PENGENALAN KEPADA SISTEM MULTIMEDIA (WXET 3142)

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
ALAT OUTPUT.
Advertisements

Perangkat Keras 1. Keyboard 2.Scanner 3.CPU 4. Monitor 5. Printer
PENGENALAN KOMPUTER Oleh: Amir Ar Razzaaq.
MULTIMEDIA.
PERANGKAT KERAS KOMPUTER
SISTEM KOMPUTER Kelompok 3 1. Winda Dwi Astuti. (009) 2
PERANGKAT KERAS (HARDWARE) DAN PERANGKAT LUNAK (SOFTWARE)
PERANGKAT KERAS KOMPUTER
BAB III PERANGKAT KERAS KOMPUTER
MENGENAL DUNIA KOMPUTER
Nama Kelompok : Ahmad Rais NO BP :
UNIT 1 Pengembangan APLIKASI MULTIMEDIA
BAB III PERANGKAT KERAS KOMPUTER
SISTEM PENGENDALIAN (WXES 1110)
Sistem Operasi - Multimedia
Perangkat Utama Input/Output dan Memori
PENGGUNAAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT) DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN Disediakan oleh: Shahwiran Shahrany / TESL K1.2.
KELOMPOK 3 1. Winda Dwi Astuti. (009) 2. Septi Nur Hidayati. (010) 3
Elemen Dasar Komputer BAB 3.
MULTIMEDIA Loading … masuk keluar.
PERANGKAT MULTIMEDIA.
Pertemuan I Pengenalan Komputer 9/8/
KOMPONEN-KOMPONEN KOMPUTER
BAB III PERANGKAT KERAS KOMPUTER
Teknologi perangkat keras
Perangkat Lunak Komputer Created by: Kusnul Kotimah.
E4161 : SISTEM KOMPUTER & APLIKASI
3.5.1 PERKEMBANGAN TERKINI RANGKAIAN DAN KOMUNIKASI
TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI
SISTEM PENGENDALIAN UNIX
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 922 KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF
Unit 2 : Konsep Multimedia dan Teknologi Maklumat
Kemahiran Generik Dalam Pengajaran Pembelajaran
Apa itu komputer? Suatu peranti atau peralatan yang boleh melakukan pengiraan dan operasi logikal dengan kelajuan yang jauh lebih tinggi daripada manusia.
Teknologi Maklumat (dum 1213)
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
4.2 PERKAKASAN DAN PERISIAN
BTI3283/BIT3083 SISTEM MAKLUMAT PENGURUSAN
PENGGUNAAN ICT DALAM P&P
PERKAKASAN DAN PERISIAN KOMPUTER
PENGENALAN KEPADA SISTEM MULTIMEDIA (WXET 3142)
UNIT 5: KOMPUTER DALAM KEUSAHAWANAN
PENERBITAN ELEKTRONIK
MINGGU 11: PENERBITAN INTERNET
DOKUMENTASI ASAS DALAM PENGURUSAN SISTEM DAN ALAT MENGESAN SISTEM
UNIT 8: PENGURUSAN VIDEO
Dokumen standard kurikulum dan pentaksiran
Peranti Input/Output Peranti untuk memasukkan data & mendapatkan output Contoh: Terminal Tetikus Pencetak dll.
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
KOMPONEN DAN SISTEM OPERASI KOMPUTER
Integrasi ICT Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Prasekolah
Merujuk kepada komponen mesin, jujukan arahan dan sebagainya
LITERASI KOMPUTER TINGKATAN 1
Pengenalan PLC Konsep PLC.
BAB 4 FASA REKABENTUK Input dan Output Objektif:
PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL
UNIT 3: KOMUNIKASI MELALUI KOMPUTER
PERANGKAT KERAS (HARDWARE) TIK
TEKNOLOGI MAKLUMAT KOMUNIKASI
DEFINISI, FUNGSI DAN BINAAN
UNIT 10: INTERAKTIVITI DALAM KOMUNIKASI
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
STRUKTUR ASAS DAN CIRI-CIRI SISTEM PENGOPERASIAN
KITAR HAYAT PEMBANGUNAN PENGUJIAN PENYELENGGARAAN
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
KURSUS PEMBANGUNAN LAMAN WEB
Proses-Proses Penerbitan Elektronik
PERANGKAT KERAS KOMPUTER
MATERI PERANGKAT KOMPUTER HARDWARE DAN SOFTWARE Kompetensi Dasar : 3.1. Memahami Interaksi antara perangkat keras, perangkat lunak dan pengguna Indikator.
MOHAMAD RAFIUDDIN BIN JAMALI NAZATHUL EZMIRA BINTI BAHRI
Transcript presentasi:

