PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
1. PENGENALAN TAMADUN MELAYU
Advertisements

BAB 7 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
Soalan: Jati diri masyarakat Malaysia teras kekuatan menghadapi arus
Perakaunan Antarabangsa
FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN (FPK) DAN HURAIANNYA
PELUASAN KOSA KATA BAHASA MELAYU
PERANAN & TANGGUNGJAWAB WARGANEGARA
Pemikiran Kritis & Kreatif Inovatif
BAB 1 PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN.
BAB 1 PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN
HUBUNGAN ETNIK (ETHNIC RELATIONS) KURSUS WAJIB WAJ3106 SEMESTER 3
IDA Islam dan Peradaban
AKIDAH KETUHANAN DAN SAINS
VKMC 2031 PEMBANGUNAN KELUARGA (KUMPULAN D) SAHSIAH ANAK…
Isu-isu Kontemporari Peradaban
SEKOLAH SEBAGAI INSTITUSI SOSIAL
BAB 1 PENGENALAN KEPADA KENEGARAAN MALAYSIA
BAB 1 PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN
Teori-teori Hubungan Etnik
LAWATAN/KEMBARA SEJARAH
FEM 3301 Etika dan Nilai dalam Pembangunan TAJUK 7, 8, 9 dan 10 PEMBANGUNAN DARI PERSPEKTIF HOLISTIK (seimbang, sepadu dan beradab)
BAB 1 PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN
PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN.
BAB 2 INTERAKSI ANTARA TAMADUN.
Memahami tingkah laku manusia
3. Reka Bentuk Kurikulum Konsep Reka Bentuk Kurikulum
BAB 1:PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN
Nilai dan Etika Dalam Perkhidmatan
DSKP SEJARAH.
HASIL PEMBELAJARAN KURSUS HE
EDU 3101 FALSAFAH & PENDIDIKAN DI MALAYSIA
EDU 3101 FALSAFAH & PENDIDIKAN DI MALAYSIA
Latihan dan Pembangunan
Memahami tingkah laku manusia
Memahami tingkah laku manusia
Perpaduan dan Integrasi Kaum
PELUASAN KOSA KATA BAHASA MELAYU
Hubungan Etnik, Integrasi dan Menangani Cabaran
SKP 2203 Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS)
SKP 2203 Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS)
PUSAT TEKNOLOGI KOMUNIKASI & PEMBANGUNAN INSAN (PTKPI)
DEFINISI TAMADUN 1. Membezakan manusia dengan manusia yang tidak bertamadun atau dianggap barbarian (orang gasar). Cina bangga dengan pencapaian budayanya.
BAB 5 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
Pengenalan Kursus Kod Kursus : MPU3123/MPU312
PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN STRATEGIK
BAB 1 PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN
PERANAN & TANGGUNGJAWAB WARGANEGARA
PUSAT TEKNOLOGI KOMUNIKASI & PEMBANGUNAN INSAN (PTKPI)
PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN
FEM 3301 Etika dan Nilai dalam Pembangunan TAJUK 5 MANUSIA DAN PEMBANGUNAN:FUNGSI DAN PERANAN Menghuraikan dengan lebih mendalam perbincangan tajuk.
FEM 3301 Etika dan Nilai dalam Pembangunan TAJUK 4 Etika dalam Pembangunan: Hubungkait dan Kepentingan.
FITRAH MANUSIA & PERKEMBANGANNYA
Azizan Bahari, Ph.D Universiti Utara Malaysia
FEM 3301 Etika dan Nilai dalam Pembangunan TAJUK 6 Etika Pembangunan: Satu Disiplin Baru Dalam Ilmu Dan Sains Pembangunan.
BAB 1 : UMAT ISLAM DAN DUNIA ISLAM
SKP 2203 Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS)
BAB 1:PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN
TOPIK 4 KURIKULUM PENDIDIKAN JASMANI
Latihan dan Pembangunan
Pembangunan dari perspektif holistik
Isu-Isu Semasa Pengenalan
BAB 6: Isu-Isu Semasa Pengenalan
Kerajaan dan Negara Apakah maksud kerajaan? Kerajaan adalah sebuah organisasi yang mempunyai kuasa pentadbiran satu unit politik. Dalam erti kata.
Hubungan Etnik WAJ 3106 – Tugasan Tutorial 2
BUDAYA ORGANISASI.
BAB 1:PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN
UNIT 2: TAMADUN DAN BUDAYA.
Memahami tingkah laku manusia
ALIRAN MODEN Oleh: Dr Mohd Daud Awang
Pengenalan Kursus Kod Kursus : MPU3123/MPU312
Transcript presentasi:

PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN Kandungan: Pengenalan Pengajian Ketamadunan dan Sejarah Tamadun Takrif dan Ciri Tamadun Kepercayaan, Agama dan Tamadun Hubungan Tamadun dengan Budaya dan Bangsa Kelahiran, Perkembangan dan Kemerosotan Tamadun Persamaan dan Perbezaan antara Tamadun Interaksi antara Tamadun Dialog antara Tamadun / Peradaban

Pengajian Ketamadunan dan Sejarah Tamadun Berlaku kekeliruan dalam memahami pengajian ketamadunan dan sejarah tamadun Pengajian ketamadunan membicarakan teori, konsep-konsep asas, ciri serta sifat tamadun secara konseptual, teoritikal dan abstrak Sejarah tamadun merujuk kepada pengalaman yang dilalui oleh sesuatu tamadun dari segi pencapaian, kemajuan dan kemundurannya. Amnya – pengajian ketamadunan tidak begitu terikat kepada batasan zaman, manakala sejarah tamadun dibatasi faktor masa. Kedua2nya saling berkait kerana tanpa sejarah, kajian ketamadunan akan menjadi subjek yang hambar dan kosong. Melalui sejarahlah ilmu dan teori ketamadunan dibentuk, dibina dan dibangunkan serta dikembangkan. Selain sejarah, disiplin-disiplin pengetahuan yang lain juga menjadi kompenan dlm pengajian ketamadunan spt agama, falsafah, kajian bandar, sosiologi, antropologi, kebudayaan, sains dan teknologi dsb. Pengajian ketamadunan turut merentasi perbincangan tentang masa lampau, masa kini dan masa depan.

TAKRIF DAN CIRI TAMADUN Perkataan tamadun diguna bagi menggambarkan taraf pencapaian kemajuan rohani dan jasmani sesebuah masyarakat khususnya dari aspek ilmu pengetahuan dan fizikal. Perkataan tamadun berasal dari bahasa Arab – maddana = perbuatan membuka bandar/kota serta perbuatan memperhalus budi pekerti. Daripada perkataan tersebut diterbitkan perkataan madani = sifat sesuatu yang berkaitan dengan cara hidup yang menzahirkan kehalusan budi pekerti yang terpuji. Perkataan maddana & madani sebenarna berasal daripada din = agama iaitu menggambarkan kehidupan beragama

Tamadun ditakrifkan – pencapaian dan pembangunan dalam segala perlakuan, pemikiran dan kemajuan (spt. sains dan teknologi, kesenian, kesusasteraan dll) yang tinggi, luhur, baik, halus dan sopan. Istilah tamadun diperkenalkan oleh Jurji Zaidan (Tarikh al-Tamaddun al-Islami) Ibn Khaldun merupakan sarjana Islam lebih awal menulis mengenai ketamadunan. Beliau menggunakan istilah Umran bg menjelaskan makna tamadun yang merangkumi organisasi sosial dan budaya. Beliau membezakan masyarakat kepada dua : umran hadhari – yg telah capai kemajuan, umran badawi – yg blm maju. Beliau telah mengemukakan teori kitaran di mana sesuatu peradaban akan bertahan sekitar tiga generasi: Generasi awal – memiliki semangat juang dan kekitaan dan solidariti sosial yang tinggi Generasi pertengahan – memiliki keupayaan intelek, ilmu dan kemahiran Generasi akhir – mula lemah dan dilingkungi kemewahan, kehilangan akhlak dan jatidiri yg membawa kepada kemerosotan peradaban.

