BBM 3104-Kuliah 8 M4 Teks Bustanus al-Salatin Fasa ke-13

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
KELOMPOK 1.
Advertisements

MANUSKRIP SURAT-SURAT MELAYU: ESTETIKA YANG DIABAIKAN
SUDAHKAH ANDA SIAP??? BERKONSENTRASILAH!!!!!.
SUDAHKAH ANDA SIAP??? BERKONSENTRASILAH!!!!!.
Sejarah Peradaban Islam “Perkembangan Islam di Asia Tenggara”
Kuliah 3 (M3) Sejarah dan Perkembangan Bahasa Melayu Klasik
PENINGGALAN SEJARAH MASA ISLAM
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
SEJARAH TAHUN 5 TAJUK 1: WARISAN NEGARA KITA
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
TAMADUN MELAYU TERAS TAMADUN MALAYSIA
HIKAYAT MERONGMAHAWANGSA
Kuliah 3 Sejarah dan Perkembangan Bahasa Melayu Klasik
UNIT 8 Behaviourisme dalam Semantik
Kuliah 3 Sejarah dan Perkembangan Bahasa Melayu Klasik
Kuliah 2 Ciri bahasa Melayu Klasik BMK pada batu bersurat
BBM 3104 Kuliah 11 A.Munsyi Prof.Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu, FBMK, UPM.
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
BAB 2 : KEDATANGAN ISLAM KE BENUA EROPAH
Sejarah Perkembangan Ilmu Semantik
Bahasa Melayu Klasik Bahasa Melayu Klasik merupakan bahasa melayu yang sudah mempunyai aksara atau tulisan tersendiri berbanding dengan bahasa Melayu praklasik.
BBM 3104 Kuliah 10- Sambungan Kitab Undang-undang Melayu
WARISAN KESULTANAN MELAYU
BBM 3104 Kuliah 1 (M1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
BBM 3104-Kuliah 8 Teks Bustanus al-Salatin Fasa ke-13
Asal usul Raja Kecil.
Kuliah 12 Penyebaran Bahasa Melayu klasik di dunia Melayu
BBM 3104 Kuliah 7 M4 Kitab Penulis Zaman Acheh
Bab 7.
Bahasa Melayu klasik : Sejarah Melayu- Kuliah 5
Sejarah Perkembangan Tulisan Jawi Dr. Hirman Mohamed Khamis
Tumpuan ulang kaji untuk ujian pertengahan Semester Kedua 2014/`015
Pengaruh Islam dalam karya Melayu Klasik
Kuliah 12 Penyebaran Bahasa Melayu klasik di dunia Melayu
Prof.Madya Dr. Zaitul Azma Binti Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu
Bahasa Melayu klasik : Sejarah Melayu- Kuliah 6 M4
Sejarah Perkembangan Ilmu Semantik
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
Kuliah 12 Penyebaran Bahasa Melayu klasik di dunia Melayu
BBM 3104 Kuliah 11 A.Munsyi Prof.Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu, FBMK, UPM.
Kuliah 4 Manuskrip Melayu Klasik
BBM 3104 Kuliah 10- Sambungan Kitab Undang-undang Melayu
Ulang kaji Peperiksaan Akhir BBM 3104
BBM 5402 Kuliah 6 Bahasa Antara
Pengaruh Islam dalam karya Melayu Klasik
Kuliah 1 Sejarah Perkembangan, Konsep dan Teori Analisis Bezaan
BBM 3104 Kuliah 11 A.Munsyi Prof.Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu, FBMK, UPM.
BBM 3104 Tugasan Individu Prof. Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah
Prof.Madya Dr. Zaitul Azma Binti Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu
Kuliah 2 Ciri bahasa Melayu Klasik BMK pada batu bersurat
SEJARAH TAHUN 4 TAJUK 5 : TOKOH-TOKOH TERBILANG KESULTANAN MELAYU
Kuliah 12 Penyebaran Bahasa Melayu klasik di dunia Melayu
Nota 2 BBM5201: Pembangunan Bahasa Melayu
Ulang kaji Peperiksaan Akhir BBM 3104
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
Kuliah 4 Manuskrip Melayu Klasik
UNIT 7 Behaviourisme dalam Semantik
UNIT 8 Behaviourisme dalam Semantik
Sejarah Perkembangan Ilmu Semantik
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
BBM 5402 Kuliah 6 Rumusan Prof.Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
BBM 3104 Kuliah 8 M5 Analisis Kandungan Bustanus Salatin
Prof.Madya Dr. Zaitul Azma Binti Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu
Kuliah 3 Sejarah dan Perkembangan Bahasa Melayu Klasik
Tumpuan ulang kaji untuk ujian pertengahan Semester Pertama 2011/`012
BBM 5402 Kuliah 5 Teori Analisis Kesalahan
Ulang kaji Peperiksaan Akhir BBM 3104
Prof.Madya Dr. Zaitul Azma Binti Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu
BBM 3104 Tugasan Individu Prof. Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah
Transcript presentasi:

