PERBEZAAN UNDANG-UNDAG DAN SYARIAT ISLAM

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
TOLERANSI DALAM BERAGAMA
Advertisements

Iman Kepada Rasul Allah SWT
Hukum Islam dan kontribusi Umat islam Indonesia
Oleh: Ali Ilhami Bin Basir
BAB V HUKUM, HAM DAN DEMOKRASI DALAM ISLAM Nurhasan, M.Ag
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
BAB II IMAN DAN TAQWA.
SUMBER HUKUM ISLAM.
AQIDAH UNIT 5 Kelas Bimbingan Dewasa.
BERIMAN KEPADA KITAB-KITAB ALLAH
Oleh: Rohmansyah, S.Th,I., M.Hum
BERIMAN KEPADA KITAB-KITAB ALLAH
PERJANJIAN AQABAH.
BAB 7 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
ILMU PERANAN ILMU DALAM PEMBENTUKAN KELUARGA DAN MASYARAKAT PENGENALAN
Sekilas mengenai ekonomi islam
Anang Zubaidy Fakultas Hukum Universitas Islam Indonesia April 2013
SUDAHKAH ANDA SIAP??? BERKONSENTRASILAH!!!!!.
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
BAB 2 TASAWWUR ISLAM.
MODUL IHES 1 Kemenjadian Dalam Pendidikan
MENINGKATKAN KEIMANAN KEPADA KITAB-KITAB ALLAH
Kesempurnaan Islam.
By : 1. Rizal hartono 2.Muhammad fajar
TAMADUN ISLAM & TAMADUN ASIA
BAB 12: AL-QURAN DAN HADIS PANDUAN HIDUP MUKMIN.
BAB 8 KONSEP PERUNDANGAN ISLAM
TASSAWUR ISLAM BIMBINGAN AL-QURAN TAJUK.
BAB 3 SYARIAH DALAM KEHIDUPAN MUSLIM
IDA Islam dan Peradaban
ISLAM & KONSEP-KONSEP ASAS
MODUL IHES 1 Kemenjadian Dalam Pendidikan
TASAWWUR ISLAM II WEEK 5 PENYELESAIAN MASALAH MENURUT ISLAM
BAB 2-FALSAFAH PERUNDANGAN ISLAM..
PENGARUH YANG MEROSAKKAN PEMIKIRAN
Makna Tasyri’ Dari segi bahasa: 1-Sumber air 2-Jalan yang lurus
SYARIKAT Menurut bahasa: Bermaksud perkongsian melalui kontrak atau tanpa kontrak. Menurut istilah ulama fikah: Syarikat ialah hak dua orang atau lebih.
BAB 5 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
BAB 3 : PENGENALAN KEPADA BEBERAPA AGAMA LAIN
PRA DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM
PINJAMAN (‘ARIYYAH) Istilah ‘ariyyah menurut bahasa:
TASAWWUR ISLAM II WEEK 1 PERUNDANGAN ISLAM
BAB 1: AKHLAK MUSLIM TERHADAP AGAMA ISLAM
TAMADUN ISLAM Kata kunci
Pelajaran 10 : RABBANIYYAH
NOR RADIAH BINTI MD ZAID (023048) NOR SAADAH BINTI TULUS (023068)
Sesi 1 Qawaid Fiqhiyyah.
BAB 3 : BERIMAN KEPADA ALLAH S.W.T.
KONSEP PEMBANGUNAN ISLAM.
BAB 6 : BERIMAN DENGAN RASUL ALLAH
TAMADUN ISLAM.
BAB 2-FALSAFAH PERUNDANGAN ISLAM..
BAB 2: MENJAGA AKHLAK TERHADAP ALLAH
PELAJARAN 15 ASAS AKIDAH ISLAM
Firman Allah SWT: Surah Luqman [31:17] “Wahai anak kesayanganku, dirikanlah solat dan suruhlah (manusia) berbuat kebaikan serta laranglah (manusia) daripada.
KONSEP ASAS TAMADUN ISLAM
BAB 5 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
BAB 2: PUASA PADA BULAN RAMADAN
Sessi 1 Qawaid Fiqhiyyah
MEMANFAATKAN ANUGERAH ALLAH SWT
CIRI KHUSUS ISLAM Apa yang anda harus tahu selepas program ini
Akhlak Islam.
BAB 1 : UMAT ISLAM DAN DUNIA ISLAM
AQIDAH UNIT 1 Kelas Bimbingan Dewasa.
KEDUDUKAN WAHYU DAN AKAL.
BAB 1 : AQIDAH – DEFINASI, KEPENTINGAN DAN SUMBER RUJUKAN
KELOMPOK. Pengertian Hukum Islam. Pengertian Hukum Islam Menurut Ahmad Rofiq, Pengertian Hukum Islam adalah seperangkat kaidah-kaidah hukum yang didasarkan.
KBM 3 AKHLAK ISLAMIAH BAB 1 : MENSUCIKAN JIWA
KBM 3 AKHLAK ISLAMIAH BAB 2: HATI YANG SIHAT
KONSEP HUKUM DAN SUMBER HUKUM ISLAM MAKALAH UNTUK MEMENUHI TUGAS PENDIDIKAN AGAMA ISLAM Kelompok 3/ Kelas 40 Jatmiko Dwi Purnomo ( ) Putri Nurul.
Transcript presentasi:

PERBEZAAN UNDANG-UNDAG DAN SYARIAT ISLAM BAHASA=JALAN YANG LURUS SUNAI YANG MENGALIR YANG DIDAANGI OEH MANUSI ATAU BINATANG NTUK DIMINUM DARIPADANYA ISTILAH= SEGALA YANG DISYARIATKAN OLEH ALLAH SWT

MATLAMAT SYARIAT ISLAM ADALAH UNTUK MANUSIA YANGMERANGKUMI LIMA IAITU MEMELIHARA: a)AGAMA b) JIWA/NYAWA c ) AKAL d) KETURUNAN e) HARTA KELIMA-LIMA TERSEBUT MERUPAKAN HAK ASASI PENTIG MANUSIA YANG PERLU DIPELIHARA OLEH SEMUA BANGSA

AGAMA Setiap manusia bebas bergama

JIWA/NYAWA Nyawa setiap manusia adalah berharga

AKAL Setiap manusia boleh memberi buah fikiran

KETURUNAN Bebas memilih keturunan

HARTA Harta milik masing-masing

CIRI-CIRI PENTING KEISTIMEWAAN SYARIAH ISLAM

CIRI PERTAMA: SYARIAH ITU DARI ALLAH (RABBANAH0 MAKSUDNYA IALAH HUKUM DAN PERATURAN SYARIAH INI DARI ALLAH DAN BUKAN CIPTAAN MANUSIA. BERDASARKAN INI MAKA NATIJAHYA SEPERTI BERIKUT: PRINSIP-PRINSIP SYARIAH DAN HUUM HAKAMNA DARI SEBARANG RUPABENTUK KEZALMAN, KELEMAHAN DAN MENURUT HAWA NAFSU KERANA PENCIPTANYA IALAH ALLAH YANG BERSIFAT KESEMPURNAAN YAN MUTHAK. BERBEZA DENGAN UNDANG-UNDANG MANUSIA YANG DICIPTA OLEH MANSIA SEDIRI MENGIKUT KEHENAK DAN AKAL YAN TERBATAS MALAH ZLIM DAN MEMBEBANKAN

b) HUKUM HAKAM SYARAK MEMPUYAI KEHEBATAN DAN KEHORMATAN DALAM JIWA ORANG-ORANG YANG BERIMAN. TEGASNYA IANYA TETAP DIHORMATI DANDIPATUHI DENGAN RELAHATI TANPA UNSUR-UNSUR PAKSAAN CONTH PENGHARAMAN ARAK DI ZAMAN RASULLAH SAW BAGAIMANA UNDANG-UNDAG PENGARAMAN RAK DI AMERIKA PADA TAHUN 1930.

CIRI KEDUA: BALASAN DUNIA DAN AKHIRAT BALASAN DUNIA SEBGAI KEERLUAN HIDUP DEMI KEHARONIAN MASYARAKAT DAN KESTABILANNYA SERTA SEBAGAI PENYUSUNAN HUBUNGAN INDIVID DALAM BENTUK YANG JELAS DAN HAK-HAK YANG TERJAMIN. SKOPNYA LAS MERANGKUMI SEMUA ASPEK KEHIDUPAN MANUSIA. BALASAN AKHIRAT PLA ITULAH BALASN SEBENAR DIKEAKAN KE ATAS SETIAP PELANGGARAN HUKUM SYARAK SAMA ADA AMALAN HATI, ANGGOTA LAHIR, MUAMALAT MALIAH ATAU JENAYAH ATAU AINNYA YANG MEMERLUKAN UNTUK BERTAUBAT NASUHA SEBAGAI PENYELESAIAN. INI SEMUANYA MERUPAKN SUATU JAMINAN YANG BENAR-BENAR BERKESAN BAGI ENCEGAH MANUSIA DARI MENYALAI HUKUM SYARIAH.

