Budaya Melayu
Konsep Budaya Binaan Rumah dan Bangunan Adat Istiadat dan Peraturan Pandang Dunia Binaan Rumah dan Bangunan Tatahias dan Tatarias Adat Istiadat dan Peraturan BUDAYA Bahasa Kekeluargaan Seni Peralatan dan senjata Kesihatan dan perubatan Kulineri/makanan Sastera
1. Pandang Dunia (World View) a. Agama b. kosmologi c. lingkaran kehidupan d. etika sosial
B. Kosmologi 1. Asal usul orang Melayu dari keurunan Iskandar Zulkarnain (Sejarah Melayu) 2. Dari buloh betong (Hikayat Merongmahawangsa) 3. Dari bukit Seguntang Mahameru (Asal usul kesultanan Brunei)
C. Lingkaran kehidupan a. 40 hari di rahim bapa (benih/baka) b. 9 bulan 10 hari di rahim ibu (kehamilan kelahiran. c. Jawi/bersunat/kitan d. Jodoh/Perkahwinan e. Kematian f. Reinkarnasi
D. etika sosial 1. Jati diri 2.Budi pekerti 3.Pergaulan 4.Kekuasaan
A. Agama a. Tuhan dan Ketuhanan b. Alam ghaib/mistik/paranormal c. leluhur/roh nenek moyang
2. Kekeluargaan a. Matrilineal (nasab ibu) b. Patrilineal( nasab bapa) c. dwisisi (bilateral)
3. Bahasa Melayu a. Asal Usul b. Era Kuno/induk c. Bahasa Melayu Klasik d. Bahasa Melayu modern
4. Seni Melayu 1. Seni Kepanggungan a. Teater : wayang kulit, dikir , Makyong. Menora, Bangsawan, memanda, hamdolok dll b. Seni tari: tarian asyik, tarian inai, tarian piring, kuda kepang, zapin dll.
Wayang kulit Melayu
Wayang kulit Jawa
makyong
c. Seni suara: dikir barat, bersyair, berzanji, pantun, gurindam, nyanyian dll 2. Seni ukiran kayu, tempaan logam dan seni seramik serta tanah 3. Seni conteng dan lukisan batik 4. seni tenun dan tekat
5. Sastera Melayu a. tradisional 1. bentuk puisi i. Mentera ii. Pantun iii. Teromba iv. Perbilangan adat v. pepatah petitih vi. Simpulan bahasa iix. Seloka dll 2. bentuk prosa
i. Penglipurlara ii. Mitos/asal usul iii. Lagenda iv. Hikayat v. cerita-cerita jenaka vi. Cerita-cerita binatang vii. Salsilah atau sejarah
6. Adat dan Istiadat Menurut kamus dewan edisi keempat, adat bermaksud peraturan yang sudah diamalkan turun temurun sejak dahulukala di dalam sesuatu masyarakat sehingga merupakan hukum dan peraturan yang harus dipatuhi. Adat berasal daripada perkataan Arab yang bermaksud kebiasaan. Tetapi dalam konteks masyarakat Melayu, perkataan adat membawa erti yang lebih luas dan salah satunya adalah seperti definisi yang telah diberikan. M. B Hooker dalam
HarunDaud, 1989, mengakui bahawa istilah adat mempunyai banyak makna dalam masyarakat Melayu. Antaranya, adat meliputi budi bahasa atau tatatertib, perlakuan yang wajar, sesuatu keadaan yang lazim dan undang-undang. H.M. Sidin, (1964) pula berpendapat bahawa adat bermaksud satu kebiasaan daripada satu perbuatan yang diulang-ulang dan telah diterima oleh masyarakat sebagai satu peraturan hidup yang mesti dipatuhi oleh setiap anggota masyarakat. Abdullah Siddik, (1975) pula mengatakan bahawa adat tidak dapat dipisahkan daripada tatasusila yang membataskan perlakuan baik buruk anggota masyarakat, dan adat melitupi hukum yang terdiri daripada norma-norma
Mohd. Din Ali dalam HarunDaud, 1989 pula mengatakan, adat adalah sebuah institusi yang membentuk undang-undang, Mengatur norma-norma sosial, politik dan mencorakkan perlembagaan bagi pemerintah. Berdasarkan pendapat- pendapat di atas, dapat diringkaskan bahawa adat meliputi undang-undang dan larangan diraja yang melibatkan hukuman ke atas pelanggar-pelanggarnya.