PENGENALAN KEPADA SISTEM MULTIMEDIA (WXET 3142) BAB 2 : PERKAKASAN & PERISIAN SISTEM MULTIMEDIA nazlita@fsktm.um.edu.my

Pengenalan Sistem multimedia memerlukan penambahan beberapa perkakasan lain berbanding dengan sistem bukan multimedia I/O menukarkan format analog ke digital nazlita@fsktm.um.edu.my

Input Output Maklumat analog ke digital Papan kekunci, tetikus, pengimbas dll Output Maklumat digital ke analog Pembesar suara, monitor dll nazlita@fsktm.um.edu.my

Perkakasan Multimedia Takrif asas komputer Mesin yang berupaya untuk mengumpul, memproses, menyimpan data. Komputer berantaramuka dgn dunia luar untuk mengumpul dan menukar teks, gambar, bunyi dan video kepada bahasa mesin (0 dan 1). Kemudian data disimpan dan diproses di dalam komputer. Akhir sekali, data ditukarkan semula ke teks, gambar, bunyi dan video. nazlita@fsktm.um.edu.my

Input Proses Output Analog ke digital Digital ke analog nazlita@fsktm.um.edu.my

Terdapat 5 elemen asas dalam senibina komputer iaitu : Input Output Ingatan Pemproses Kawalan nazlita@fsktm.um.edu.my

Komponen Senibina Komputer Ingatan Kawalan Pemproses Input Output DATA Kekunci Fail Pengimbas Input video Input audio Skrin Audio out nazlita@fsktm.um.edu.my

Input Kayu ria (joysticks) Untuk menerima input dari pengguna. Fungsinya seperti tetikus. Selalunya digunakan sebagai peranti tambahan bagi permainan komputer. Papan kekunci (keyboard), tetikus (mouse) Untuk menerima data sebagai input. nazlita@fsktm.um.edu.my

Pen input Ia menggunakan metafor pen dan kertas yang telah digunakan sejak dahulu lagi. Pen input lebih fungsinya kerana pengguna boleh tulis (write), lukis (draw) dan tunjuk (point). Ia lebih kepada peranti yang asli kerana pen merupakan alat menulis yang sering digunakan. nazlita@fsktm.um.edu.my

Input analog audio daripada mikrofon atau pemain audio Untuk menerima input audio dari pengguna atau sumber yang lain.  Pengimbas imej Untuk penangkapan imej. Teknologi yang digunakan selalunya digunakan juga untuk jenis penangkapan imej yang lain seperti ‘image recognition’ dan ‘image enhancement systems’.  nazlita@fsktm.um.edu.my

Menggunakan 2 jenis teknologi iaitu elektromagnetik dan elektrostatik. ‘Digitizer’ ‘Digitizer’ selalunya menggunakan pen elektronik sebagai peranti untuk memasukkan data. Menggunakan 2 jenis teknologi iaitu elektromagnetik dan elektrostatik. Elektromagnetik mengandungi grid x-y daripada wayar. Elektrostatik menggunakan permukaan kaca atau plastik nipis. nazlita@fsktm.um.edu.my

Paling sesuai untuk aplikasi kiosk. Sokongan rangkaian Kamera digital Untuk penangkapan dan penukaran imej ke dalam bentuk format digital komputer secara terus. Skrin sentuh Paling sesuai untuk aplikasi kiosk. Sokongan rangkaian Untuk tujuan pengagihan fail-fail multimedia. nazlita@fsktm.um.edu.my

Output Skrin Selalunya skrin adalah resolusi tinggi. Paparan dengan 256 merupakan keperluan paling minima. Output audio Output audio selalunya ke pembesar suara atau ke peranti audio yang lain seperti ‘amplifier’ atau ‘tape devices’. nazlita@fsktm.um.edu.my

Untuk paparan skrin TV atau komputer. Sokongan rangkaian Output video Untuk paparan skrin TV atau komputer. Sokongan rangkaian Biasanya memberikan kelajuan komunikasi antara komputer sehingga 10 million bit sesaat. Pencetak Untuk memaparkan output ke atas kertas. nazlita@fsktm.um.edu.my

Ingatan Menyimpan data. Ingatan terbahagi kepada dua : ingatan jangka pendek menyokong pemproses, input dan output dengan storan sementara ingatan jangka panjang storan data yang kekal ‘floppy disks’, ‘hard disks’, CD-ROMs, pita dan cip berasaskan silikon nazlita@fsktm.um.edu.my

Contoh ingatan komputer RAM yg tinggi diperlukan untuk penghasilan grafik, audio, video dan lain-lain. Ingatan grafik, VRAM (Video Random Access Memory) dapat menyokong paparan untuk resolusi warna yang tinggi. Ingatan memerlukan storan cakera keras yang besar dengan kelajuan sistem pemacu yang tinggi untuk tujuan pemprosesan data grafik, audio, video dan animasi. Ingatan sekunder : CD-ROM, pita magnetik nazlita@fsktm.um.edu.my

