TEORI KEDATANGAN ISLAM KE ASIA TENGGARA

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
PERTEMUAN KEEMPAT PERKEMBANGAN PENGARUH ISLAM DI ASIA TENGGARA.
Advertisements

KD : 1. Mendeskripsikan sejarah dan perkembangan Islam di Indonesia.
KELOMPOK 1.
PERKEMBANGAN ISLAM TERHADAP KEHIDUPAN MASYARAKAT INDONESIA.
A.    SEJARAH MASUKNYA ISLAM DI INDONESIA.
Kedatangan dan penyebaran islam di indonesia
BAB 7 : ISLAM DI ASIA TENGGARA Kedatangan Islam di Asia Tenggara
1. PENGENALAN TAMADUN MELAYU
JOHOR MENEGAKKAN SEMULA KEWIBAWAAN KESULTANAN MELAYU MELAKA
PERJANJIAN AQABAH.
SEJARAH TINGKATAN EMPAT BAB 3 TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
KEDATANGAN ISLAM DI TANAH MELAYU SEMINAR TAMADUN dan TUNJUK AJAR MELAYU Judul Topik : Agama Kelompok 5 : 1. NADIA WAHYU W EBET OKTAFIANSAH.
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
TAMADUN MELAYU : TERAS TAMADUN MALAYSIA
KEGEMILANGAN MELAKA.
IDA 152 : ISLAM DAN PERADABAN
Disediakan oleh: Nurul Fatin Afifah binti Mohd A’Azmi 5 Ummu Habibah
Disediakan oleh: Nurul Fatin Afifah binti Mohd A’Azmi 5 Ummu Habibah
SEJARAH TAHUN 5 TAJUK 1: WARISAN NEGARA KITA
KONSEP TAMADUN MELAYU RUMPUN Austronesia-Nusantara
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
TAMADUN MELAYU TERAS TAMADUN MALAYSIA
SEJARAH TINGKATAN EMPAT BAB 3 TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
TAJUK PEMBELAJARAN BAB 6: KEMEROSOTAN DAN KEJATUHAN MELAKA.
TAJUK PEMBELAJARAN BAB 6: KEMEROSOTAN DAN KEJATUHAN MELAKA.
SEJARAH TINGKATAN EMPAT BAB 3 TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
Manusia dan Masyarakat Di Zaman Khulafa’ Rashidin
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
BAB 2 : KEDATANGAN ISLAM KE BENUA EROPAH
BAB 2 INTERAKSI ANTARA TAMADUN.
Bahasa Melayu Klasik Bahasa Melayu Klasik merupakan bahasa melayu yang sudah mempunyai aksara atau tulisan tersendiri berbanding dengan bahasa Melayu praklasik.
WARISAN KESULTANAN MELAYU
BBM 3104 Kuliah 1 (M1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
PENGENALAN.
BAB 5 : KEDATANGAN ISLAM DI ASIA TENGGARA
TAMADUN MELAYU TERAS TAMADUN MALAYSIA
BBM 3104 Kuliah 7 M4 Kitab Penulis Zaman Acheh
BAB 4 : PENGASASAN KESULTANAN MELAYU MELAKA
Bab 7.
KONSEP TAMADUN MELAYU.
Sejarah Perkembangan Tulisan Jawi Dr. Hirman Mohamed Khamis
KERAJAAN AWAL DI ASIA TENGGARA
Sejarah Awal Negara.
TAMADUN MELAYU TERAS TAMADUN MALAYSIA
PEMIKIRAN DAN TAMADUN ISLAM
Pengaruh Islam dalam karya Melayu Klasik
BAB 4 : KEDATANGAN ISLAM KE ASIA SELATAN DAN ASIA TIMUR
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
Disediakan oleh: Dr. Mohd Daud
SEJARAH TINGKATAN EMPAT BAB 3 TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
Pengaruh Islam dalam karya Melayu Klasik
BBM 3104 Tugasan Individu Prof. Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah
BAB 4 : PENGASASAN KESULTANAN MELAYU MELAKA
TAJUK PEMBELAJARAN BAB 6: KEMEROSOTAN DAN KEJATUHAN MELAKA.
SEJARAH TAHUN 4 TAJUK 5 : TOKOH-TOKOH TERBILANG KESULTANAN MELAYU
BAB 4 : PENGASASAN KESULTANAN MELAYU MELAKA
KEGEMILANGAN MELAKA.
BAB 4 : PENGASASAN KESULTANAN MELAYU MELAKA
BAB 1 : UMAT ISLAM DAN DUNIA ISLAM
Ulang kaji Peperiksaan Akhir BBM 3104
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
Apakah maksud daulat dalam konteks institusi kesultanan Melayu?
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
JOHOR MENEGAKKAN SEMULA KEWIBAWAAN KESULTANAN MELAYU MELAKA
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
Diploma Pengajian Islam (DPI)
Ulang kaji Peperiksaan Akhir BBM 3104
ISLAMISASI DAN SILANG BUDAYA DI NUSANTARA Oleh :.
BBM 3104 Tugasan Individu Prof. Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah
Transcript presentasi:

