Universiti Sains Malaysia

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
SOSIOLOGI SEBAGAI ILMU DAN METODE DALAM MENGKAJI FENOMENA SOSIAL
Advertisements

KONSEP PSIKOLOGI SOSIAL
Perbedaan, Persamaan dan Ciri-ciri Sains & Filsafat
ALAM, MANUSIA DANBUDAYA
Konsep Asas Perkembangan Kanak-Kanak
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
PENULISAN SEJARAH: PANDUAN MENULIS
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
Perkembangan Bidang Komunikasi di Malaysia
PELUASAN KOSA KATA BAHASA MELAYU
KURIKULUM PENDIDIKAN JASMANI
Pengenalan Ilmu Linguistik dan Bahasa:
Kesan Penggunaan Peta Minda Interaktif dalam Penulisan Cerita
AKIDAH KETUHANAN DAN SAINS
Kaedah Penyelidikan PSM
PENDEKATAN SAINTIFIK DALAM PENYELIDIKAN
KAJIAN TINDAKAN SEJARAH. KAJIAN TINDAKAN SEJARAH.
TEORI DAN AMALAN PERAKAUNAN PAF 3013
Pembelajaran Secara Kontekstual
Unit 1: Pengenalan bidang komunikasi dan teori komunikasi
EED 3217 (EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK)
Sejarah Perkembangan Ilmu Semantik
EDU 3101 FALSAFAH & PENDIDIKAN DI MALAYSIA
Disediakan oleh: Abdul Latif bin Ahmad IPG Kampus Tun Hussein Onn
3. Reka Bentuk Kurikulum Konsep Reka Bentuk Kurikulum
DSKP SEJARAH.
3. Reka Bentuk Kurikulum Sumber-Sumber Reka Bentuk Kurikulum
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
MINGGU 1 Objektif Pengajaran: Di akhir minggu ini, pelajar dapat:
TAJUK 14 MEMAHAMI PERSONALITI
TEORI KOMUNIKASI MASSA DAN MASYARAKAT
KONSEP PEMBANGUNAN ISLAM.
Konstruktivisme.
TEORI PEMBELAJARAN SOSIAL JOHN KRUMBOLTZ
TEORI PEMBELAJARAN BAHASA (PM. DR. S. VIJAYALETCHUMY)
BBM 3411 KETERAMPILAN BERBAHASA MELAYU
UNIT 8 PERHUBUNGAN KEMASYARAKATAN.
MINGGU 3 Objektif Pengajaran: Di akhir minggu ini pelajar dapat:
Pengenalan Ilmu Linguistik dan Bahasa:
PELUASAN KOSA KATA BAHASA MELAYU
Sejarah Perkembangan Ilmu Semantik
TEORI KOMUNIKASI MASSA DAN MASYARAKAT
PUSAT TEKNOLOGI KOMUNIKASI & PEMBANGUNAN INSAN (PTKPI)
PENDEKATAN TINGKAHLAKU - KOGNITIF
KEMAHIRAN PROSES SAINS
PERSEPSI DALAM KOMUNIKASI ANTARA PERSEORANGAN
Konsep & Kaedah Penyelidikan
PENDEKATAN TINGKAHLAKU - KOGNITIF
KONSEP PSIKOLOGI SOSIAL
UNIT 10: Teori Persuratkhabaran
BBM3413 Sharil Nizam Sha’ri UPM Serdang
EED 3217 (EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK)
PUSAT TEKNOLOGI KOMUNIKASI & PEMBANGUNAN INSAN (PTKPI)
KONSEP ILMU PENGETAHUAN
Nota 2 BBM5201: Pembangunan Bahasa Melayu
FEM 3301 Etika dan Nilai dalam Pembangunan TAJUK 5 MANUSIA DAN PEMBANGUNAN:FUNGSI DAN PERANAN Menghuraikan dengan lebih mendalam perbincangan tajuk.
FEM 3301 Etika dan Nilai dalam Pembangunan TAJUK 4 Etika dalam Pembangunan: Hubungkait dan Kepentingan.
> Menilai persoalan tentang ilmu dari perspektif barat dan Islam
EED 3217 (EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK)
EDU 3101 FALSAFAH & PENDIDIKAN DI MALAYSIA
UNIT 9: Teori Persuratkhabaran
Pengenalan Ilmu Linguistik dan Bahasa:
UNIT 10: Teori Persuratkhabaran
PGA 103 GURU, SEKOLAH & MASYARAKAT
UNIT 2: TAMADUN DAN BUDAYA.
FCE 3204 Kemahiran Berfikir
ALIRAN MODEN Oleh: Dr Mohd Daud Awang
FEM 3301 Etika & Nilai Dalam Pembangunan Unit 2: Aliran Etika
PENDEKATAN TINGKAHLAKU - KOGNITIF
MINGGU 2 OTAK KIRI DAN KANAN & FALSAFAH BERFIKIR
Transcript presentasi:

