INTERAKSI DENGAN AL- QURAN: PEMAHAMAN & PENTAFSIRAN
وَلاَ يَأتونَكَ بِمَثَلٍ إِلّا جِئنٰكَ بِالحَقِّ وَأَحسَنَ تَفسيرًا DEFINISI TAFSIR BAHASA: Berasal Dari Al Fasru ( ( الفسر IAITU MENERANGKAN , MENYINGKAP, MENJELASKAN DAN MENUNJUKKAN (AL KHOLIDY 1997:323) Firman Allah Taala Dalam Surah Al Furqan Ayat 33 وَلاَ يَأتونَكَ بِمَثَلٍ إِلّا جِئنٰكَ بِالحَقِّ وَأَحسَنَ تَفسيرًا Ertinya:Tidaklah orang-orang kafir itu datang kepadamu (membawa) sesuatu yang ganjil.Melainkan Kami datangkan kepadamu suatu yang benar dan yang paling baik penjelasannya
Tafsir adalah ilmu untuk memahami Al Quran, istilah Tafsir adalah ilmu untuk memahami Al Quran, Menerangkan makna-maknanya, menjelaskan hukum- hakam yang terkandung di dalamnya & menghapuskan segala bentuk kekaburan tentang ayat-ayatnya (AL KHOLIDY 1997:323)
Kepentingan memahami tafsir al quran Memahami isi kandungan Al –Quran dengan cara yang lebih tepat & sempurna Mengelak dari memahami isi kandungan dengan cara yang salah@ menyeleweng dari maksud sebenar Mampu mengeluarkan hukum hakam yang terkandung di dalamnya Membantu menyelesaikan masalah yang timbul dalam setiap aspek kehidupan
METODOLOGI PENTAFSIRAN AL QURAN Metode bermakna prosedur yang harus dilalui untuk mencapai pemahaman yang tepat tentang makna ayat-ayat Al Quran. Dua bentuk pentafsiran Al Quran iaitu At Tafsir Bi Al Ma’tsur dan At Tafsir Bi Al Ra’yi
MUQARAN(PERBANDINGAN) IJMALI(GLOBAL) TAHLILI(ANALITIK) MUQARAN(PERBANDINGAN) MAUDHU’I(TEMATIK) (Solah Al Kholidi 2012:31)
TAFSIR IJMALI TAFSIR YANG RINGKAS TANPA PENTAFSIRAN YANG PANJANG & TERPERINCI KITAB YANG MENGGUNAKAN METODE INI: Al Wajiz Fi Tafsir Al Kitab Al Aziz: Wahidi Al Naisaburi Majaz Al Quran: Abu ‘Ubaydah Ma’mar bin Al Muthna Tafsir Al Jalalyn : Al Suyuti & Al Muhli Sofwah Al Bayan Li Ma’ani Al Quran : Husayn Makhluf
TAFSIR TAHLILI TAFSIR AL QURAN DENGAN CARA YANG LUAS & TERPERINCI & MEMBINCANGKAN PELBAGAI TAJUK & PERMASALAHAN YANG BERKAITAN DENGAN AYAT –AYAT TERSEBUT DARI PELBAGAI SEGI KITAB YANG MENGGUNAKAN METODE INI: TAFSIR AL KASHSHAF : AL ZAMAKHSYARI MAHASIN AL TA’WIL : AL QASIMI JAMI’UL BAYAN ‘AN TA’WIL AAYI AL QURAN : AL TOBARI AL TAHRIR WA AL TANWIR: IBN’ASYUR
TAFSIR MUQARAN TAFSIR AL QURAN MEMBUAT PERBANDINGAN BEBERAPA MUFASSIR YANG MENGGUNAKAN METODE BERLAINAN DI DALAM PENTAFSIRAN MEREKA TIDAK MENTAFSIR SECARA KESELURUHAN TETAPI HANYA SURAH-SURAH PENDEK @TAJUK-TAJUK TERTENTU KITAB YANG MENGGUNAKAN METODE INI: AL ZAMAKHSYARI AL RAZI AL BAIDHAWI AL NAFASI