TEORI KEDATANGAN ISLAM KE ASIA TENGGARA MENU UTAMA

OBJEKTIF PEMBELAJARAN MENU UTAMA OBJEKTIF PEMBELAJARAN LATIHAN PENGUKUHAN ILMU PENGETAHUAN PENGENALAN TEORI KEDATANGAN ISLAM DI ASIA TENGGARA CARA KEDATANGAN ISLAM DI ASIA TENGGARA PENGARUH ISLAM DI ASIA TENGGARA KELUAR

OBJEKTIF PEMBELAJARAN   Menghuraikan dan membahaskan teori kedatangan Islam Ke Asia Tenggara Menerangkan proses penyebaran Islam di Asia Tenggara Mengklasifikasikan pengaruh Islam di Asia Tenggara MENU UTAMA KELUAR

Adik –adik tahu mengapa Asia Tenggara menjadi tumpuan dan laluan pedagang-pedagang dari Tanah Arab ke India dan terus ke Tanah Besar China ? MENU UTAMA KEMBALI HADAPAN LATIHAN KELUAR

KEDUDUKAN ASIA TENGGARA YANG STRATEGIK Kedudukan Asia Tenggara di tengah perjalanan Timur Barat . Dihubungi dengan Selat Melaka dan Laut Cina Selatan Hubungan penting Cina dan India. Mewujdkan banyak bandar spt: Srivijaya, Perlak, Pasai, Melaka, Bantam, Cheribon, Makasar, Brunei, dan Pattani. Ada hubungan dengan Mocha, Hormuz, Surat,Goa, Colombo, dan Pantai Coromadel spt Masulipatam dan Pondecherry.- Lautan Hindi. Laut China Selatan – Canton@Amoy. Faktor mempertemukan pedagang  i.      – angin monsun Barat Daya dan Timur Laut.    ii.      – Jalan darat – Jalan Sutera. MENU UTAMA KEMBALI HADAPAN LATIHAN KELUAR

Peta menunjukkan penyebaran Islam di Asia Tenggara MENU UTAMA KEMBALI LATIHAN KELUAR

TEORI KEDATANGAN ISLAM KE ASIA TENGGARA TEORI DARI TANAH ARAB TEORI DARI CHINA TEORI DARI INDIA MENU UTAMA LATIHAN KELUAR

Dikemukakan oleh John Crawford disokong Syed Muhamad Naquib Al-Attas. Buktinya:  Aktiviti perdagangan menerusi catatan china.  Pedagang arab dapat kuasai laut dari pelabuhan Iskandariah hingga china. Pedagang Arab singgah di pelabuhan utama Asia Tenggara sebelum ke China. Jadi tempat menunggu dari angin monsun. Menetap beberapa bulan dan mewujudkan perkampungan dan ada urusan jual beli barangan mewah dari china dan india. Perkahwinan  dengan orang tempatan      wujud  persamaan tulisan kesusasteraan di Asia Tenggara dan Arab. perkataan Arab terdapat dalam tulisan jawi, zapin dan dabus. Pengislaman raja-raja melayu MENU UTAMA KEMBALI HADAPAN LATIHAN KELUAR

