RESPON KITA TERHADAP TANGGAPAN ORANG LAIN

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Sistem Poltik Dalam Islam
Advertisements

PENDAHULUAN  marak terjadi aksi yang mengatasnamakan gerakan islam namun cara mengapresiasikanya memperlihatkan bahwa mereka bukan islam.  Dalam ajaran.
BAB II IDENTITAS NASIONAL.
IDEOLOGI.
Disusun oleh Moch. Rauf Wardaya M. Ilham Lutfi K Nisa Chaerani Raffi.F Ade. A M. Rifqi.
Kerukunan Antar Umat Beragama
PERJANJIAN AQABAH.
BAB 7 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
ALAM, MANUSIA DANBUDAYA
PETA PEMIKIRAN ISLAM INDONESIA
Pancasila Sebagai Ideologi
PELUASAN KOSA KATA BAHASA MELAYU
Topik 35 Saling Membantu Dan Bekerjasama
PENGURUSAN ANTARABANGSA
VKMC 2031 PEMBANGUNAN KELUARGA (KUMPULAN D) SAHSIAH ANAK…
Ini Pilihan Kami.
Isu-isu Kontemporari Peradaban
BAB 1 PENGENALAN KEPADA KENEGARAAN MALAYSIA
PELAJARAN 9:ISU , MASALAH DAN CARA PNYELESAIAN MENURUT ISLAM
Teori-teori Hubungan Etnik
WAQI’IYYAH.
BAB 16 SALAH FAHAM TERHADAP ISLAM
BAB 16 SALAH FAHAM TERHADAP ISLAM
ALAMIYYAH.
Perkembangan Sosial.
PENGARUH YANG MEROSAKKAN PEMIKIRAN
FEM 4205 : 3 (3+0) Pengurusan Sumber Dalam Persekitaran Berubah Resource Management in Changing Environment HUSNIYAH BT. ABD. RAHIM BILIK A2-14
Unit 1: Pengenalan bidang komunikasi dan teori komunikasi
Memahami tingkah laku manusia
OBLIGASI MEMBERIKAN PERKHIDMATAN
DSKP SEJARAH.
UNIT 4: KEWARTAWANAN DAN PEMBANGUNAN POLITIK, EKONOMI DAN KOMUNITI
PINJAMAN (‘ARIYYAH) Istilah ‘ariyyah menurut bahasa:
BBM 3411 KETERAMPILAN BERBAHASA MELAYU
HASIL PEMBELAJARAN KURSUS HE
EDU 3101 FALSAFAH & PENDIDIKAN DI MALAYSIA
KBM 4 AQIDAH ISLAMIAH BAB 1 : FIRAQ DALAM ISLAM
MODUL 7 KAUNSELING.
NOR RADIAH BINTI MD ZAID (023048) NOR SAADAH BINTI TULUS (023068)
UNIT 10 : BERSATU PADU MENGHADAPI CABARAN
KONSEP PEMBANGUNAN ISLAM.
Memahami tingkah laku manusia
BAB 4 : IDEOLOGI DAN ALIRAN PEMIKIRAN SEMASA
Memahami tingkah laku manusia
UNIT 8 PERHUBUNGAN KEMASYARAKATAN.
Perpaduan dan Integrasi Kaum
PELUASAN KOSA KATA BAHASA MELAYU
Pembangunan Politik Dalam Konteks Hubungan Etnik Di Malaysia
BAB 2: MENJAGA AKHLAK TERHADAP ALLAH
INSTITUT AMINUDDIN BAKI KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
BAB 5 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
Saling Menghormati Antara Negara
Sistem Sosial Islam Matlamat Sistem Sosial Islam
M14 FAKTOR MOTIVASI DAN PENGARUHNYA
BAB 4: AKHLAK MUSLIM TERHADAP KEHIDUPAN DIDUNIA
MUSLIM ‘MODERAT’ DALAM PERSPEKTIF PEMERINTAH SINGAPURA
MASYARAKAT BERINTEGRASI
PENYELIDIKAN DALAM PERHUBUNGAN AWAM
KEDUDUKAN WAHYU DAN AKAL.
UNIT 4: KEWARTAWANAN DAN PEMBANGUNAN POLITIK, EKONOMI DAN KOMUNITI
Isu-Isu Semasa Pengenalan
Kata kunci 1.1 Kepercayaan kepada Tuhan * Keyakinan wujudnya Tuhan
BAB 6: Isu-Isu Semasa Pengenalan
Kerajaan dan Negara Apakah maksud kerajaan? Kerajaan adalah sebuah organisasi yang mempunyai kuasa pentadbiran satu unit politik. Dalam erti kata.
Hubungan Etnik WAJ 3106 – Tugasan Tutorial 2
BUDAYA ORGANISASI.
UNIT 2: TAMADUN DAN BUDAYA.
Memahami tingkah laku manusia
ALIRAN MODEN Oleh: Dr Mohd Daud Awang
BAB 16 SALAH FAHAM TERHADAP ISLAM
Transcript presentasi:

