Kepelbagaian Perubahan Makna

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
KALIMAT DALAM BAHASA INDONESIA
Advertisements

Ragam Kalimat BAHASA INDONESIA
BL 2224 SINTAKSIS BAHASA MELAYU
Kata Majmuk.
BAHASA PENULIS DAN TAFSIRAN MAKNA
BBM 3411 KETERAMPILAN BERBAHASA
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 922 KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF
PROF MADYA DR. ARBA’IE SUJUD
AIMAN DANIEL & AMMAR SUFI
BBM 3107 : PENGANTAR STILISTIK
Jenis-jenis Wacana Lisan
PENGGUNAAN DAN FUNGSI BAHASA
KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
BBM 3103 : Bahasa dalam Kesusasteraan Melayu – Bersemuka Kedua
BAHASA DALAM KESUSASTERAAN MELAYU
BAHASA DALAM KESUSASTERAAN MELAYU
Taklimat matapelajaran Bahasa melayu
BBM 3107 : Pengantar Stilistik– Bersemuka Kedua
TUJUH PUTERI TURUN KE DUNIA
FAKULTI BAHASA MODEN DAN KOMUNIKASI UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA
Unit-unit Bahasa dalam Analisis Tatabahasa
SEJARAH PERKEMBANGAN KESUSASTERAAN MELAYU EED 3200 (Kuliah 3)
Konsep-Konsep Penulisan Skrip dan Hubungannya dengan Media Elektronik dan Filem MODUL 2.
BBM 3107 : PENGANTAR STILISTIK
EED 3217 EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK
PROF MADYA DR. ARBA’IE SUJUD
MINGGU 13 Ayat Terbitan.
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU
BAHASA PENULIS DAN TAFSIRAN MAKNA PEMBACA
BBM 3107 : Pengantar Stilistik– Bersemuka Kedua 12 Mei 2018
BAHASA DALAM KESUSASTERAAN MELAYU
Penggunaan dan Fungsi Bahasa (BBM3401)
KULIAH 1: KONSEP SASTERA
TEORI PEMBELAJARAN BAHASA (PM. DR. S. VIJAYALETCHUMY)
BBM 3411 KETERAMPILAN BERBAHASA MELAYU
DEFINISI PUISI Za’ba Mendefinisikan puisi atau karangan berangkap sebagai “khas dipakai untuk melafazkan fikiran yang cantik dengan bahasa yg indah, dan.
Pendekatan Stilistik Kuliah 5-6
KEMAHIRAN LISAN Kemahiran lisan melibatkan dua komponen, iaitu kemahiran mendengar dan kemahiran bertutur. Kemahiran mendengar ialah kemahiran yang melibatkan.
SEJARAH PERKEMBANGAN KESUSASTERAAN MELAYU EED 3200 (Kuliah 3)
Jenis-jenis Wacana Lisan
BBM 3107 : Pengantar Stilistik– Bersemuka Kedua 12 April 2014
BBM 3106 TEORI LINGUISTIK Bersemuka II Oleh Prof. Madya Dr
BAHASA MELAYU TINGGI (BBM3401)
FAKULTI BAHASA MODEN DAN KOMUNIKASI UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA
Kuliah 4 Seni Bahasa dalam Karya Sastera
BBM 3107 : PENGANTAR STILISTIK
MAKNA DENOTATIF DAN KONOTATIF
BBM 3105 FALSAFAH BAHASA MELAYU SESI BERSEMUKA KEDUA
Kuliah 3-4 KAJIAN BAHASA DARI SUDUT STILISTIK
BBM 3212 Unit 6 Kuliah 1 Faktor Perubahan Makna
KULIAH 1: KONSEP SASTERA
Kuliah 14 Stilistika : Penelitian Bahasa dan Sastera
BBM 3105 FALSAFAH BAHASA MELAYU SESI BERSEMUKA KEDUA
SEJARAH PERKEMBANGAN KESUSASTERAAN MELAYU EED 3200 (Kuliah 3)
Kuliah 13 Interpretasi dan Apresiasi Teks Sastera
BBM 3107 : PENGANTAR STILISTIK
FAKULTI BAHASA MODEN DAN KOMUNIKASI UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA
Kuliah 1 : Hubungan Bahasa dan Sastera
BBM 3105 FALSAFAH BAHASA MELAYU SESI BERSEMUKA KEDUA
BBM 3105 FALSAFAH BAHASA MELAYU SESI BERSEMUKA KEDUA
PROGRAM PENSISWAZAHAN GURU (PPG)
AKTIVITI BERSAMA KELUARGA
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU
BAHASA DALAM KESUSASTERAAN MELAYU
TATABAHASA AYAT MAJMUK.
BAHASA PENULIS DAN TAFSIRAN MAKNA
Unit 3 : Internet & Hubungannya Dengan Bahasa.
Kuliah 1 : Hubungan Bahasa dan Sastera
FAKULTI BAHASA MODEN DAN KOMUNIKASI UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA
BBM 3411 KETERAMPILAN BERBAHASA MELAYU
Transcript presentasi:

