Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Teori dan Proses Pembelajaran

Presentasi serupa


Presentasi berjudul: "Teori dan Proses Pembelajaran"— Transcript presentasi:

1 Teori dan Proses Pembelajaran

2 PEMBELAJARAN Slavin (1991) – pembelajaran adalah perubahan pada individu hasil daripada pengalaman.

3 Definisi Pembelajaran
Perubahan tingkahlaku yang agak kekal Cirinya: - Perubahan tingkahlaku kekal Bukan disebabkan sifat semulajadi contoh seorang yg baligh berubah minat kpd jantina berlainan dgnnya Bukan di bawah pengaruh dadah Perubahan dpd tahap mudah ke tinggi

4 Pendekatan Behaviorisme
Hubungan R – G Tokoh seperti Pavlov, Watson (Pelaziman Klasik) Skinner (Pelaziman Operan)

5 UJIKAJI PAVLOV

6 Model Pelaziman Klasik
Rangsangan Tak Terlazim: makanan Gerak Balas Tak Terlazim (Unconditioned Stimulus, UCS) rembesan air liur dikesan (Unconditioned Response UCR) 2. Randsangan Terlazim: Bunyi loceng Gerakbalas perhatian (Conditioned Stimulus, CS) 3. Rangsangan Terlazim- Rangsangan Tak terlazim Gerak Balas T Terlazim CS: bunyi loceng) (UCS: makanan) (rembesan air liur dikesan) 4. Rangsangan Terlazim (Perkaitan Baru) Gerak Balas Terlazim (CS: bunyi loceng mengganti makanan) (CR=UCR: rembesan air liur)

7 Mengajar Kanak-kanak “perkataan buku”
“BUKU” DISEBUT OLEH KANAK-KANAK TUNJUK BUKU UCR CS UCS

8 Mengajar Kanak-kanak “perkataan buku”
“BUKU” DISEBUT OLEH KANAK-KANAK TUNJUK BUKU UCR CS UCS

9

10

11 Tikus putih, dentuman kuat Reaksi takut
(rangsangan terlazim) (gerak balas tak terlazim Tikus putih Reaksi takut (ransangan terlazim) (gerak balas terlazim)

12 UJIKAJI THORNDIKE

13 + Hukum-hukum dalam teori Thorndike Mendapat sesuatu
Yang menyeronokkan Gerak Balas Yg Pelbagai (perlu Peneguhan) Hukum kesediaan Hukum latihan Hukum kesan + Gerak balas pembelajaran Rangsangan Mendapat sesuatu Yang menyakitkan

14 Prinsip Teori Pembelajaran Behavioris
Peneguhan – sebarang kesan yg memperkukuh atau menambah kekerapan sesuatu tingkahlaku Peneguhan Primer- memenuhi keperluan biologi asas spt makanan, air, keselamatan, kemesraan dan lain-lain. Peneguhan sekunder- rangsangan yg memperoleh sifat-sifat peneguhan bila dikaitkan dengan peneguhan primer. Wang boleh beli makanan. (peneguhan sosial- pujian, senyum, peneguhan token= wang, gred, peneguhan aktiviti=akses permainan)

15 Jenis Peneguhan Peneguhan Positif = rangsangan yang menyeronokkan (makanan, air, pujian) Peneguhan negatif= meningkatkan t/laku melalui penghapusan rangsangan yg tidak menyeronokkan.

16 Hukuman Rangsangan yg menghasilkan gerakbalas yang berkurangan
Penghapusan – ia adalah penghapusan rangsangan yang menyenangkan yang diikuti dengan gerak balas. Pembentukan- alat ptg dalam arahan bilik darjah.

17 Akomodasi

18 SKEMA Adalah tema-tema yang berkaitan tingkah laku atau pengetahuan yang diperolehi daripada pengalaman. Spt bahasa, pemikiran,pandangan atau idea. ADAPTASI & KESEIMBANGAN - Adaptasi adalah proses di mana skema individu perlu diubah mengikut keperluan persekitarannya sehingga mencapai keseimbangan.

19 Asimilasi Menerapkan pengalaman baru ke dalam pengalaman lama Akomodasi - Mengubah struktur kognitif apabila struktur sedia ada tidak sesuai.