Universiti Sains Malaysia School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Soalan: Positivisme & Interpretisme merupakan dua pendekatan sains sosial yang sangat penting. Terangkan kedua-dua pendekatan ini dengan menggunakan contoh-contoh yang sesuai dalam sains sosial… 14hb Januari 2010 SKW 122 Penyelidikan Sosial Kaedah Kuantitatif dan Kualitatif

Bingkisan perbentangan… Universiti Sains Malaysia School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Bingkisan perbentangan… Apakah itu yang dimaksudkan dengan ‘POSITIVISME’? kritikan terhadap falsafah ‘POSITIVISME’ 5 rukun POSITIVISME Contoh-contoh dalam sains sosial. _______________________________________________ Apakah itu yang dimaksudkan dengan ‘INTERPRETISME’ Contoh dalam sains sosial ______________________________________________ Perbandingan 14hb Januari 2010 SKW 122 Penyelidikan Kuantitatif dan Kualitatif

Nota: POSITIVISME tiada kena mengena dengan ‘positive thinking’ Universiti Sains Malaysia School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Nota: POSITIVISME tiada kena mengena dengan ‘positive thinking’ Menekankan konsep sains sosial bebas nilai, falsafah politik, ekonomi dan sosiologi hendaklah neutral dan tidak dicorakkan oleh realiti subjektif (yang dihasilkan oleh budaya & kepercayaan keagamaan) POSITIVISME menurut landasan sejarah merupakan satu metod meliputi ilmu sains sosial sekitar zaman pencerahan Eropah (Enlightenment). Comte (positivist philosophy) berusaha untuk menolak metafizik keagamaan, nilai subjektif dan hanya menerima ilmu yg terbina atas kajian empirikal semata-mata. 14hb Januari 2010 SKW 122 Penyelidikan Sosial Kaedah Kuantitatif dan Kualitatif

Universiti Sains Malaysia School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Nota: (5) Bagi POSITIVISME, tujuan penyelidikan ialah untuk mencari dan mendokumenkan hukum-hukum sebab musabab yang universal tentang perlakuan manusia. (6) POSITIVISME menyokong INDUKSI-induktif (logik ini bermula dengan pengamatan dunia empirikal dan berfikir tentang keadaan yang berlaku). (7) POSITIVISME mengambil suatu pandangan essentialis (realiti sosial sebagai pola-pola atau aturan stabil yang sedia wujud. Pola ini boleh ditemui.) Berasaskan idea bahawa ilmu objektif hanya boleh diperolehi melalui pemerhatian dan pengutipan data. 14hb Januari 2010 SKW 122 Penyelidikan Sosial Kaedah Kuantitatif dan Kualitatif

Universiti Sains Malaysia School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Nota: POSITIVISME mengatakan bahawa pengetahuan adalah bersifat mutlak. Ia mengandaikan bahawa manusia adalah bersifat pasif dan berautonomi dalam pengalaman. Penghasilan ilmu adalah melalui pengalaman secara langsung dengan alam sebenar dan bukannya daripada kepercayaan agama, kepercayaan metafizikal, (11) Sains Positif membezakan ilmu objektif daripada ilmu subjektif. (12) Ilmu Objektif ialah ilmu yang boleh disahkan dengan realiti sosial melalui pemerhatian dan penggunaan deria. (13) Ilmu Subjektif= sebaliknya 14hb Januari 2010 SKW 122 Penyelidikan Sosial Kaedah Kuantitatif dan Kualitatif

Nota: Oleh: KRITIKAN POSITIVISME Universiti Sains Malaysia School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Nota: KRITIKAN POSITIVISME LEO STRAUSS serta golongan Cultural Relativism Post Structuralist dan Post-Modenist turut menentang metod POSITIVISME. Sarjanawan Islam, sudah tentunya menentang golongan POSITIVISME kerana tidak selari dengan ‘ruh’ Islam itu sendiri. . Umer Chapra ketika membicarakan isu ekonomi Islam lewat bukunya 'The Future of Economy' telah membicarakan isu ini dan telah menegaskan perbezaan ketara di antara nuansa (perbezaan) ekonomi Islam berbanding eknomi konvensional di antaranya ialah berhubung falsafah positivisme yang menjadi tonggak ideologi ekonomi konvensional (samada klasik (kapitalisme) mahupun sosialisme). 14hb Januari 2010 SKW 122 Penyelidikan Sosial Kaedah Kuantitatif dan Kualitatif

