PENGLAHIRAN BAKAT KREATIF OLEH DR. KAMARIAH KAMARUDIN BBK 3410
PENCIPTAAN KARYA KREATIF KAMARIAH KAMARUDIN SEMUA MANUSIA DILAHIRKAN DENGAN POTENSI YANG BERSIFAT KREATIF. DENGAN ADANYA PERSEKITARAN DAN TEKNIK YANG SESUAI, POTENSI INI BOLEH DIKENALI, DIPUPUK, DAN DIUKUR (LEONARD M.S. YONG, 1993) PENCIPTAAN KARYA KREATIF KAMARIAH KAMARUDIN
PENCIPTAAN KARYA KREATIF SEBAGAI CIPTAAN TERBAIK ALLAH SWT YANG DIBERI OTAK YANG MENJADIKANNYA SANGAT BERBEZA DARIPADA HAIWAN, MANUSIA DIGESA UNTUK MEMANFAATKAN WAHANA FIKIRAN; TIDAK BERFIKIR SATU HALA, TIDAK GENTAR MENCUBA DAN TIDAK BERASA RAGU-RAGU UNTUK MEMPERTIKAIKAN SESUATU (HIZAIRI OTHMAN, 1996) KAMARIAH KAMARUDIN
PENCIPTAAN KARYA KREATIF MEMBINA GENERASI MUDA SUPAYA CEPAT BERTINDAK SEBAGAI ILMUWAN, CENDEKIAWAN DAN PEMIKIR MEMBERI GALAKAN KEPADA MASYARAKAT SUPAYA BERFIKIRAN KRITIS DAN KREATIF MEMPERSIAP GENERASI MUDA UNTUK MENANGANI CABARAN PEMIKIRAN KREATIF ABAD KE-21 (SEMINAR PEMIKIRAN KREATIF, DBP, 28 DISEMBER 1993) KAMARIAH KAMARUDIN
KREATIVITI KAMARIAH KAMARUDIN PROSES YANG DILALUI OLEH SESEORANG DALAM PENGALAMAN NYA MEMBAWA KEPADA KEBAIKAN DAN PERTUMBUHAN DIRINYA, SEBAGAIMANA IA ADALAH PERNYATAAN TERHADAP KEINDIVIDUAN DAN KEISTIMEWAAN (ANDREWS, 1961) KAMARIAH KAMARUDIN
KREATIVITI TIGA DARIPADA 99 SIFAT ALLAH SWT DAPAT DIAPLIKASIKAN PADA KREATIVITI: AL-KHALIQ (MAHA MENCIPTA) AL-MUSAWWIR (MAHA MEMBENTUK) AL-MUBDI (MAHA MENGADAKAN) KAMARIAH KAMARUDIN
KREATIVITI DALAM KESUSASTERAAN, KREATIVITI: “TO ACTUAL HIMSELF, TO BECOME HIS POTENTIALITIES” (ROGERS, 1970) KAMARIAH KAMARUDIN
PERIBADI KREATIF KAMARIAH KAMARUDIN BIASANYA INSAN SENI AMAT BERHATI-HATI; SENTIASA MENGHALUSI, SENTIASA MENILAI, RAJIN BERWARAS DAN BERSABAR MENGERAM SESUATU SEBELUM MENCERNANYA MENJADI KARYA SENI. SENIMAN ADALAH PETANI SENI YANG BERFIKIR, DI SAMPING CEPAT TERSENTUH OLEH SESUATU ANGIN PERISTIWA ATAU RIBUT PENGALAMAN (SN A. SAMAD SAID) KAMARIAH KAMARUDIN
PERIBADI KREATIF DARI SEMASA KE SEMASA AKAN MUNCULLAH SEORANG YANG ISTIMEWA SIFATNYA; ISTIMEWA KERANA DIA MEMPUNYAI PANDANGAN DUNIA YANG KHUSUS DAN MEMPUNYAI CARA YANG KHUSUS PULA MEMBENTANGKAN PANDANGAN DUNIA YANG KHUSUS ITU SEHINGGA MENDORONGNYA MENCIPTA SESUATU YANG UNIK (HERBERT MEAD) KAMARIAH KAMARUDIN
PERIBADI KREATIF PENGUASAAN (DOMINANCE) PENGARUH (INFLUENCE) KETABAHAN (STEADFASTNESS) KEWASPADAAN (CAUTIOUSNESS) KAMARIAH KAMARUDIN
PROSES KREATIF NOVEL MENULIS SEBUAH NOVEL AMAT NGERI, SUATU PERGELUTAN YANG AMAT MELETIHKAN. KITA SEPERTI DALAM SUATU PERTARUNGAN YANG AMAT TENAT. SESEORANG TIDAK AKAN DAPAT MENOLONG KITA UNTUK MENGATASI HAL INI. SESEORANG TIDAK AKAN BERHASIL KALAU TIDAK ADA BERKAT DORONGAN KEKUATAN RAKSASA DALAM DIRI SENDIRI (GEORGE OWEL) KAMARIAH KAMARUDIN
