalik kontras ialah untuk mengelak unsur dalam paparan kelihatan hampir sama.  Cara yang paling berkesan untuk menambahkan tarikan/mudah dilihat

Contrast (Perbezaan yang ketara) CASPER Contrast (Perbezaan yang ketara) Boleh dihasilkan dengan berbagai cara. Antaranya; warna gelap dengan warna terang warna sejuk dan warna panas font besar dan kecil   tekstur licin dan tekstur kasar  unsur mendatar dan unsur menegak garis halus dan garis kasar . dll 

Contrast (Perbezaan yang ketara) Contoh, CASPER Contrast (Perbezaan yang ketara) Contoh,

Alignment (Penjajaran) CASPER Alignment (Penjajaran) Setiap item yang hendak diletakkan dalam sesuatu ruang perlulah seimbang dan kelihatan menarik/ selesa. Setiap item yang ingin dipersembah-kan supaya ia kelihatan seimbang, antara ruang kanan dan kiri/ruang atas dan bawah.

Alignment (Penjajaran) Setiap item perlu disusun supaya tidak janggal. CASPER Alignment (Penjajaran) Setiap item perlu disusun supaya tidak janggal.  Item juga perlu mempunyai kaitan secara visual antara satu sama lain. Sekiranya gagal membuat penjajaran dengan baik maka ia, seperti ruang tamu yang berselerak tentunya tetamu yang berkunjung tidak merasa selesa.

Alignment (Penjajaran) Contoh, CASPER Alignment (Penjajaran) Contoh,

CASPER Simplicity (Ringkas) Grafik atau visual perlu ringkas, mudah dan dapat merangsang pengguna memahami maksud yang hendak disampaikan. Paparan seharusnya dapat memudahkan penerokaan dan merangsangkan pemikiran.

CASPER Simplicity (Ringkas) Visual yang dipilih perlulah ringkas, bersesuaian dengan pengguna dan mudah difahami. Penggunaan grafik dan elemen media yang ringkas membantu pengguna mememahami dan mentafsir dengan mudah.

Simplicity (Ringkas) CASPER Contoh visual yang mengandungi terlalu banyak maklumat yang hendak disampaikan.

CASPER Contoh, Simplisiti

Proximity (Jarak antara objek) CASPER Proximity (Jarak antara objek) Merupakan reka letak dari aspek jarak antara teks, jarak antara grafik serta jarak antara teks dan grafik. Item-item yang mempunyai kaitan antara satu sama lain berkaitan perlu dikumpulkan supaya dilihat sebagai satu kumpulan dan tidak terpisah.

Proximity (Jarak antara objek) CASPER Proximity (Jarak antara objek) Item-item yang tidak berkaitan pula harus dijarakkan untuk mengelakkan tindanan supaya dapat dilihat sebagai membawa maklumat yang berlainan. Hasilnya paparan akan kelihatan menjadi satu unit visual yang mempunyai beberapa unit maklumat yang terpisah.

Proximity (Jarak antara objek) CASPER Proximity (Jarak antara objek)

CASPER Emphasis (Penekanan ) Memberi penekanan terhadap perkara dan maklumat yang hendak disampaikan melalui paparan. Pelbagai cara boleh digunakan seperti: · saiz teks dan objek, · bentuk teks dan objek, · susun atur teks dan objek, · warna teks, objek dan latar

CASPER Emphasis (Penekanan ) Jangan menggunakan terlalu banyak elemen sampingan untuk menarik perhatian, yang mana boleh menyebabkan tumpuan lebih kepada elemen sampingan dan bukan kepada maklumat sebenar yang hendak disampaikan melalui paparan.

CASPER Emphasis (Penekanan )

Repetition (Pengulangan) CASPER Repetition (Pengulangan) Kewujudan piawaian antara paparan dapat membantu pengguna mentafsir dan memahami dengan mudah mesej yang disampaikan. Pengulangan seperti warna latar dan saiz serta bentuk font dalam persembahan akan membantu pemahaman pengguna terhadap kategori mesej yang sedang disampaikan..

Repetition (Pengulangan) CASPER Repetition (Pengulangan) Dalam keadaan tertentu, suatu mesej boleh diulang dengan menggunakan media yang berlainan termasuk media teks, grafik, audio atau animasi.

Repetition (Pengulangan) Contoh: CASPER Repetition (Pengulangan) Contoh:

Repetition (Pengulangan) CASPER Repetition (Pengulangan) Contoh prinsip Pengulangan

CASPER Secara umumnya CASPER digunakan sebagai panduan untuk meletak dan menyusun elimen teks, grafik dan media pada paparan bagi membentuk persembahan yang menarik.  Reka letak dan penyusunan yang baik memberi kesan yang positif terhadap persembahan visual sama ada dalam format bercetak atau digital.

Aktiviti/Latihan Pengubahsuaian dan penghasilan bahan visual untuk pengajaran dan pembelajaran Dengan menggunakan perisian photo editing seperti Adobe Photoshop, GIMP dan seumpamanya hasilkan sebuah poster untuk tujuan Pengajaran dan Pembelajaran.

Aktiviti/Latihan Tema: Pembelajaran Abad ke-21 Saiz: A4 Mengandungi elimen latar belakang, teks dan grafik sama ada dihasilkan sendiri atau dari sumber internet yang diubahsuai. Aplikasikan Model ADDIE dan Prinsip CASPER dalam proses penghasilan poster tersebut.

Terima Kasih