MODUL 1 AGAMA : NALURI BERAGAMA DAN PENGERTIANNYA
Penggunaan kalimah al-din dalam al-qur`an 1 Penggunaan kalimah al-din dalam al-qur`an هو الذى ارسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله Agama haq Agama bukan haq.
2. Prengertian agama Lebih 20 erti. Induknya ialah tunduk dan patuh Makna induk ini merangkumi tiga sudut. A. Ilzam al-inqiyad : Kuasa yang memaksa untuk tunduk B. Iltizam al-inqiyad : kerelaan untuk tunduk C. al-Mabadi`: dasar panduan untuk dipatuhi.
3. Penertian agama menurut al-Qur`an. Al-Din adalah ciptaan Allah, maka ciri utamanya ialah tunduk patuh kepada Allah. Mempunyai 4 unsur Kehakiman, kesultanan dan kekuasaan mutlak Taat dan setia Sistem atau peraturan yang dicipta oleh Yang Maha Mutlak Balasan baik.
4. Fenomena beragama Agama adalah fenomena manusia. Tidak terdapat tamadun sesuatu umat yang tidak mempunyai bagunan ibadat
5 Naluri beragama Manusia memerlukan agama untuk mengawal jiwanya daripada medan pertarungan dan sengketa Kejadian manusia telah tersedia ada unsur kebenaran dan ketuhanan
6 Pandangan Islam tentang naluri beragama Naluri beragama ada pada manusia sejak manusia diujudkan Ayat pertama (al-A`raf : 172-173) واذ اخذ ربك من بنى ادم من ظهورهم وذريتهم واشهدهم على انفسهم الست بربكم قالو بلى شهدنا.... Ayat kedua فاقم وجهك لدين حنيفا فطرت الله التى فطر النلس عليها ا
Al-Hadith ما من مولود الا يولد على الفطره Ayat ketiga الذى احسن كل شىء خلقه وبدا خلق الانسان من طين ... Ayat keempat ولئن سالتهم من خلق السموات والارض وسخرالشمس والقمر ليقولن الله Beraqidah adalah naluri atau fitrah semulajadi yang telah disediakan oleh Allah.
Aqidah yang dikemukakan dalam al-Qur’an bukannya untuk mencipta agama, tetapi hanya menyedarkan fitrah semula jadi yang telah sedia ada dalam dirinya. Keingkaran bukan atas dasar bukti Keingkaran hanya keangkuhan Allah menyruh manusia beragama setelah menediakan kepada manusia Fitrah beragama, Akal Bukti yang tersirat dan tersurat
7. al-Qur`an dan cara penyederan naluri beragama Cara untuk mencari kebenaran adalah banyak mengikut kepelbagaian kecenderungan dan keahlian manusia, sesuai dengan kepelbagaian ayat dan bukti kebenaran.
8. Sumber asal agama Pandangan sarjana Barat Sumber asal agama ialah kemanusiaan. Agama bermula daripada peringkat paling rendah hingga paling matang. Agama hasil akal Evolusi kejiwaan dan kerohanian berkembang daripada khayalan kepada kepedrcayaan.
9. Pandangan islam tentang asal agama Hakikat sejarah manusia pada zaman purba adalah diluar kemampuan manusia قال فما بال القرون الاولى قال علمها عند ربى فى كتاب لا يضل ربى ولا ينسى (طه 20:50) Cara yang selamat dan tepat kembali kepada wahyu kerana ini perkara ghaib. ما اشهدتهم خلق السموات والارض ولا خلق انفسهم وما كنت متخذ المضلين عضدا (الكهف 51) Akidah tauhid adalah Fitrah فاقم وجهك للدين حنيفا Allah tidak akan membiarkan manusia tanpa memperkenalkan dirinya