HADITH PERTAMA: Perkara Niat Dan Yang Berkaitan Dengannya Segala amal adalah dengan niat Hanya bagi tiap-tiap seorang apa yang diniatkan Maksud niat orang yang berhijrah bersama rasul
1. Segala amal adalah dengan niat Niat ialah qasad(tujuan hati) dan iradah(kehendak hati) Maka terjadilah sesuatu amal atau pekerjaan. Istilah: niat ialah tergerak hati ke arah satu pekerjaanuntuk mencari keredhaan ilahi dan menyatakan perasaan tunduk dan patuh kepada perintahNya. Inilah dikatakan ikhlas atau kejujuran dalam melaksanakan sesuatu amal.
2. Hanya bagi tiap-tiap seorang itu apa yang ia niatkan Amal adalah dengan niat, maka niat itu tentu pula mempunyai arah tujuan atau ketentuan maksudnya. Dari itu, seseorang akan mendapat balasan sebanding dengan apa yang telah diniatkan menurut ikhtiar dan pilihan hatinya sendiri. Sekiranya niat kepada Allah baru lah dikatakan ikhlas dan sebaliknya bukan lah di katakan ikhlas.
3. Maksud niat orang berhijrah bersama rasul Masing-masing akan mendapat balasan menurut niatnya. Niat mempunyai 2 macam keadaan; 1) agama 2) dunia
Pengertian hijrah Hijrah ertinya semata-mata meniggalkan Yang dimaksudkan dalam hadith ini ialah berkenaanmeninggalakn negeri makkah lalu berpindah ke madinah untuk kepentingan agama. Dalam pengertian umum yang berlaku pada setiap zaman iaitu hijrah dari melakukan larangan Allah atau meninggalkan nya sama sekali untuk melaksanakn segala yang diperintahkandan yang disukaiNya. Jika masuk kepentingan dunia, sudah tentu berlawanan dengan hakikat ikhlas.
Pengertian dunia Dunia bagi orang islam adalah sebagai alat bukan tujuan. Alat untuk menyampaikan kepada tujuan akhir di Akhirat. Sebab itu tidak dihendaki kepada orang islam ber’amal dan berbuat kebaikan untuk duania semata-mata.
Perkara ‘amal dan yang berkaitan dengannya Amal yang diniatkan ada 2 macam 1)amal yang ikhlas 2)amal yang tidak ikhlas Pada zahirnya sama bagi maksud ikhlas akan tetapi berbeza pada Batinnya; perbezaa oleh berlainan niatnya. Amal ada terbahagi kepada 3 bahagian: Ibadat hamba Ibadat saudagar Ibadat merdeka
Sebab sebab yang merosakkan ‘amal Perasaan kehairanan dan kekaguman Perasaan riya’ Maka dengan sebab-sebab tersebut boleh memusnahkan keikhlasan ‘amal walaupun elok dan sempurna pada zahirnya. Riya’ ada 2 jenis:1. dimaksudkan kepada manusia 2. dimaksudkan kepada manusia dan Allah; juga tidak diterima olehNya.