Sejarah & Tamadun Islam II

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Penjelasan GBPP & Kontrak Perkuliahan
Advertisements

KELOMPOK 2 ANISA KHAFIDA MADINATUL MUNAWAROH NURUL HASANAH
Hukum Islam dan kontribusi Umat islam Indonesia
Oleh: Ahmad Khoeruddin Muhammad Rosyid R. Muhamad Ramdan Rijal Tamami
HUKUM ISLAM DALAM SISTEM HUKUM INDONESIA
ALIRAN TEOLOGI ISLAM MASA MODERN
Ukhti Diwi Abbas.
BAB V HUKUM, HAM DAN DEMOKRASI DALAM ISLAM Nurhasan, M.Ag
a. Kedudukan Akal dan Wahyu dalam Islam
Bab 4 Iman, Ilmu dan Teknologi
Selamat Datang ke Sesi 1 Modul Metodologi Kajian Ilmiah
Modul Metodologi Kajian Ilmiah
Assalamu'alaikum ETIKA, MORAL DAN AKHLAQ Oleh: Nurhasan, M. Ag Hmmm…..
SUMBER HUKUM ISLAM.
BAB 7 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
ILMU PERANAN ILMU DALAM PEMBENTUKAN KELUARGA DAN MASYARAKAT PENGENALAN
SUDAHKAH ANDA SIAP??? BERKONSENTRASILAH!!!!!.
BAB 2 TASAWWUR ISLAM.
MODUL IHES 1 Kemenjadian Dalam Pendidikan
PELAJARAN : 8 CARA PENYELESAIAN MASALAH
Hak asasi manusia dan demokrasi DALAM islam
Hubungan antara Akidah dan Akhlak
TASSAWUR ISLAM BIMBINGAN AL-QURAN TAJUK.
ILMU: Makna, Tingkat & Tujuan
BAB 3 SYARIAH DALAM KEHIDUPAN MUSLIM
IDA Islam dan Peradaban
Tasawwur Islam Xaxau Gang: Anesha b. Shafie Hilal b. Azmi(Leader)
AKIDAH KETUHANAN DAN SAINS
MODUL IHES 1 Natijah Kemenjadian IHES
MODUL IHES 1 Kemenjadian Dalam Pendidikan
TASAWWUR ISLAM II WEEK 5 PENYELESAIAN MASALAH MENURUT ISLAM
PANDANGAN ALAM SEMESTA
WAQI’IYYAH.
MODUL 1 AGAMA : NALURI BERAGAMA DAN PENGERTIANNYA
FEM 3301 Etika dan Nilai dalam Pembangunan TAJUK 7, 8, 9 dan 10 PEMBANGUNAN DARI PERSPEKTIF HOLISTIK (seimbang, sepadu dan beradab)
BAB 3 : PENGENALAN KEPADA BEBERAPA AGAMA LAIN
3. Reka Bentuk Kurikulum Konsep Reka Bentuk Kurikulum
PRA DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM
EPISTEMOLOGI & AKSIOLOGI ISLAM
MAKRIFAT KEPADA ALLAH.
BAB 5: AKHLAK MUSLIM TERHADAP KEHIDUPAN DI AKHIRAT
BAB 1: AKHLAK MUSLIM TERHADAP AGAMA ISLAM
TAMADUN ISLAM Kata kunci
Pelajaran 10 : RABBANIYYAH
NOR RADIAH BINTI MD ZAID (023048) NOR SAADAH BINTI TULUS (023068)
Sesi 1 Qawaid Fiqhiyyah.
Takdir.
KONSEP PEMBANGUNAN ISLAM.
Sesi 6 TEORI KOGNITIF DALAM PEMBELAJARAN
BAB 5 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
Ust Md Afiq Ariff USUL FIQH SESSI 5 SUMBER-SUMBER HUKUM YANG TIDAK DISEPAKATI ULAMAK AL-IJTIHAD DAN AT-TAQLID 1.
BAB 2: PUASA PADA BULAN RAMADAN
Sessi 1 Qawaid Fiqhiyyah
MEMANFAATKAN ANUGERAH ALLAH SWT
Fleksibiliti Dakwah Apakah maksud kreatif?
PENDIDIKAN AL-QURAN DAN SUNNAH
KONSEP ILMU PENGETAHUAN
MODUL IHES 1 Natijah Kemenjadian IHES
FEM 3301 Etika dan Nilai dalam Pembangunan TAJUK 5 MANUSIA DAN PEMBANGUNAN:FUNGSI DAN PERANAN Menghuraikan dengan lebih mendalam perbincangan tajuk.
> Menilai persoalan tentang ilmu dari perspektif barat dan Islam
BAB 1 : UMAT ISLAM DAN DUNIA ISLAM
AQIDAH UNIT 1 Kelas Bimbingan Dewasa.
KEDUDUKAN WAHYU DAN AKAL.
BAB 1 : AQIDAH – DEFINASI, KEPENTINGAN DAN SUMBER RUJUKAN
Tajuk 3 : INSTITUSI ISLAM.
PEMIKIRAN KRITIS.
AQIDAH AKHLAK KELAS : X / 1 HM. SHOLEH SYAR’I. TUJUAN HIDUP AllahSurga Bumi Sukses Gagal Surga Neraka Manusia = Makhluk surga, bukan makhluk bumi Bahagia.
FEM 3301 ETIKA & NILAI DALAM PEMBANGUNAN
MODEL PENGURUSAN ISLAM.
MINGGU 2 OTAK KIRI DAN KANAN & FALSAFAH BERFIKIR
Transcript presentasi:

Sejarah & Tamadun Islam II Intelektual & Ilmu Original Slide: ©Ust. Ismail Haron Jan 2008 Edited : Jan 2012 (Graphic Credits: Ust. Feirul)

1.1 Intelektual… Intelektual bererti golongan cerdik pandai atau golongan terpelajar. Bidang ilmu yang diterokai para intelektual merangkumi ilmu sains tulen (physics etc) dan sains sosial termasuk ilmu2 agama dan bukan agama

Kemestian adanya ramai Intelektual… Masyarakat dan ummah yang ingin maju semestinya mempunyai para intelektual dalam pelbagai bidang – politik, ekonomi, sosial, perubatan, teknologi, pertahanan dll. Tanpa adanya intelektual seimbang dengan jumlah masyarakat, maka masyarakat tersebut berada di ambang k.e.h.a.n.c.u.r.a.n.

Keperluan Intelektual Masyarakat Maju Mempunyai Intelektual Dalam Pelbagai Bidang Ketidak Seimbangan jumlah Golongan intelektual Dalam masyarakat Membawa kehancuran

1.2 Definisi Ilmu Imam Ghazali Ilmu – tersingkap sesuatu yang jelas sehingga tidak ada lagi ruangan untuk ragu2. Ilmu – keupayaan membuat penyeluruhan, kefahaman terhadap idea-idea abstrak dan kemampuan untuk memperolehi kebenaran. Rumusan dari seluruh huraian beliau terhadap ilmu ialah behawa pengetahuan yang sebenar adalah ilmu yang disandarkan kepada Allah swt.

Imam Ghazali Membahagikan ilmu kepada 4 peringkat: Peringkat bendaan yang diperolehi menerusi pancaindera. Peringkat perbandingan diperolehi menerusi asas-asas mantiq / logik. Peringkat Akal diperolehi menerusi pemahaman tentang perkara yang wajib dan mustahil. Peringkat basirah (pengetahuan batin) iaitu mengetahui perkara2 ghaib atau menerusi dhauq,kasyaf dan musyahadah.

Peringkat Ilmu Peringkat Benda Melalui Pancaindera Peringkat Perbedaan Asas mantiq (logik) Peringkat Akal Mengetahui yang Wajib dan mustahil Peringkat Batin Mengetahui perkara ghaib

Prof. Syed Muhd Naquib al-Attas Ilmu~ ketibaan makna mengenai sesuatu ke dalam diri seseorang. Tegasnya, ilmu merujuk kepada Allah sebagai asal dan sumber ilmu. Sehubungan dengan ini, manusia adalah makhluk Allah yang paling aktif dalam usaha mendapatkan ilmu dan memanfaatkannya dalam kehidupan mereka di dunia untuk mencapai kebahagiaan di akhirat.

1.3 Hukum Ilmu Dalam fenomena alam nyata yang berubah-ubah terdapat unsur2 yang kekal dan tidak berubah. Unsur yang kekal disifatkan sebagai zat, nilai atau hukum dan peraturan perjalanan alam yang ditetapkan oleh Allah swt sejak azali. Zat, nilai atau hukum alam sentiasa dalam pemeliharaan dan pengawasan Allah.

