BAHASA PENULIS DAN TAFSIRAN MAKNA

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Oleh: Jordaan Eduard Ticoalu, 7.1 Bahasa Indonesia
Advertisements

TAHAP PENGEMBANGAN FILM KARTUN M.SUYANTO
PENGEMBANGAN TEMA MENGAPA ATAU UNTUK APA SUATU KARYA DITULIS ?? SEBAGAI PESAN MORAL YANG TERSIRAT DARI KARYANYA. K ARENA BERSIFAT TERSIRAT, TIDAK PERLU.
Bahan Ajar Bahasa Indonesia SMP Kelas IX
Herdito Sandi Pratama, M.Hum Dari beberapa sumber
mengidentifikasi unsur intrinsik teks drama
Kalimat Efektif.
NAMA : RAHMAT HIDAYAT AKKAS NIS : KELAS : XI IPA 1
Bahasa Indonesia SMA Kelas X Semester 2 Andri Yogastari
Hand Out Drama & teater.
UNSUR INTRINSIK & EKSTRINSIK PROSA (cerpen/novel)
konsep dasar pendidikan seni rupa  Ki Hajar Dewantara seorang tokoh pendidikan Nasional membuat definisi seni sebagai berikut: “Seni adalah perbuatan.
Unsur Instrinsik dan ekstrinsik Novel
Pembangunan Konteks dan Pemodelan Teks Cerita Pendek
Menulis berbgai karya sastra/cerpem
PENGERTIAN KURIKULUM Kurikulum adalah seperangkat rencana dan pengaturan mengenai tujuan, isi, dan bahan pelajaran serta cara yang digunakan sebagai pedoman.
TAHAP PENGEMBANGAN FILM KARTUN M.SUYANTO
PERKEMBANGAN BAHASA INDONESIA DAN RAGAM BAHASA
Dasar-Dasar Komunikasi Antarbudaya
KEBERGUNAAN (USABILITY)
PENGERTIAN SASTRA DAN JENIS-JENIS SASTRA
SEJARAH SINGKAT, KEDUDUKAN, DAN FUNGSI BAHASA INDONESIA
PROSES KOMUNIKASI ORGANISASI
BAHASA DALAM KESUSASTERAAN MELAYU
PENDIDIKAN KHAS MAS ‘ANI BINTI AHMAD L
HIDAYAH MILIK ALLAH SURAH AL-AN’AM : AYAT 125.
SENI BAHASA DAN ALIRAN MAKNA
PROF MADYA DR. ARBA’IE SUJUD
AIMAN DANIEL & AMMAR SUFI
BBM 3107 : PENGANTAR STILISTIK
Jenis-jenis Wacana Lisan
KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
BBM 3106 TEORI LINGUISTIK Bersemuka I Oleh Prof. Madya Dr
BBM 3103 : Bahasa dalam Kesusasteraan Melayu – Bersemuka Kedua
BAHASA DALAM KESUSASTERAAN MELAYU
BAHASA DALAM KESUSASTERAAN MELAYU
BBM 3107 : Pengantar Stilistik– Bersemuka Kedua
BBM 3107 : PENGANTAR STILISTIK
BBM 3107 : PENGANTAR STILISTIK
EED 3217 EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK
PROF MADYA DR. ARBA’IE SUJUD
BAHASA PENULIS DAN TAFSIRAN MAKNA PEMBACA
BBM 3107 : Pengantar Stilistik– Bersemuka Kedua 12 Mei 2018
BAHASA DALAM KESUSASTERAAN MELAYU
Penggunaan dan Fungsi Bahasa (BBM3401)
KULIAH 1: KONSEP SASTERA
TEORI PEMBELAJARAN BAHASA (PM. DR. S. VIJAYALETCHUMY)
DEFINISI PUISI Za’ba Mendefinisikan puisi atau karangan berangkap sebagai “khas dipakai untuk melafazkan fikiran yang cantik dengan bahasa yg indah, dan.
Pendekatan Stilistik Kuliah 5-6
KEMAHIRAN LISAN Kemahiran lisan melibatkan dua komponen, iaitu kemahiran mendengar dan kemahiran bertutur. Kemahiran mendengar ialah kemahiran yang melibatkan.
Jenis-jenis Wacana Lisan
BBM 3107 : Pengantar Stilistik– Bersemuka Kedua 12 April 2014
BBM 3106 TEORI LINGUISTIK Bersemuka II Oleh Prof. Madya Dr
Kuliah 4 Seni Bahasa dalam Karya Sastera
BBM 3107 : PENGANTAR STILISTIK
Kepelbagaian Perubahan Makna
Kuliah 3-4 KAJIAN BAHASA DARI SUDUT STILISTIK
TAJUK : PENYELIAAN DAN BIMBINGAN MOTIVASI
KULIAH 1: KONSEP SASTERA
Kuliah 14 Stilistika : Penelitian Bahasa dan Sastera
Kuliah 13 Interpretasi dan Apresiasi Teks Sastera
BBM 3107 : PENGANTAR STILISTIK
Kuliah 1 : Hubungan Bahasa dan Sastera
BAHASA DALAM KESUSASTERAAN MELAYU
Kuliah 6 APLIKASI BAHAN SASTERA DALAM PENGUASAAN KEMAHIRAN BAHASA
BAHASA PENULIS DAN TAFSIRAN MAKNA
Unit 3 : Internet & Hubungannya Dengan Bahasa.
Kuliah 1 : Hubungan Bahasa dan Sastera
BBM 3106 TEORI LINGUISTIK Bersemuka I Oleh Prof. Madya Dr
PENGLAHIRAN BAKAT KREATIF (BBK 3410)
Transcript presentasi:

BAHASA PENULIS DAN TAFSIRAN MAKNA

Latar belakang Bahasa mula berkembang dan menjadi medium komunikasi semenjak wujudnya manusia di muka bumi ini. Hubungan antara bahasa dan manusia sangat erat. Manusia menggunakan bahasa untuk tujuan komunikatif.

Bahasa dalam Karya Sastera Perkaitan Bahasa dan Sastera? Komunikasi Kesenian/Kehalusan Kuasa Bahasa. Berfungsinya bahasa, sehingga dapat merobah tanggapan, perasaan dan keperibadian seseorang. Bahasa mempunyai kuasa -Aristotle

Kedudukan Bahasa dalam Sastera Bahasa juga merupakan suatu seni. Sesuatu yang seni bersifat halus, tertib, bersistem dan memiliki nilai keindahan. Sastera juga bersifat seni – susastera -’seni bahasa yang indah’.

Penulis & Bahasa? Penulis adalah pemikir, pemerhati, perenung dan tukang sibuk untuk masyarakatnya. Penulis bukan penghayal tetapi penafsir. Penulis apabila menulis, sememangnya terdorong oleh keinginan untuk menulis dari dalam dirinya. Penulis yang memahami dunia penulisan akan menulis dengan jiwa dan roh. Kerja menulis itu cukup sulit tetapi menggembirakan bagi mereka yang tahu… (SN A. Samad Said:2006)

Bahasa teks Sastera Penulis menggunakan bahasa untuk menterjemahkan pemikiran mereka. Bahasa yang dipilih bersifat emotif, ada unsur suspen, ketegangan dan peleraian. Perkara tersebut dapat ditandai melalui pemilihan kata.

Analisis Bahasa Suasana tegang/ situasi berkonflik. Bagaimana bentuk pola ayat? (sintaksis) Ayat yang digunakan pendek. Ayat tunggal (satu S+P) 1. “Bagi abang / peluang” 2. “Peluang / apa lagi” 3 “Tolong / Mah”. 4. “Abang / terpaksa”

“Tak sangka. Mah betul-betul tak sangka” “Beri abang peluang” “Peluang apa lagi” “Tolong Mah. Abang terpaksa”. “Abang tak ada pilihan” “Bukan tak ada pilihan. Sengaja memilih” “Tak ada beban batu digalas”

Kenapa? Lufti Abas (2001:24) “Ayat tunggal pengucapannya cepat. Aliran pemikiran selari. Sering digunakan dalam situasi berkonflik, berlawan cakap, suasana cemas atau interaksi bersemuka”

Morfologi Perulangan kata Tak sangka Peluang Tak ada pilihan Tujuan – penegasan. Menegaskan sesuatu perkara yang menjadi titik perbincangan atau perkara utama.

“Tak sangka. Mah betul-betul tak sangka” “Beri abang peluang” “Peluang apa lagi” “Tolong Mah. Abang terpaksa”. “Abang tak ada pilihan” “Bukan tak ada pilihan. Sengaja memilih” “Tak ada beban batu digalas”

Aktiviti 1:Kunci Kata Berdasarkan dialog dalam teks tersebut kenal pasti diksi yang dijadikan sebagai: Klimaks Anti klimaks Kenapa anda memilih diksi tersebut sebagai kata kuncinya?

Sekian, terima kasih