CIRI KHUSUS ISLAM Apa yang anda harus tahu selepas program ini

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Oleh: Ali Ilhami Bin Basir
Advertisements

Hafidz Abdurrahman Syariah Islam.
SUMBER HUKUM ISLAM.
PERBEZAAN UNDANG-UNDAG DAN SYARIAT ISLAM
MATERI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM UNIBI
BAB 7 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
ILMU PERANAN ILMU DALAM PEMBENTUKAN KELUARGA DAN MASYARAKAT PENGENALAN
Anang Zubaidy Fakultas Hukum Universitas Islam Indonesia April 2013
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
HAKIKAT MANUSIA MENURUT ISLAM
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
BAB 2 TASAWWUR ISLAM.
MODUL IHES 1 Kemenjadian Dalam Pendidikan
STUDI ISLAM 3 HAKIKAT ISLAM DAN KARAKTERISTIKNYA
TAMADUN ISLAM & TAMADUN ASIA
PELAJARAN 10:KELEBIHAN PENYELESAIAN MASALAH MENURUT ISLAM
BAB 3 SYARIAH DALAM KEHIDUPAN MUSLIM
IDA Islam dan Peradaban
ASSALAMUALAIKUM.
Murunah Maksud Dari Bahasa : luwes atau anjal
MODUL IHES 1 Kemenjadian Dalam Pendidikan
Tajuk kesimpulan Tassawur islam.
TASAWWUR ISLAM II WEEK 5 PENYELESAIAN MASALAH MENURUT ISLAM
AQIDAH UNIT 2 Kelas Bimbingan Dewasa.
PELAJARAN 9:ISU , MASALAH DAN CARA PNYELESAIAN MENURUT ISLAM
WAQI’IYYAH.
ALAMIYYAH.
Makna Tasyri’ Dari segi bahasa: 1-Sumber air 2-Jalan yang lurus
BAB 5 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
PRA DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM
SIMPANAN (WADI‘AH) Menurut bahasa: Wadi‘ah atau simpanan merujuk kepada perbuatan meletakkan sesuatu barang kepada seseorang yang bukan pemiliknya untuk.
PRA DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM
PINJAMAN (‘ARIYYAH) Istilah ‘ariyyah menurut bahasa:
TASAWWUR ISLAM II WEEK 1 PERUNDANGAN ISLAM
BAB 1: AKHLAK MUSLIM TERHADAP AGAMA ISLAM
KBM 4 AQIDAH ISLAMIAH BAB 1 : FIRAQ DALAM ISLAM
TAMADUN ISLAM Kata kunci
Pelajaran 10 : RABBANIYYAH
Sesi 1 Qawaid Fiqhiyyah.
Takdir.
BAB 3 : BERIMAN KEPADA ALLAH S.W.T.
KONSEP PEMBANGUNAN ISLAM.
BAB 6 : BERIMAN DENGAN RASUL ALLAH
PELAJARAN 2 ISLAM & HAK MILIK.
DALAM KEHIDUPAN DAKWAH
DAKWAH FARDIYAH (DF) Takrif: DF ialah dakwah yang dilakukan antara indvidu dengan individu. Ia merupakan projek da`ie dalam usaha menarik seseorang kedalam.
KONSEP ASAS TAMADUN ISLAM
INSTITUT AMINUDDIN BAKI KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
USUL FIQH SESSI 3 SUMBER-SUMBER HUKUM
BAB 5 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
Sessi 1 Qawaid Fiqhiyyah
Tajuk kesimpulan Tassawur islam.
Fleksibiliti Dakwah Apakah maksud kreatif?
AQIDAH UNIT 6 Kelas Bimbingan Dewasa.
Sistem Sosial Islam Matlamat Sistem Sosial Islam
Hafidz Abdurrahman Syariah Islam.
SENSE OF BELONGING MENURUT PERSPEKTIF AGAMA ISLAM
BAB 1 : UMAT ISLAM DAN DUNIA ISLAM
AQIDAH UNIT 1 Kelas Bimbingan Dewasa.
Hafidz Abdurrahman Syariah Islam.
KEDUDUKAN WAHYU DAN AKAL.
Sistem Hukum Indonesia ( bahan 13 ) Bhn 13 SISTEM HUKUM INDONESIA
Hafidz Abdurrahman Syariah Islam.
BAB 6: MENJAGA AKHLAK DALAM BERPAKAIAN
Tajuk 3 : INSTITUSI ISLAM.
Pengertian Puasa KBD Unit 3.
ALIRAN MODEN Oleh: Dr Mohd Daud Awang
MODEL PENGURUSAN ISLAM.
Andalus Corporation Pte Ltd
KBM 3 AKHLAK ISLAMIAH BAB 2: HATI YANG SIHAT
Transcript presentasi:

CIRI KHUSUS ISLAM Apa yang anda harus tahu selepas program ini Anda dapat memahami enam ciri khusus Islam yang membezakannya dengan agama dan ideologideologi lain. Anda mampu menjelaskannya kepada orang lain.

