KONVENSYEN MEDIC INSANIAH

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
1 IJMA’/الاجماع 9-Apr-17.
Advertisements

LEMBAGA KEUANGAN SYARIAH
PENYALAHGUNAAN NARKOBA DALAM PANDANGAN ISLAM
Oleh: Ali Ilhami Bin Basir
Fiqh wanita Minggu Kesembilan.
SUMBER HUKUM ISLAM.
PERBEZAAN UNDANG-UNDAG DAN SYARIAT ISLAM
PERTEMUAN KE-3 Rohmansyah, S.Th.I., M.Hum.
EKONOMI SYARIAH Bab IV Kelas X.
6. Hukum, HAM, dan Demokrasi Dalam Islam
BAB 7 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
ILMU PERANAN ILMU DALAM PEMBENTUKAN KELUARGA DAN MASYARAKAT PENGENALAN
Sekilas mengenai ekonomi islam
Aborsi yang Mengejala Menurut Parawansa (2000), menyatakan bahwa jumlah aborsi di Indonesia dilakukan oleh 2 juta orang tiap tahun, dari jumlah itu,
Al-Fath (Lari Dari Perang)
Hukum Islam Rabu, 21 Maret 2012 FHUI, Depok
Kelompok 6 : Septi Indriasari Desy Iswara
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
MAKNA MAKANAN DAN MINUMAN HALAL
STUDI ISLAM 3 HAKIKAT ISLAM DAN KARAKTERISTIKNYA
Assalamualaikum Wr.Wb.
HADANAH. HADANAH Pengertian Hadanah Hadhanah → hadhnuash-sabhiy : mengasuh atau memelihara anak Terminologis : menjaga anak yang belum bisa mengatur.
BAB 12: AL-QURAN DAN HADIS PANDUAN HIDUP MUKMIN.
BAB 8 KONSEP PERUNDANGAN ISLAM
BAB 3 SYARIAH DALAM KEHIDUPAN MUSLIM
KITABUL BUYU’ KITAB JUAL BELI
KAEDAH PENGUBATAN ISLAM
TASAWWUR ISLAM II WEEK 5 PENYELESAIAN MASALAH MENURUT ISLAM
AL-IJARAH (KONTRAK SEWA)
Makna Tasyri’ Dari segi bahasa: 1-Sumber air 2-Jalan yang lurus
SYARIKAT Menurut bahasa: Bermaksud perkongsian melalui kontrak atau tanpa kontrak. Menurut istilah ulama fikah: Syarikat ialah hak dua orang atau lebih.
HUTANG (QARDH) Menurut istilah Fuqaha’:
الفقه المنهجي على مذهب الإمام الشافعي
AQIDAH AHLI SUNNAH WAL JAMAAH
SIMPANAN (WADI‘AH) Menurut bahasa: Wadi‘ah atau simpanan merujuk kepada perbuatan meletakkan sesuatu barang kepada seseorang yang bukan pemiliknya untuk.
PINJAMAN (‘ARIYYAH) Istilah ‘ariyyah menurut bahasa:
TASAWWUR ISLAM II WEEK 1 PERUNDANGAN ISLAM
JUAL BELI SALAM Definisi
TAMADUN ISLAM Kata kunci
NOR RADIAH BINTI MD ZAID (023048) NOR SAADAH BINTI TULUS (023068)
Sesi 1 Qawaid Fiqhiyyah.
BAB 4 : MENJAGA AKHLAK TERHADAP KELUARGA
PELABURAN (MUDHARABAH / QIRADH)
PENGURUSAN HARTA DALAM PERUNDANGAN ISLAM
BAB 12 GEJALA KERUNTUHAN AKHLAK
Talak Pengertian Talak: Dari segi bahasa:melepas dan terlepas.
Talak Pengertian Talak: Dari segi bahasa:melepas dan terlepas.
Sessi 2 Qawaid Fiqhiyyah
BAB 2: MENJAGA AKHLAK TERHADAP ALLAH
PELAJARAN 15 ASAS AKIDAH ISLAM
KONSEP ASAS TAMADUN ISLAM
USUL FIQH SESSI 3 SUMBER-SUMBER HUKUM
BAB 5 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
Ust Md Afiq Ariff USUL FIQH SESSI 5 SUMBER-SUMBER HUKUM YANG TIDAK DISEPAKATI ULAMAK AL-IJTIHAD DAN AT-TAQLID 1.
BAB 2: PUASA PADA BULAN RAMADAN
Sessi 1 Qawaid Fiqhiyyah
PERWAKILAN (WAKALAH) Menurut bahasa: Menyerahkan sesuatu
Penggunaan Ubat Yang Mengandungi Bahan Tidak Halal
Ila’ Ertinya: Suami bersumpah tidak akan bersetubuh dengan isterinya
Akhlak Islam.
KEDUDUKAN WAHYU DAN AKAL.
BAB 1 : AQIDAH – DEFINASI, KEPENTINGAN DAN SUMBER RUJUKAN
BAB 5: MENJAGA AKHLAK TERHADAP SESAMA MANUSIA
Tafsir Ahkam DPI Andalus
KBM 3 AKHLAK ISLAMIAH BAB 3: HATI YANG MATI
BAB 6: MENJAGA AKHLAK DALAM BERPAKAIAN
BAB 7: MENJAGA AKHLAK DALAM MAKAN DAN MINUM
Tuntutan Melaksanakan Tanggungjawab
Makanan Halal يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوخُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ
ISLAM MELARANG MENYEBARKAN
Transcript presentasi:

KONVENSYEN MEDIC INSANIAH Disediakan oleh : Dr. Nur Mohammad Hadi Bin Zahalan ( Dr. hadi almaghribi ) Pensyarah Kulliyyah Syariah dan Undang-Undang Kolej Universiti Insaniah

MUQADDIMAH وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ Islam terbina daripada 3 aspek penting : AKIDAH SYARIAH AKHLAK Firman Allah didalam Surah Al-Anbiyaa’ 107 : وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ Maksudnya : Dan Tiadalah Kami mengutus kamu, melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam.