BBM 3104-Kuliah 8 M4 Teks Bustanus al-Salatin Fasa ke-13 Prof. Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu, FBMK, UPM

Keistimewaan BS Dikarang oleh Syeikh Nurudin al Raniri, seorang ulama terkenal di Acheh pada 1638 M 917 Syawal 1047 H) Digolong sbg buku ketatanegaraan, juga sebagai karya histografi. Mempunyai nilai keagamaan yang tinggi dan nilai moral yang baik

Pendapat Hooykaas 1977 Kitab ini lebih bersifat pengetahuan jika dibandingkan dengan karya-karya lain dalam bidang kesusasteraan Melayu tradisional. Usaha menerbitkan BS ini dianggap penting dari sudut sejarah, kesusasteraan dan bahasa. Tidak dapat dinafikan bahawa kitab ini mempunyai pengaruh besar terhadap masyarakat Melayu dan banyak salinan kitab ini tersebar di seluruh Nusantara.

Struktur Pemerintahan 1. Sultan Ali Mughayat Syah H 913 – H928 (14 t 7 bln). 2. Sultan Salahuddin ibn Sultan Ali Mughayat Syah (H 946 – H 955) (17 th 11 bln) 3. Sultan Alauddin Riayat Syah ibn Sultan Ali Mughayat Syah 4. Sultan Hussain ibn Sultan Alauddin bergelar Sultan Ali Riayat Syah 5. Sultan Muda ibn Sultan Ali Riayat Syah (masih berusia 4 bulan) 15 J. Akhir , H 984 (dalam kerajaan 7 bulan).

6. Abangta Raja Pariaman bergelar Raja Seri Alam (Ahad 10 Muharam – dalam kerajaan selama 2 bulan 5 hari/ 5 bulan) 7. Sultan Zainal Abidin ibn Sultan Abdullah ibni Sultan Alauddin Riayat Syah – naik takhta pada 5 Rabiulawal (selama 10 bulan 10 hari). Terbunuh pada tahun H 985. 8. Sultan Alauddin Perak ibn Sultan Ahmad – naik takhta pada hari Jumaat 10 Muharam. Memerintah selama 8 tahun 11 hari. Terbunuh pada hari Isnin 10 Muharam, waktu duha H 993. 9. Sultan Ali Riayat Syah ibn Sultan Munawar Syah, naik takhta pada hari Selasa 11 Muharam. Memerintah selama 2 tahun 11 bulan. Terbunuh pada H 996.

10. Sultan Alauddin Riayat Syah ibn Sultan Firman Syah, naik takhta pada hari Isnin 15 Zulkaedah. Memerintah selama 15 hari ( H 1012 diganti oleh anaknya) 11. Sultan Ali Riayat Syah ibn Sultan Alauddin Riayat Syah –naik takhta pada hari Isnin 15 Zulkaedah, memerintah selama 2 tahun 11 bulan. Hilang pada H 1015. 12. Sultan Raja Iskandar Muda Johan Berdaulat. Naik takhta pada 6 Zulhijjah. Mangkat pada hari Sabtu, waktu dohor H 1046. Memerintah selama 37 tahun 7 bulan 24 hari. Bergelar Marhum Mahkota Alam. 13. Paduka Seri Sultan Iskandar Thani Alauddin Mughayat Syah Johan Berdaulat zil Allah sil- alam ibn Sultan Ahmad Syah. Naik takhta pada hari Sabtu 29 Rejab pada waktu dohor.

