1. PENGENALAN TAMADUN MELAYU

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
BUDAYA ORGANISASI.
Advertisements

PERSEBARAN NENEK MOYANG BANGSA INDONESIA
MEMBUAT MEDIA PENGAJARAN
SENI RUPA TIMUR SENI – SENI ASIA TENGGARA Pertemuan 13
BAB 7 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
SEJARAH TINGKATAN EMPAT BAB 3 TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
Manusia Manusia atau orang dapat diartikan berbeda-beda menurut biologis, rohani, dan istilah kebudayaan, atau secara campuran. Secara biologis, manusia.
Soalan: Jati diri masyarakat Malaysia teras kekuatan menghadapi arus
Nama : AINA LIESYEIFILLA HABIBAH Npm :
PLURALITI DAN MASYARAKAT PLURALISTIK DI MALAYSIA
Manusia Manusia atau orang dapat diartikan berbeda-beda menurut biologis, rohani, dan istilah kebudayaan, atau secara campuran. Secara biologis, manusia.
Perlembagaan Malaysia dalam Konteks Hubungan Etnik di Malaysia
KEDATANGAN ISLAM DI TANAH MELAYU SEMINAR TAMADUN dan TUNJUK AJAR MELAYU Judul Topik : Agama Kelompok 5 : 1. NADIA WAHYU W EBET OKTAFIANSAH.
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
TAMADUN MELAYU : TERAS TAMADUN MALAYSIA
PELUASAN KOSA KATA BAHASA MELAYU
BAB 1 PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN.
PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN
IDA Islam dan Peradaban
AKIDAH KETUHANAN DAN SAINS
BAB 2 MASYARAKAT MALAYSIA DALAM SEJARAH.
SEJARAH TAHUN 5 TAJUK 1: WARISAN NEGARA KITA
KONSEP TAMADUN MELAYU RUMPUN Austronesia-Nusantara
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
TAMADUN MELAYU TERAS TAMADUN MALAYSIA
SEJARAH TINGKATAN EMPAT BAB 3 TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
Isu-isu Kontemporari Peradaban
BAB 1 PENGENALAN KEPADA KENEGARAAN MALAYSIA
Teori-teori Hubungan Etnik
SEJARAH TINGKATAN EMPAT BAB 3 TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
YULIANTI NIM :  Peserta didik mampu Menyebutkan suku bangsa Indonesia yang menjadi keturunan ras proto melayu dan deutro melayu Menyebutkan.
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
BAB 2 INTERAKSI ANTARA TAMADUN.
BAB 3 : PENGENALAN KEPADA BEBERAPA AGAMA LAIN
3. Reka Bentuk Kurikulum Konsep Reka Bentuk Kurikulum
PERSEBARAN NENEK MOYANG BANGSA INDONESIA
DSKP SEJARAH.
Bab 3 Tamadun Melayu : Asas tamadun malaysia
PENGENALAN.
SEJARAH BAHASA, KESUSASTERAAN DAN KEBUDAYAAN MELAYU (EED3200) KULIAH 2 Sejarah Bahasa dan ketamaduan Melayu oleh Shamsudin Othman Jabatan Pendidikan.
ASAL-USUL BAHASA MELAYU
HASIL PEMBELAJARAN KURSUS HE
KONSEP TAMADUN MELAYU.
Perpaduan dan Integrasi Kaum
Pengaruh Islam dalam karya Melayu Klasik
PELUASAN KOSA KATA BAHASA MELAYU
KERAJAAN AWAL DI ASIA TENGGARA
Sejarah & Tamadun Islam II
Disediakan oleh: Dr. Mohd Daud
Pembangunan Politik Dalam Konteks Hubungan Etnik Di Malaysia
PUSAT TEKNOLOGI KOMUNIKASI & PEMBANGUNAN INSAN (PTKPI)
SEJARAH TINGKATAN EMPAT BAB 3 TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
INSTITUT AMINUDDIN BAKI KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
BAB 5 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
CIRI-CIRI TAMADUN 6 CIRI TAMADUN PETEMPATAN KEKAL BERORGANISASI
Pengaruh Islam dalam karya Melayu Klasik
PUSAT TEKNOLOGI KOMUNIKASI & PEMBANGUNAN INSAN (PTKPI)
PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN
Nota Pertemuan Bersemuka Pertama BBM 5201 Pembangunan Bahasa Melayu
BAB 1 : UMAT ISLAM DAN DUNIA ISLAM
Apakah maksud daulat dalam konteks institusi kesultanan Melayu?
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
ISLAM MEMPENGARUHI KEBUDAYAAN DI MALAYSIA
KONDISI KEPULAUAN INDONESIA. NENEK MOYANG BANGSA INDONESIA Untuk mengetahui asal nenek moyang bangsa Indonesia, kita bisa menggunakan dua cara, yakni.
CABARAN TERHADAP HUBUNGAN ETNIK DI MALAYSIA DAN GLOBAL
Hubungan Etnik WAJ 3106 – Tugasan Tutorial 2
BUDAYA ORGANISASI.
3.1 Trend Pertumbuhan Penduduk Dunia 3.2 Faktor Pertumbuhan Penduduk
ALIRAN MODEN Oleh: Dr Mohd Daud Awang
MODEL PENGURUSAN ISLAM.
Transcript presentasi:

BAB 3 ISLAM DALAM TAMADUN MELAYU SERTA PERANANNYA DALAM PEMBINAAN TAMADUN MALAYSIA

1. PENGENALAN TAMADUN MELAYU

1.1. Pengenalan Alam Melayu 1.2. Konsep Dan Takrifan Tamadun Melayu 1.3. Takrifan Melayu 1.4. Unsur-Unsur Penting Dalam Pembinaan Tamadun 1.5. Nilai Dan Struktur Sosial Budaya Masyarakat Melayu

1.1. Pengenalan Alam Melayu

Alam Melayu Dalam peta geografi – merangkumi Kepulauan Melayu @ Nusantara Selatan Thailand Malaysia Selatan Filipina Brunei Kepulauan Indonesia Sebahagian Kemboja

Penduduknya – lebih 250 juta orang Istilah “MELAYU” berbeza-beza kerana terletak dalam ruang yang luas dan dipisahkan oleh laut dan selat

Menurut sejarah – penduduk di Alam Melayu pada peringkat permulaan terdiri daripada etnik Melayu ( Melayu-Deutro ) dan etnik Asli ( Melayu-Proto ) Iaitu lebih 3000 tahun sebelum kedatangan pengaruh Hindu – abad pertama Masehi

Kedua-dua etnik ini jarang mengadakan interaksi dan membuat perhubungan antara satu sama lain kerana tempat tinggal berbeza Orang Melayu di ??????????????? Orang Asli di ??????????????? Kesannya ????????????

1.2. Konsep Dan Takrifan Tamadun Melayu

Tamadun Melayu merujuk kepada :- satu rumpun bangsa/budaya yang berasal daripada satu punca Mempunyai asas kehidupan yang sama Hanya berbeza dari segi pengaruh alam persekitaran Dari rumpun bahasa yang sama

Tamadun Melayu - tamadun yang dibentuk - oleh manusia yang digolongkan secara luas sebagai kumpulan orang-orang Melayu Dan bertempat di suatu wilayah di Asia Tenggara Yang dikenal dengan pelbagai nama seperti Gugusan Kepulauan Melayu-Indonesia, Kepulauan Nusantara, Alam Melayu dll Ruang yang luas & dipisahkan oleh laut & selat telah membezakan istilah MELAYU

1.3. Takrifan Melayu

TAKRIFAN MELAYU DILIHAT DARI @ SUDUT BANGSA / BAHASA WILAYAH

Berdasarkan rumpun bangsa / bahasanya Berdasarkan bangsa – tergolong dalam Rumpun Melayu-Indonesia / Nusantara – Jawa, Sunda, Madura, Acheh, Minangkabau dll Berdasarkan bahasa – keluarga bahasa Austronesia

ii. Berdasarkan wilayah Iaitu kawasan Asia Tenggara – Selatan Siam, Semenanjung Tanah Melayu, Sumatera, Jawa, Borneo dll DUA ELEMEN YANG MENJADI FAKTOR UTAMA MEWARNAI WILAYAH ITU SEBAGAI MELAYU BAHASA MELAYU AGAMA ISLAM

