Toleransi Dalam Perbezaan Pendapat

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Jurusan Tarbiyah PAI 08.T Yanti Mulyanti.
Advertisements

TATA CARA DUDUK DUA SUJUD
IJMA’ SEBAGAI SUMBER HUKUM ISLAM
Oleh: Ali Ilhami Bin Basir
Fiqh wanita Minggu Kesembilan.
Hk Acara Perdata Peradilan Agama Dr. Gemala Dewi,SH.,LL.M
SUMBER HUKUM ISLAM.
SUNNAH (AL-HADITS) SEBAGAI SUMBER AJARAN AGAMA ISLAM
Sumber Hukum Islam Al-Qur’an Al hadist Ijtihad. ALQURAN SEBAGAI SUMBER HUKUM PERTAMA ISLAM DAN SEJARAH PEMBUKUAN ALQURAN.
PEMBERIAN OLEH PENINGGAL WARISAN PADA WAKTU IA MASIH HIDUP (HIBAH)
PERJANJIAN AQABAH.
وبركاته الله ورحمة عليكم السّلام
Ciri Aliran Sesat Oleh Nanang Kohar, SH.
Al-Fath (Lari Dari Perang)
MEDIA PENDIDIKAN Disusun oleh : NUR AMIN : KLS : D/4
Sebagai Upaya Mewujudkan dan Melestarikan Agama
Moto ; “Tidakkah aku harus menjadi hamba-Nya yang bersyukur?
Present: Sinergi Foundation
Present: Sinergi Foundation
HADANAH. HADANAH Pengertian Hadanah Hadhanah → hadhnuash-sabhiy : mengasuh atau memelihara anak Terminologis : menjaga anak yang belum bisa mengatur.
Pendidikan Agama Islam Semester 1, 2 SKS
BAB 12: AL-QURAN DAN HADIS PANDUAN HIDUP MUKMIN.
BAB 3 SYARIAH DALAM KEHIDUPAN MUSLIM
KITABUL BUYU’ KITAB JUAL BELI
KAEDAH PENGUBATAN ISLAM
الفقه المنهجي على مذهب الإمام الشافعي كتاب البيوع
AL-IJARAH (KONTRAK SEWA)
TAAT PADA ATURAN TAAT PADA ATURAN. QS. An – Nisa’ 4 : 59 Hai orang-orang yang beriman, ta`atilah Allah dan ta`atilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara.
Wakaf UNIT 6 Kelas Bimbingan Dewasa.
Perundangan Zaman Rasulullah
Makna Tasyri’ Dari segi bahasa: 1-Sumber air 2-Jalan yang lurus
SYARIKAT Menurut bahasa: Bermaksud perkongsian melalui kontrak atau tanpa kontrak. Menurut istilah ulama fikah: Syarikat ialah hak dua orang atau lebih.
HUTANG (QARDH) Menurut istilah Fuqaha’:
RIBA DEFINISI RIBA Dari segi bahasa : Bertambah
الفقه المنهجي على مذهب الإمام الشافعي
AQIDAH AHLI SUNNAH WAL JAMAAH
PRA DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM
SIMPANAN (WADI‘AH) Menurut bahasa: Wadi‘ah atau simpanan merujuk kepada perbuatan meletakkan sesuatu barang kepada seseorang yang bukan pemiliknya untuk.
PINJAMAN (‘ARIYYAH) Istilah ‘ariyyah menurut bahasa:
JUAL BELI SALAM Definisi
Adab Ziarah dan Meminta Izin
KBM 4 AQIDAH ISLAMIAH BAB 1 : FIRAQ DALAM ISLAM
Sesi 1 Qawaid Fiqhiyyah.
Ict dan media dalam pendidikan islam
PELABURAN (MUDHARABAH / QIRADH)
MEMBUAT PILIHAN (KHIYAR) DALAM JUAL BELI
Andalus Corporation Pte Ltd
Sesi 2 Qawaid Fiqhiyyah.
Talak Pengertian Talak: Dari segi bahasa:melepas dan terlepas.
Talak Pengertian Talak: Dari segi bahasa:melepas dan terlepas.
Sessi 2 Qawaid Fiqhiyyah
ASAS PSIKOLOGI & KAUNSELING
USUL FIQH SESSI 3 SUMBER-SUMBER HUKUM
Ust Md Afiq Ariff USUL FIQH SESSI 5 SUMBER-SUMBER HUKUM YANG TIDAK DISEPAKATI ULAMAK AL-IJTIHAD DAN AT-TAQLID 1.
BAB 2: PUASA PADA BULAN RAMADAN
Sessi 1 Qawaid Fiqhiyyah
ICT DAN MEDIA DALAM PENDIDIKLAN ISLAM
PERWAKILAN (WAKALAH) Menurut bahasa: Menyerahkan sesuatu
BAB 1 : AQIDAH – DEFINASI, KEPENTINGAN DAN SUMBER RUJUKAN
Perundangan Zaman Rasulullah
IBADAH KORBAN DAN BEBERAPA ISU SEMASA YANG BERKAITAN DENGANNYA
KONVENSYEN MEDIC INSANIAH
FITNAH DAJJAL & AKHIR ZAMAN
BAB 9: HARI-HARI YANG DIMAKRUHKAN PADANYA BERPUASA
BAB 7: HARI-HARI YANG DISUNATKAN PADANYA BERPUASA
BAB 3: ORANG-ORANG YANG BERHAK MENERIMA ZAKAT
KELOMPOK. Pengertian Hukum Islam. Pengertian Hukum Islam Menurut Ahmad Rofiq, Pengertian Hukum Islam adalah seperangkat kaidah-kaidah hukum yang didasarkan.
PUNCA UTAMA PENYELEWENGAN DALAM TAFSIR
ISLAM MELARANG MENYEBARKAN
Andalus Corporation Pte Ltd
Transcript presentasi:

Toleransi Dalam Perbezaan Pendapat APA PASAL GADUH-GADUH..? Toleransi Dalam Perbezaan Pendapat

Perbezaan Pendapat dan Umat Islam Wujud sejak zaman Rasulullah, para sahabat dan imam-imam muktabar Bukan sahaja antara mazhab, tetapi juga di dalam mazhab yang sama; Perbezaan pendapat di dalam Mazhab Hambali: 12 jilid buku iaitu al-Insaf Fi al-Rajih min al-Khilaf. Juga boleh terjadi pada imam yang sama; Imam as-Syafie mengeluarkan fatwa yang berbeza semasa di Baghdad dan semasa di Mesir.

Perbezaan Pendapat (Khilaf) Khilaf adalah perbezaan pendapat di kalangan fuqaha mengenai suatu hukum di dalam agama. Khilaf hanya dalam isu cabang (furu’) selagi mana pokoknya (ushul) berdiri atas yang disepakati. Khilaf berasaskan kaedah-kaedah ilmu yang benar iaitu ilmu al-Tafsir, ilmu Takhrij Hadith, ilmu Ushul al-Fiqh, dan sebagainya.

Punca perbezaan pendapat Tafsir Al – Qur’an Kedudukan hadis Para fuqaha mempunyai ushul tersendiri Ada hadis sampai kepada sebahagian fuqaha sahaja Al-Imam Malik pernah berkata kepada Abu Jaafar al-Mansur: “Para sahabat Rasulullah bertebaran di beberapa buah bandar dan setiap masyarakat ada ilmu mereka sendiri. Sekiranya saya memaksa mereka berpegang dengan satu pendapat sahaja, sudah pasti akan berlaku fitnah.”

Punca perbezaan pendapat Perbezaan penilaian terhadap tahap suruhan dan larangan: Menentukan bentuk suruhan tersebut adalah wajib, sunat atau harus Menentukan bentuk larangan tersebut adalah haram atau makruh.

Punca perbezaan pendapat Perbezaan dalam memahami maksud ayat Quran atau Hadis Menentukan maksud ayat umum atau khusus Melihat secara zahir (tersurat) atau maqasid (tujuan) suatu nas

“Pergi ke kedai Pak Abu dan beli Nasi Lemak”. Contoh Seorang bapa berkata kepada dua orang anaknya: “Pergi ke kedai Pak Abu dan beli Nasi Lemak”.

Apabila tiba di kedai Pak Abu mereka mendapati nasi lemak habis tetapi ada jual roti canai. Namun di kedai Pak Ali ada menjual nasi lemak. Apabila tiba di kedai Pak Abu mereka mendapati kedainya tutup. Namun di kedai Pak Ali ada menjual nasi lemak. Apa yang anda akan lakukan?

Terdapat beberapa pendapat: Terus balik rumah tanpa beli apa-apa Beli Nasi Lemak dari kedai Pak Ali Beli Nasi Lemak atau Roti Canai!!?

Adakah suruhan berikut: ‘Wajib’, ‘Sunat’ atau‘Harus’? “Nipiskan misai dan jagailah janggut” [Bukhari 7:72:780] "Sesungguhnya Yahudi dan Nasrani tidak mencelup rambut, kerena itu hendaklah anda semua berbeza dengan mereka dan celuplah rambut anda “ [Bukhari 4:56:668] “Sebutlah nama Allah dan makanlah dengan tangan kananmu, dan makanlah apa yang dekat denganmu” [Bukhari 7:65:288]

Peristiwa Perkampungan Bani Quraizah Imam Bukhari meriwayatkan dari Ibnu Umar r.a., ia berkata: Rasulullah saw. bersabda pada hari perang Ahzab: "Jangan sekali-kali anda melakukan shalat asar kecuali di Bani Quraizhah."

