SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 922 KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF
KREATIVITI, PENGURUSAN, DAN MULTIMEDIA) PENGGAL 3 (922/3) KREATIVITI, PENGURUSAN, DAN MULTIMEDIA)
Bahagian Kreativiti, Pengurusan, dan Multimedia dalam sukatan pelajaran ini terdiri daripada tiga tajuk, iaitu Penulisan Kreatif Pengurusan Multimedia Dalam Sastera Fokus pembentangan ini ialah Multimedia Dalam Sastera
Tajuk 3 Multimedia dalam Sastera 3.1 Pengenalan multimedia dalam sastera 3.1.1 Konsep 3.1.2 Fungsi 3.1.3 Ciri-ciri
Tajuk 3.2 Prinsip asas multimedia dalam sastera 3.2.1 Teks 3.2.2 Grafik 3.2.3 Audio visual 3.2.4 Animasi
Tajuk 3.3 Pembinaan papan cerita 3.3.1 Konsep 3.3.2 Fungsi 3.3.3 Format 3.4 Aplikasi multimedia dalam sastera 3.4.1 Prosa 3.4.2 Puisi
MULTIMEDIA DALAM SASTERA Pengenalan Multimedia Dalam Sastera Hasil Pembelajaran Calon seharusnya dapat: (a) menjelaskan konsep, fungsi dan ciri-ciri multimedia dalam sastera; (b) menghuraikan kelebihan atau kepentingan bahan kesusasteraan yang dimultimediakan.
Kewujudan teknologi maklumat kini menawarkan pelbagai pilihan kepada masyarakat. Kini tradisi penyebaran dan penghayatan sastera telah menerima dimensi baharu, iaitu karya sastera boleh dihayati dalam bentuk multimedia.
MULTIMEDIA DALAM SASTERA Multimedia sebagai medium atau perantara yang digunakan untuk menyebarkan karya sastera kepada masyarakat atau khalayak. Sastera dalam konteks ini dirujuk sebagai bahan yang akan digunakan untuk disebarkan melalui medium multimedia.
FUNGSI MULTIMEDIA DALAM SASTERA Mempelbagai medium sastera Memperjelas konsep yang abstrak Penggunaan pelbagai indera Kesan apresiasi lebih mendalam
CIRI-CIRI MULTIMEDIA DALAM SASTERA Medium Lisan Medium Tulisan Medium Multimedia Sastera tradisional Sastera Moden Sastera tradisional dan moden Disampaikan secara lisan Secara bertulis sebagai media baharu setelah kemunculan alat cetak Penerapan elemen multimedia iaitu grafik, teks, animasi dan audio atau visual.
KEPENTINGAN DAN KELEBIHAN MULTIMEDIA DALAM SASTERA Menimbulkan minat kepada pengguna Mengekalkan minat kepada pengguna Memberikan motivasi kepada pengguna Menambahkan kefahaman kepada pengguna Merangsang kreativiti Menceriakan persembahan Membantu menyampaikan maklumat dengan lebih berkesan
MULTIMEDIA DALAM SASTERA Prinsip Asas Multimedia Dalam Sastera Hasil Pembelajaran Calon seharusnya dapat: (a) mengenal pasti prinsip asas multimedia dalam sastera; (b) menjelaskan maksud tentang teks, grafik, animasi dan audio visual dalam konteks multimedia; (c) menghuraikan ciri-ciri teks, grafik, animasi dan audio visual yang sesuai digunakan dalam menghasilkan projek multimedia.
PRINSIP ASAS MULTIMEDIA Teks Grafik Animasi Audio-visual/video
Musuh yang paling Besar dalam diri manusia, adalah dirinya sendiri. TEKS Huruf, simbol, abjad, nombor, statistik. Pelbagai jenis tulisan dan fon. Penggunaan teks paling lazim digunakan. Lebih menarik sekiranya digabungkan dengan elemen-elemen multimedia yang lain. Musuh yang paling Besar dalam diri manusia, adalah dirinya sendiri.
GRAFIK Apa-apa sahaja yang berbentuk tulisan, lukisan, lakaran atau gambar dalam bentuk 2D dan 3D Histogram mudah, plot graf, carta, ilustrasi
ANIMASI Animasi adalah pergerakan bagi sesuatu objek. Animasi dalam aplikasi multimedia dapat menarik perhatian khalayak. Animasi sesuatu yang mustahil atau kompleks berlaku dalam kehidupan sebenar direalisasikan dalam aplikasi tersebut.
PERTIMBANGAN APLIKASI ANIMASI Kenal pasti tujuan penggunaan animasi dalam sesuatu persembahan. Kenal pasti animasi yang akan digunakan (animasi pada teks, grafik). Kenal pasti sasaran atau khalayak. Kenal pasti kesan penggunaan animasi pada keseluruhan persembahan.