Ada banyak pendapat tentang asal – usul orang Melayu Dari selatan China iaitu Yunan Dari wilayah ini – kemajuan teknologi perkapalan mereka migrasi – disokong denga penemuan “Javanam” – manusia sparuh monyet yang ditemui di Pulau Jawa

Takrifan Melayu Menurut PP Malaysia Perkara 160 Fasal 2 “Melayu ertinya seseorang yang menganuti agama Islam, lazimnya bercakap bahasa Melayu dan mengamalkan adat-istiadat dan resam Melayu”

Penyatuan Orang Melayu-Islam

FAKTOR-FAKTOR PENYATUAN TARAF SOSIAL SAMA MIGRASI ASAS BUDAYA SAMA TULISAN JAWI AGAMA ISLAM BAHASA MELAYU EKONOMI SARA DIRI

MIGRASI Paling awal – dari Yunan ke Asia Tenggara – 2000 SM – 1500 SM Berlaku kerana mahir dalam pelayaran Bawa bersam kebudayaan, bahasa & kepercayaan Tidak anggap laut penghalang kepada migrasi

AGAMA ISLAM Penting – hasil interaksi orang Melayu denganm pelbagai tamadun besar dunia Rantau Melayu pernah jadi pusat penyebaran agama Hindu-Buddha dan Islam Islam berkembang – bahasa Melayu perantara – guna tulisan jawi

ASAS BUDAYA MELAYU-ISLAM SAMA Antaranya taat kepada sultan Membantu perkembangan agama Islam Budaya kehidupan berteraskan ajaran Islam

BAHASA MELAYU Menjadi bahasa lingua franca – digunakan dalam semua aspek ( komunikasi, mengajar agama, urusan pentadbiran negara dll ) Islam memantapkan lagi bahasa Melayu – penyesuaian dengan bahasa Arab

TULISAN JAWI Tulisan Arab diperkenalkan setelah kedatangan Islam Kitab agama ditulis guna tulisan Arab – bukan hanya al-Quran & al-Hadis Agak sukar difahami orang Melayu – ulama Islam guna bahasa Melayu sebagai perantara – memilih tulisan Aran & diubahsuaikan dengan orang Melayu – lahir tulisan Jawi

TARAF SOSIAL YANG SAMA Golongan elit tinggal di bandar – kurang bergaul dengan golongan luar bandar Sistem feudal tidak diubah – dikekalkan untuk memudahkan pihak pemerintah Penjajah kekalkan dasar ini

EKONOMI SARA DIRI Masyarakat desa selesa dengan kehidupan sederhana – pentingkan akhirat Golongan atasan sibuk pastikan kedudukan tidak tergugat Ada perasaan tidak mahu mengubah nasib

1.4. Unsur-Unsur Penting Dalam Pembinaan Tamadun

Manusia Sumber Idea Persekitaran Masa Pandangan Semesta

Ruang Masa / Tempat Mesti dalam ruang masa dan tempat tertentu Tidak semua tamadun wujud dalam masa dan tempat yang sama Tamadun Cina - ??????????? Tamadun Melayu -????? Pecahan zaman tamadun Melayu -??

2) Persekitaran Menurut Ibn Khaldun – memainkan peranan penting dalam pembinaan tamadun – faktor persekitaran yang sesuai mempengaruhi sesebuah tamadun - iklim, bentuk muka bumi, tanah, lokasi air, sumber jaya dll – Manusia dahulu dan hari ini akan memilih tempat tinggal yang sesuai untuk menetap dari segi ?????