MENU UTAMA KEMBALI LATIHAN KELUAR

Dikemuka oleh: Emanuel Gadinho Buktinya: Khan Fo atau Canton  menjadi pusat perdagangan Arab sejak  abad 9M Menyebarkan Islam dikalangan peniaga China kemudian sebar ke Asia Tenggara. Disokong oleh: S.Q Fatimi Buktinya: Berlaku perpindahan beramai-ramai pedagang Islam di Canton ke Asia Tenggara pada 876M. Diperkukuhkan dengan adanya batu bersurat Kuala Berang. Wujud Islam di Terengganu.Isi tulisan tentang hukum syarak, peraturan dan undang-undang kekeluargaan, hukuman zina, hukuman terhadap yang tidak hutang. MENU UTAMA KEMBALI HADAPAN LATIHAN KELUAR Menu utama Kembali Latihan Keluar

MENU UTAMA KEMBALI LATIHAN KELUAR

Dikemukakan oleh Snouck Hurgronge Buktinya : Bermula dari Wilayah Gujerat dan Pantai Coromandel Hubungan rantau AT dan India sudah lama wujud. Boleh pedagang Islam India sebar Islam ke AT. Gujerat pelabuhan penting pada zaman Alaudin Khinji di India. Batu marmar pada batu nesan Malik Ibrahim di Gerisik, Jawa dan Malik al-Salih di Pasai mempunyai ciri-ciri India. Kewujudan unsur India dan kebudayaan masyarakat. MENU UTAMA KEMBALI LATIHAN KELUAR

CARA PENYEBARAN ISLAM PERDAGANGAN PERKAHWINAN PENGISLAMAN RAJA DAN BANGSAWAN KELAHIRAN KERAJAAN ISLAM PUSAT KEBUDAYAAN PERANAN MUBALIGH KEISTIMEWAAN ISLAM MENU UTAMA LATIHAN KELUAR

Pedagang China, India, dan Arab. PERDAGANGAN Pedagang China, India, dan Arab. Hubungan dengan pelabuhan-pelabuhan di Selat Melaka, Teluk Siam, Indo China,Kepulauan Rempah seperti Maluku dan Makasar.- Pusat kegiatan manusia dari pelbagai tempat . Islam menjadi ikutan kerana kemurnian Islam dan tingkah laku pendakwah serta pedagang. Semangat ingin mendakwah wujudkan perkampungan pedagang Islam . Pedagang juga membawa para ulama. Sifat pedagang dan ulama – berhemah, lemah lembut dan mahmudah – sopan santun, ikhlas, dan lemah lembut. Wujud hubungan baik pedagang dengan penduduk tempatan.- pemerintah tempatan beri kelebihan – beri peluang berdakwah. Jawatan Syah Bandar diberi kepada pedagang Islam kerana kejujuran dan amanah.    MENU UTAMA KEMBALI LATIHAN KELUAR

Melalui prkahwinan biasa dan siasah PERKAHWINAN Melalui prkahwinan biasa dan siasah Perkahwinan siasah dengan kerabat diraja. Mansur Shah dan Muzaffar Shah berkahwin dengan puteri raja Siak, Kampar, Inderagiri, dan Jambi. Puteri Raja Melaka dkahwinkan dengan Raja Pahang dan Kedah. Perkahwinan biasa berlaku antara pedagang atau ulama Islam dengan penduduk tempatan. MENU UTAMA KEMBALI LATIHAN KELUAR

PENGISLAMAN RAJA DAN GOLONGAN BANGSAWAN. Pengaruh Raja dan pembesar yang kuat membolehkan rakyat memeluk Islam. Sebagai contoh : Megat Iskandar Shah Melaka, Raja Malik al Salih Pasai MENU UTAMA KEMBALI LATIHAN KELUAR

