TASAWWUR ISLAM II BAB: HUKUM JENAYAH DALAM ISLAM MINGGU 4 AHAD 4 MARCH 2012 ANDALUS WOODLANDS PT ©USTAZ ISMAIL HARON
Maksud jenayah ialah: Melakukan sesuatu perkara yang ditegah oleh Allah serta melanggar peraturan bermasyarakat dan bernegara sepertimana yang telah ditetapkan oleh Islam.
Maksud Falsafah Jenayah Islam ialah: Peraturan/hukuman yang telah ditentukan oleh Allah untuk dilaksanakan dalam sesebuah negara bagi menjamin keadilan dan keselamatan ummah.
Faedah/kepentingan undang-undang jenayah dan qadha’ ialah: ● Menegakkan keadilan. ● Melaksanakan kanun Ilahi. ● Mewujudkan ketenteraman dalam masyarakat dan negara. ● Menjamin kebebasan diri dan masyarakat. ● Sebagai peringatan/pencegahan kepada orang ramai agar tidak melakukan jenayah.
Pengertian Istilah-istilah berikut: Qisas ● Bahasa: Memotong ● Syarak: Membalas perbuatan jenayah dengan perbuatan yang serupa dengan apa yang telah dilakukan. Contohnya bunuh dibalas dengan bunuh.
Hudud ● Bahasa: Menahan atau mencegah Hudud ● Bahasa: Menahan atau mencegah. ● Istilah: Jenis kesalahan dan hukuman yang telah ditetapkan oleh Allah dalam al-Quran dan mesti dilaksanakan oleh manusia berkait dengan kesalahan yang berhubung dengan hak Allah.
Takzir ● Bahasa: Denda. ● Istilah: Denda yang ditetapkan oleh syarak sebagai ganti kepada qisas atau kesalahan-kesalahan yang termasuk di bawah ketegori hudud dan qisas tetapi tidak cukup syarat disabitkan kesalahan.
Diat ● Bahasa : Denda. ● Istilah : Denda yang ditetapkan oleh syarak sebagai ganti kepada qisas yang tidak dilaksanakan.
Hikmat perlaksanaan hukum hudud dan qisas ialah: ● Menjamin keamanan, kehormanian dan kesejahteraan individu dan masyarakat. ● Melindungi nyawa dan harta benda dari dianiaya. ● Menjamin maruah dan keturunan supaya tidak rosak dan tercemar. ● Menggelakkan berlakunya persengketaan dalam keluarga dan masyarakat. ● Menjaga nama baik dan maruah seseorang.
Jenis kesalahan dan hukuman yang ditetapkan di dalam hukumjenayah Islam ialah:
Kesalahan yang tidak termasuk di bawah hukuman qisas dan hudud. Contoh: Rasuah, fitnah, kesalahan jalanraya. => Hakim berhak menentukan/menjatuhkan hukuman mengikut kesesuaian.
Hikmah perlaksanaan hukum takzir dan diat ialah: ● Jaminan sosial untuk memberi perlidungan kepada masyarakat. ● Memberi peluang kepada penjenayah bertaubat/tidak mengulangi kesalahannya. ● Menanam sifat bertolak ansur dan bermaaf-maafan ● Menghindarkan perasan ingin membalas dendam. ● Memberi amaran agar tidak terlanjur melakukan kesalahan yang lebih besar.
Buktikan perlaksanaan hukum jenayah berteraskan Islam dapat menyelesaikan pelbagai masalah negara ialah: ● Hudud – Dapat menghindarkan/mencegah jenayah tersebut daripada dilakukan. ● Qisas - Dapat mengelakkan rasa tidak puas hati mangsa/keluarganya. ● Takzir - Memberi kesedaran/pengajaran kepada penjenayah dan orang ramai.
HUKUM BUNUH ZALIM..??? ● Hukum bunuh adalah dari Allah mustahil hukum ini kejam dan zalim. ● Hukum murtad adalah untuk pencegahan dan bukan suatu penganiayaan. ● Orang yang murtad terlebih dahulu diberi peluang untuk kembali ajaran Islam. ● Kepentingan orang ramai dan kesudah agama Islam adalah lebih utama daripada menjaga kepentingan individu.
Allah menetapkan qisas kepada penjenayah tertentu kerana: ● Untuk memberi keinsafan kepada penjenayah. ● Supaya masyarakat dapat mengambil iktibar/pengajaran dan hukuman tersebut. ● Mendidik masyarakat menghormati dan menghargai nyawa orang lain. ● Supaya jenayah tersebut tidak akan diulangi lagi.
Perbezaan diantara qisas, hudud dan takzir ialah: Hukumnya terkandung didalam al-Quran dan hadis Pembalasan adalah hak Allah dan juga mangsa/waris Kuasa pengampunan terletak pada waris mangsa.
HUDUD: Hukumnya terkandung didalam al-Quran dan hadis Pembalasan adalah hak Allah secara tetap Kuasa pengampunan hak Allah
TAKZIR: ● Kuasa pengampunan terletak kepada pemerintahan. ● Pembalasannya adalah hak hakim. ● Hukumannya mengikut budi bicara hakim/pihak berkuasa.
Perbuatan mencuri masih berleluasa walaupun hukuman dijatuhkan ke atas pesalah. ● Kerana hukuman yang dikenakan tidak mengikut syarak. ● Kerana terpengaruh dengan keadaan persekitaran/rakan/nafsu. ● Kerana kesempitan hidup. ● Kerana kurang penghayatan agama.
Cara mengatasi masalah kecurian menurut Islam ialah: ● Menanamkan sifat-sifat terpuji seperti zuhud dan qanaan/menjauhi sifat tamak. ● Menjaga harta dengan baik. ● Mengenakan hukuman mengikut hukum jenayah Islam. ● Meningkat kefahaman dan penghayatan Islam.
Perbezaan antara hukum jenayah Islam dengan hukum jenayah yang tidak berpandukan syariat Islam:
TAMAT