PROSES KREATIF NOVEL ADA DUA PROSES, IAITU DALAMAN DAN LUARAN: DALAMAN: MELIPUTI TAHAP-TAHAP YANG BERLAKU DALAM FAKULTI OTAK, IAITU PERSEDIAAN, PENGERAMAN, ILUMINASI DAN VARIFIKASI KAMARIAH KAMARUDIN
PROSES KREATIF NOVEL LUARAN: TAHAP-TAHAP MENGELUARKAN BAHAN DI DALAM FAKULTI OTAK, IAITU PERSEDIAAN, PEMILIHAN BAHAN, PERANGKAAN, PENULISAN DAN PENYEMAKAN KAMARIAH KAMARUDIN
PROSES KREATIF NOVEL ILHAM DIPEROLEH DENGAN BANYAK CARA ANTARA CONTOH NOVEL YANG DIHASILKAN DARIPADA ILHAM PENGALAMAN PENGARANG: TREASURE ISLAND (ROBERT LOUSE STEVENSON) FOR WHOM THE BELL TOLL (ERNEST HEMINGWAY) SNOW COUNTRAY (KAWABATA) JUARA (S. OTHMAN KELANTAN) KAMARIAH KAMARUDIN
PROSES KREATIF NOVEL PENULIS MELALUI PROSES KREATIF YANG BERBEZA-BEZA PUTU WIJAYA MASURI S.N. SHAHNON AHMAD AZIZI HAJI ABDULLAH OTHMAN PUTEH ARENA WATI KAMARIAH KAMARUDIN
PROSES KREATIF NOVEL SEORANG PENULIS SEHARUSNYA BERJIWA REVOLUSINER, MESTI BERANI MEMBUANG YANG TIDAK LAGI BOLEH DITERIMA. KALAU KITA BERJIWA KERDIL DAN TIDAK BERANI MELAKUKAN REVOLUSI DALAM KARYA- KARYA SASTERA, KITA AKAN MENJADI PENULIS PINGGIRAN ATAU KISARAN SELAMA-LAMANYA (SN SHAHNON AHMAD) KAMARIAH KAMARUDIN
APAKAH NOVEL? SALAH SATU GENRE ATAU SALAH SATU BENTUK KARYA KESUSASTERAAN DALAM BIDANG KESUSASTERAAN MODEN DI SAMPING DRAMA, PUISI DAN CERPEN. NOVEL DIANGGGAP KESINAMBUNGAN DARIPADA KARYA- KARYA PROSA LAMA SEPERTI EPIK, LEGENDA DAN ROMAN SATU KARYA PROSA NARATIF YANG MENJADI PRODUK PENGELUARAN DARIPADA DAYA IMAGINASI TENTANG KEHIDUPAN, WATAK-WATAK DALAM MASYARAKAT MODEN YANG MELINGKUNGI ASPEK FIZIKAL, SPRITUAL, MENTAL DAN PSIKOLOGI DI SAMPING AKSI-AKSI MENERUSI CARA BERFIKIR, BERTINDAK, BERINTERAKSI DAN LAIN-LAIN KAMARIAH KAMARUDIN
ISTILAH NOVEL NOUVELLE – ISTILAH BAHASA PERANCIS NOVELLE – ISTILAH BAHASA ITALI DAN GERMAN NOVELIA – ISTILAH BAHASA SEPANYOL NOVELLAT – KARYA TENTANG CERITA- CERITA RAKYAT YANG TIDAK MEMPUNYAI KUALITI SEBUAH NOVEL DAN TIDAK MEMPUNYAI UNSUR KESEJAGATAN KAMARIAH KAMARUDIN
JENIS-JENIS NOVEL NOVELETTE NOVEL BARU (NOUVEAU ROMAN) NOVEL PICISAN NOVEL PIKARIS (PICARISQUE NOVEL) NOVEL SERAM (HORROR NOVEL) NOVEL MISTERI (MYSTERIOUS NOVEL) KAMARIAH KAMARUDIN
JENIS-JENIS NOVEL NOVEL PENGEMBARAAN (NOVEL OF ADVENTURE) NOVEL DETEKTIF ( DETECTIVE NOVEL) NOVEL CINTA (NOVEL OF ROMANCE) NOVEL POLITIK (PLITICAL NOVEL) NOVEL SEJARAH (HISTORICAL NOVEL) NOVEL AGAMA (RELIGIOUS NOVEL) KAMARIAH KAMARUDIN