Kepelbagaian Perubahan Makna

Peluasan Erti – suatu proses perubahan makna yang dialami oleh kata yang sebelumnya mangandungi makna khusus tetapi kemudiannya mempunyai makna meluas. Saudara – pertalian darah Saudara – sistem panggilan / komunikasi

Penyempitan Arti – Makna yang lama lebih luas daripada makna yang baru. Sarjana = semua orang cendekiawan kini untuk gelaran di universiti. Ameliorasi – satu proses perubahan makna, iaitu erti yang baru dirasakan lebih tinggi atau baik nilainya berbanding dengan erti yang lama. Wanita = perempuan, isteri = bini.

Teks Sastera Berdasarkan Penelitian Linguistik Aspek Linguistik Fonologi Morfologi Sintaksis Semantik 24-Nov-18

’ Ibu seperti aku. Tidak dapat berbuat apa-apa ’ Ibu seperti aku. Tidak dapat berbuat apa-apa. Malah kami tidak dapat pergi ke tempat bapa rebah-rempah tersungkur sebab kami juga tentu akan menerima nasib yang sama seperti bapa. Tapi kami tak boleh hanya peluk tubuh saja. Berserah tanpa usaha macam mengalah. Hidup perlu diteruskan. Perlu. Aku perlu berbuat sesuatu 24-Nov-18

Analisis Morfologi Penggolongan kata Kata dasar ; rebah Kata terbitan ; tersungkur Kata ganda ; rebah-rempah Kata majmuk; peluk tubuh 24-Nov-18

Analisis Sentaksis Ayat tunggal – Ayat yang terbina daripada dua bahagian subjek dan predikat. “Ibu seperti aku” (S + P) Ayat majmuk – Ayat yang terdiri daripada beberapa ayat tunggal. Malah kami tidak dapat pergi ke tempat bapa rebah-rempah tersungkur sebab kami juga tentu akan menerima nasib yang sama seperti bapa. 24-Nov-18

Analisis Ayat Majmuk Kenal pasti Jenis Ayat Majmuk AM gabungan (mencantumkan dengan kata hubung dan, atau, tetapi) AM pancangan (TBD;483) AM campuran Tentu mereka sedang mengikat kaki dan tangan bapa untuk mengusungnya pergi. 24-Nov-18

Analisis Semantik Penentuan makna Makna selapis Makna berlapis Tentu mereka sedang mengikat kaki dan tangan bapa untuk mengusungnya pergi. 24-Nov-18

Analisis makna Siapa watak yang digambarkan dalam petikan tersebut? Manusia Bukan Manusia “Dan kini aku teringat apa yang diceritakan oleh bapa bahawa kami adalah jenis makhluk yang lemah dan selalu malang” 24-Nov-18

Dalam kehidupan ini, bangsa kami dilahirkan untuk diburu, dikejar, dibunuh, dan daging kami dimakan.....’ 24-Nov-18