ZAHIR RAYI SIROTHOL MUSTAQIM

Perbezaan pendapat telah pun wujud sejak zaman Nabi SAW masih hidup, di zaman para sahabat dan para imam-imam muktabar. Namun perbezaan pendapat ini tidak menghalang mereka untuk bersatu hati malah tidak ada dari kalangan mereka berusaha untuk memaksa orang lain supaya berpegang dengan pendapat mereka secara paksa atau cuba mempertikaikan amalan agama yang diamalkan mereka.

Sikap Para Salafussoleh TIDAK BERCITA-CITA UNTUK MEMAKSA UMAT ISLAM HANYA BERPEGANG KEPADA SATU PENDAPAT SAHAJA

Sikap Para Salafussoleh Al-Imam al-Suyuti melaporkan kisah Khalifah Harun al-Rasyid telah bermesyuarat dengan al-Imam Malik dan memutuskan untuk menggantungkan kitab Muwatta’ pada Kaabah dan mahu orang ramai berpegang dengan apa yang termaktub di dalamnya. [sambung…]

Jawab Imam Malik: “Janganlah tuanku berbuat demikian, kerana para sabahat Rasulullah SAW berselisih pendapat dalam banyak perkara cabang agama dan mereka telah banyak tersebar di beberapa buah kota, manakala setiap sunnah sudahpun berlalu”. Didalam riwayat yang lain, imam Malik berkata “Setiap kelompok masyarakat berpegang dengan riwayat-riwayat yang sampai kepada mereka dan perselisihan orang ramai dalam riwayat tersebut, kerana itu tinggalkanlah urusan orang ramai itu dengan pilihan masing-masing yang telah mereka pilih untuk diri mereka.

Khalifah Umar Abd Aziz pernah berkata: “Saya tidak pernah bercita-cita agar para sahabat tidak berselisih pendapat kerana apabila mereka sepakat di atas satu-satu pendapat, lalu jika pendapat mereka itu disanggahi oleh seseorang, orang yang mengsanggahi itu adalah sesat. Apabila mereka (para sahabat) berselisih pendapat, seorang berpegang dengan pendapat ini manakala yang lain pula berpegang dengan pendapat yang lain, wujud keluasan dalam perkara tersebut.”

Sikap Para Salafussoleh MENGHORMATI PENDAPAT ORANG LAIN DAN TIDAK MENGINGKARI DALAM PERKARA KHILAF “Tidak boleh mengingkari dalam perkara khilafiyyah”

Sikap Para Salafussoleh Imam Ahmad pernah di tanya: “Adakah tuan menunaikan solat dibelakang orang yang keluar darah dari anggota badannya dan tidak berwuduk semula?” (Kerana pendapat imam Ahmad ialah batal wuduk jika keluar darah dari anggota badan). [sambung…]

Sikap Para Salafussoleh Imam Ahmad menjawab: “Bagaimana saya tidak boleh menunaikan solat di belakang Malik dan Said bin Musayyab?” (yang berpendapat tidak batal wuduk kerana keluar darah dari badan) *Imam Ahmad tidak mengatakan bahawa pendapat Imam Malik dan Said Musayyab salah dan tidak sah solatnya.

Sikap Para Salafussoleh Syeikh al-Islam Ibnu Taimiyyah pernah ditanya tentang hukum seorang lelaki yang meninggalkan mazhabnya di dalam beberapa perkara dan mengamalkan pendapat dari mazhab yang lain kerana lebih yakin dengan dalil yang diberikan. [sambung…]

Beliau menjawab: “Sekiranya lelaki itu mengikut Imam Abu Hanifah, Malik, al-Syafie atau Ahmad tetapi melihat dalam beberapa masalah, mazhab lain lebih kuat hujahnya dari mazhabnya lalu ia beramal dengannya, sebenarnya tindakan ini adalah satu tindakan yang baik dan tidak ada salahnya. Malah tidak langsung mencacatkan agama dan keadilannya tanpa sebarang perselisihan di kalangan ulama, bahkan inilah yang lebih hampir kepada kebenaran dan lebih hampir kepada Rasulullah.”