Struktur Penulisan Mula dengan pujian kepada Allah SWT Menerangkan kedudukan manusia di sisi Tuhan Memasukkan hadis dan ayat-ayat Al-Quran dan unsur nasihat dan pengajaran Nama watak tidak disebut tetapi perkara sebenar ditonjolkan

Bahasa dan ejaan Terdapat pengaruh Acheh (rujuk m.s 66-76) Melakukan pembetulan secara senyap terhadap kesilapan dari teks asal Penggunaan vokal tidak digunakan dengan sepatutnya. Huruf hamzah digunakan apabila terdapat vokal berturut-turut.

Ejaan Diftong au dan ai ditulis sebagai wau dan ya E pepet digantikan dengan fathah seperti berserban, kerana, kercu dan pertuha. Alif menggantikan e Dammad sebagai e ‘Ya’ digandakan dalam ejaan

Bahasa Acheh Tidak terdapat sengau dalam bentuk awalan ‘men’ pada kata-kata yang dimulai dengan letusan bersuara. Letusan bersuara hilang sesudah sengau Contoh kameng --- kambing teumaga --- tembaga upama --- umpama Tanpa ‘me’ Ngadap, ngape, ngiring.

Pengaruh Acheh yang lain Pengaruh leksikal seperti antusan (utusan), dalam (istana), entat (antar) kandang (makam), kedidi (gelut), kelah (simpati) luam (intai), pertuha (ketua) ruhai (berceritera), salup (bungkus), taham (tahan, tangkap) Bentuk arkaik contoh anugeraha (anugraha), arta (artha) Beniaga ( banija atau vanijaka) dan manusyia (manusya)

Kesimpulan Terdapat pengaruh Arab dan Parsi. Kitab-kitab Arab dan Parsi diterjemahkan dan dijadikan sumber atau contoh untuk menghasilkan karya-karya BMK

Syeikh Nuruddin al Raniri Dilahirkan di Ranir, Gujerat, India dari sebuah keluarga keturunan Quraish. Mempelajari bahasa Melayu semasa di Gujerat. Mengikut Voorhoeve (1951), SNR pernah menetap di Pahang dan mendalami beberapa karya bahasa Melayu seperti Hik.Iskandar Zulkarnian, Taj al Salatin dan Sejarah Melayu- yg mempengaruhi kepengarangan beliau dalam menghasilkan BS Kitab yang pernah dihasilkan : Durrat al-Fara’id dan Hidayat al-Habib (1045H) Akrab dengan Sultan Iskandar Thani sehingga dilantik menjadi ulama’ dan penasihat baginda.

Pendapat sarjana- BS dijangka siap pada tahun 1640 M. “Dengan kedudukan yang ada, SNR telah mempengaruhi Sultan supaya menghapuskan fahaman Wujudiah yang disebarkan oleh Hamzah Fansuri(HF) di Acheh ketika itu. Sultan telah terpengaruh dengan fahaman tua yang disebarkan oleh SNR dan mengarahkan semua buku karangan HF yang lebih mirip kepada golongan muda dibakar.” Pendapat sarjana- BS dijangka siap pada tahun 1640 M. SNR turut menghasilkan buku Asrar al-Insan fi ma’rifat al-ruh wal-rahman selepas BS Apabila Sultan Tajul Alam memerintah, SNR dipecat dan dihantar pulang ke Ranir meninggal dunia pada tahun 1658.

Sekian, terima kasih. Tumpuan untuk Peperiksaan Pertengahan semester: Konsep dan ciri Bahasa Melayu klasik Perkembangan BMK pada peringkat awal (abad ke-12 hingga abad ke -16) Teks Sejarah Melayu dan kitab Aqaid Aspek kepengarangan