Manusia itu tentu masih ada di situ, tentu mereka sedang mengikat kaki dan tangan bapa untuk mengusungnya pergi. Dan kini aku teringat apa yang diceritakan oleh bapa bahawa kami adalah jenis makhluk yang lemah dan selalu malang. Dalam kehidupan ini, bangsa kami dilahirkan untuk diburu, dikejar, dibunuh, dan daging kami dimakan.....’ 24-Nov-18

Sekian, terima kasih

BAHASA PENULIS DAN TAFSIRAN MAKNA PEMBACA

Latar belakang Bahasa mula berkembang dan menjadi medium komunikasi semenjak wujudnya manusia di muka bumi ini. Hubungan antara bahasa dan manusia sangat erat. Manusia menggunakan bahasa untuk tujuan komunikatif.

Bahasa dalam Karya Sastera Perkaitan Bahasa dan Sastera? Komunikasi Kesenian/Kehalusan Kuasa Bahasa. Berfungsinya bahasa, sehingga dapat merobah tanggapan, perasaan dan keperibadian seseorang. Bahasa mempunyai kuasa -Aristotle

Kedudukan Bahasa dalam Sastera Bahasa juga merupakan suatu seni. Sesuatu yang seni bersifat halus, tertib, bersistem dan memiliki nilai keindahan. Sastera juga bersifat seni – susastera -’seni bahasa yang indah’.

Penulis & Bahasa? Penulis adalah pemikir, pemerhati, perenung dan tukang sibuk untuk masyarakatnya. Penulis bukan penghayal tetapi penafsir. Penulis apabila menulis, sememangnya terdorong oleh keinginan untuk menulis dari dalam dirinya. Penulis yang memahami dunia penulisan akan menulis dengan jiwa dan roh. Kerja menulis itu cukup sulit tetapi menggembirakan bagi mereka yang tahu… (SN A. Samad Said:2006)

Bahasa teks Sastera Penulis menggunakan bahasa untuk menterjemahkan pemikiran mereka. Bahasa yang dipilih bersifat emotif, ada unsur suspen, ketegangan dan peleraian. Perkara tersebut dapat ditandai melalui pemilihan kata.

Analisis Bahasa Suasana tegang/ situasi berkonflik. Bagaimana bentuk pola ayat? (sintaksis) Ayat yang digunakan pendek. Ayat tunggal (satu S+P) 1. “Bagi abang / peluang” 2. “Peluang / apa lagi” 3 “Tolong / Mah”. 4. “Abang / terpaksa”

“Tak sangka. Mah betul-betul tak sangka” “Beri abang peluang” “Peluang apa lagi” “Tolong Mah. Abang terpaksa”. “Abang tak ada pilihan” “Bukan tak ada pilihan. Sengaja memilih” “Tak ada beban batu digalas”

Kenapa? Lufti Abas (2001:24) “Ayat tunggal pengucapannya cepat. Aliran pemikiran selari. Sering digunakan dalam situasi berkonflik, berlawan cakap, suasana cemas atau interaksi bersemuka”

Morfologi Perulangan kata Tak sangka Peluang Tak ada pilihan Tujuan – penegasan. Menegaskan sesuatu perkara yang menjadi titik perbincangan atau perkara utama.

“Tak sangka. Mah betul-betul tak sangka” “Beri abang peluang” “Peluang apa lagi” “Tolong Mah. Abang terpaksa”. “Abang tak ada pilihan” “Bukan tak ada pilihan. Sengaja memilih” “Tak ada beban batu digalas”

Aktiviti 1:Kunci Kata Berdasarkan dialog dalam teks tersebut kenal pasti diksi yang dijadikan sebagai: Klimaks Anti klimaks Kenapa anda memilih diksi tersebut sebagai kata kuncinya?

Kod Bahasa Dalam Mencari Makna Kod sebagai lambang. Bagaimana memahami lambang? Kod bahasa membantu pembaca menanggapi makna / menghampiri titik makna antara pembaca dengan penulis. Kod bahasa - Kod simbolik, kod budaya, dan kod semantik.