RESPON KITA TERHADAP TANGGAPAN ORANG LAIN Diploma Pengajian Islam Andalus Siti Nur ALANIAH Abdul WAHID

MEMETA TANGGAPAN MEREKA Masyarakat Islam dan kaitan dengan negara Masyarakat Islam dan kaitan dengan sosial Masyarakat Islam dalam aspek pemikiran dan pengamalan Islam Masyarakat Islam dan hubungan sejagat Peranan Muslim di dalam masyarakat Islam

MEMETA TANGGAPAN MEREKA Tanggapan Masyarakat Bukan Islam Mengenai Masyarakat Islam & Kaitan Dengan Negara Orang-orang bukan Islam menasihati masyarakat Islam supaya jangan hanya merasa hubungan dan ikatan dengan agama mereka, tetapi juga dengan negara mereka. dapat menjunjung prinsip demokrasi dan bersifat sekular, iaitu membataskan agama hanya pada ruang lingkup peribadi Fahaman Islam Politik hendaklah dijauhi kerana ia tidak sejajar dengan sifat sekular.

MEMETA TANGGAPAN MEREKA Tanggapan Masyarakat Bukan Islam Mengenai Masyarakat Islam & Kaitan Dengan Sosial berharap agar Masyarakat Islam membina kaitan dengan persekitaran sosial di mana mereka berada. hendaklah terus mengamalkan toleransi, sifat terbuka dalam hubungan sosial, bersama menggalak kesatuan, integrasi masyarakat, meluaskan ruang bersama, saling memahami, saling menghormati, saling mempercayai, saling meyakini antara satu sama lain, membina hubungan erat dengan masyarakat dan menghalang agama dari menjadi sumber perbalahan konsep multi-culturalism (berbilang budaya).: mengharapkan agar masyarakat Islam tidak bersifat “introspektif” (memandang ke dalam) dan “exclusive” (bersifat tersendiri).

MEMETA TANGGAPAN MEREKA Tanggapan Masyarakat Bukan Islam Mengenai Masyarakat Islam Dalam Aspek Pemikiran dan Pengamalan Islam Masyarakat Islam diharapkan menjadi masyarakat yang sederhana dalam amalan beragama. Ertinya menjauhi pelampauan, khususnya yang berkaitan dengan hubungan sosial. Pelampauan mempunyai kaitan dengan radikalisme. Radikalisme pula mempunyai kaitan yang rapat dengan pengganasan yang telah merosakkan nama baik Islam. Menjauhi amalan yang menjurus kepada pengganasan. Ia lebih buruk dari pelampauan. Sifat ketat dalam mengamalkan agama, khususnya yang berkaitan dengan hubungan sosial, adalah dibimbangi. amalan ketat yang dianggap menyebabkan kesulitan berinteraksi bagi masyarakat umum ialah keperluan-keperluan bertudung, makanan halal dan bersalaman.