Ianya menyamai makna ‘division of labour’ dlm sosiologi moden. Ibn Khaldun tlh mengemukakan teori ‘al-ta’awun’ iaitu konsep pergantungan antara satu anggota masyarakat dengan yang lain bagi merubah masyarakat dari badawi ke hadhari. Ianya menyamai makna ‘division of labour’ dlm sosiologi moden. Istilah ‘tamadun’ dan ‘peradaban’ digunapakai dlm bahasa Melayu slps kedatangan Islam. Sebelum kedatangan Islam istilah berikut digunakan: Budaya = keluhuran nilai dan kehalusan budi pekerti. Pembangunan dan kemajuan = menggambarkan peningkatan kehidupan masyarakat

Perkataan sama makna dgn tamadun dlm bahasa Inggeris – ‘civilization’ – berasal drpd perkataan latin ‘civitas’ = kota / bandar. Civilization menekankan penggabungan ketinggian budaya dgn kemajuan kebendaan. Dalam tradisi Barat, civilization ditandai dengan pencapaian ilmu dan teknologi, aktiviti ekonomi, politik, kemasyarakatan dan penempatan di bandar. Civilization juga menggambarkan budaya (culture). Oleh yg demikian pencapaian suatu tamadun sering diukur berasaskan tahap kompleksiti suatu organisasi sosial melalui aktiviti masyarakat.

Ciri Tamadun Wujud sistem kepercayaan dan agama Wujud penempatan di sesebuah @ beberapa kawasan yang membentuk bandar seperti Lembah Nil, Lembah Indus Peningkatan kualiti hidup yang lebih baik Wujud sistem institusi sosial spt politik, pendidikan yg teratur Muncul penggunaan bahasa yang serumpun dan sistem tulisan tersendiri sebagai perantaraan komunikasi Wujud sistem perundangan yang teratur dan sistem nilai Lahir daya reka cipta dlm teknologi dan pembinaan bg keselesaan hidup Lahir dan berkembang daya kreativiti dlm menghayati falsafah, kesenian, sastera dan nilai estetika.

Kepercayaan, Agama dan Tamadun Agama berperanan penting dalam kehidupan manusia. Pembinaan pekerti mulia dan bermoral berkait rapat dengan kepercayaan beragama dan ianya penting dalam kehidupan bertamadun. Peninggalan tamadun-tamadun silam menggambarkan penghayatan yg tinggi terhadap kehidupan berasaskan kepercayaan dan beragama. Namun tamadun Barat kontemporari memperlihatkan memisahkan nilai keagamaan dlm kehidupan. Umumnya, terdapat 2 pandangan: Agama mempunyai pengaruh dan peranan terhadap tamadun Sangsi tentang peranan agama terhadap tamadun

Hubungan Tamadun Dengan Budaya Budaya – tatacara bertindak ke atas persekitarannya dlm mengurus kehidupan bermasyarakat. Tamadun berbeza daripada budaya apabila: Pengaruh dan natijah tamadun berkekalan berbanding pengaruh dan natijah budaya. Cth: kesetiaan kpd maharaja (natijah tamadun) berbeza dgn cara berpakaian dan pemilihan jenis makanan yang berubah (natijah budaya) Tamadun melampaui batas kenegaraan dan wilayah sedangkan budaya dikaitkan dengan negara/wilayah. Cth: tamadun Islam mengandungi beberapa budaya mengikut negara

Hubungan Tamadun dan Bangsa Suatu bangsa lazimnya ada pertalian dgn sejarah, tradisi dan budaya kawasan geografi tertentu. Tamadun pula bersifat universal merentasi sempadan geografi dan melampui bangsa dan kebangsaan. Terdapat tamadun yg dimiliki oleh lebih drpd satu bangsa spt tamadun Barat di Eropah dan Amerika. Tamadun Islam berkembang dgn pelbagai budaya dan bangsa. Teorinya, tamadun dan bangsa adalah berkaitan dan tamadun akan melampui batas kebangsaan. Namun imej tamadun itu banyak ditentukan oleh bangsa peneraju. Cth: tamadun Islam yg berkembang di Alam Melayu – memperlihatkan imej kemelayuan dan pd masa yg sama Islam sebagai asas nilai.