KELAHIRAN KERAJAAN ISLAM Kerajaan Perlak, Samudera-Pasai, Melaka,Acheh, Demak,Mataram, Sulu dan Mindanoa. Brunei, Pattani, Johor Riau, Champa. Meluaskan kawasan pengaruhnya – jadi pusat penyebaran Islam . Melaka sejak abad ke – 15. Tun Perak Bendahara Melaka. Berjaya menawan pesisiran pantai Sumatera Utara, seperti Aru, Rokan, Siak, Kampar, dan Inderagiri. Kerajaan Johor-Riau beruasaha kembalikan keunggulan Kerajaan Melaka – cuba menghalang penyebaran Kristian. Demak sebarkan Islam ke Jawa dengan menguasai Majapahit, kemudian diikuti Pahang dan Mataram. Acheh –  zaman Iskandar Muda, menjadi kuasa yg kuat.Langkah yang diambil untuk halang penyebaran Kristian.            MENU UTAMA KEMBALI HADAPAN LATIHAN KELUAR

KELAHIRAN KERAJAAN ISLAM MENU UTAMA KEMBALI LATIHAN KELUAR

PERANAN PUSAT KEBUDAYAAN Pusat kebudayaan telah wujud di Perlak, Samudera-Pasai, Riau, dan Acheh. Pusat keilmuan dan penyebaran Islam. Wujud Institusi pendidikan dan cerdik pandai Zaman Samudera-Pasai – menjadi pusat penterjemahan kitab Arab ke Melayu. Antaranya Kitab al-Dural al-Manzun dihantar oleh Sultan Mansur Shah. Cerdik pandai Samudera-Pasai jadi pakar rujuk tentang agama. Hasil kesusasteraan Zaman Melaka dipengaruhi tulisan Arab spt: Hikayat Muhamad Ali Hanafiah, Hikayat Amir Hamzah, Hikayat Nabi Bercukur, Hikayat Muhamad Ali Hanafiah dan Amir Hamzah menjadi bahan bacaan dan  semangat menentang musuh dalam perang. Acheh – karya puisi  spt : Bustanus Salatin – kisahkan sebuah kerajaan, istana kota dan taman-taman.              MENU UTAMA KEMBALI LATIHAN KELUAR

Melaka – Syeikh Abdul Aziz , Maulana Abu Bakar, dan Maulana Yusuf. PERANAN MUBALIGH. Syeikh Ismail, Fakir Muhamad, Syarif Amir Sayyid al-Syirazi dan Tajuddin al-Asfahani di Pasai Melaka – Syeikh Abdul Aziz , Maulana Abu Bakar, dan Maulana Yusuf. Di Melaka ajar perkara asas secara tidak formal. Bila sudah berkembang cara formal. - Masjid, istana dan  rumah menjadi  tempat pembelajaran. Institusi awal di pondok, atau pesantren. Acheh – pondok dikenali sebagai Dayah. Lahir tokoh seperti: Hamzah Fansuri, Abdul Rauf Singkel, Shamsuddin al-Sumaterani. Acheh jadikan ulama penasihat raja. – 22 ulama ditugaskan di Balai Gadang. Jawa – Wali Songo ( Wali Sembilan ) Demak dijadikan pusat pergerakan dakwah Islamiah. Dirikan masjid Agung Demak – markas dakwah.       MENU UTAMA KEMBALI HADAPAN LATIHAN KELUAR

PERANAN MUBALIGH. MENU UTAMA KEMBALI LATIHAN KELUAR

KEISTIMEWAAN ISLAM a. Mencakupi bidang kehidupan antaranya : konsep Tuhan yang Maha Esa, atau Tauhid, Keadilan, hak individu dan masyarakat, kehiidupan yang harmoni, menyanjung akhlak mulia,  konsep kebahagian di dunia dan akhirat. Islam menuntut manusia berfikir secara rasional dan pemikiran ini diterima MENU UTAMA KEMBALI LATIHAN KELUAR