ISI KANDUNGAN Maksud ciri Ciri pertama: Rabbani Ciri kedua: Syumul Ciri ketiga: Umum Ciri keempat: seimbang dan sedarhana Ciri kelima: Tetap dan anjal Ciri keenam: Jelas Ciri ketujuh: Ideal dan realistik Ciri kelapan: Balasan dunia akhirat.

CIRI PERTAMA RABBANI Ciri: sifat khusus yang mmbzakan sesuatu dengan sesuatu yang lain. Maksud rabbani: Semua ajaran Islam dari Allah: Hukum Konsep, nilai, nerana Manusia tidak campur tangan Peranan manusia hanya pelaksana dan pemudahcara

sambungan ciri 1 Sudut-sudut rabbani Rabbani matlamat: manusia dicipta Bukan untuk sia-sia:ما خلقت هذا باطلا سبحانك Untuk ubudiyah: وما خلقت الجن والإنس إلا ليعبدون Untuk mencari keredaan Allah:رضى الله عنهم ورضوا عنه Kesan rabbani matlamat: Kenal matlamat hidup Kenal fitrah diri Bebas pertembungan dalam diri Bebas dari sifat ananiyah, ego

sambungan ciri 1 Rabbani sumber dan manhaj: Sumber ajaran islam ialah: Quraan, Sunnah dan ijtihad berteraskan QS Kesan sumber dan manhaj rabbani: Bebas dari unsur kekurangan dan kelemahan Bebas dari pengaroh kepentingan penciptanya Cocok untuk semua manusia Terjamin pelaksanaan Tiada helah lari dari undang-undang

CIRI KEDUA SYUMUL Syumul: lengkap, sempurna, mencakup seluruh aspek hidup manusia: ما فرطنا فى الكتاب من شيء Ruang lingkup kesyumulan Undang2 Keadilan Kehakiman Negara Akhlak Ummat Watan Ilmu Kekuatan Kebendaan Budaya Jihad Ketenteraan Rahmat Fikrah Dakwah Aqidah Ibadah dll

Islam cakupi runglingkup ini melalui: Sambungan ciri ke 2 Islam cakupi runglingkup ini melalui: Hukum-hukum terperinci seperti: Pesaka, wanita haram dikahwini, ibadat khusus Kaedah umum: الأصل فى الأشياء الإباحة الضرورة تبيح المحظورة 6 perinsip dasar, antaralain Keadilan, kebebasan, persamaan, kesatuan, syura

CIRI KETIGA UMUM Umum untuk semua orang, tempat dan masa Semua hukum Islam sesuai untuk semua orang, di seluruh dunia, dulu, sekarang dan akan datang. Kerana itu Islam syariat terakhir Mampu tangani keperluan manusia Tidak di mansukhkan lagi Ajaran bercanggan dengan Islam ditolak

Sambungan ciri ke 3 Bukti Islam mampu kekal Maqasid syariah ialah menolak mudarat, menjana maslahat:دفع المضرة وجلب المصالح Islam bawa rahmat: وما ارسلناك إلا رحمة للعالمين Justifikasi hukum ialah maslahat manusia:ولكم فى القصاص حياة يا اولى الألباب Maslahat manusia 3 tahap: daruruyat, haajiyat, tahsinat Dalam 5 perkara mengikut tertib: agama, nyawa, kehormatan, akal dan harta Pensyaritan rukhsah Perinsip Islam layakkan Islam kekal Tabiat hukum islam: terperinci, umum dan dasar

sambungan ciri ke 3 Sumber hukum Islam Quraan, Sunnah dan Ijtihad Semua sumber ini bersifat anjal dan mencala Keanjalan ini : Mampukan Islam kekal Memampukan Islam menangani permasalahan manusia di mana-mana dan bila-bila masa

CIRI KEEMPAT SEIMBANG DAN SEDERHANA Maksud: seimbang dan sedarhana antara dua yang bertentangan: Material x speritual Individi x masyarakat Ideal x realiti Tetaap x berubah Dunia x akhirat Seimbang dan sedarhana dalam: aqidah, ibadah, adab, undang2, sistem.

