PEMIKIRAN DAN TEORI-TEORI ETIKA

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
BUDAYA ORGANISASI.
Advertisements

Etika Penggunaan Internet
Kelakuan Individu (Dari Aspek Tanggapan, Nilai, Sikap Dan Dorongan)
K E P I M P I N A N Pemimpin ialah orang yang pimpin - pandu - bimbing
BAB 7 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
PELAJARAN 10:KELEBIHAN PENYELESAIAN MASALAH MENURUT ISLAM
KURIKULUM PENDIDIKAN JASMANI
Pemikiran Kritis & Kreatif Inovatif
Jenis-Jenis Organisasi
NILAI DAN ETIKA DALAM PERKHIDMATAN AWAM
ETIKA PENGGUNAAN INTERNET
VKMC 2031 PEMBANGUNAN KELUARGA (KUMPULAN D) SAHSIAH ANAK…
Ini Pilihan Kami.
MODUL IHES 1 Kemenjadian Dalam Pendidikan
KEPIMPINAN & KEBERKESANAN ORGANISASI
TASAWWUR ISLAM II WEEK 5 PENYELESAIAN MASALAH MENURUT ISLAM
BAB 2-FALSAFAH PERUNDANGAN ISLAM..
Etika Penggunaan Internet
ETIKA PENGGUNAAN INTERNET
Tatacara Diri & Etika Sosial
PENGURUSAN PELANGGAN.
Memahami tingkah laku manusia
12 TONGGAK DUA BELAS.
UNIT 1 PENGENALAN KEPADA PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA
OBLIGASI MEMBERIKAN PERKHIDMATAN
Nilai dan Etika Dalam Perkhidmatan
PRA DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM
Etika Penggunaan Internet
PIHAK-PIHAK YANG TERLIBAT DALAM EJENSI HARTA TANAH
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
Program Bimbingan PTK Penampilan Diri Komunikasi & Hubungan Interpersonal Etika Sosial Hazlan Abdul Hamid 15 JUN 2006.
TAMADUN ISLAM Kata kunci
MODUL 7 KAUNSELING.
Program Bimbingan PTK Nilai-Nilai Utama Perkhidmatan Awam Etika Perkhidmatan Universiti Keutuhan Dalam Perkhidmatan Awam Zainon Hj. Din 18 JULAI 2005.
Kuliah 8 Obligasi Terhadap Pihak Ketiga
KONSEP PEMBANGUNAN ISLAM.
Memahami tingkah laku manusia
Memahami tingkah laku manusia
UNIT 8 PERHUBUNGAN KEMASYARAKATAN.
UNIT 1 PENGENALAN KEPADA PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA
BAB 2-FALSAFAH PERUNDANGAN ISLAM..
TONGGAK DUA BELAS MENGHARGAI MASA KETEKUNAN MEMBAWA KEJAYAAN
INSTITUT AMINUDDIN BAKI KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
BAB 5 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
Obligasi Terhadap Klien (Hubungan Profesional, Bersikap Amanah)
Etika Penggunaan Internet
UHAS 2092 KULIAH 11 PEMANTAUAN TERHADAP GOLONGAN PROFESIONAL (PENGUATKUASAAN PERATURAN, AUTONOMI, KOD ETIKA DAN PENDEKATAN BARU)
TAJUK : PENYELIAAN DAN BIMBINGAN MOTIVASI
FEM 3301 Etika dan Nilai dalam Pembangunan TAJUK 5 MANUSIA DAN PEMBANGUNAN:FUNGSI DAN PERANAN Menghuraikan dengan lebih mendalam perbincangan tajuk.
FITRAH MANUSIA & PERKEMBANGANNYA
PENYELIDIKAN DALAM PERHUBUNGAN AWAM
Azizan Bahari, Ph.D Universiti Utara Malaysia
Etika kerja (Etika Kerja dan Aplikasinya)
TOPIK 4 KURIKULUM PENDIDIKAN JASMANI
UJIAN PERSONALITI.
Lt. Kol. Prof. Dato’ Dr. Kamarudin Hussin
Program Bimbingan PTK Penampilan Diri Komunikasi & Hubungan Interpersonal Etika Sosial Hazlan Abdul Hamid 21 JULAI 2005.
Kata kunci 1.1 Kepercayaan kepada Tuhan * Keyakinan wujudnya Tuhan
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN SATU
TEORI-TEORI KEPIMPINAN Teori Sifat Kepimpinan Teori Gaya Kepimpinan Teori Kontegensi- Situasi Teori Kepimpinan Tradisional Teori Kepimpinan Transformasi.
BUDAYA ORGANISASI.
Memahami tingkah laku manusia
UNIT 1: ETIKA KOMUNIKASI DAN TEORI ETIKA
FEM 3301 ETIKA & NILAI DALAM PEMBANGUNAN
ALIRAN MODEN Oleh: Dr Mohd Daud Awang
FEM 3301 Etika & Nilai Dalam Pembangunan Unit 2: Aliran Etika
MODEL PENGURUSAN ISLAM.
Transcript presentasi:

PEMIKIRAN DAN TEORI-TEORI ETIKA Kuliah 2 PEMIKIRAN DAN TEORI-TEORI ETIKA

Teori keperibadian mulia Teori yang tertua hasil daripada perkembangan falsafah Greek Pendokong utama – Aristotle (384-322s.m) Peribadi mulia dianggap sebagai satu keperluan untuk membolehkan seseorang melaksanakan aktiviti yg rasional secara berkesan Kebijaksanaan dan penilaian yang baik penting dalam melakukan sesuatu tindakan.

Teori keperibadian mulia Menekankan kebolehan untuk mendapatkan keseimbangan antara dua yang keterlaluan dalam perlakuan, emosi, keinginan dan sikap. Kebaikan adalah kecenderungan mencari “The Golden Mean” antara yang sgt keterlaluan dan yg tidak keterlaluan.

Teori keperibadian mulia Contoh: i. Sifat jujur adalah antara pendedahan semua maklumat yg melanggar peraturan dgn kerahsiaan serta menjadi begitu berahsia ii. Kemurahan hati terletak antara pembaziran sumber dengan menjadi kedekut.

Teori keperibadian mulia Kebaikan profesional terbahagi kepada empat: Kebaikan diri sendiri Merupakan asas dan panduan dalam pengamalan autonomi dan tanggungjawab Penekanan kepada kefahaman dan keprihatinan terhadap prinsip moral. Cth: memahami diri sendiri dari segi kekuatan dan kelemahan dan bijaksana Penekanan kepada komitmen terhadap sesuatu tindakan Menjadikan kefahaman kepada tindakan seperti keberanian, disiplin diri, kejujuran dan ketulusan, ketabahan dan ketaatan terhadap komitment

Teori keperibadian mulia Kebaikan profesional terbahagi kepada empat: Kebaikan untuk masyarakat Mementingkan kebaikan untuk klien dan masyarakat umum Mengutamakan keadilan dan menghormati hak seseorang Kebaikan minimum ialah tidak melakukan kemudaratan kpd orang lain. Cth: etika kejuruteraan sgt menekankan aspek mengelak dan menghalang kemalangan dgn memepertingkatkan kesihatan & keselamatan awam. Aspek yang diambilkira ialah sikap murah hati, kesediaan membantu orang lain, sanggup menyumbangkan masa, bakat dan wang secara sukarela demi kebaikan profesion.

Teori keperibadian mulia Kebaikan profesional terbahagi kepada empat: Kebaikan kepada kumpulan Aspek penting yang ditekankan termasuk semangat rakan sejawat, bekerjasama, kebolehan berkomunikasi secara berkesan dan hormati undang-undang. Aspek kesetiaan kepada majikan Aspek kepimpinan untuk memikul tanggungjawab dan memberi motivasi kepada orang lain dalam mencapai sesuatu matlamat

Teori keperibadian mulia Kebaikan profesional terbahagi kepada empat: Kebaikan kemahiran Menitikberatkan soal penguasaan amalan kemahiran dalam profesion tersebut Bentuk kebaikan yang ditekankan adalah kecekapan, ketekunan dan kreativiti.

CIRI-CIRI Keperibadian mulia Integriti Kesatuan keperibadian berasaskan keprihatinan moral khususnya kejujuran Merupakan kesinambungan hubungan antara sikap, emosi, dan tingkahlaku dalam membuat justifikasi moral. Jambatan antara tanggungjawab persendirian dengan kehidupan sebagai profesional. Nilai-nilai moral merangkumi seluruh aspek hidup manusia. Bagaimana kekalkan integriti? Sukar kerana perbezaan amalan nilai ditempat kerja dengan nilai ideal seseorang

CIRI-CIRI Keperibadian mulia Kejujuran Melibatkan aspek ketulusan dan kepercayaan. Jujur dalam tindakan secara umum merujuk kpd amalan menghormati harta benda org lain. Cth: tidak mencuri, tidak terlibat dgn rasuah Jujur dalam percakapan – tidak menipu, tidak secara sengaja mengelirukan orang lain, tidak memanipulasi tumpuan seseorang. Jujur dalam kepercayaan – membina kepercayaan yang rasional dalam diri seseorang tanpa menipu dirinya sendiri dan tanpa paksaan dan berat sebelah.