Pemproses Jantung bagi komputer Pengiraan dengan pantas Berdasarkan pembandingan, penambahan dan penolakan 0 dan 1. Fungsi asas pemproses memproses arahan kawalan yang memberitahu komputer apa yang perlu dilakukan menguruskan operasi input dan output menguruskan storan data di dalam ingatan Pemproses diukur dengan unit Megahertz nazlita@fsktm.um.edu.my

Kawalan Kawalan membenarkan komputer persembahkan sesuatu tindakan Tindakan akan ditakrifkan oleh aturcara atau sekumpulan arahan yang dipanggil perisian nazlita@fsktm.um.edu.my

Perisian Perisian pembangunan multimedia alatan pengarangan multimedia perisian penyuntingan alatan pengarangan multimedia : Flash digunakan untuk mencipta dan ‘deliver’ animasi berjalur-lebar (bandwidth) rendah, persembahan dan juga sesuai untuk pembangunan laman Web nazlita@fsktm.um.edu.my

Director menggabungkan elemen teks, grafik, bunyi, animasi, dan video untuk membentuk produk multimedia yang interaktif. Ia juga sesuai untuk menghasilkan produk multimedia ke dalam bentuk CD-ROM, DVD-ROM, dan juga laman Web. nazlita@fsktm.um.edu.my

Authorware Ia dapat menghasilkan produk multimedia yang lebih kurang sama dengan yang dihasilkan oleh Director. Tetapi fungsinya lebih terhad berbanding dengan Director. Authorware pula tidak mempunyai bahasa pengarangan. Ia merupakan alat pengarangan yang mudah dan senang untuk dipelajari. nazlita@fsktm.um.edu.my

Perisian penyuntingan Adobe Photoshop digunakan untuk edit imej dengan menggunakan ciri edit yang terkini. Ia merupakan alat edit yang paling laris di pasaran kerana ia dapat menyediakan kemudahan edit yang luas dan mudah untuk dipelajari. Photoshop menolong pengguna untuk meningkatkan kreativiti dan juga dapat menghasilkan imej yang bermutu di dalam jangkamasa yang pendek. nazlita@fsktm.um.edu.my

Adobe Premiere satu perisian yang mudah untuk edit video secara professional Ia menyokong video digital (digital video - DV) Premiere dapat menyokong banyak format video dan menawarkan pelbagai fungsi edit Ia merupakan perisian yang paling mendapat tempat di pasaran sebagai alatan untuk edit video nazlita@fsktm.um.edu.my

Adobe PhotoDeluxe Edit imej Memudahkan pengguna : pengguna dapat memasukkan gambar ke dalam komputer dan boleh edit gambar tersebut dengan fungsi-fungsi yang ditawarkan oleh PhotoDeluxe Hiburan : pengguna boleh merekabentuk (design) / edit / ’personalised’ gambar dengan keluarga, kawan-kawan dengan mencetak, menghantar melalui e-mail ataupun memaparkan ke dalam laman Web nazlita@fsktm.um.edu.my

Adobe Illustrator Memberikan kebebasan kepada pengguna dan juga kekreativiti pengguna untuk menghasilkan imej yang lebih menarik Illustrator merupakan perisian tambahan untuk menghalusi imej, tetapi ia lebih memerlukan kreativiti pengguna berbanding dengan Photoshop nazlita@fsktm.um.edu.my

Macromedia Freehand Penyelesaian professional untuk penguna (atau pereka - designer) untuk menghasilkan imej yang lebih bermutu menyediakan kemudahan alat ilustrasi yang terkini Ia menjimatkan masa pereka kerana banyak menyediakan alat ringkas (shortcut tools) berbanding untuk menghasilkan ilustrasi secara manual nazlita@fsktm.um.edu.my

Tutorial bab 2 1. Nyatakan 2 perkakasan yang paling selalu digunakan sebagai input. Bincangkan kebaikan dan keburukannya.   2. Produk Macromedia iaitu Authorware dan Director merupakan di antara alat pengarangan yang paling sering digunakan untuk membangunkan aplikasi multimedia. Berikan perbezaan yang ketara di antara kedua-dua produk tersebut.  nazlita@fsktm.um.edu.my

3. Terangkan komponen senibina komputer. 4. Apakah ‘video-on-demand’?   4. Apakah ‘video-on-demand’? 5. Bincangkan kebaikan dan keburukan produk hiburan multimedia yang kini berda di pasaran. nazlita@fsktm.um.edu.my