JENIS-JENIS NOVEL (13) NOVEL PSIKOLOGI (PSYCHOLOGICAL NOVEL) (14) NOVEL SOSIAL (SOSIOLOGICAL NOVEL) (15) NOVEL FALSAFAH (PHILOSOPHICAL NOVEL) (16) NOVEL PERWATAKAN (NOVEL OF CHARACTER) (17) NOVEL BERTENDENS (NOVEL OF TENDENCY) (18) NOVEL AUTOBIOGRAFI (AUTOBIGRAPHICAL NOVEL) (19) NOVEL PORNO (PHORNOGRAPHICAL NOVEL) KAMARIAH KAMARUDIN
CIRI-CIRI PENULISAN NOVEL FORMULA 5 W 1 H APA (WHAT) SIAPA (WHO) DI MANA (WHERE) KENAPA (WHY) BAGAIMANA (HOW) KAMARIAH KAMARUDIN
CIRI-CIRI PENULISAN NOVEL TEMA ADALAH SUBJEK CERITA SUBJEK CERITA MENGENAI KEMANUSIAAN DAN KEMASYRAKATAN YANG MELIPUTI SEJARAH, AGAMA, POLITIK, BUDAYA, EKONOMI DAN LAIN-LAIN TEMA DITAMPILKAN MENERUSI PELBAGAI KATEGORI, BENTUK DAN PENDEKATAN BERCERITA, IAITU MISTERI, DETEKTIF, SAINS FIKSYEN, FANTASI, FANTASI, REALISME, REALISME MAGIS, ABSURD, EKSISTENSIALISME, FUTURISTIK, PENGEMBARAAN, SATIRA, HUMOR DAN LAIN- LAIN KAMARIAH KAMARUDIN
CIRI-CIRI PENULISAN NOVEL TERDAPAT 3 JENIS LATAR: LATAR TEMPAT LATAR MASA LATAR SUASANA KAMARIAH KAMARUDIN
WATAK DAN PERWATAKAN WATAK PROTAGONIS (UTAMA) WATAK ANTAGONIS WATAK SAMPINGAN WATAK TAMBAHAN WATAK TIDAK WUJUD (NON- EXISTENCE CHARACTER) KAMARIAH KAMARUDIN
SUDUT PANDANGAN SUDUT PANDANGAN PERTAMA: AKU DAN SAYA SUDUT PANDANGAN KETIGA: DIA, MEREKA, NAMA WATAK SUDUT PANDANGAN KEDUA (SUDUT PANDANGAN LUAR BIASA): CANTUMANA SUDUT PANDANGAN PERTAMA DENGAN KETIGA ATAU MENGGUNAKAN PERKATAAN “AWAK” ATAU “ENGKAU” KAMARIAH KAMARUDIN
PLOT HUBUNGAN KASAULITI (SEBAB DAN AKIBAT) DALAM NOVEL DIBAHAGIKAN KEPADA TIGA TAHAP: PERMULAAN: PENDEDAHAN, RANGSANGAN DAN GAWATAN PERTENGAHAN: KONFLIK, RUMITAN DAN KLIMAKS PENGAKHIRAN: PELERAIAN DAN PENYELESAIAN KAMARIAH KAMARUDIN
JENIS-JENIS PLOT PLOT DASAR (MAIN PLOT) PLOT LONGGAR PLOT KRONOLOGI PLOT ORGANIK PLOT KUSUT PLOT ZIGZAG PLOT EPISODIK PLOT KECIL (SUB-PLOT) PLOTLESS (TIDAK BERPLOT) PLOT BERBILANG (MULTIPALE PLOT) KAMARIAH KAMARUDIN
DIALOG PERCAKAPAN ANTARA DUA WATAK ATAU LEBIH DALAM SESEBUAH KARYA SASTERA PERANAN DIALOG: MEMPERCEPATKAN TEMPO CERITA MENGHIDUPKAN PERGERAKAN DAN TINDAK TANDUK WATAK, MENYAKINKAN DAN REALISTIK KAMARIAH KAMARUDIN
GAYA PENYAMPAIAN TERBAHAGI KEPADA DUA PERKARA: TEKNIK PENYAMPAIAN: NARATIF, DESKRIPTIF GAYA BAHASA DALAM KARYA: PUITIS (BAHASA BERBUNGA), KLISE (BAHASA YANG SUDAH BIASA), STEREOTAIP, TAGIH SIMPATI (SELF-PITY), MENGHERET (DRAGGING), KHUTBAH, PELIBATAN DIRI, KONVENSIONAL, BOMBASTIK, PENGULANGAN (ANAPHORA), EKONOMI PERKATAAN, PANORAMIK, PLASTIK (POP ART). GAYA BAHASA MENGIKUT ALIRAN: KLASISME, ROMANTISME, NATURALISME, SUREALISME, ABSURDISME.