TAFSIR MAUDHU’I MAQASID AL QURAN (TUJUAN PENURUNAN AL QURAN) MEMBINCANGKAN ISU-ISU YANG BERKAITAN DENGAN MAQASID AL QURAN (TUJUAN PENURUNAN AL QURAN) SAMAADA DI DALAM SURAH @AL QURAN KESELURUHANNYA KITAB YANG MENGGUNAKAN METODE INI: AL NASIKH WA AL MANSUKH ; QATADAH BIN DI’AMAH AL SUDUSI MAJAZ AL QURAN: AL ‘IZZ BIN ABDUL AL SALAM AQSAM AL QURAN: IBN AL QAYYIM ALFAZ AL QURAN:AL RAGHIB AL ASFAHANI
ETIKA DALAM PENTAFSIRAN AL QURAN TAFSIR AL QURAN SYARAT ADAB
SYARAT MUFASSIR: BUKU MAHABIS FI ULUM ALQURAN, MANNA AL QATTAN(1997) AKIDAH YANG LURUS BEBAS DARI HAWA NAFSU MEMULAKAN TAFSIR AL QURAN DENGAN AL QURAN MENTAFSIR AL QURAN DENGAN AQWAL (KATA-KATA) PARA SAHABAT KEFAHAMAN YANG MENDALAM MENTAFSIR AL QURAN DENGAN AQWAL (KATA-KATA) TABI IN ILMU BAHASA ARAB & CABANG-CABANGNYA BERGANTUNG DENGAN AL SUNNAH DALAM MENTAFSIR AL QURAN ILMU UTAMA YANG BERKAITAN DENGAN AL QURAN
15 ILMU YANG PERLU DIKUASAI OLEH MUFASSIR JALALUDDIN AL SAYUTHY(2012) BAHASA ARAB NAHU SOROF ISYTIQAQ (KATA TERBITAN) Al ma’ani Al bayan Al badi’ qiraat usuluddin USUL FIQH Asbab Al Nuzul Al Nasikh Wal Mansukhi Fikh hadith Ilmu mauhiban
ADAB MENTAFSIR AL-QURAN MANNA AL QATTAN(1997) NIAT YANG BAIK AKHLAK YANG BAIK PATUH SURUHAN AGAMA & BERAMAL DENGANNYA JUJUR & TELITI DALAM PENTAFSIRAN RENDAH DIRI BERJIWA MULIA BERANI DALAM MENYAMPAIKAN KEBENARAN BERPENAMPILAN BAIK TENANG & MANTAP DALAM PENYAMPAIAN MENDAHULUKAN YANG LEBIH UTAMA DARI DIRINYA PERSEDIAAN YANG RAPI & PENYAMPAIAN YANG SEMPURNA
5 perkara yang perlu dijauhi oleh mufassir dirsasat Fi ulum quran MANNA AL QATTAN(1997) MELANGGAR MAKSUD YANG TELAH DITETAPKAN ALLAH DISEBABKAN KEJAHILAN MUFASSIR DALAM ILMU BAHASA & SYARIAH@TIDAK MEMPUNYAI ILMU YANG DISYARATKAN BAGI MUFASSIR BERSUNGGUH DI DALAM MENYATAKAN TAFSIR ITULAH YANG DIMAKSUDKAN OLEH ALLAH S.W.T MENTAFSIR DENGAN AKIDAH YANG BATIL & MAZHAB YG ROSAK BERLEBIH-LEBIHAN DALAM MENTAFSIR AYAT-AYAT MUSTASYABIHAT, ILMU-ILMU GHAIB & ILMU HARI AKHIRAT MENTAFSIR IKUT HAWA NAFSU
Rumusan Dalam berinteraksi dengan al quran,Setiap individu perlu memahami apa yang terkandung di dalam ayat-ayat suci al quran yang disampaikan oleh allah s.w.t kepada manusia sekelian Setiap mufassir dalam mentafsir kitab suci al quran perlu memiliki setiap syarat yang ditetapkan & melazimi setiap adab & etika sebagai panduan agar tidak tersilap di dalam pentafsiran kalam tuhan sekalian alam
CHE AMAH@ASMAH BT SALEH:1122541 NAMA KUMPULAN: RAZIAH BT MOHD NASIB :1122527 ZAITON BT NORDIN:1122528 ZAITON ISMAIL;1122529 CHE AMAH@ASMAH BT SALEH:1122541