PENGELOLAAN PERTANDINGAN
Objektif Mengenal pasti jenis-jenis sistem pertandingan Merancang pertandingan mengikut prosedur pengendalian Menyediakan kertas kerja pengelolaan pertandingan Melakukan penilaian dan menyediakan pelaporan pertandingan
Sub Tajuk ( 2 jam ) Sistem Pertandingan Perancangan dan Pengendalian Peraturan dan Langkah-Langkah Keselamatan Penilaian dan Pelaporan
Pertandingan Satu cara bagi menentukan pemenang dalam sesuatu aktiviti kokurikulum. Tujuan pertandingan ialah menentukan prestasi murid dan pasukan Menilai kecekapan dan kebolehan jurulatih / penasihat mengawas dan mengendalikan persatuan dan aktiviti
Sistem Pertandingan Format sistem pertandingan dipengeruhi oleh: Undang-undang asas persatuan Kesesuaian acara dipertandingkan Jumlah kumpulan yang menyertai pertandingan Peringkat pertandingan
…Sistem pertandingan; Sekaligus Liga Kalah mati
Pertandingan Sekali Gus Pertandingan diadakan sekali sahaja Inividu / kumpulan yang mendapat markah tertinggi akan diisytiharkan pemenang Markah diberikan berdasarkan kriteria tertentu Contoh pameran, syarahan, malam kebudayaan, memasak dan pandu arah
Pertandingan Kalah Mati Ia diadakan bagi pertandingan dengan masa terhad dengan pesertanya banyak Gelanggang / tem[at permainan terhad Biasanya dilaksanakan acara dalam bidang sukan / permainan
Kalah Mati Tanpa “bye” Jumlah pasukan / peserta berasaskan lapan atau lebih 8, 16, 24, 32 dan seterusnya.....
….Kalah Mati Tanpa “bye” JOHAN A B C D E F G H
Kalah Mati Dengan “bye” Jumlah pasukan/ penyertaan tidak mencukupi atau melebihi asas lapan “Bye” bermaksud kumpulan atau pesertaperlu menunggu tanpa memasuki pusingan pertama Ia boleh terus bertanding dalam pusingan kedua dan seterusnya
….Kalah Mati dengan “bye” JOHAN B C D E F G H I A J
Kalah Mati Dua Kali Memberi peluang kepada pasukan kalah meneruskan permainan Kemungkinan dua pasukan yang sama kuat bertanding pada peringkat awal Pesukan yang kalah dua kali akan tersingkir
…kalah mati dua kali JOHAN A B C D E F G H
Pertandingan Liga Menentukan pasukan terbaik dalam kejohanan Sistem pengiraan mata ditetapkan Tempoh kejohanan adalah panjang Liga boleh diadakan secara “home and away” / timbal balik Pasukan yang mempunyai mata tertinggi dikira pemenang. Faktor lain seperti jumlah jaringan, jumlah kena jaring dan jaringan tempat lawan juga dikira
Pertandingan Liga Angsa Bangau Cicak Mata 3 - 0 0 - 3 1 - 1
Pertandingan Separuh Liga Tempoh pertandingan yang terhad Bilangan pasukan yang banyak Peringkat awal dilaksanakan secara liga kumpulan – A, B, C dan D Johan dan Naib Johan kumpulan akan meneruskan pertandingan secara kalah mati
Pertandingan Bentuk Tangga BIL NAMA PEMAIN KEDUDUKAN 1 2 3 4 5 6 7 8
Pertandingan Bentuk Piramid
Pembentukan Jawatankuasa Penasihat Pengerusi Timbalan Pengerusi Setiausaha / Urusetia Pendaftaran Publisiti Upacara Perasmian dan Penutup Peralatan
…Pembentukan Jawatankuasa Keselamatan Hadiah dan cenderamata Hiasan Pentas Dewan / Tempat Teknik dan pertandingan Pengadil / Hakim Sambutan dan Protokol
Rumusan Pertandingan dapat menentukan prestasi pasukan / persatuan Pembentukan jawatankuasa pengelolaan sangat penting. Keadilan dan ketelusan jawatankuasa dapat meningkatkan keberkesanan pertandingan