BAB 5 KONSEP PERADABAN DAN TAMADUN
PENGENALAN Tamadun wujud dgn wujudnya manusia
Pengertian Tamadun Asal perkataan Tamadun – ‘tamaddun‘ – peradaban / kemajuan Civilization – berasal dari perkataan city, civility, civilitas – kehidupan bandar (urbanization). Istilah lain – renaissance dan culture
Ciri-ciri Tamadun Bermula dgn kehidupan di kota, wujudnya tulisan, tugu peringatan, upacara keagamaan. Penggunaan tulisan = bahan dan ukuran penting dalam pembinaan tamadun. Proses pembentukan tamadun manusia: berakhirnya hidup nomad dan penggunaan alat-alat pertanian untuk meramu makanan bermulanya penternakan dan pembahagian kerja pembentukan kota dan negara serta kelas sosial penggunaan sistem pengairan penggunaan logam drpd tembaga dan gangsa adanya tulisan, angka dan kalendar Kesimpulan – pencapaian manusia di kota dlm bidang kesenian, seni bina/ukiran, agama, undang2, politik
Kelahiran Tamadun Mula mengubah aktiviti kehidupan dgn menggunakan perkakasan seperti logam, batu dsb. yg menunjukkan manusia menggunakan akal bagi menyesuaikan diri dengan persekitarannya – berupaya menguasai alam Manusia awal tinggal di gua sbg tempat perlindungan kerana pemikiran dan fizikal masih terhad sehingga capai tahap matang barulah membina pondok dan mencipta senjata Muara sungai adalah sumber terpenting pembinaan sesebuah tamadun dari aspek pertaniaan, perniagaan dan perhubungan Pemimpin yang bijak, pentadbiran mantap dan undang2 yg ditegakkan menjadi sumber perkembangan tamadun
Perbandingan konsep Tamadun Islam dan Barat Istilah tamadun telah diperkenalkan oleh Jurji Zaidan pada abad 19. Istilah lain yang membawa makna tamadun: ‘Madaniah’ : masyarakat bandar (al-Farabi) ‘Umran’ : kemajuan bandar ‘Thaqafah’ : kebudayaan ‘Hadharah’ : peradaban ‘Nahdhah’ : Kebangkitan (Kurd Ali) ‘Badawah‘ = hidup dalam kemunduran / hidup cara nomad – bertani, berburu, menternak Tamadun Islam dibezakan takrifnya kerana agama Islam diletakkan sebagai teras pembinaan tamadun Ibn Khaldun
Tokoh yg membicarakan tentang tamadun Islam: Ibn Khaldun – al-Muqaddimah Kurd Ali – al-Islam wa al-Hadharah al-Arabiyyah Muhammad Farid Wajdi – al-Madaniyyah wa al-Islam Sheikh Muhammad Abduh – al-Islam wa al-Nasraniyyah wa al-Ilm wa al-Madaniyyah Abu Nasr al-Farabi – al-Siyasah al-Madaniyyah Jurji Zaidan – Tarikh al-Tamaddun al-Islami
Tamadun Barat Bermula di Eropah selepas kejatuhan tamdun Islam kerajaan Islam Uthmaniyah dan kerajaan Islam di Andalus. Berlaku rebirth/renainssance Barat telah melalui zaman kegelapan (dark age) – 600 – 1000M kerana kemunduran dalam bidang ekonomi, ilmu dan spiritual kesan pergolakan politik dan penentangan golongan ilmuan dan pihak gereja. Perkembangan tamadun Islam di Andalus telah menyumbang kepada penyebaran ilmu ke dunia Barat melalui penterjemahan, pemerintahan Islam yang adil dan bersifat terbuka, sumbangan sarjana Islam dsb. Revolusi yang berlaku di Barat telah mendorong ke arah kebangkitan dan pemodenan dari aspek material spt sains dan teknologi.
Interaksi antara Tamadun Islam dan Barat Pembinaan Tamadun Barat adalah kesan positif interaksi dgn tamadun Islam menerusi pengembangan ilmu Interaksi negatif berlaku apabila Barat melakukan penjajahan dan peperangan ke atas wilayah-wilayah di bawah kerajaan Islam yang sedang menghadapi zaman kelemahan dan kejatuhan Selepas merdeka dunia Islam pula menoleh ke Barat untuk meneroka ilmu bagi membangunkan tamadun Islam. Akhirnya, tamadun yang dibina oleh umat Islam mirip dengan tamadun Barat yang meletakkan doktrin – memisahkan ilmu-ilmu moden dgn ilmu wahyu (dualisme). Hanya prinsip asas Islam sahaja yang dipertahankan.