KONSEP MAQASID SYARIAH Maqasid Syariah ialah tujuan sesuatu pengsyariatan sama ada dengan mendatangkan kemaslahatan ataupun kemudharatan. Telah berkata Imam al-Syatibi : “ Allah mencipta syariat dengan tujuan untuk merealisasikan maqasidnya untuk sekalian manusia iaitu untuk memberikan kebaikan (maslahah) kepada mereka dan mengelakkan kerosakan atau keburukan (mafsadah) daripada menimpa mereka sama ada didunia dan juga diakhirat”

MENDATANGKAN KEMASHALATAN TUJUAN PENGSYARIATAN MENDATANGKAN KEMASHALATAN MENOLAK KEMUDHORATAN

MEMAHAMI MAQASID SYARIAH DORURIYAT YANG 5 ( Keperluan Asasi ) Menjaga Agama Menjaga Diri Menjaga Keturunan Menjaga Akal ALHAJIYYAT ( Keperluan Hidup ) Menjaga Harta ATTAHSINIYAT ( Kesempurnaan hidup )

KONSEP PENGURANGAN KEMUDARATAN DALAM ISLAM يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا Maksudnya : Mereka bertanya kepadamu tentang arak dan judi. Katakanlah : Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya. Sabda baginda Rasulullah : ما أسكر كثيره فقليله حرام Maksudnya : Sesuatu yang memabukkan, maka banyak dan sedikitnya adalah haram

Maka dalam Hadis yang diriwayatkan oleh Abu daud menjelaskan kepada kita bahawa semua yang memabukkan adalah HARAM termasuklah penggunaan DADAH. Akan tetapi Ulama’ berselisih pandangan bahawa jika penggunaan dadah itu adalah untuk tujuan perubatan. Imam Ibn Hajar mengatakan bahawa tidak dibenarkan mengubati menggunakan arak ( bahan yang memabukkan ) kerana terdapat banyak hadis yang menyatakan bahawa ia adalah penyakit dan bukan ubat.

فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ Adapaun beberapa fatwa seperti fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kerajaan Saudi mengatakan bahawa jika terdapat kemudharatan dan perlu menggunakannya maka ia tidak menjadi kesalahan tetapi dengan syarat tiada barang lain yang boleh di guna pakai. Ia berlandaskan pada firman Allah didalam Surah Al-Baqarah 173 : فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ Maksudnya : Barangsiapa dalam Keadaan terpaksa (memakannya) sedang Dia tidak menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, Maka tidak ada dosa baginya. Pandangan Maqasid Syariah di dalam bab ini : Jika ia tidak dapat dielakan dan tidak ada pengganti yang lain maka tidak menjadi masalah menggunakannya dengan beberapa syarat Ia perlulah mendapat persetujuan daripada seorang doktor yang Islam, mengetahuinya dengan baik dan seorang yang amanah dalam agamanya. Jika terdapat cara yang lain maka perlulah menggunakannya serta mengelakkan benda yang diharamkan oleh Allah. Jika telah selesai menggubati maka haram menggunakannya dengan sengaja ini kerana terdapat kaedah fiqh mengatakan sesuatu yang diharuskan ketika dharurat itu adalah mengikut kadarnya.

HUKUM PENGUGURAN JANIN DALAM ISLAM Telah bersepakat ulama’ mengatakan bahawa pengguguran janin selepas 120 hari adalah HARAM melainkan dalam keadaan dharurat. Dharurat yang dikatakan ulama’ adalah seperti jika dibiarkan kandungan itu maka ibu kandungan itu akan mati, ini kerana kata ulama ia seperti membunuh diri seperti dalam firman Allah didalam Surah Al-Isra’ ayat yang ke 33 : وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ Maksudnya : Dan janganlah kamu membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya), melainkan dengan suatu (alasan) yang benar.

Akan tetapi ulama’ berbeza pandangan sebelum daripada ditiupkan roh dengan beberapa pandangan : Pandangan 1 : Dibenarkan. Ia adalah pandangan dalam Mazhab Hanafi, Syafie dan Hanbali. Pandangan 2 : Tidak dibenarkan sama sekali. Ia adalah pandangan kebanyakan Uama’ Mazhab Maliki, Imam Ghazali dan Ibn Hajar Al-Asqalani. Pandangan Maqasid Syariah di dalam Bab ini : Menggugurkan janin tanpa sebarang sebab adalah bercanggah dengan tujuan syara’ mengenai nikah iaitu untuk menjaga keturunan.

SEKIAN TERIMA KASIH