sambungn ciri ke 4 Aqidah Islam berada di antara Percaya walau tanpa bukti x Percaya fizika sahaja Tak bertuhan x banyak tuhan Wujud lam ini hakiki x metafizika tahyul Mempertuhan manusia x manusia barangan ekonomi Pertuhankan nabi x tak percaya kenabian Beriman kepada akal x tidak iktiraf peranan akal Seimbang antara ibadat dan syiar Kerahiban Keristian x akhlak semata Buza Islam ada ibadat harian, minggun, bulanan dan tahunan Dalam Islam ibadat jadi syiar, syiar jadi ibadat

Rohani dan jasmani antara sambungan ciri ke 4 Rohani dan jasmani antara Manusia malaikat x Manusia macam haiwan Manusia itu ruh x Manusia itu jasad sahaja Tolak kehidupan dunia x Tolak kehidupan akhirat Islam berada di antara Pentinkan masyarakat x Abaikan individu Pentingkan individu x Abaikan masyarakat Islam seimbangkan kepentingan individu dan masyarakat Kewajipan individu dan masyarakat

CIRI KELIMA TETAP DAN ANJAL Tetap: tidak berubah selamanya Berubah: berubah mengikut keperluan Ruang tetap – anjal Tetap matlamat x Anjal wasilah Tetap dasar, perinsip x Anjal cabang, bahagian Tetap nilai, akhlak x Anjal urusan dunia, ilmu Tetap hukum x Anjal pelaksanaan Contoh Tutup aurat tetap x wasilah pelaksanaan anjal Perincip persamaan tetap x pelaksanaan anjal Nas qat`ie tetap x Nas zanni anjal

CIRI KEENAM JELAS Daras, sumber, matlamat dan method islam jelas Ajaran islam jelas kepada semua starata masyarakat Jelas ajaran aqidah, syiat dan ibadah, akhlak dan adab, hukum, sumber hukum.

sambungan ciri ke 6 Aqidah, jelas: Syiar dan ibadah, jelas: Hak ketuhanan: rububiyah, uluhiyah, hakimiyah Jelas kewajipan makhluk: ubudiyah lillah Manusia, siapa pun tidak berhak menerima rububiyah, uluhiyah dan hakimiyah Syiar dan ibadah, jelas: Matlamat hidup ialah ubudiyah lillah Ibadat wajib dan sunat Disamping ibadah ada syiar, kecil atau besar

sambungan ciri ke 6 Akhlah dan adab, jelas: Sumber hukum, jelas: Mana adab dan mana akhlak Akhlak baik dan akhlak buruk Allah suruh yang baik larang yang jahat Nilai adab dab akhlak mulia Nilai adab dan akhlak buruk Sumber hukum, jelas: Yang asli, disepakati: Quraan dan Sunnah Yang sampingan: ijtihad dan wasilahnya Khilaf, boleh terima, boleh tolak.

sambungan ciri ke 6 Hukum, jelas: Matlamat, jelas: Hukum qat`ie: wajib terima, tiada pilihan Hukum zanni, ijtihadi: tak wajib terima, bolih pilih, terima atau tolak Matlamat, jelas: Ubudiyah lillah matlamat hidup Untuk mencapainya islamkan individu, keluarga, masyarakat, kerajaan, bina negara islam, tegakkan khilafah islamiyah Manhaj, jelas bahawa manhaj ialah: Komponen matlamat, wasilah, uslub dan strategi Semuanya mesti syar`ie.

CIRI KETUJUH IDEAL DAN SEALISTIK Dalam Islam ada ksempurnaan maksimum dan minimum Maksimum: semua perbuatan bertepatan dengan syarak, tiada yang bercanggah. Minimum: tidak melewati batas haram dan fardiain Ideal/mithali: manusia mencapai kesempur-naan paling maksimum, hanya dicapao golongan maksum Manusia berusaha mencapai paling mak simum dan jangan melewati batas minimum

Sambungan ciri ke 7 Realistik: berjejak dibumi nyata Tidak bercanggah dengan fitrah manusia dan fitrah alam Menerima kekuatan dan kelemahan manusia Letakkan garis minimum, maksimum Galakkan manusia mencapai maksimum Tidak perentah manusia lakukan yang diluar fitrah Tidak wajibkan yang duluar kemampuan Laksanakan islam secara azimah dan rukhsah Ini jadikan islamideal dan realistik Mampu dicapai, tidak memberatkan Manusia selesa letakkan dirinya di mana

CIRI KELAPAN BALASAN DUNIA AKHIRAT Islam bukan setakat nasihat dan bimbingan, tetapi ada pahala, dosa dan balasan. Dasarnya, semua balasan diakhirat, tetapi tidak semua manusia patuh kepada undang-undang. Perlu ada balasan duniawi, dinyatakan dalam sistem jenayah Balasan duniawi tida bercanggah dengan balasan akhirat Balasan akhirat membuat manusia tatuh undang-undang, tiada helah lari dari undang-undang والله أعلم بالصواب