Sifat-sifat Tamadun Islam Sejagat Terbuka Tidak terikat pd bangsa / tempat tertentu Terbuka Tidak terbatas kpd had tertentu / menerima tamadun lain sepanjang zaman toleransi terhadap agama/budaya lain kesatuan dalam kepelbagaian Kemajuan dalam pelbagai bidang disatukan oleh aqidah Islam
Ciri yang melahirkan tamadun Islam datang dari Allah menyeluruh kesederhanaan tetap dan anjal ideal dan realistik hubungan dua pihak
Uniknya tamadun Islam berbanding dgn tamadun lain agama menjadi asas kelahiran tamadun bermula dengan melahirkan umat berperadaban dan berakhlak tinggi tempat kelahiran berbeza dengan tamadun lain dan terus berkembang luas berkonsepkan ummah tanpa mengira bangsa/tempat dsb
Penerokaan dan ciptaan baru Sumber Tamadun Islam Wahyu Membentuk tamadun menerusi perintah menguasai ilmu, kemahiran dan bersikap kreatif dan inovatif Pemikiran Melalui pemikiran, perkara baru boleh diteroka. Namun perlu dipandu oleh wahyu Penerokaan dan ciptaan baru Potensi yang ada pada setiap manusia Ciptaan baru berkembang melalui kebijaksanaan dgn melakukan penyelidikan, ujikaji, pemerhatian dsb Pengubahsuaian dan pembentukan semula
Faktor Kejayaan Islam sebagai al-din Sumbangan wahyu/al-Quran Rasulullah sebagai model ikutan Umat Islam sebagai umat terbaik Kejadian Alam dan pemberian ilmu kepada manusia
Sumbangan Tamadun Islam Dalam pelbagai Bidang Sains Perubatan Matematik Sains sosial dan kemanusiaan Teknologi dan kejuruteraan
Sains Bidang fizik – fenomena tenaga, daya, gerakan, graviti, cahaya, bunyi dsb Ibn Sina ketengahkan konsep kecenderungan – gerakan sesuatu objek dan tlh diperincikan oleh Abu al-Barakah al-Baghdadi Ibn al-Haythami – konsep momentum (kitabnya: al-Manazir), pembentukan imej di atas cermin dan pemebesaran imej menerusi kanta. Musa b Sakir – hukum mekanik dan masalah kestabilan Al-Jaldaki – proses kejadian bunyi dan gempa bumi. Al-Khazani – mekanik dan hidrostatik
Samb… Biologi: Jabir ibn Hayyam – botani dan ilmu pertanian Abu Hanifah al-Diwari – mengenai filologi (sejarah nama tumbuhan) Al-Ghafiqi – tanaman herba dan ubatan Al-Jahiz – bidang zoologi – klasifikasikan lebih 750 jenis haiwan Al-Biruni – kajian tentang biak baka haiwan
Perubatan Al-Razi – org pertama bezakan penyakit cacar dgn campak, menyediakan pelbagai jenis ubatan drpd tumbuhan dan tanaman, bezakan ubat – 3 kategori: galian, sayuran dan benda hayat serta menjelaskan fungsinya Al-Ahwazi – terangkan hubungan rangkaian urat dgn arteri Al-Zahrawi – pakar bedah Ibn Sina – mengubat penyakit meningtis, tibi dan demam kuning Ibn Jazlah – pathologi Ibn Rushd – bindang anatomi dan fisiologi
Matematik Al-Khawarizmi; perkenalkan permasalahan darab dan bahagi mengikut cara algebra dan dianggap pengasas algebra moden. Perkenalkan angka sifar Al-Karmani, Yusuf al-Mu’tamin – pelopor bidang trigonometri, satah dan sfera
Sains Sosial dan Kemanusiaan Ibn Khaldun: menghasilkan karya ‘al-muqaddimah’ – kajian tentang kedudukan dan peranan manusia dlm membina tamadun Mengemukakan idea kewajaran penguasa memenuhi keperluan asas masyarakat
Teknologi dan Kejuruteraan Ibn Haytham – perkenalkan jam air dan jam mekanik, cipta kincir air, cipta kinci angin Bani Musa menghasilkan hidraulik bagi memudahkan urusan kerja Ibn al-Razzaz – cipta peralatan dan pekakasan hidraulik