Kategori Ilmu Ilmu terbahagi kepada dua – iaitu Ilmu Hakiki dan Ilmu Idafi Ilmu Hakiki ialah ilmu Allah yang bersifat qadim,kekal,mutlak dan tidak berubah. Ilmu idafi ialah ilmu yang dianugerahkan kepada manusia

Sumber Ilmu Akal Al-Quran Alam

Sumber Ilmu

Akal (‘Aql) Dalam Islam akal lebih dari sekadar reason/nalar. Akal dalam fungsinya lebih dalam adalah suatu organ ruhaniah yang melekat dalam hati atau qalb yang merupakan tempat terjadinya intuisi, yang dalam pandangan Barat di sebut intellectus. Akal inilah yang bekerja ketika melihat fenomena alam kemudian kita mengenal Allah dalam suatu cara tertentu.

Akal Islam menganjurkan penggunaan dan pemanfaatan akal untuk mengemukakan dalil dan hujah dalam perbahasan ilmiah. Dalam pengajian Islam misalnya: Sungguhpun ilmu fiqh dan usul-fiqh, bersumber dari al-Quran dan as-Sunnah, tetapi ia tetap tidak dapat mengelakkan diri dari membabitkan pengunaan kaedah berfikir dan berhujah dengan dalil-dali akal, di samping menggunakan dalil2 daqri sumber wahyu.

Renungan…Peranan Akal Dari sejak dahulu, para ulama Islam menetapkan antara syarat taklifiyah (dipertanggungjawabkan) sesuatu amal ibadah ialah ‘akil baligh’ (berakal dan baligh) Contoh: Antara syarat utk Solat adalah ‘akil baligh’ iaitu berakal dan sudah baligh.

Renungan…Peranan Akal Bagaimanakah kita hendak memahami al-Quran dan as-Sunnah sebelum adanya akal ? Bukankah Allah s.w.t mencipta Adam a.s secara sempurna (berakal dan sihat jasmani) dan setelah itu, barulah diajarkan ‘al-Asma kullaha’ (Surah Baqarah) Akan tetapi…

Akal Manusia terbatas… Akal manusia terbatas kerana manusia itu sendiri dan alamnya terbatas… Akal manusia tidak mampu menjadi neraca kepada seluruh perkara, khususnya dalam hal-hal ghaibiyyat (ghaib – metafisik). Akal manusia harus dipandu dengan Wahyu Allah (al-Quran dan as-Sunnah as-Sahihah)

Kaedah Ilmu Ilmu Logik Ilmu Sains Tabii Ilmu Tasawuf Imam Ghazali lebih mengutamakan kaedah Ilmu Tasawuf berbanding ilmu2 lain. Beliau tidak menafikan peranan akal dalam pembentukan ilmu Tasawuf. Ini hanya pandangan peribadi Imam Ghazali – sila rujuk semi-autobiographynya dalam ‘al-Munqidz Minan Dholal’.

Dalam hal ini, ilmu yang dicapai oleh manusia mungkin berubah kerana peningkatan akal dan pendidikan manusia ke arah ilmu yang sebenar bagi menentukan kedudukannya di dunia dan akhirat. Walaupun manusia dan ilmu berubah, tetapi perubahan itu berlaku dalam ketentuan hukum dan peraturan yang di tetapkan.

Ilmu diperoleh secara langsung dan tidak langsung Ilmu secara langsung anugerah daripada Allah kepada manusia tertentu – Nabi dan Rasul & wali. Ilmu secara tak langsung – ulum insaniyah dan ilmu kauniyah Namun begitu, selagi namanya ilmu, maka selama itu ia bersifat unggul kerana matlamat ilmu adalah untuk sampai kepada hakikat atau kebenaran

Ilmu Allah Mutlak dan Kekal- Ilmu manusia bersifat Nisbi Kenisbian ilmu manusia disebabkan keterbatasan manusia Kebanyakan ilmu yang diperoleh manusia hari ini lebih bersifat susunan idea dan pemikiran manusia

Ilmu Allah Mutlak dan Kekal; Ilmu manusia bersifat Nisbi Ilmu manusia terbatas Ilmu manusia hari ini bersifat susunan idea dan pemikiran manusia