Institut Pengajian Tinggi al-Zuhri Sijil Pengajian Al-Quran (SPA) WQ813 ULUM AL-QURAN 1 Institut Pengajian Tinggi al-Zuhri SESI 1
SINOPSIS MODUL Matlamat modul ini adalah untuk menjelaskan sejarah perkembangan ilmu tafsir al-Qur’an serta jenis-jenis ilmu tafsir yang dibahaskan oleh ulama’-ulama’ yang muktabar. Ia juga menjelaskan jenis-jenis ayat Makki, Madani, nasakh, mansukh dan sebagainya. Akhir sekali ianya mendedahkan cara-cara dan methodologi yang digunapakai oleh Ulama’ dalam mentafsirkan ayat-ayat al-Qur’an serta adab-adab yang diperlukan sebagai seorang mufassir.
PERBAHASAN SESI : 1 1- Makna Ulum al-Quran. 2- Perbahasan Ulum al-Quran. 3- Faedah mempelajari Ulum al-Quran. 4- Sejarah Perkembangan Ulum al-Quran. 5- Membahaskan tentang Makkiyyah dan Madaniyyah.
DEFINISI ULUM AL-QURAN
DEFINISI DARI SUDUT BAHASA “Ulum” dari segi bahasa: Perkataan jama’ ilmu yang bererti ilmu-ilmu. Kefahaman muktamad yang menepati fakta sebenar. Quran dari segi bahasa: diambil dari perkataan “قَرَأَ” – “قِرَاءَةً” – “قُرْءَانًا” Bermaksud: yang dibaca.
Ilmu-ilmu yang berkaitan dengan al-Quran Al-Quran: Kalam Allah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad dalam bahasa Arab, sebagai mukjizat, membacanya dianggap ibadah dan disampaikan kepada kita secara mutawatir (bersambung sanad). Secara rumusannya ULUM AL-QURAN: Ilmu-ilmu yang berkaitan dengan al-Quran
DARI SUDUT ISTILAH Ilmu yang membahaskan tentang al-Quran samada dari aspek penurunannya, bacaannya, sejarah pengumpulannya, penyusunannya, peulisan dan pentafsiran, I’jaz, Nasikh Mansukh, sebab-sebab turun ayat, I’rab serta gharib al-Quran.
Al-Zarqani: Ilmu yang dipelajari tentang al-Quran itu sendiri, samada dari sudut penurunannya pengumpulannya, pembukuannya, pembacaannya, pentafsirannya, ‘ijaznya, nasikh dan mansukhnya dan semua perkara berkaitan al-Quran.
Al-Suyuti: Satu bidang dan ruang lingkup ilmu yang membicarakan tentang al- Quran. Dari penurunannya, sanadnya, adabnya, maknanya, lafaznya dan lain-lain yang berkaitan dengannya.
SEJARAH KEMUNCULAN ULUM AL-QURAN
SEJARAH ULUM AL-QURAN DI ZAMAN RASULULLAH S.A.W Belum terdapat penulisan khusus berkaitan ulum al- Quran. Rasulullah S.A.W memahami dan menghafaz wahyu yang diterima baginda. Rasulullah S.A.W menerangkan pengertian/pentafsiran serta rahsia wahyu tersebut kepada Sahabat. Para Sahabat sangat mengambil berat tentang bacaan, pemahaman dan hafazan al-Quran.
SEJARAH ULUM AL-QURAN DI ZAMAN SAHABAT DAN TABIIN Pada zaman para sahabat tiada kitab-kitab khusus yang dikarang mengenai perbahasan ulum Quran kerana mereka tidak memerlukannya. Namun perbahasan mengenai ilmu-ilmu yang berkaitan al-Quran disampaikan secara lisan dan tidak berpisah dengan ilmu-ilmu lain.
Terdapat sejumlah para sahabat dan Tabi’in telah meletakkan asas bagi bidang ilmu Tafsir, ilmu Asbab al- Nuzul, ilmu nasikh dan mansukh dan bidang-bidang lain yang bernaung di bawah ulum al-Quran. Antaranya: Keempat-empat khalifah al-Rasyidin Ibn Abbas Ibn Mas’ud Mujahid Ikrimah Hassan al-Basri.
PERKEMBANGAN ULUM AL-QURAN Pada KURUN KE-2 hijrah kitab-kitab mula dikarang dalam pelbagai cabang ilmu. Penulisan khusus berkaitan ulum al-Quran masih bercampur dengan ilmu tafsir. Di antaranya kitab tafsir karangan Yazid bin Harun Sulami wafat 117h, Syu'bah bin Hajjaj wafat 160h dan Waki' bin Jarrah wafat 197h. Pada KURUN KE-3 HIJRAH muncul Muhammad bin Jarir At-Tabari wafat 310h yang mengarang kitab Jami'ul Bayan Fi Tafsirul Quran.