Istiadat pula menurut kamus dewan edisi keempat, membawa maksud peraturan atau cara-cara melakukan sesuatu yang sudah menjadi kebiasaan, adat kebiasaan, atau resam. Pengertian istiadat ini mempunyai kaitan dengan adat. HarunDaud, 1989 berpendapat istiadat ini meliputi aturan negeri dan peraturan dam sesuatu upacara. Jadi apabila kita menyebut adat istiadat, maka ia membawa dua maksud iaitu berbagai-bagai adat dan upacara termasuk peraturan pelaksanaannya. Sehubungan dengan itu, istiadat berbeza dengan undang-undang kerana istiadat ini boleh dikatakan tidak melibatkan hukuman atau denda tertentu, (HarunDaud , 1989). Berikut merupakan jadual klasifikasi adat yang melibatkan hukuman dan tidak melibatkan hukuma
7. Kesihatan dan Perubatan Melayu Tiga jenis penyakit: a. Sakit fizikal i. demam ii. Sakit kepala iii. Sakit gigi iv. Patah vi. Busung vii. Bisul iix. Ketumbuhan dll. b. Kiriman c. Gangguan luar
b. Kiriman i. sihir ii. Santau iii.ilmu guna-guna C. gangguan luar/hantu/puaka/saka D. angin
Perawat: a. bomoh b.dukun C. Pawang D. Tabib
Main puteri
Ulik mayang
Herba dan ramuan akar kayu Beberapa jenis teras dan akar kayu: 1. kemuning hitam/murraya paniculatta lin jack 2. gemunggal/merongai 3. penawar hitam/black gold/ebony
Kemuning hitam
gemunggal
8. Seni bina rumah dan bangunan 2. surau atau masjid 3. wakaf 4. istana
Rumah kelantan
Rumah perak
Masjid kampung laut
Masjid wadi hussain
wakaf
Istana perak
8. Makanan 1. harian 2. kenduri 3. perayaan 4. ritual
1.Makanan harian Nasi kerabu
Menu lengkap nasi budu
2.kenduri Gulai kawah
Pulut semangat
3. ritual/berjamu/sesaji
8. Tatarias dan tatahias a. pakaian harian b. pakaian pengantin c. pakaian upacara/majlis/rasmi
Baju melayu singapura
Busana gaya datuk perdana menteri kelantan
Pakaian tradisional wanita kelantan
Kebaya belah panjang
Baju kurung telok belanga
Gaya pattani rasmi
Gaya orang kampong
sedondong
9. senjata Jenis-jenis senjata: 1. keris 2. badik 3. meriam melayu/lentaka 4. pedang 5. golok/kelewang
a.keris/krit Sebilah keris hanya dipanggil keris apabila lengkap berpakaian dengan hulu, pendokok dan sampirnya. Dari sebilah keris ini pula akan timbul rasa senang melihatnya, sedap memegangnya, gah memiliki dan sempurna sebagai senjata. Senang melihatnya, memberikan pengertian bahawa sebilah itu sempurna dari segi buatan bilahnya, cantik ukiran hulu dan sampirnya, sesuai pula pendokok dan tepat pula hulu yang pilih. Sedap memegangnya bermaksud hulu dan sampir itu bagus buatannya sehingga selesa di sarungkan di pinggang, jika dipegang tidak jatuh , tercabut jika dibawa, jika berlawan tidak terbuang. Gah memiliki bermaksud pula memberikan rasa kagum, rasa berwibawa, rasa berkuasa dan rasa berdaulat. Kalau ditabal dialah raja, kalau dianugerah dialah pembesar, kalau diarah dialah pendekar. Itulah keris Melayu.
Manuskrip keris pattani
Keris tajung
Hulu tajung
Keris alang/penyalang/anak alang
KERIS SEBILAH PESANAN TOK WAN Kata tokwan dan pesannya pada lie stana Biarlah ada sebilah keris berpayunglah di bawah namumu lie stana jadilah mu tok wak peran tua awang sejambul lebat halus pekerti rendah budi,pandai jaga diri bila kecek bahasa santun dan lembut bila marah senyum menguntum manis bila sedih akal mu jernih bak embun pagi bila rindu dendam doa penuh kasih sayang tajam mata memandang, telus telinga mendengar. peringat tokwan lagi biarpun kerismu besi tujuh pa dititik tempa selasa 14 haribulan muharam berhulu jawa demam kayu kemuning mati ppanoh lintar bersampir gadinggajah raja tujuh keturunan dokok tembaga telor ikan bersimpul rahmat jangan mu hunus pada sobat taulan jangan mu acu pada nak bini, kelak celakalah keturunanmu
dengan asam limau bertujuh biji dari air sungai bertujuh kuala kau redam dan rendam imarahmu mu buanglah daki karat hati hitam legammu biar putih bersih bak kapas biar keris jadi kuat, tak rapuh dan berkarat seperti otakmmu nanti seperti keris yang comel dan molek gah memiliki, sedap dipegang tak tercabut ketika bertikam kalu buat bomoh, hantu saka habis lari kalu selit pinggang mulah raja, pendekar dan pengantin kalu nanti terpaksa menikam, jangan matikan musuh mu biarlah mereka sempat mencari penawar dan bertaubat di atas dosa-dosa masa lalunya. katanya lagi mu lie stana simpanlah sebilah keris penguat semangat anok jantan kalu hidup biarlah berjasa kalu mati biarlah bernama
Sekian terima kasih.wallahualambissab