AUDIO Audio atau bunyi-bunyian. Cara yang berkesan untuk menarik perhatian pengguna. Kesan bunyi yang ringkas dapat menarik perhatian.
VIDEO Video merupakan cara berkesan bagi menyampaikan maklumat yang gagal ditangani oleh media lain. Unsur video dalam multimedia membawa satu perubahan yang besar di dalam kaedah penyaliran maklumat. Kebanyakan video mampu membawa unsur menyerupai keadaan sebenar.
MULTIMEDIA DALAM SASTERA Pembinaan Papan Cerita (Story Board) Hasil Pembelajaran Calon seharusnya dapat: (a) menjelaskan konsep dan fungsi papan cerita; (b) menyatakan ikon asas dalam pembinaan papan cerita untuk menghasilkan projek multimedia; (c) menjelaskan panduan penulisan papan cerita dalam aplikasi multimedia; (d) membina arahan dalam papan cerita berdasarkan prinsip multimedia; (e) menghasilkan papan cerita yang menerapkan aspek multimedia.
APLIKASI MEDIUM MULTIMEDIA DALAM SASTERA Penyediaan Papan Cerita Konsep Papan Cerita Tujuan Papan Cerita Prosedur Penyediaan Papan Cerita Catatan: Persembahan (input) + proses = hasil output Pembinaan papan cerita
PAPAN CERITA Papan Cerita (story board) adalah skrip yang memberikan panduan iaitu input dan maklumat dalam proses pemindahan dalam bentuk multimedia. Papan cerita memperinci kandungan dan keperluan yang diperlukan dalam sesuatu proses pemindahan/ persembahan. Papan cerita sebagai lakaran grafik, skrin paparan yang dilihat oleh pengguna bersama dengan maklumat audio (VO), video dan kesan interaktif pada setiap bingkai (frame).
TUJUAN PAPAN CERITA Persediaan bahan Penyediaan instrument multimedia Penyediaan keperluan Perbelanjaan
FORMAT PAPAN CERITA Tidak bersifat rigid Mempunyai maklumat yang dicadangkan sama ada huraian teks, grafik, animasi atau audio-visual. Sesebuah lakaran papan cerita terdiri daripada sejumlah bingkai. Bingkai tersebut adalah penunjuk sesuatu rincian.
FORMAT 1: PENYEDIAAN PAPAN CERITA Bil Teks Grafik Audio-Visual / Video Animasi 1. (CV) Samsiah Abu Fakir Pengenalan Diri Tarikh Lahir Ramli Selamat… Gambar Samsiah semasa berusia 7 tahun sedang menangis. Latar belakang Bunga Ros sedang kembang. Lagu instrumental – Pulanglah Perantau Animasi teks dan gambar
FORMAT 2 : PENYEDIAAN PAPAN CERITA Bil Huraian Lakaran Teks – Menjelaskan teks yang akan dipaparkan di bahagian lakaran Catatan : Mencatatkan perkara lain yang boleh dipertimbangkan dalam proses penghasilan multimedia. Grafik – Menjelaskan grafik yang akan dipaparkan di bahagian lakaran Animasi - Menjelaskan animasi yang akan dipaparkan di bahagian lakaran Audio-visual/video - Menjelaskan animasi yang akan dipaparkan di bahagian lakaran
PROSEDUR PAPAN CERITA Perancangan Perbincangan Pelaksanaan Kenalpasti keperluan Eleman multimedia
MULTIMEDIA DALAM SASTERA Aplikasi Multimedia Dalam Sastera Hasil Pembelajaran Calon seharusnya dapat: (a) menyenaraikan langkah untuk menghasilkan projek multimedia; (b) mengaplikasikan prinsip asas multimedia dalam teks sastera terpilih untuk menghasilkan projek multimedia.
LANGKAH PENYEDIAAN PROJEK MULTIMEDIA Mengenal pasti bahan yang akan dimultimediakan Menyediakan papan cerita Mengenal pasti elemen multimedia yang sesuai Pembinaan/penghasilan Pengeditan/pemurnian Persembahan
APLIKASI ASAS MULTIMEDIA Hidup adalah persaingan dan perjuangan dalam mencari dan mencapai matlamat kehidupan
CIRI-CIRI PENERAPAN ELEMEN MULTIMEDIA Memberi kesan dan daya tarikan Membantu memberikan kefahaman Tidak menimbulkan sesuatu yang bercanggah atau bertentangan dengan sesuatu konsep Mengambil kira elemen sosio-budaya dan sensitiviti
Penggal Pengajian Kod dan Nama Kertas Jenis Ujian Markah (Wajaran) Masa Pentadbiran Penggal 3 922/3 Kesusasteraan Melayu Komunikatif 3 Ujian Bertulis Bahagian C: Multimedia Dalam Sastera Soalan esei 2 soalan diberikan Jawab 1 soalan daripada 2 soalan 75 (26.67%) 25 2 jam Pentaksiran berpusat
SEKIAN TERIMA KASIH