CIRI KETIGA: ALAMIAH DAN UMUMIYAH MAKSUDNYA SYARIAH ISLAM MENJADI RAHMAT KEPADA SELURH ALAM MENJADI PETUNJUK KEPADA SELURUH UMAT MANUSIA DAN PERATRAN DAN MERUPAKAN PERATURAN UNTUK MANUSIA SEJAGAT PADA SEMUA MASA DAN TEMPAT. IA BUKAN PERUNDANGAN UNTUK SATU JENIS MANUSIA , NEGARA, DAN KABILAH TERTENTU SAHAJA BAHKAN IA UNTUK MANUSIA DI MANA JUGA MEREKA BERADA. BUKTINYA SEPERI BERIKUT: KATAKANLAH (MUHAMMAD), ‘WAHAI MANUSIA! SESUNGGUHNYA AKU INI UTUSAN ALLAH BAGI KAMU SEMUA , YANG MEMILIKI KERAJAAN LANGIT DAN BUMI;TIDAK ADA TUHAN (YANG BERHAK DISEMBAH) SELAI DIA, YAG MENGHIDUPKAN DAN MEMATIKAN , MAKA BRIMANLAH KAMU KEPADA ALLAH DAN RASULNA (YAITU) NABI YANG UMMI KEPADA YANG BERIMA KEPADA ALLAH DAN KEPADA KALIMAKALIATNYA (KITAB-KITABNYA) IKUTILAH DIA, KAMU MENDAPAT PETUNJUK.(AL-A’RAF:158)

DAN KAMI TIDAK MENGUTSKAN ENGKA (MUHAMMAD) MELAINKAN UNTUK (MENJADI) RAHMAT BAGI SELURUH ALAM. (AL-ANBIYA’ 107) ‘DAN KAMI TIDAK MENGUTUSANENGKAU (MUHAMMAD), MELAINKAN KEADA SEMUA UMAT MANUSIA SEBAGAI PEMBAWA BERITA GEMBIRA DAN EBAAI PEMBERI PERINGAAN TETAPI KEBANYAKAN MANUSIA TIDAK MENGETAHUI.(SABA’ 28)

CIRI KEEMPAT: KEKAL SYARIAT ISLAMKEKAL SEPANJANG ZAMAN DI NSKAH DAN TIADA PERUBAHAN .IA MERUPAKAN SYARIAT SLAM TERAKHIR DAN PENUTUP SYARIAT-SARIAT SANAWI. SEGALA PERATURAN DAN HUKM HAKAMNYA ITU DAPAT MENCAPAI KEPENTINGAN MANUSIA SEPAJANG ZAMAN DAN SEMUA TEMPAT DAN MAMPU MEMENUHI SEGALA KEPERLUAN YANG DIHAYAT OLEH MANUSIA SETIAP MASA.

Bukti 1: syariat dibina atas asas membawa kemaslahatan dan menolak kerosakan Memelihara kepentingan manusia dan menolak sebarang kerosakan Kebanyakan hukum disebutkan bersama illat atau sebab. Disyariatkan rukhsah ketika terdapatmasyaqqah dalammelaksanakan hukum-hukum. Di dapatisegala kepentingan kepadfa manusia , berhubun rapat dengan Daruiyyah atau Hajiyah (sejarah dan keperencian) atau Tahsiniyyah.

2. PRINSIP SYARIAT DAN TABIAT HUKUMNYA Ini dapat dibahagkan kepada dua bahagian: Huku-hukum yag diperincikan. Contohnya berkaitan dengan aqidah,ibadat, akhlak dan masalah-masalah perhubungan indivdu antara satu sama lai. Pinsip-prnsi yan umum. Prinsip ini dapat memenuhi segala keerluan manusia dan semua situasi masyarakat. Contohnya: Prinsip Syura dalam sistem pemerintahan pinsipMusawat (saksama) Prinsip keadilan Prinsip

3. Sumber-sumber Hukum Sumber-sumber hukum Islam bersifat fleksibel, Al-Quran dan Asunnah adalah sumber asli kepada perudangan islam, hukum- hukumnya sesuai utuk smua zaman dan tempat . Ijmak seperti Qias , Istihan masolihul Mursalah dan lain-lain lagi kesemuanya adalah sumber-sumber hukum yan fleksibel dan diperakui oleh syaria’ah bagi menghiapi masalah-masalah yang tidak ada nas sahih berkaitan.

CIRI KELIMA: SYUMUL Maksudnya mencakupi semua urusan hidup . Ini boleh dibahagikan tiga kelompok. Hukum-hukum yang berkaitan dengan Akidah. Hukum-hukum yang berkaitan dengan akhlak. Hukum yang berkaitan denganperkataan dan perbuatan manusi dalam hubungan mereka dengan ang lain dinamakan sebagai manusia sebagai Al-Fiqh