Kemudian muncul ulama-ulama yang mula menulis kitab berkaitan perbahasan dalam ulum quran tetapi masih terbatas perbahasannya kerana hanya membahas dalam satu tajuk sahaja. Antaranya : 1) Ali bin Al-Madini (guru Imam Bukhori) wafat 234h kitabnya - أسـباب نزول بعض الأيات القرءانية 2) Abu 'Ubaidul Qasim bin Sallam wafat 224h kitabnya - الناسـخ والمنسـوخ، فن القراءات 3) Ibnu Qutaibah wafat 276h kitabnya - مشـكل القرءان
PADA KURUN KE-4 HINGGA 7 HIJRAH Lebih ramai lagi penulis yang muncul. Antaranya : 1) Muhammad bin Khalaf Al-Marzubani wafat 309h kitabnya - الحاوى فى علوم القرءان 2) Abu Bakar Muhammad bin Al-Qasim Al-Anbari wafat 327h kitabnya - علوم القرءان 3) Abu Bakar As-Sijistani wafat 330h kitabnya - غريب القرءان 4) Ali bin Ibrahim bin Sa’id (al-Hufi) wafat 330h kitabnya – البرهان في علوم القرآن . Di anggap orang yang pertama membukukan ulumul Quran.
5) Abu Bakar Al-Baqilani wafat 403h kitabnya - إعجاز القرءان 6) Ali bin Ibrahim bin Said Al-Haufi wafat 430h kitabnya - إعراب القرءان 7) Al-'Izzu bin Abdul Salam yg digelar Sultan Ulama wafat 660h kitabnya – مجاز القرآن 8) Ibnu Qayyim (murid kepada Ibnu Taimiyah) wafat 701h kitabnya - أقسـام القرءان
KURUN KE-8H Muncul Imam Badruddin Az-Zarkasyi wafat 794h yang membahas secara keseluruhan disiplin ilmu ulum Quran dalam kitabnya - البرهان فى علوم القرءان yang mengandungi 10 perbahasan berkaitan Ulum Quran. (KURUN KE-9) Selepas beliau muncul pula Imam Jalaluddin As-Suyuti wafat 911h yg mengarang sebuah kitab yang menggabungkan keseluruhan tulisan para ulama sebelumnya dalam displin ilmu Ulum Quran. Kitabnya bernama الإتقان فى علوم القرءان .
SEJARAH KEMUNCULAN ILMU ULUM AL-QURAN Zaman telah berubah begitu juga dengan penulisan ulum Quran, pada zaman ini kitab ulum Quran diolah dengan gaya bahasa lebih efisyen sesuai dengan keperluan semasa. Antaranya : 1) Al-Marhum Mustafa Sodiq Ar-Rafiei kitabnya - إعجاز القرءان 2) Imam Akbar Syeikh Muhammad Mustafa Al-Maroghi kitabnya - ترجمة معانى القرءان 3) Al-Marhum Syeikh Muhammad Salamah kitabnya - منهج الفرقان فى علوم القرءان
SEJARAH KEMUNCULAN ILMU ULUM AL-QURAN 4) Al-Marhum Syeikh Abdul Wahab Abdul Majid Ghazlan kitabnya - البيان فى مباحث من علوم القرءان 5) Al-Ustaz Manna' Qattan kitabnya - مباحث فى علوم القرءان (kitab ini menjadi antara rujukan utama sekarang). 6) Syeikh Muhammad Abdul 'Azim Az-Zarqoni kitabnya b مناهل العرفان فى علوم القرءان (2 jilid) memuatkan penerangan yang lebih mendalam berkaitan displin ilmu ulum Quran dengan gaya bahasa yang mudah difahami. Mencakupi keperluan bagi pengkaji ulum Quran dan orang awam.
PERBAHASAN ULUM AL-QURAN Makna al-Quran, ayat Makkiyyah dan Madaniyyah, sebab-sebab nuzul Quran, cara al-Quran diturunkan, pengumpulan, penyusunan, penulisan dan pentafsiran al- Quran, qiraat al-Quran, ‘ijaz al-Quran, Nasikh dan Mansukh, terjemahan al-Quran dll.
FAEDAH MEMPELAJARI ULUM AL-QURAN 1. Dapat mengetahui sejarah penurunan al-Quran dan perkembangan ulum al-Quran. 2. Dapat memberi gambaran yang jelas berkaitan al-Quran. 3. Dapat menguasai bidang ilmu yang terkandung dalam al-Quran.
Menambahkan kemuliaan dan kecintaan terhadap al-Quran di dalam hati sanubari Muslim. Dapat memperbaiki mutu amalan seharian dengan mengetahui adab-adab membaca al-Quran, hukum- hakam dan syariat Islam yang syumul. 6. Untuk menolak segala syubhat (kekeliruan) terhadap ajaran Islam yang disebarkan oleh musuh-musuh Islam.
