Unit 2 Menggunakan Algoritma Melalui Pseudokod dan Carta Alir

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Produksi Media Cetak GAMBAR
Advertisements

Penjumlahan dan Pengurangan Dua Bilangan Bulat
BAB I BILANGAN BULAT Mengenal Bilangan Bulat
BAB 2 PECAHAN. 1. Pecahan Tak Wajar A) Menamakan dan menulis pecahan tak wajar Pecahan tak wajar: - pecahan yang pengangkanya lebih besar daripada atau.
Analisis dan desain Algoritma (PG157)
SELAMAT DATANG DI DUNIA SMS (Super Memory System)
Penjumlahan dan Pengurangan Dua Bilangan Bulat
WARNA.
SYSTEM FLOWCHART.
TEKNIK PENURUNAN.
PANDUAN PEMBUATAN PRESENTASI
OLEH : Vianney.mtb SMA SANTO PAULUS PONTIANAK
Sesi II Explorasi Biologi.
Pertemuan 2-3 Bandung Create by Hery Dwi Y
Mengenal Warna Buah.
Frame by frame Buat objek lingkaran dengan menggunakan oval tool (warna garis hitam dan warna dalam merah)
Beberapa kegiatan (activities):
CARA MENINGKATKAN KONSENTRASI
SUB TOPIK TEMA HASIL PEMBELAJARAN ISI PELAJARAN ISI KANDUNGAN LATIHAN.
Apa itu komputer? Suatu peranti atau peralatan yang boleh melakukan pengiraan dan operasi logikal dengan kelajuan yang jauh lebih tinggi daripada manusia.
UNIT 5 Pemajuan Proses.
PENORMALAN.
Paras Mikropengaturcaraan
Kaedah Penyelidikan PSM
PERKAKASAN DAN PERISIAN KOMPUTER
Kaedah Berangka Berkait rapat dengan pengiraan penyelesaian berangka bagi masalah-masalah yang boleh dinyatakan dalam bentuk matematik. Masalah dalam pelbagai.
APA ITU JADUAL SPESIFIKASI UJIAN ( JSU )
DOKUMENTASI ASAS DALAM PENGURUSAN SISTEM DAN ALAT MENGESAN SISTEM
SISTEM FAIL DAN DOKUMENTASI.
VISUAL BASIC 6.0.
PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL
REKA BENTUK VISUAL.
Pemprograman Linear: Kaedah Simpleks
Unit 4 MUHAMMAD HAZRUL ASHWAD BIN MD YUSOFF 14DET08F1042
FORMAT KERTAS SAINS UPSR 2016 Science 038 BY EN.P.NADARAJAN
Latihan Microsoft® Office Excel® 2007
Bab 2 Alkhwarizmi.
Merujuk kepada komponen mesin, jujukan arahan dan sebagainya
Pengalamatan Suruhan – 2 bhg Suruhan perlukan
SARJANA TEKNOLOGI MAKLUMAT FAKULTI TEKNOLOGI DAN SAINS MAKLUMAT
PROGRAMME NUMERACY (LINUS).
UNIT 5: PEMPROSESAN ANGKA DAN NOMBOR
BAB 4 FASA REKABENTUK Input dan Output Objektif:
KAWALAN DALAM VISUAL BASIC 6.0
DEFINISI, FUNGSI DAN BINAAN
Cikgu Nur Hidayati Zainal Abidin
ALGORITHM & DATA STRUCTURE BY : SUZILA YUSOF
BENGKEL VISUAL BASIC 6.0.
ASAS GRAFIK.
BENGKEL PENGEMASKINIAN DATA PERJAWATAN
KEMAHIRAN PROSES SAINS
Pengalamatan Suruhan – 2 bhg Suruhan perlukan
BAB 4 REKABENTUK SISTEM Objektif:
BENGKEL VISUAL BASIC 6.0.
Statistik untuk Sains Sosial
 abc APLIKASI TEORI KECERDASAN PELBAGAI DALAM
REKA BENTUK GRAFIK.
Dasar-Dasar Pemrograman
Pengalamatan Suruhan – 2 bhg Suruhan perlukan
UNIT 6: PENGURUSAN GRAFIK
UNIT 5 Pemajuan Proses.
Bina sepotong ayat yang sesuai dengan menggunakan setiap perkataan/frasa yang diberikan. Ayat kamu harus menunjukkan makna perkataan/frasa tersebut. Kemudian,
KBSR: ORGANISASI KANDUNGAN
REKA BENTUK VISUAL.
PENYEDIAAN BAHAN PAMERAN
PENGANTAR APLIKASI KOMPUTER
Penjumlahan dan Pengurangan Dua Bilangan Bulat
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
PENGENALAN KEPADA VISUAL BASIC
Algoritma & Pemrograman 1 (Scratch)
Transcript presentasi:

Unit 2 Menggunakan Algoritma Melalui Pseudokod dan Carta Alir

2.1 Mengenal Algoritma, Pseudokod dan Carta Alir

Algoritma Pseudokod (Kod Palsu) Contoh Atur Cara (Kod Sebenar : Basic-256)

Carta Alir MULA PILIH warna merah LUKIS garis ke kanan 100 unit PILIH warna biru LUKIS garis ke bawah 100 unit PILIH warna ungu LUKIS garis ke kiri 100 unit PILIH warna hijau LUKIS garis ke atas 100 unit Carta Alir

2.2 Menerangkan makna simbol (mula dan tamat, proses, pilihan, aliran) dalam carta alir. Input/Output (Tiada Dalam DSKP) Proses Terminal (Mula dan Tamat) Garis Alir (Aliran) Keputusan (Pilihan) Penyambung (Tiada Dalam DSKP)

2.3 Membuat perkaitan algoritma, pseudokod dan carta alir dalam aktiviti harian.

Melukis Gambar Bas

Algoritma Pseudokod

Carta Alir

Output Atur Cara Atur Cara (Basic-256)

2.4 Membezakan aliran secara urutan dan pilihan tunggal bagi algoritma, pseudokod dan carta alir

2.4.1 Membezakan aliran secara urutan dan pilihan tunggal bagi algoritma

Algoritma Urutan Pilihan Tunggal Pilihan Tunggal Pilihan Tunggal

2.4.2 Membezakan aliran secara urutan dan pilihan tunggal bagi pseudokod

Urutan Pilihan Tunggal Pilihan Tunggal Pseudokod Pilihan Tunggal

2.4.3 Membezakan aliran secara urutan dan pilihan tunggal bagi carta alir

Rama-rama disentuh burung? MULA A Rama-rama disentuh burung? Ya Lenyapkan rama-rama Tidak Rama-rama disentuh burung? Burung disentuh kelawar? Ya Ya Lenyapkan rama-rama Keluarkan bunyi Tidak Tidak A TAMAT

2.5 Menulis algoritma berdasarkan situasi secara urutan dan pilihan tunggal

Kucing berada di pintu terowong. Pergerakan kucing dikawal oleh kekunci anak panah. Sekiranya kekunci anak panak bawah diketik, kucing akan bergerak ke bawah. Sekiranya kekunci anak panak atas diketik, kucing akan bergerak ke atas. Sekiranya kekunci anak panak kanan diketik, kucing akan bergerak ke kanan. Sekiranya kekunci anak panak kiri diketik, kucing akan bergerak ke kiri. Sekiranya kucing dapat menyentuh tikus, kucing akan berbunyi dan tikus akan hilang.

Pacman dikehendaki mengambil bendera yang terletak dihujung terowong Pacman dikehendaki mengambil bendera yang terletak dihujung terowong. Syarat untuk mengambil bendera ialah, pacman mesti menyentuh enam lembaga yang terletak pada kedudukan tertentu dalam terowong. Tuliskan algoritma perjalanan pacman tersebut.

2.6 Memisahkan kod pseudokod kompleks kepada pseudokod secara urutan dan pseudokod secara pilihan tunggal

Pseudokod rama-rama mengandungi urutan dan pilihan tunggal. Pseudokod Kompleks Pseudokod rama-rama mengandungi urutan dan pilihan tunggal. Pseudokod burung mengandungi urutan dan pilihan tunggal Pseudokod kelawar mengandungi urutan sahaja. Pseudokod Burung Pseudokod Kelawar

2.7 Menggabungkan carta alir urutan dan carta alir pilihan tunggal secara logik

Rama-rama disentuh burung? Lenyapkan rama-rama Ya Tidak Rama-rama disentuh kelawar? Lenyapkan rama-rama Urutan Pilihan Tunggal Ya Tidak Pilihan Tunggal

Rama-rama disentuh burung? Lenyapkan rama-rama MULA TAMAT Ya Tidak Ya Tidak

2.8 Menyediakan algoritma, pseudokod dan carta alir dalam menyelesaikan satu masalah yang diberi

Sediakan algoritma, pseudokod dan carta alir bagi sebuah kalkulator mudah yang dapat mengira hasil tambah dan hasil darab bagi dua nombor yang dimasukkan oleh pengguna. Contoh Masalah

Algoritma Pseudokod

Jawapan = Nombor Pertama + Nombor Kedua MULA INPUT Nombor Pertama INPUT Nombor Kedua INPUT Operasi Operasi “+” ? Ya Jawapan = Nombor Pertama + Nombor Kedua Tidak Operasi “x” ? Ya Jawapan = Nombor Pertama  Nombor Kedua Tidak PAPARKAN Jawapan TAMAT