Penentuan Makna Kod simbolik – lambang Kod budaya- berkaitan dengan budaya yang diamalkan dengan sesuatu masyarakat. Kod semantik – menentukan makna.

Sekian, terima kasih

PENGUCAPAN SENI BAHASA DALAM PUISI Kuliah 7A 11/24/2018

Pengucapan Seni Bahasa dalam Puisi Apa itu puisi? Karangan berangkap. Bersifat menggambarkan bukan menceritakan. Bahasa terhad Bahasa ekonomis. Bentuk dan struktur tertentu; tradisional (terikat) dan moden (bebas). Bentuk puisi berkait rapat dengan bahasa. 11/24/2018

Karangan Berangkap Za”ba mendifinisikan puisi sebagai; “Puisi adalah karangan berangkap yang khas dipakai untuk melafazkan fikiran yang cantik dengan bahasa yang indah dan melukiskan kemanisan serta kecantikan bahasa. Sebagai karangan berangkap, puisi disusunkan dengan bahagian yang berkerat-kerat. Di antara sekerat dengan sekerat itu biasanya berjodoh bunyi atau rentak atau isinya serta kebanyakannya memakai timbangan atau sukatan tertentu. 11/24/2018

H.B Jassin - puisi adalah pengucapan dengan perasaan yang di dalamnya mengandungi fikiran-fikiran dan tanggapan-tanggapan. M.S Hutagalung - puisi lebih banyak atau lebih cenderung untuk menggambarkan sesuatu dan bukan menerangkan atau menceritakan. Samuel Taylor Coleridge - puisi adalah kata-kata terindah dalam susunan terindah. Penyair memilih kata-kata yang setepatnya dan disusun dengan sebaik-baiknya. 11/24/2018

Rumusan Seni Bahasa Puisi Puisi merupakan karangan berangkap dengan memanipulasikan kata sepadat dan semaksimumnya bagi menggambarkan makna. Menerusi kata yang terpilih itu terpancar nilai rasa dan nilai budi di samping gagasan pemikiran sama ada yang tersurat mahupun tersirat. Kesemua eleman yang membentuk sesebuah puisi itu saling berkait dan melengkapi untuk membentuk pula jalinan keindahannya. 11/24/2018

Contoh Puisi Tradisional Gurindam Kalau anak tidak dilatih (syarat) Bila besar ibunya letih (akibat) Pantun Buah cempedak di luar pagar, Ambil galah tolong jolokkan; Saya budak baru belajar, Kalau salah tolong tunjukkan. 11/24/2018

Puisi Moden - Sajak 11/24/2018

Panas dadamu membakar baju Kita arak keranda 152 …. Anak Melayu Panas dadamu membakar baju Kita arak keranda 152 Ke tanah perkuburannya parlimen (Usman Awang)   11/24/2018

Bentuk dan Bahasa Sajak Sabda S bertajuk “Malam” (DS; April 1972:40) adalah dalam bentuk Puisi Tradisional.  Malam ini nakalnya mengusik sepi tiada laut tiada gunung pun tiada mengadu rindu banjaran bintang semakin sayu menadah sunyi lalu tahajjut mencium kakimu hingga aku beradu.   11/24/2018

Sajak Shafie Abu Bakar bertajuk “Gema Sepi” (DS; Mac 1990: 16) adalah bentuk prosaik. … yang diturun di bulan berkat itu kepada baginda mengasyik mesrakan diri dengannya. butir-butir firman itu berjatuhkan ke kepingan gangsa hati lunak menggemai resapkan. 11/24/2018

Bentuk Visual maaf maaf maaf maaf maaf maaf maaf maaf maaf 11/24/2018

diam-diam tugu itu relai di dalam dan kami. tak melihat. tugu dan kami diam-diam tugu itu relai di dalam dan kami tak melihat tugu dan kami han c r u t e r k u l a i ! ! 11/24/2018

Sekian, terima kasih 11/24/2018