Apakah kesan kedatangan Islam kepada penduduk Asia Tenggara? MENU UTAMA KEMBALI HADAPAN LATIHAN KELUAR

PENGARUH ISLAM DI ASIA TENGGARA PEMERINTAHAN & PENTADBIRAN SISTEN PENDIDIKAN BAHASA DAN KESUSASTERAAN KESENIAN Cara hidup EKONOMI MENU UTAMA KEMBALI LATIHAN KELUAR

PEMERINTAHAN & PENTADBIRAN 1. Institusi pemerintahan berasaskan Islam. Sultan - ketua negara 2. Mufti – sebagai penasihat sultan dalam agama & pentadbiran 3. Jawatan baru - kadi, khatib, bilal, pemungut zakat, penyelia Baitulmal, penjaga harta waqaf 4. Gelaran sultan- khalifatul mukminin, zilalullah fil ‘alam 5. Islam jadi agama rasmi,mengantikan konsep dewa-raja 6. Nama Islam digunakan oleh pemerintah contoh Sultan Mansur Syah, Sultan Mahmud Syah MENU UTAMA KEMBALI HADAPAN LATIHAN KELUAR

PEMERINTAHAN & PENTADBIRAN MENU UTAMA KEMBALI LATIHAN KELUAR

BAHASA DAN KESUSASTERAAN Tulisan Jawi menjadi tulisan rasmi pentadbiran kerajaan Istilah bahasa Arab digunakan dalam bahasa Melayu Contoh : masjid, sultan , syukur dan alam Bahasa Melayu lebih mantap dan menjadi linggua -franca anatara pedagang MENU UTAMA KEMBALI LATIHAN KELUAR

SISTEM PENDIDIKAN 1. Sikap kepentingan ilmu dipupuk kerana Islam mewajibkan setiap orang Islam menuntut ilmu. 2. Wujud institusi pendidikan formal seperti istana, pondok, pesantren, madrasah dan surau 3. Pusat pendidikan Islam formal terawal di Asia Tenggara ( Dayah Bukit Ce Breek) 4. Muncul pendidikan pondok untuk belajar Islam, bahasa pengantar Bahasa Melayu MENU UTAMA KEMBALI HADAPAN LATIHAN KELUAR

SISTEM PENDIDIKAN 1. Sikap kepentingan ilmu dipupuk kerana Islam mewajibkan setiap orang Islam menuntut ilmu. 2. Wujud institusi pendidikan formal seperti istana, pondok, pesantren, madrasah dan surau 3. Pusat pendidikan Islam formal terawal di Asia Tenggara ( Dayah Bukit Ce Breek) 4. Muncul pendidikan pondok untuk belajar Islam, bahasa pengantar Bahasa Melayu MENU UTAMA KEMBALI LATIHAN KELUAR

1. Setelah Islam datang, unsur-unsur animisme semakin hilang. CARA HIDUP 1. Setelah Islam datang, unsur-unsur animisme semakin hilang. 2. Lahir cara hidup berorientasikan Islam- (dari segi pemakaian : songkok, tudung) 3. Islam menjadi ad-din – cara hidup yang lengkap & menyeluruh. 4. Ubah sistem sosial masyarakat yang ada peringakat sosial kepada persamaan taraf. 5. Akhlak mengikut cara Islam – jadi amalan dan budaya MENU UTAMA KEMBALI HADAPAN LATIHAN KELUAR

CARA BERPAKAIAN MENU UTAMA KEMBALI LATIHAN KELUAR

KESENIAN 1. Seni khat, seni bina dan seni ukir 2. Khat – ditulis pada batu nisan dan ukiran kayu. 3. Hiasan batu nisan – batu nisan Malik Ibrahim yang dibawa dari Gujerat, berbentuk kapal terbalik (pengaruh Parsi) 4. Makam Naina Hisham al -Din (pengaruh seni Islam dari Parsi) 5. Khat tertua - batu bersurat Terengganu 6. Senibina – masjid Ubaidiyah (Kuala Kangsar) dan Masjid Brunei MENU UTAMA KEMBALI HADAPAN LATIHAN KELUAR