20 Teori Pembelajaran Sosialis
Elemen sosial terbabit kerana pembelajaran diperoleh dengan: Melihat Meniru Memerhati tingkah laku orang lain

21 TEORI PEMBELAJARAN SOSIAL ‘BANDURA’

22 ALBERT BANDURA TEORI PEMBELAJARAN SOSIAL

23 PEMBELAJARAN SOSIALIS PROSES PERMODELAN
PEMERHATIAN/ PENIRUAN

24 PEMERHATIAN/PENIRUAN
PROSES PEMERHATIAN/PENIRUAN Pembentukan asas tingkah laku manusia Menggabungkan teori peneguhan behavioris dengan psikologi kognitif tetapi menekankan faktor sosial. Manusia berfikir dan bertingkah laku melalui pemerhatian dan peniruan yang memberi manfaat.

25 Teori pembelajaran sosial menekankan kepentingan peranan pengalaman (orang lain), simbol

26 EKSPERIMEN BANDURA

27 Ciri-ciri Teori Permodelan Bandura
Unsur-unsur pembelajaran utama ialah pemerhatian dan peniruan Tingkah laku model boleh dipelajari melalui bahasa , misalan dan teladan Pelajar meniru sesuatu kemahiran daripada kecekapan demonstrasi guru sebagai model dan akan menguasai kemahiran itu jika dia memperoleh kepuasan dan peneguhan yang berpatutan Proses pembelajaran meliputi pemerhatian , pemikiran , peringatan ,peniruan dengan tingkah laku atau gerak balas yang sesuai

28

29 DUA JENIS PEMBELAJARAN PEMERHATIAN
MENIRU TINGKAH LAKU MODEL PENEGUHAN

30 PRINSIP PEMBELAJARAN MELALUI PEMERHATIAN/ PERMODELAN
1 3 PEMERHATIAN REPRODUKSI 2 4 PENEGUHAN/MOTIVASI MENGINGAT

31 PEMERHATIAN belajar melalui pemerhatian, kita mesti menumpukan perhatian. kanak- kanak kecil mungkin merujuk kepada ibu bapa, abang atau kakak atau guru- guru. Bagi pelajar yang lebih tua ia mungkin merujuk kepada rakan sebaya yang popular dan artis pujaan. Faktor- faktor yang mempengaruhi perhatian ialah ciri- ciri model termasuk nilai, umur, jantina, status dan perhubungan dengan pemerhatian

32 MENGINGAT Pemerhatian harus mengekalkan tingkah laku yang diperhatikan dalam ingatan. butir- butir tingkah laku boleh dikekalkan dalam ingatan dengan menggunakan bahasa dan imaginasi

33 REPRODUKSI Pemerhatian harus berupaya melakukan semula tingkah laku yang ditirunya Kecekapan mengulangi tingkah laku org lain bergantung-keupayaan fizikal,kemahiran tiruan motor pemerhati & mengingat dgn tepat

34 Tidak akan mengulangi jika di denda
PENEGUHAN/MOTIVASI Meniru tingkah laku yg diperhatikan jika mendatangkan kepuasan,peneguhan ganjaran Tidak akan mengulangi jika di denda

35 3 HUMANIS

36 Teori Pembelajaran Humanis
Mementingkan aspek perbezaan individu Setiap orang mempunyai pengalaman peribadi yang tidak dapat difahami oleh orang lain Menekankan perasaan dan emosi manusia Pengamatan seseorang tentang sesuatu peristiwa dalam pendekatan humanis Prinsip utama teori ini – pembelajaran bergantung kepada emosi dan perasaan maka setiap individu mempunyai cara belajar yang berbeza. Setiap orang mempunyai potensi untuk mencapai kecemerlangan diri (Maslow)

37 Prinsip-prinsip Teori Humanis
Memberi kebebasan kepada pelajar untuk belajar yang dikehendaki mereka Pelajar membuat penilaian kendiri Perasaan dan emosi pelajar penting Suasana pembelajaran hendaklah kondusif Guru hendaklah menjaga penghargaan kendiri pelajar Pelajar diberi kebebasan berdikari

38 Prinsip-prinsip Teori Humanis - sambungan
Pelajar bertanggungjawab terhadap tindakan sendiri Pelajar diberi peluang untuk meningkatkan daya cipta dan minat serta memperkembang potensi mereka Naluri ingin tahu hendaklah dtingkatkan

39 CARL ROGERS Dilahirkan pada 8 Januari di Oak Park, Ilinois 1902 dan meninggal dunia pada 4 Febuari 1987 di California Menerima BA Sejarah dari University of Wisconsin MA dari Columbia University Teachers College Psychotherapy and Personality Change diterbitkan bersama rakan-rakan. Menerima anugerah pertama APA Distinguished Contribution

40 TEORI PEMBELAJARAN HUMANISTIK
CARL ROGERS TEORI PEMBELAJARAN MASLOW

41 TEORI PEMBELAJARAN CARL ROGERS

42 PRINSIP- PRINSIP PEMBELAJARAN
CARL ROGERS Mengutamakan pendidikan berpusatkan pelajar ( Learner- Centered Education ) Prinsip pembelajaran yang berasaskan kebebasan ( freedom to learn )