CIRI-CIRI Keperibadian mulia Pertimbangan Jujur adalah asas dalam hubungan profesional dengan majikan dan kliennya. Hubungan berdasarkan kepercayaan bahawa seseorang profesional akan melaksnakankan khidmat yg diamanahkan secara berkesan. Halangan untuk melaksanakan amanah secara berkesan: Tekanan Kelemahan tekad Sukar untuk mengetahui bentuk kejujuran yang diperlukan dalam situasi tertentu

CIRI-CIRI Keperibadian mulia Menghormati diri Menilai diri sendiri Self-respect – penghormatan diri Mempunyai kaitan dengan sifat kebaikan utama. Integriti menyumbang kepada menghormati diri Rasa tanggungjawab

TEORI UTILITARIANISME (TINDAKAN BETUL) Aliran teori teleologis (akibat) yang diasas oleh Falsafah British – Jeremy Benthan (1784-1832) dan John Stuart Mill (1806-1873). Menekankan bahawa sesuatu tindakan dianggap betul (beretika) jika memberi akibat yang dihajati, iaitu kebaikan. Kebaikan mestilah yang terbaik untuk seramai orang yang mungkin. Tindakan ini dikenali sbg tindakan memaksimakan kebaikan. Utilitarianisme lakuan: Menekankan tindakan individu dan bukannya peraturan umum. Cth: “Jangan menipu”, “tepatilah janji” yang menekankan tindakan individu.

TEORI UTILITARIANISME (TINDAKAN BETUL) Utilitarianisme-aturan (Richard Brandt) Seseorang yang bertindak mengikut peraturan-peraturan yang ada pasti akan menghasilkan kebaikan terbaik untuk semua. Cth: memenuhi dan menepati janji dan mengelakkan diri daripada rasuah wpun tindakan itu akan mendatangkan akibat baik dalam situasi tertentu.

TEORI WAJIBAN Diasas oleh ahli falsafah Jerman – Immanuel Kant (1724-1804). Dikenali sebagai teori deontologis (bukan akibat) Asas teori – tanggungjawab dan bukannya akibat baik Cth: melakukan tindakan yang betul seperti sentiasa jujur, memenuhi janji, tidak aniaya orang, berlaku adil Konsep tanggungjawab tidak terikat dengan konsep kebaikan, dan tindakan betul tidak ditentukan oleh kebaikan yang dihasilkan.

TEORI HAK ASASI Pendokong teori – John Locke (1632-1704). Menekankan bahawa sesuatu tindakan dianggap salah kalau mencabuli atau melanggar hak moral seseorang. Menolak akibat baik sebagai penentu utama atas semua pertimbangan moral. Menegaskan bahawa kita mempunyai tanggungjawab terhadap orang lain kerana orang lain mempunyai hak yang sepatutnya dihormati. Penekanan lebih kepada hak kebebasan yang terlalu individualistik.

KELEMAHAN SISTEM MORAL SEKULAR Pandangan dan pemikiran yang bersifat relatif dan subjektif. Tidak mempunyai standard yang mutlak dan universal. Tidak mempunyai kekuatan (moral force) Tiada landasan keimanan kepada Tuhan dan kepercayaan kepada kehidupan akhirat. Menolak peranan agama dalam sistem moral manusia

ETIKA DAN AGAMA Etika dan agama mempunyai kaitan yang positif Agama menjadi pendorong kuat untuk seseorang untuk melakukan tindakan beretika. Amalan beretika dikaitkan dengan soal keimanan dan kepercayaan kepada Tuhan. Bertambah kuat dengan adanya konsep dosa dan pahala, syurga dan neraka dan kepercayaan kepada kehidupan akhirat. Agama menentukan standrd etika yang tinggi meliputi semua aspek dalam kehidupan.

Keunggulan moral agama Moral berdasarkan keimanan kepada Tuhan dan kehidupan akhirat. Maududi (1971) – masalah pertama yang harus diselesaikan ialah kedudukan manusia dan status dalam alam semesta. Firman Allah (Surah Al Baqarah: 30) “Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat:” sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah dimuka bumi.”

Keunggulan moral agama Manusia sebagai khalifah (pemimpin) Dua jalur hubungan: Hubungan antara manusia dengan Tuhan Hubungan antara manusia dengan manusia dan alam. Sumber asas nilai etika Islam: Al Quran & As Sunnah Nilai-nilai yang ditentukan oleh manusia berdasarkan akal yang dianugerahkan Allah

Kelebihan moral agama Mempunyai disiplin yang kuat dan ketat – semua perlakuan samada baik atau buruk, besar atau kecil tidak terlepas dari pemerhatian Tuhan dan selanjutnya tidak terlepas dari sebarang pembalasan Bersifat mutlak dan universal-sesuai sepanjang zaman Kekuatan moral yang sgt kuat – kepercayaan dan keimanan kepada Tuhan Rumusan: Manusia bermoral kerana keimanan kepada Tuhan bukan kerana takut pada polis atau undang-undang yang dibuat oleh manusia. Bukan untuk mendapatkan pujian atau sesuatu