Nota: Oleh: Oleh: 5 RUKUN POSITIVISME ATOMISME Universiti Sains Malaysia Politic Studies, School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Universiti Sains Malaysia School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Nota: 5 RUKUN POSITIVISME ATOMISME - Objek pengalaman wujud berasingan @ berdikari FENOMENALISME -pengalaman tulen HUKUM-HUKUM UMUM - Perkara semulajadi NOMINALISME -tolak abstrak PERNYATAAN NORMATIF - Membezakan fakta dan nilai. 14hb Januari 2010 SKW 122 Penyelidikan Sosial Kaedah Kuantitatif dan Kualitatif

Universiti Sains Malaysia School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Nota: CONTOH DALAM SAINS SOSIAL emosi tidak semestinya boleh disahkan dengan realiti sosial kerana ia bersifat abstrak dan tidak boleh dilihat dengan mata kasar. Namum begitu, sekiranya emosi itu dapat diketahui melalui aksi- aksi yang tertentu dan yang mampu dipertontonkan dalam realiti sosial, maka ia boleh bertukar kepada ilmu objektif kerana ia dapat disahkan secara empirikal 14hb Januari 2010 SKW 122 Penyelidikan Sosial Kaedah Kuantitatif dan Kualitatif

Universiti Sains Malaysia School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Nota: INTERPRETISME bertujuan memahami makna sosial dalam konteks, belajar apa yang bermakna daripada orang yang di kaji. Memahami ini semua dari sudut orang yang dikaji. INTERPRETISME melihat sifat semulajadi manusia sebagai suatu yang dicipta oleh manusia dalam kehidupan sosial INTERPRETISME melihat kadar agensi manusia adalah tinggi. Manusia mewujudkan makna-makna harian dan mempunyai kebebasan untuk mengubahnya. INTERPRETISME melihat pengetahuan umum adalah penting untuk perbentukan pengetahuan sains 14hb Januari 2010 SKW 122 Penyelidikan Sosial Kaedah Kuantitatif dan Kualitatif

Universiti Sains Malaysia School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Nota: (6) INTERPRETIVISME melihat teori diskripsi (gambaran) begaimana makna-makna (sebab musabab) yang diwujudkan dan diteruskan. (7) INTERPRETIVISME, betul pada orang yag dikaji. (8) INTERPRETIVISME, bukti yang baik ialah terkandung dalam konteks sosial yang tertakluk kepada interaksi sosial. (9) INTERPRETIVISME pula mengambil suatu orientasi praktikal, iaitu pengetahuan membantu kita memahami dan berkongsi pengalaman dan dunia kehidupan yang dialami orang lain. (10) INTERPRETIVISME melihat nilai adalah sebahagian daripada kehidupan sosial yang harus diambil kira sebagai fakta. 14hb Januari 2010 SKW 122 Penyelidikan Sosial Kaedah Kuantitatif dan Kualitatif

Nota: Oleh: PERBANDINGAN Universiti Sains Malaysia School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Nota: PERBANDINGAN Positivisme interpretivisme - MELIHAT PENERANGAN DAN TEORI REALITI SOSIAL SEBAGAI KENYATAAN YANG BERBENTUK HUKUM,DIHASILKAN OLEH LOGIK INDUKTIF. MELIHAT TEORI SEBAGAI DISKRIPSI BAGAIMANA MAKNA-MAKNA YANG DIWUJUDKAN DAN DITERUSKAN PENERANGAN BETUL DAN SILAP .LOGIK DAN MEMPUNYAI HUBUNGANDENGAN HUKUM BERDASARKAN FAKTA Betul kepada orang yang dikaji BUKTI YANG BAIK -bukti yg baik ialah bukti yang berdasarkan pengamatan tepat. Bukti ini diulangi oleh orang -bukti yang baik ialah terkandung dalam konteks sosial yang tertakhluk kepada interaksi sosial KEGUNAAN ILMU SAINS SOSIAL -pengetahuan bersifat instrumentalL, yakninya membolehkan orang mengawal dan menguasai kejadian -pula mengambil suatu orientasi praktikal, iaitu pengetahuan membantu kita memahami dan berkongsi pengalaman dan dunia kehidupan yang dialami oleh orang lain NILAI DAN DAN SAINS -sains bebas dari nilai melihat nilai adalah sebahagian daripada kehidupan sosial yang harus diambil kira sebagai fakta. 14hb Januari 2010 SKW 122 Penyelidikan Sosial Kaedah Kuantitatif dan Kualitatif