43 TEORI PEMBELAJARAN MASLOW

44 4 2 5 3 1 KEPERLUAN ASAS KEPERLUAN KEPERLUAN KESELAMATAN PENGHARGAAN
FISIOLOGI SEMPURNA KENDIRI KEPERLUAN KASIH SAYANG 5 3 1

45 ** Keperluan-keperluan itu adalah mengikut hierarki, bermakna keperluan penting mesti dipatuhi sebelum keperluan di peringkat bawah dapat dipenuhi.

46 3 KONSTRUKTIVISME

47 Teori Konstruktivisme
Berdasarkan penegetahuan dan pengalaman sedia ada. Murid membina sendiri pengetahuan atau konsep secara aktif. Menyesuaikan pengetahuan yang diterima dengan pengetahuan yang sedia ada untuk membina pengetahuan baru.

48 PELOPOR : Jean Piaget (Konstruktivisme kognitif) Lev Vygotsky (Konstruktivisme sosial)

49 LEV VYGOTSKY

50

51 Zon Perkembangan Proksimal (ZPD)
Perkembangan murid dibahagikan kepada dua bahagian iaitu : Tahap Perkembangan Sebenar Tahap Perkembangan Berpotensi (Jarak antara keduanya disebut ZPD) Dalam tahap perkembangan berpotensi individu memerlukan bimbingan dari orang dewasa atau rakan sebaya (konsep scaffolding). ZPD individu sering berubah dan tidak bersifat statik.

52 IMPLIKASI PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME
Membantu membina konsep-konsep berdasarkan kemampuan Menyediakan pengalaman belajar dengan mengaitkan pengetahuan sedia ada diintegrasikan dengan situasi yang realistik dan relevan dengan melibatkan pengalaman konkrit Alternatif pengalaman belajar dapat dipelbagaikan interaksi dan kerjasama murid dengan masyarakat lingkungannya

53 Perhatian, pemilihan dan persepsi
FASA PEMBELAJARAN MASA FASA PENGAJARAN 1. Fasa Motivasi 1. Mengaktif motivasi, memberitahu pelajar objektif pembelajaran Jangkaan 2. Menarik perhatian 2. Kefahaman Perhatian, pemilihan dan persepsi 3. Pemerolehan 3. Merancang ingatan semula Koding, enkod maklumat disimpan 4. Menyediakan Panduan pelajaran 4. Penahanan Menyimpan ingatan

54 Model Pemprosesan Maklumat
Aktiviti mental- menerima, menyimpan dan mengeluarkan maklumat Model komputer – ingatan deria, ingatan jangka pendek dan ingatan jangka panjang

55 Ingatan jangka pendek – pada deria (1-3 saat)
Ingatan Deria Ingatan Jangka Pendek Tempoh ingatan 5 – 20 saat. Maklumat di proses, ditapis, di susun dan disintesis utk dihantar ke ingatan jangka panjang Ingatan Jangka Panjang Ingatan kapasiti besar, Tempoh ingatan min – tahun. Ia boleh dibahagi 3 Ingatan episodik – ttg peristiwa ptg – jatuh basikal Ingatan semantik – makna= konsep, hukum, imej, skema

56 Ingatan Prosedural Ingatan Jangka Pendek Ingatan Sensori Ingatan
Ingatan melakukan aktiviti Proses Kawalan Eksekutif Belajar (simpanan Rangsangan Ingatan Jangka Pendek Ingatan Sensori Ingatan Jangka Panjang Lupaan Ingatan Semula MODEL MEMPROSES MAKLUMAT Atkinson, Shiffrin 1985 Gagne 1985 Simpanan Sementara Simpanan tetap

57 Perbezaan antara Tiga Ingatan
Ciri Ingatan Deria Ingatan Jangka Pendek Ingatan Jangka Panjang Kemasukan maklumat Pra-perhatian Perlukan perhatian Perlukan pengulangan Pengekalan maklumat Tidak boleh Perhatian berterusan/ ulanagn Ulangan/ latih tubi/ Penyusunan Kapasiti Sedikit Kecil Tiada had Kehilangan maklumat Tidak digunakan -Gangguan -Terlalu banyak -Usang -Mungkin tiada Lama ingatan 1 – 3 saat 5 – 20 saat Min - tahun Mengingat semula Automatik Perlu proses mencari


Download ppt "Teori dan Proses Pembelajaran"

Presentasi serupa


Iklan oleh Google