CONTOH TULISAN KHAT MENU UTAMA KEMBALI HADAPAN LATIHAN KELUAR

MENU UTAMA KEMBALI HADAPAN LATIHAN KELUAR

MENU UTAMA KEMBALI LATIHAN KELUAR

EKONOMI Institusi ekonomi – Baitulmal diperkenalkn di Acheh oleh Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam. Baitulmal berfungsi sebagai perbendaharaan negara dan hasilnya diperoleh daripada zakat dan sedekah Sumber Baitulmal : zakat,harta milik negara (minyak) dan pelaburan & saham yang dijual kepada Islam Islam menggalakkan umatnya berkerja dan melarang mengemis Berdagang dengan unsur- unsur yang halal. Menolak amalan riba, penindasan dan penipuan MENU UTAMA KEMBALI LATIHAN KELUAR

MARI KAWAN –KAWAN KITA BUAT LATIHAN BERSAMA –SAMA MENU UTAMA HADAPAN KELUAR

MENU UTAMA JAWAPAN SEBENAR HADAPAN KELUAR

VVVVVVVVVVVVVVVV VC MENU UTAMA KEMBALI HADAPAN KELUAR

VVVVVVVVVVVVVVVV VC MENU UTAMA JAWAPAN SEBENAR HADAPAN KELUAR

VVVVVVVVVVVVVVVV VC MENU UTAMA KEMBALI HADAPAN KELUAR

VVVVVVVVVVVVVVVV VC LATIHAN OBJEKTIF Apakah faktor penting yang membolehkan Melaka muncul sebagai pusat pertemuan pedagang secara tetap mengikut jangka waktu tertentu? (hlm. 174) Tiupan angin monsun mengikut musim Kedudukannya di tengah-tengah jalan perdagangan Menyediakan kemudahan perdagangan yang mencukupi Melaka menjalinkan hubungan perdagangan dengan semua kawasan Tiupan angin monsun memberi manfaat kepada kemakmuran pelabuhan Asia Tenggara kerana (hlm. 174) Mengelakkan ancaman lanun Mengelakkan bencana di laut Menentukan waktu kedatangan pedagang Menggalakkan kemudahan membaiki kapal A C MENU UTAMA KEMBALI HADAPAN KELUAR

VVVVVVVVVVVVVVVV VC 3. Pendapat John Crawford diperkukuhkan oleh bukti (hlm. 174) Catatan China Catatan Ibn Battuta Sumber senibina Arab Kesusasteraaan Nusantara A 4. Emanuel Gadinho Eredia telah mengemukan pendapat bahawa Islam datang ke Asia Tenggara menerusi China. Apakah bukti kukuh yang terdapat di dalam teori tersebut (hlm. 177) Batu Bersurat Terengganu Beijing adalah pusat perdagangan Wujudnya ramai ulama di Negeri China Terdapat sebuah kerajaan Islam di China A MENU UTAMA KEMBALI HADAPAN KELUAR

VVVVVVVVVVVVVVVV VC 5. Antara cara agama Islam tersebar luas di rantau Asia Tenggara adalah melalui proses perkahwinan siasah. Perkahwinan siasah tersebut biasanya melibatkan. Kerabat diraja dengan rakyat biasa yang berpengaruh Pedagang Islam dari Arab dan India dengan kerabat diraja Ulama Islam dari India dan Arab dengan penduduk tempatan Kerabat diraja negara Islam dengan kerabat diraja negara lain 6. Mengapakan pengislaman raja dan golongan bangsawan memainkan peranan penting dalam proses penyebaran Agama Islam di Asia Tenggara? (hlm.180) Rakyat dikongkong oleh konsep dewaraja Kuasa mutlak yang dimiliki oleh golongan pemerintah Masyarakat Asia Tenggara amat mentaati golongan pemerintah Kehidupan harian elaun sumber ekonomi dikuasai oleh golongan pemerintah. D C MENU UTAMA KEMBALI HADAPAN KELUAR