Kelahiran dan Perkembangan Tamadun Kedudukan yang strategik – faktor geografi. Spt: Tamadun Mesir di lembah Nil. Rangsangan keagamaan – ajaran agama dan amalan rohani mendorong manusia menghayati nilai kehidupan. Pembangunan ilmu dan penghayatan nilai. Pemimpin dan masyarakat menghayati nilai moral dan mencintai ilmu. Cth: al-Farabi, Ibn Khaldun (tamadun Islam), Kung Fu-Zi (tamadun Cina) Peningkatan kemahiran dan penghasilan teknologi. Berlaku bagi membebaskan diri daripada kesengsaraan hidup. Toleransi dengan tamadun lain. Wujud interaksi antara tamadun membuka ruang menerima tamadun lain. Cth. Tamadun Islam menerima sumber ilmu astronomi drpd tamadun Yunani.

Antara punca kemerosotan sesebuah tamadun: Kemerosotan Tamadun Ibn Khaldun – kebangkitan dan kejatuhan sesebuah tamadun adalah mengikut hukum kitaran sejarah. Antara punca kemerosotan sesebuah tamadun: Jurang sosial. Iaitu antara kaya dgn miskin. Kezaliman. Keruntuhan moral. Jumud (sikap tertutup/tidak mahu menerima perubahan) Bencana alam.

Persamaan dan Perbezaan Antara Tamadun Perbezaan antara tamadun lazimnya dilihat dari aspek teologi / kepercayaan. Ianya sering menimbulkan percanggahan pendapat. Namun persoalan etika kurang menimbulkan kontrovesi. Persamaan dan perbezaan antara tamadun, dpt dilihat pada persoalan etika berikut: Alam sekitar Keluarga Masyarakat Kerajaan Ekonomi Pendidikan Kesihatan dan Kesejahteraan Memahami persamaan dan perbezaan antara tamadun sewajar menjadikan kita bersikap terbuka ke arah keharmonian.

Interaksi Antara Tamadun Telah wujud interaksi antara tamadun dlm sejarah hasil keterbukaan dan semangat toleransi. Ianya membawa implikasi sama ada positif @ negatif. Lingkungan Budaya yang Sama Tamadun yang Kuat dengan yang lemah Jenis Interaksi Budaya dan Tamadun yang Berbeza Interaksi dalam Sejarah

DIALOG ANTARA TAMADUN / PERADABAN Dialog : satu perbincangan @ perundingan antara dua pihak yang bertelingkah (Kamus Dewan) Suatu percubaan antara dua pihak yang berlainan pendapat, kepercayaan, pandangan untuk melakukan satu aktiviti pertukaran pendapat dgn tujuan menambah pengetahuan, meningkatkan kefahaman dan membolehkan utk saling memahami. Perlunya dialog apabila manusia menyedari kepelbagaian masyarakat dari segi geografi, budaya dan agama.

Pembudayaan Dialog di Malaysia Berlaku sejak 1980an Melibatkan sarjana, ahli agama dan cendiakawan Dialog dalam kehidupan harian melalui proses bekerjasama dan komunikasi – pekerjaan, perniagaan, sekolah

Prinsip Dialog Memahami dan menyedari tujuan dialog Mendatangkan manfaat Ada keikhasan Berupaya menjelaskan pandangan (kepercayaan dan nilai) Cuba memahami persepsi dan pengalaman rakan dialog Berhemah Tidak prejudis

Halangan Dialog Bertukar agama Perasaan rendah diri dan tidak bersedia Sindiran sosial – persoalkan kemampuan @ ketulenan iman Syak wasangka terhadap penganjur terhadap tujuan dialog