MEMETA TANGGAPAN MEREKA Tanggapan Masyarakat Bukan Islam Mengenai Masyarakat Islam Dalam Aspek Pemikiran dan Pengamalan Islam Masyarakat Islam diharapkan agar bersedia untuk membuat pengubahsuaian dalam menghadapi konteks yang berbeza dan perubahan semasa Masyarakat Islam dinasihati agar tidak menafsirkan agama secara sempit dan supaya tidak dipengaruhi oleh pemikiran luar. Antara aspek pemikiran yang tidak dikehendaki ialah menyalah tafsir jihad sebagai perang semata-mata sehingga menyebabkan pengganasan. Masyarakat Islam hendaklah mengamalkan agama dengan berfikir dan tidak bertaqlid,

MEMETA TANGGAPAN MEREKA Tanggapan Masyarakat Bukan Islam Mengenai Masyarakat Islam & Hubungan Sejagat Dalam hubungan sejagat, masyarakat Islam disuruh agar tidak hanya membina hubungan sesama umat Islam, tetapi turut membina kebersamaan yang lebih luas dalam hubungan sejagat. Oleh itu, masyarakat Islam diajak bersama mendokong dan menjayakan nilai-nilai sejagat seperti cintakan keamanan, kedamaian, kemerdekaan, modenisme, pluralisme dan liberal.

MEMETA TANGGAPAN MEREKA Tanggapan Masyarakat Bukan Islam Mengenai Peranan Muslim Di Dalam Masyarakat Islam Orang-orang bukan Islam mengharap agar Masyarakat Islam menjadi sebuah masyarakat ‘moderat’ yang berusaha untuk melawan anasir-anasir pelampauan dikalangan mereka sendiri. Masyarakat Islam hendaklah menerajui reformasi, berdebat menentang anasir negatif dan melantangkan suara ‘moderat’.Oleh itu, masyarakat Islam diajak bersama mendokong dan menjayakan nilai-nilai sejagat seperti cintakan keamanan, kedamaian, kemerdekaan, modenisme, pluralisme dan liberal.

Respon Kita Masyarakat bukan Islam & Islam Muslim menolak ekstremism & pengganasan Pengganasan & jihad Menanggapi Islam militan Muslim menanggapi sekularisme & Islam Poliik Kita tidak menolak demokrasi secara total Berhadapan dengan realiti Hudud adalah sebahagian dari syariat Islam Hudud dalam konteks Singapura Berhadapan dengan Salafi & wahabi Menanggapi Fundamentalisme & Radikalisme Muslim menerima Pluralisme Muslim mendukung kemajuan & pembangunan negara Menanggapi Kemodenan Menanggapi Liberalisme Membangun Model Kemajuan Sendiri Menanggapi Pengaruh Luar

Perspektif kita kita adalah masyarakat yang sederhana Menjunjung sifat toleransi, terbuka & saling menghormati Tidak menerima sekularisme sebagai fahaman hidup. Namum akui peranan positif sekularisme dlm konteks masyarakat majmuk Walaupun singapura negara sekular, kita punya kebebasan beragama Prihatin akan kecenderungan sekular yang anti-agama Meyakini bahawa politik adala sebahagian dari Islam Negara Islam adalah sebahagian dari ajaran agama yang kita terima. Menanggapi bahawa demokrasi mempunyai banyak persamaan dengan Islam Kita menolak pengganasan. Mengutamakan jalan yang aman

Perspektif kita Sentiasa mematuhi undang-undang dalam amalan beragama Mengakui akan kepentingan kontekstualisasi dlm kefahaman dan amalan agama Kepentingan keharmonian beragama Menerima bahawa diri kita sebagai warga Singapura Pro kemajuan dan pembangunan Bukan anti-moden Bukan anti-liberal melulu. Menolak liberalisme yang menjurus kepada pembebasan individu secara mutlak di atas kepentingan ramai Seimbang antara anjal dan tetap, dan sebagainya Pro-reformasi dalam beragama Tolak sifat melabel dengan label yang kabur

Perspektif kita kita tidak menamakan seseorang sebagai pelampauan sewenang-wenangnya. Kalau pun kita tidak bersetuju dengannya, kita menghormatinya. Kita mengakui bahawa multi-culturalism adalah satu realiti dan jugasunnah alam ini. Kita mengiktiraf interaksi dan kerjasama yang erat dengan pelbagaipihak, serta prinsip nilai sejagat seperti cinta keamanan dankebebasan, selama mana tidak melibatkan percanggahan denganajaran agama. Kita berpendapat bahawa adalah penting untuk diperjelaskan konsepkonsepdan harapan (expectations) yang samar-samar seperti konsepintegrasi nasional, ruang bersama dan ruang peribadi.