Sikap Para Salafussoleh TIDAK TAKSUB DENGAN PENDAPAT MEREKA SENDIRI

Sikap Para Salafussoleh Abu Hanifah pernah berkata: "inilah pandanganku. ianya adalah pandangan yang terbaik padaku. sesiapa yang membawa pandangan yang lebih baik, maka kami akan menerimanya"

Sikap Para Salafussoleh Imam Malik pernah berkata: "Sesungguhnya saya adalah manusia yang betul dan silap. oleh itu periksalah kata-kataku dengan al-Quran dan sunnah"

Sikap Para Salafussoleh Imam Syafie telah berkata: "Apabila satu hadith yang sahih bercanggah dengan pandanganku maka lontarkanlah pandanganku itu ke dinding. Jika saya melihat hujah terbentang di hadapanku, maka itulah pendapatku". "Pandanganku ini betul tetapi ada kemungkinan silap. Pandangan orang selainku silap tetapi ada kemungkinan betul”

Sikap Para Salafussoleh MEMENTINGKAN PERPADUAN UMAT ISLAM

Sikap Para Salafussoleh “Sekiranya saya memaksa mereka berpegang dengan satu pendapat sahaja, sudah pasti akan berlaku fitnah.” [Imam Malik]

Sikap Para Salafussoleh MENYEDARI FATWA BOLEH BERUBAH MENGIKUT KEPERLUAN DAN MASLAHAT (KEPENTINGAN) UMAT

Sikap Para Salafussoleh Contoh 1: Sabda Rasulullah kepada Mu’az bin Jabal: “Ambillah zakat bijian mengikut yang sesuai, kambing yang telah cukup umur, anak unta yang sesuai dan anak lembu yang sewajarnya” [Riwayat Abu Dawud]

Sikap Para Salafussoleh Namum Mu’az bin Jabal mengambil kain dari penduduk Yaman sebagai ganti barangan zakat. Muaz pernah menyatakan: “Berikanlah kepada saya pakaian dan kain tenunan sebagai ganti barangan zakat kerana dengan mengambil pakaian dan kain tenunan itu lebih mudah bagi kamu dan lebih bermanfaat kepada orang muhajirin di Madinah” [Al-Bukhari dan Al-Baihaqi]

Sikap Para Salafussoleh Contoh 2: Di zaman Rasulullah, Baginda melarang orang ramai menangkap unta yang sesat. Baginda bersabda: “Anda dan unta itu tidak ada kena mengena.Unta itu mempunyai bekalan minuman dan makanan yang membolehkan ia mencari kawasan takungan air dan makan daun-daun kayu sehingga ia bertemu semula dengan tuannya.” [Muttafaq alaih]

Sikap Para Salafussoleh Di zaman Uthman, beliau berpendapat unta yang sesat perlu ditangkap dan dijual. Dan hasil jualannya di berikan kepada tuannya. Tindakan ini dapat memelihara harta benda milik orang ramai di Madinah yang semakin pesat membangun.

Sikap Para Salafussoleh Di zaman Ali, Beliau bersetuju dengan ijtihad Uthman demi menjaga harta orang ramai, namun berbeza pendapat dengan tindakan Uthman menjual unta tersebut. Beliau memerintahkan untuk membina tempat khas untuk menempatkan unta-unta yang hilang dan diberi makan serta minum.

Sikap Para Salafussoleh Khalifah Ali mahupun Uthman tidak pernah bermaksud untuk mencanggahi nas yang melarang menangkap unta yang sesat, sebaliknya keduanya memahami fatwa boleh berubah mengikut keadaan dan maslahat umum. Apabila keadaan berubah, hukum juga berubah. Jika tidak pasti harta milik orang ramai akan musnah dan tidak terjaga.

Keperluan Mengetahui Khilaf Ulama Menimbulkan sikap toleransi dan saling menghormati dalam perkara khilafiyah Mengetahui perbezaan pendapat dan pandangan di kalangan ulama-ulama Para ulama menyatakan: Barangsiapa yang tidak mengetahui perselisihan para ulama bukanlah seorang alim dalam ertikata yang sebenarnya Bersikap adil, tidak taksub dan terbuka untuk mendengar pandangan orang lain

Kepentingan mengetahui khilaf dalam dakwah Memberi lebih banyak pilihan yang sesuai untuk orang yang di dakwah. Semasa Rasulullah menghantar Abu Musa al-Asy’ari dan Mu’az bin Jabal, Baginda berpesan: “Permudahkanlah dan janganlah anda menyukarkan dan gembirakanlah dan jangan anda melarikan orang dari Islam. Dan hendaklah anda berdua sentiasa bertukar fikiran” [Muttafaq alaih]

Shah Kirit B Kakulal Govindji TAMAT Shah Kirit B Kakulal Govindji shah@saba.com.my +6 019 – 555 7770