PERANCANGAN & PENGURUSAN PROJEK BAB 3 PERANCANGAN & PENGURUSAN PROJEK
Perbincangan hari ini: Aktiviti pengurusan Menjejaki perkembangan projek Project personnel and organization Effort and schedule estimation Pengurusan risiko Menggunakan permodelan proses dengan perancangan projek
1.0 Aktiviti Pengurusan Aktiviti-aktiviti yang biasa dilakukan oleh pengurus perisian: Menulis cadangan/’proposal writing’ Perancangan dan penskedulan projek Kos projek/’project costing’ Pemonitoran dan ‘review’ projek Pemilihan dan penilaian personel Penulisan dan persembahan laporan
1.1 Penulisan cadangan Peringkat pertama dalam projek perisian Cadangan: akan menerangkan OBJEKTIF projek dan BAGAIMANA ia akan dijalankan Justifikasi mengapa sesuatu kontrak itu ditawarkan kepada sesuatu organisasi
1.2 Perancangan Projek Mengenalpasti aktiviti, ‘milestone’ dan juga ‘deliverable’ yang akan dihasilkan oleh projek Memandu/membantu pembangunan untuk mencapai matlamat projek Anggaran kos juga merupakan aktiviti yang terlibat dalam menyiapkan perancangan projek
Proses perancangan bermula dengan membuat penilaian ke atas kekangan (required delivery date, staf yg available, budget keseluruhan) yang beri kesan ke atas projek. Pelan projek akan dihasilkan
Pelan Projek (Project Plan) Satu dokumen yang menerangkan sumber-sumber yang ada untuk projek, ‘work breakdown’ dan juga skedul. Mengandungi bahagian berikut: Pengenalan Organisasi projek Analisa Risiko Keperluan Sumber Perkakasan dan Perisian
Pelan projek mestilah selalu disemak semula semasa projek. Work breakdown Skedul projek Mekanisme laporan dan pemonitoran Pelan projek mestilah selalu disemak semula semasa projek. Bhgn seperti skedul projek akan sentiasa berubah.
1.3 Pemonitoran & ‘review’ Projek Aktiviti yang berterusan Pengurus akan ‘keep track’ perkembangan projek Banding perkembangan sebenar dengan perancangan Kos ‘review’ dibuat untuk melihat perkembangan keseluruhan
1.4 Pemilihan dan Penilaian Personel Pemilihan dilakukan oleh Pengurus Perisian Staf yang mahir dan berpengalaman Pengurus perisian terpaksa berhadapan dengan kekangan tertentu dalam membuat pemilihan staf.
1.5 Penulisan & Persembahan Laporan Tanggungjawab Pengurus Perisian membuat laporan Dokumen yang lengkap mesti disediakan.
2.0 Menjejaki perkembangan/ ‘progress’ Berapa lama masa yang akan di ambil untuk membangunkan sistem?? Berapa banyak kos yang akan terlibat untuk membangunkan sistem??? SKEDUL PROJEK
SKEDUL PROJEK Menerangkan kitar pembangunan perisian bagi projek tertentu Menyenaraikan fasa-fasa/peringkat dalam projek Memecahkan setiap fasa kepada tugas-tugas yang diskrit atau aktiviti yang akan dijalankan
Akan menerangkan interaksi di antara setiap aktiviti Menjangkakan masa yang akan diambil untuk menyelesaikan setiap aktiviti SKEDUL SATU JANGKA MASA YANG MENUNJUKKAN BILA AKTIVITI BERMULA DAN BERAKHIR, BILA PRODUK PEMBANGUNAN YANG BERKAITAN AKAN SEDIA
Pelanggan/potential user dokumen Fahami keperluan dan kehendak Demonstrasi fungsi Project deliverables Demonstrasi subsistem Permodelan proses Tentukan aktiviti
PERBEZAAN !!! AKTIVITI: sebahagian dari projek yang berlaku pada sela masa tertentu MILESTONE: penyudahan/’completion’ bagi sesuatu aktiviti. => Aktiviti ada permulaan dan akhiran, manakala milestone adalah pengakhiran bagi sesuatu aktiviti.
Work Breakdown Struktur ‘Work Breakdown’: menggambarkan projek sebagai satu set kerja. Setiap akitiviti mempunyai 4 parameter: 1. ‘Precursor’ 2. Jangkamasa/’duration’ 3. Tempoh tamat/’due date’ 4. Titik tamat/’Endpoint’
Precursor Satu kejadian atau satu set kejadian yang mesti berlaku sebelum aktiviti bermula Menerangkan semua set keadaan yang membenarkan sesuatu aktiviti bermula
Jangkamasa/’Duration’ Jumlah masa yang diperlukan untuk menyudahkan sesuatu aktiviti Tempoh Tamat/’Due Date’ Tarikh dimana aktiviti mesti disudahkan, biasanya ditentukan oleh tamat temoh pada kontrak.
Titik tamat/’Endpoint’ Biasanya adalah ‘milestone’ ataupun ‘deliverable’ => PERHUBUNGAN DI ANTARA SETIAP AKTIVITI BOLEH DITERANGKAN DENGAN MENGGUNAKAN KE EMPAT-EMPAT PARAMETER DI ATAS
GrAf AktiVitI. Untuk menggambarkan perhubungan di antara setiap aktiviti tersebut, kita boleh menggunakan: GRAF AKTIVITI NODE: mewakili ‘milestone’ projek GARISAN: mewakili aktiviti yang terlibat.
Kebaikan: Ciri-ciri penting dapat ditunjukkan oleh graf aktiviti Dapat menunjukkan aktiviti yang boleh dilakukan serentak
Estimating Completion Menambah maklumat mengenai anggaran jangkamasa yang diperlukan untuk melengkapkan setiap aktiviti.
CPM ‘Critical Path Method(CPM)’ : menunjukkan laluan yang akan memberikan masa yang paling minimum untuk menyiapkan sesuatu projek, berdasarkan anggaran jangkamasa bagi sesuatu aktiviti. Menunjukkan aktiviti yang paling kritikal untuk menyiapkan projek tersebut pada masa yang ditetapkan
Real time: jumlah anggaran masa yang diperlukan untuk menyudahkan aktiviti Available time: masa yang ada di dalam skedul untuk menyudahkan aktiviti Slack time: perbezaan diantara available time dan juga real time bagi sesuatu aktiviti ATAU membandingkan masa terawal aktiviti bermula dengan waktu terakhir aktiviti bermula tanpa melengahkan projek
Carta Gantt: alatan yang membantu untuk menjejak perkembangan projek. Menggambarkan projek dimana aktiviti ditunjukkan secara selari, darjah kesudahan sesuatu projek ditunjukkan oleh warna/icon Membantu pengurus projek untuk fahami aktiviti mana yg boleh dibuat serempak dan item mana dalam laluan kritikal