AL’ARAF AYAT 185 “APAKAH MEREKA TIDAK MENGADAKAN PENELITIAN TERHADAP KERAJAAN LANGIT DAN BUMI DAN APA YANG TELAH ALLAH CIPTAKAN?”
MOTIVASI I HAD TO FINISH MY MANUSCRIPT – I HAD TOLD ALL MY FRIENDS I WAS WRITING A BOOK (VEDA BOYD JONES, GENTLE PERSUASION)
MOTIVASI KETAJAMAN INDERA MENJADI FAKTOR UTAMA UNTUK MENYEDARKAN BAHAWA DI SEKITAR MANUSIA SETIAP DETIK INI BANYAK SUMBER ALAM YANG BERSEDIA MEMBANTU DAN BERSEDIA MENJADIKAN KITA BENAR-BENAR MANUSIA (SHAHNON AHMAD, 1979)
CERPEN MERUPAKAN CERITA PENDEK, IAITU CERITA REKAAN (CEREKA) BERBENTUK PROSA YANG RELATIF PENDEK. TIADA UKURAN YANG JELAS DAN TIDAK TETAP JUMLAH PERKATAANNYA DAPAT DIBACA DALAM WAKTU YANG SINGKAT KAMARIAH KAMARUDIN
CERPEN MEMPUNYAI KESATUAN KESAN KESATUAN-TUNGGAL, WATAK, PLOT, DAN SETTING YANG TERHAD, TIDAK BERAGAM, DAN TIDAK KOMPLEKS DAPAT DIBAHAGIKAN KEPADA TIGA KELOMPOK: CERPEN ATAU CERITA PENDEK CERPAN ATAU CERPEN YANG PANJANG; DAN CERPENDEK ATAU CERPEN PENDEK KAMARIAH KAMARUDIN
CIRI-CIRI CERPEN: SATU TEMA CERITA YANG MENJADI TUMPUAN SEJAK PERMULAAN PERISTIWA CERITA BERKEMBANG SEHINGGA MENEMUKAN TITIK AKHIR ATAU PENYELESAIANNYA KETUNGGALAN PLOT YANG MEMUNGKINKAN SETIAP AKSI APERILAKU WATAK DAPAT BERKEMBANG MENGIKUTI SEBUAH GARIS YANG BERTERUSAN DARI TAHAP AWAL HINGGA AKHIR. KAMARIAH KAMARUDIN
3. JUMLAH WATAK YANG SEDIKIT, TERHAD DAN TIDAK PERLU RAMAI. T 4 3. JUMLAH WATAK YANG SEDIKIT, TERHAD DAN TIDAK PERLU RAMAI. T 4. SETTING ATAU LATAR WAKTU DAN TEMPAT YANG SINGKAT DAN TERHAD JUGA 5. MENGEMUKAKAN HAL-HAL SECARA SINGKAT DAN PADAT 6. PERKEMBANGAN CERITA LEBIH CEPAT 7. RUANG LINGKUP LEBIH TERBATAS DAN TERPILIH DENGAN PERSOALANNYA YANG LEBIH KETAT KAMARIAH KAMARUDIN
8. BIASANYA MENINGGALKAN SATU KESAN PERASAAN 9 8. BIASANYA MENINGGALKAN SATU KESAN PERASAAN 9. BIASANYA MENAMPILKAN SATU PLOT 10. JUMLAH PERKATAAN HANYA SEHINGGA 20, 000 PATAH PERKATAAN KAMARIAH KAMARUDIN
UNSUR-UNSUR CERPEN TEMA PLOT WATAK LATAR SUDUT PANDANGAN GAYA DAN GAYA BAHASA SUASANA CERITA KAMARIAH KAMARUDIN
PROSES PENULISAN CERPEN DARIPADA PENGALAMAN SENDIRI DARIPADA PENGAMATAN ALAM PERSEKITARAN DARIPADA PEMBACAAN DARIPADA PENCERITAAN ATAU PENGALAMAN ORANG LAIN KAMARIAH KAMARUDIN
JENIS PERMULAAN CERPEN PERMULAAN DENGAN KOMEN PERMULAAN DENGAN DESKRIPSI PERMULAAN DENGAN LAPORAN PERMULAAN DENGAN DIALOG KAMARIAH KAMARUDIN
CARA MENAMATKAN CERPEN DUES EX MACHINA KEADILAN PUITIK (POETIC JUSTICE) SURPRISE ENDING TRAGEDI HAPPY ENDING DENGAN TANDA TANYA KAMARIAH KAMARUDIN