3) Pandangan Semesta Melayu * Mohd Taib Osman menyatakan pandangan semesta juga dipengaruhi oleh beberapa faktor :- Sifat fizikal alam sekelilingnya bagi orang melayu hutan itu :- * penuh misteri * membekal makanan * hutan ada pemilik Matlamat hidup Pengalaman individu dan masyarakat berdasarkan pancaindera

Pandangan semesta tamadun Melayu adalah berasaskan keharmonian dan merupakan gabungan yang berkembang selari antara kepercayaan warisan dan agama Islam Pandangan semesta juga pengaruhi orang Melayu di bandar dan di desa

PANDANGAN SEMESTA MELAYU PRA ISLAM ZAMAN ISLAM

Pandangan Semesta Melayu Pra Islam Pandangan Semesta Melayu Pra-agama Hindu & Buddha Pandangan Semesta Melayu Pengaruh agama Hindu dan Buddha

Pandangan semesta Melayu pra-agama Hindu & Buddha sistem kepercayaan “animisme” & “dinamisme” Masyarakat Melayu tradisional juga percaya roh nenek moyang “hyang” ( moyang @ poyang ) Ada pendapat yang mengatakan telah wujud agama tauhid iaitu Tuhan Yang Esa

Pandangan Semesta Melayu Pengaruh Agama Hindu dan Buddha upacara penyembahan keagamaan menjadi lebih tersusun dan berbentuk rasmi – ajaran ini mengalami proses sinkristisme dikatakan kesannya hanya berlaku pada masyarakat bangsawan dan pemerintah

Aspek politik dan pentadbiran – perkara-perkara yang membesarkan dewa-dewa dikaitkan dengan status raja sebagai penjelmaan dewa-dewa ( konsep dewaraja ) Aspek kesusasteraan – ajarannya ( kitab Mahabarata, Bhagavad Sita dan Baratyudha ) lebih kepada kesenian, keindahan, ketakjuban, epik, mitos sastera keperwiraan berbanding aspek rasional dan intelektual ( bersendikan akal dan pengetahuan akliah )

Pandangan Semesta Melayu Zaman Islam Berpusat kepada manusia (man centered ) – berdasarkan tanggapan mereka terhadap alam ( nyata @ ghaib ) & kehidupan mereka (sosial & bukan sosial) Juga memahami alam ini ada makhluk lain Manusia berinteraksi dengan alam & akan melahirkan satu konsep peng + alam + man = pengalaman

Kedatangan Islam ke Alam Melayu telah memantapkan keseluruhan pandangan semesta Melayu dan berlaku pentakrifan semula tentangnya – melalui al-Quran – kukuhkan keyakinan, kefahaman dan ketauhidan kepada Allah Konsep tauhid – Tauhid Rububiyaah - Tauhid Uluhiyyaah

Tamadun berasaskan wahyu mempunyai pandangan semesta yang berbeza daripada tamadun materialistik, intelektual & mistik – tidak menafikan unsur-unsur ini wujud sebagai pelengkap

Tamadun Melayu –Islam Alam ini ada pencipta Manusia akan dipertanggungjawabkan atas segala tindakannya dalam kehidupan di dunia Yakin & percaya segala amalan baik yang mematuhi hukum alam dan hukum syariat akan mendapat balasan baik Menghormati maruah & martabat bangsa Adil & saksama tanpa kompromi Seimbang roh & jasmani

Pandangan semesta ini telah berjaya menyatukan umat Melayu-Islam yang terdiri daripada ratusan suku, bangsa, bahasa dll Oleh itu pandangan semesta Melayu-Islam adalah - gabungan ajaran agama, tradisi - pembelajaran dan pengalaman yang berterusan dari alam sekelling

1.5. Nilai Dan Struktur Sosial Budaya Masyarakat Melayu

Mengalami perubahan dalam semua aspek setelah kedatangan Islam – kekalkan yang tidak berlawanan Hubungan sosial yang erat terutama di kawasan kg Proses sosialisasi berlaku dengan melihat kepada nilai dan budaya – melalui ibu bapa Kuat berpegang kepada adat resam