VVVVVVVVVVVVVVVV VC LATIHAN STRUKTUR 1 (a) Peta di atas berkaitan dengan teori kedatangan Islam ke Asia Tenggara. Namakan wilayah X ? Wilayah Gujerat dan Koromandel …………………………………………………………………… (b) Siapakah pengasas teori ini ? Snouck Hurgronje ………………………………………………………………………. MENU UTAMA KEMBALI HADAPAN KELUAR

VVVVVVVVVVVVVVVV VC c) Apakah bukti yang menyokong teori di atas? Batu nisan di perkuburan Malik Ibrahim di Gerisik, Jawa i…………………………………………………………………. Batu nisan Malik al-Salih di Pasai ii.……………………………………………………………… (d) Siapakah yang memerintah pada masa wilayah X menjadi wilayah yang penting? Pemerintahan Alaudin Khilji di India ………………………………………………………………… (e) Apakah persamaan pendapat para sarjana Barat tentang kedatangan Islam ke Asia Tenggara? Kedatangan Islam melalui perdagangan MENU UTAMA KEMBALI HADAPAN KELUAR

VVVVVVVVVVVVVVVV VC 2 (a) Sebutkan cara penyebaran Islam di Asia Tenggara? Perdagangan i……………………………………………………………. Perkahwinan ii………………………………………………………………. Peranan mubaligh iii……………………………………………………………… (b) Islam mudah diterima oleh masyarakat tempatan kerana? Mudah difahami …………………………………………………………… Menganjurkan akhlak mulia ……………………………………………………………………… MENU UTAMA KEMBALI HADAPAN KELUAR

VVVVVVVVVVVVVVVV VC c) Siapakah nama pentadbir pelabuhan yang memainkan peranan dalam penyebaran Islam? Syahbandar ………………………………………………………….. (d) Namakan 2 tokoh dalam bidang kesusasteraan di Acheh? Hamzah al-Fansuri i………………………………………………………………… Abdul Rauf Singkel ii………………………………………………………………… (e) Mengapakah Acheh terkenal sebagai “Serambi Mekah”? Persinggahan umat Islam sebelum ke Makkah ………………………………………………………………. MENU UTAMA KEMBALI HADAPAN KELUAR

dalam jiwa golongan masyarakat selepas kedatangan Islam. VVVVVVVVVVVVVVVV VC Sikap terhadap kepentingan ilmu mula ditanam dalam jiwa golongan masyarakat selepas kedatangan Islam. 3. (a) Nyatakan 3 aspek berkenaan sistem pendidikan pondok di Acheh? Dinamakan dayah i…………………………………………………………………… Terbahagi kepada 3 peringkat iaitu rendah, menengah dan tinggi ii…………………………………………………………………… Wanita juga digalakkan belajar di dayah iii…………………………………………………………………... (b) Jelaskan peranan institusi-institusi pendidikan di bawah tempat ulama berbicara hukum Islam dengan sultan dan pembesar Istana - ………………………………………………………………………….. tempat pengajaran al-Quran secara tidak fomal Surau - …………………………………………………………... tempat melaksanakan sistem pendidikan formal Madrasah - …………………………………………………….. MENU UTAMA KEMBALI HADAPAN KELUAR

VVVVVVVVVVVVVVVV VC (c) Nyatakan pengaruh Islam dalam sistem pemerintahan Wujudnya institusi kesultanan i……………………………………………………………………….. Mufti dilantik sebagai penasihat sultan ii ii……………………………………………………………………….. (d) Apakah yang dianjurkan oleh Islam untuk mencapai kemajuan dan kemakmuran ekonomi negara? Rajin bekerja i………………………………………………………………………… Mengelakkan riba ii………………………………………………………………………… MENU UTAMA KEMBALI KELUAR

VVVVVVVVVVVVVVVV VC Sekian terima kasih

Tekan kekunci untuk keluar aplikasi Esc