7. Dapat mempertahankan keaslian al-Quran dan memeliharanya daripada penyelewangan. 8. Dapat mengetahui usaha berterusan para ulama terhadap kepentingan al-Quran, seperti mengarang pelbagai kitab yang berkaitan ulum Al-Quran. 9. Dapat mengetahui syarat-syarat yang wajib dikuasai oleh seseorang untuk mendalami ilmu pentafsiran al- Quran dan juga Hadis.
MAKKIYY DAN MADANIYY
PERBAHASAN MAKKIYY DAN MADANIYY 1. Surah diturunkan di Makkah 2. Surah diturunkan di Madinah 3. Surah yang diperselisihkan 4. Ayat-ayat Makkiyyah dalam surah-surah Madaniyyah 5. Ayat-ayat Madaniyyah dalam surah-surah Makkiyyah 6. Yang diturunkan di Makkah tetapi hukumnya di Madinah 7. Yang diturunkan di Madinah tetapi hukumnya di Makkah
8. Ayat Madaniyy tetapi cirinya sama seperti ayat yang diturunkan di Makkah 9. Ayat Makkah tetapi cirinya sama seperti yang diturunkan di Madinah 10. Ayat yang dibawa dari Makkah ke Madinah 11. Ayat yang dibawa dari Madinah ke Makkah 12. Ayat diturunkan malam dan siang 13. Ayat yang diturunkan musim panas dan sejuk 14. Ayat yang diturunkan waktu Nabi menetap dan musafir
MENGETAHUI MAKKIYY & MADANIYY MANHAJ AL-SIMA’I AL-NAQLI MANHAJ AL-QIYASI AL-IJTIHADI
PERBEZAAN MAKKIYYAH & MADANIYYAH 1) Ikut waktu diturunkan ayat Makkiyy: Diturunkan sebelum hijrah. Madaniyy: Diturunkan selepas hijrah. 2) Ikut tempat diturunkan ayat Makkiyy: Diturunkan di Mekah dan sekitarnya (Mina, Arafah, Hudaibiyah) Madaniyy: Diturunkan di Madinah dan sekitarnya ( Uhud, Quba’ ) 3) Ikut orang yang ditujukan ayat tersebut. Makkiyy: Seruan yang ditujukan kpd penduduk Mekah. Madaniyy: Seruan yang ditujukan kepada penduduk Madinah.
INDIKATOR AYAT MAKKIYYAH DAN MADANIYYAH AYAT MADANIYYAH Terdapat ayat “Sajdah”. Terdapat lafaz “kalla”. Terdapat lafaz “Ya ayyuhan naas” Terdapat kisah para nabi dan umat terdahulu (kecuali surah Baqarah). Terdapat lafaz “Ya ayyuhal lazi na aamanu” Terdapat ayat yang mengandungi fardhu/faridhah dan had (hudud).
AYAT MAKKIYYAH AYAT MADANIYYAH Terdapat kisah Adam & Iblis (kecuali surah Baqarah). Setiap surah yang dibuka dengan huruf singkatan, spt: Alif Lam Mim, Alif Lam Ra. Terdapat sebutan mengenai orang-orang munafik (kecuali surah al-Ankabut) Terdapat dialog dengan ahli kitab.
PERBEZAAN TOPIK/ISI KANDUNGAN AYAT MAKKIYYAH DAN MADANIYYAH AYAT MADANIYYAH Menekankan 3 perkara utama iaitu tauhid,bukti kerasulan & hari kiamat. Peletakan asas-asas umum syariat dan akhlak mulia. Seruan dan mujadalah terhadap orang-orang musyrik. Menjelaskan konsep ibadah, muamalat, kekeluargaan, perundangan, hubungan sosial & antarabangsa. Seruan terhadap Ahli Kitab dari kalangan Yahudi dan Nasrani.
AYAT MAKKIYYAH AYAT MADANIYYAH Suku kata ayatnya pendek dan gaya bahasanya berbentuk puisi, menggetarkan hati. Terdapat kisah para nabi dan umat terdahulu sebagai pengajaran dan menggembirakan Nabi S.A.W. Ayatnya panjang dan gaya bahasa yang jelas dari segi tujuan dan sasarannya. Penjelasan tentang perilaku orang-orang munafiq dan bahaya mereka terhadap agama.
FAEDAH MENGENALI MAKKIYY DAN MADANIYY Alat bantu dalam memahami dan mentafsir al- Quran dengan baik. Memahami dan menghayati gaya bahasa ayat-ayat tertentu dan memanfaatkannya dalam metod dakwah. Dapat mengetahui sejarah perundangan Islam serta perkembangan al-Quran itu sendiri. Mengetahui sejarah hidup Nabi S.A.W dan segala peristiwa dakwah Nabi di Mekah dan Madinah.