PENGENALAN KEPADA SISTEM MULTIMEDIA (WXET 3142)

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Bab 6 Multimedia.
Advertisements

Pertemuan 6 Alat Bantu Authoring Multimedia
UNIT 1 Pengembangan APLIKASI MULTIMEDIA
SISTEM PENGENDALIAN (WXES 1110)
PENGGUNAAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT) DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN Disediakan oleh: Shahwiran Shahrany / TESL K1.2.
Materi 1. Konsep dasar, pembuatan dan aplikasi multimedia
MULTIMEDIA Loading … masuk keluar.
E4161 : SISTEM KOMPUTER & APLIKASI
3.5.1 PERKEMBANGAN TERKINI RANGKAIAN DAN KOMUNIKASI
SISTEM PENGENDALIAN UNIX
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 922 KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF
Unit 2 : Konsep Multimedia dan Teknologi Maklumat
Kemahiran Generik Dalam Pengajaran Pembelajaran
Apa itu komputer? Suatu peranti atau peralatan yang boleh melakukan pengiraan dan operasi logikal dengan kelajuan yang jauh lebih tinggi daripada manusia.
4.2 PERKAKASAN DAN PERISIAN
PENGENALAN KEPADA SISTEM MULTIMEDIA (WXET 3142)
BTI3283/BIT3083 SISTEM MAKLUMAT PENGURUSAN
PENGGUNAAN ICT DALAM P&P
SISTEM MAKLUMAT EKSEKUTIF (EIS)
E4161 SISTEM KOMPUTER & APLIKASI
E4161 SISTEM KOMPUTER & APLIKASI
UNIT 5: KOMPUTER DALAM KEUSAHAWANAN
PENERBITAN ELEKTRONIK
PENGURUSAN FAIL BAB 8.
Sektor Perkhidmatan Sumber Pendidikan Bahagian Teknologi Pendidikan
DISEDIAKAN OLEH : NORDIANA BT MOHAMMED MOHAYADDIN KELAS : BM 4.11
Dokumen standard kurikulum dan pentaksiran
BAB 5 FASA PEMBANGUNAN & IMPLEMENTASI Objektif:
KULIAH BBM 3410: BAHASA DALAM MULTIMEDIA PERTEMUAN KEDUA 12 MEI 2018
Memahami tingkah laku manusia
PENGENALAN KEPADA KOMPUTER
3. Reka Bentuk Kurikulum Konsep Reka Bentuk Kurikulum
EDU 3105 TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Merujuk kepada komponen mesin, jujukan arahan dan sebagainya
SARJANA TEKNOLOGI MAKLUMAT FAKULTI TEKNOLOGI DAN SAINS MAKLUMAT
Bab 5 Sistem Tetingkap.
KAJIAN TEMPATAN APA ITU KERJA KURSUS
Memahami tingkah laku manusia
PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL
UNIT 3: KOMUNIKASI MELALUI KOMPUTER
Memahami tingkah laku manusia
Kepentingan TMK dalam P&P PJ
DEFINISI, FUNGSI DAN BINAAN
UNIT 10: INTERAKTIVITI DALAM KOMUNIKASI
Bab 5 Sistem Tetingkap.
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
STRUKTUR ASAS DAN CIRI-CIRI SISTEM PENGOPERASIAN
-MULTIMEDIA INTERAKTIF-
BAB 4 REKABENTUK SISTEM Objektif:
KITAR HAYAT PEMBANGUNAN PENGUJIAN PENYELENGGARAAN
PENGURUSAN INGATAN, SISTEM AWAL
Bab 2 Rekabentuk Interaktif Media: Rekabentuk Maklumat
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
KURSUS PEMBANGUNAN LAMAN WEB
SELAMAT DATANG TAKLIMAT PROGRAM LATIHAN KHAS UNTUK GURU MATA PELAJARAN TMK TAHUN 4 KSSR (PLuG TMK) PERINGKAT NEGERI.
Proses-Proses Penerbitan Elektronik
Skop Perbincangan Fenomena perisian kursus bahasa Melayu.
BAB 5 KEMAHIRAN MAKLUMAT.
Disediakan, Siti Norul Huda Sheikh Abdullah
PENGURUSAN SUMBER MODUL: Pembangunan Courseware Berasaskan Contoh
KOM 3401 KOMPUTER DALAM KOMUNIKASI
Latihan 5.1 Soalan aneka pilihan.
EDUP3053: Teknologi Untuk Pengajaran dan Pembelajaran
UNIT 6 : PENGURUSAN PERANTI INPUT OUTPUT
Bab 5 Sistem Tetingkap.
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Memahami tingkah laku manusia
MOHAMAD RAFIUDDIN BIN JAMALI NAZATHUL EZMIRA BINTI BAHRI
KOMUNIKASI MULTIMEDIA
Transcript presentasi:

PENGENALAN KEPADA SISTEM MULTIMEDIA (WXET 3142) BAB 8 : ALAT PENGARANGAN MULTIMEDIA nazlita@fsktm.um.edu.my

Pengenalan Alat pengarangan merupakan alat yang bertanggungjawap untuk menggabungkan data supaya ia dapat dipersembahkan untuk pembelajaran, latihan mahupun untuk hiburan. Pengarangan (authoring) merujuk kepada pengaturcaraan yang dibuat oleh bukan pengaturcara (programming by non-programmers). Alat pengarangan merujuk kepada perisian yang akan digunakan. nazlita@fsktm.um.edu.my

4 perspektif alat pengarangan Alatan (tools) Pakej perisian yang mengarang produk multimedia. Termasuk pengaturcaraan (C++) dan perisian grafik (Photoshop). Produk (atau aplikasi) Hasil dari gabungan kandungan/prosidur dengan menggunakan alat pengarangan. nazlita@fsktm.um.edu.my

Pembangun Pengaturcara (programmer), pengarang (author) multimedia dan pereka (designer) produk multimedia. Pengguna Pelanggan yang menggunakan produk multimedia. nazlita@fsktm.um.edu.my

Pemilihan Alatan Multimedia Alat pengarangan bagi multimedia adalah berbeza-beza dari aplikasi pemproses kata yang mudah sehinggalah ke persekitaran multimedia yang kompleks. Pemilihan alat untuk membangunkan produk multimedia bergantung kepada bilangan keperluan yang dikehendaki oleh pengguna. nazlita@fsktm.um.edu.my

Kriteria pemilihan alatan Fungsi Pemahaman yang lengkap bagaimana produk akan terhasil, selalunya bergantung kepada padangan dari pengguna. Kandungan Format, bilangan atau jenis data yang akan digunakan di dalam produk tersebut. nazlita@fsktm.um.edu.my

Perkakasan Platform perkakasan yang dijangka untuk ‘run’ produk. Ia juga meliputi keperluan paparan dan juga kemudahan audio dan video. Perisian Keperluan perisian seperti system pengendalian (operating system) ataupun antaramuka dengan perisian lain seperti pangkalan data. nazlita@fsktm.um.edu.my

Persembahan Kelajuan dan keberkesanan yang dijangka semasa menggunakan produk. Selalunya memerlukan ruang storan yang besar kerana menyimpan data yang terdiri dari pelbagai media. nazlita@fsktm.um.edu.my

Antaramuka pengguna ‘screen layout’, persembahan data, kedudukan kawalan dan visual kepada pengguna. Anataramuka pengguna bergantung kepada kebolehan pengguna itu sendiri. Jadi, pembangun perlu tahu setakat mana pengetahuan atau kemahiran pengguna. Jika pengguna kurang mempunyai pengetahuna komputer, antaramuka mestilah mudah dan ringkas. nazlita@fsktm.um.edu.my

‘Maintenance and update’ Pangkalan data Pembangun perlu tentukan samada produk memerlukan pangkalan data atau tidak. Ini selalu bergantung kepada bilangan data yang perlu disimpan di dalam produk.  ‘Maintenance and update’ Kebanyakan produk multimedia sentiasa berubah dan dikemaskini kandunganya. Maka ia memerlukan sokongan sepanjang masa supaya pengguna tidak bertukar ke produk yang lain. nazlita@fsktm.um.edu.my

Ciri Alatan Multimedia Muka (page) Muka disini mempunyai istilah yang berbeza bergantung kepada produk yang digunakan. Antara istilah lain yang biasa digunakan ialah bingkai (frame), pentas (stage), template ataupun tertingkap (window). Muka berperanan sebagai bekas (container) untuk objek lain seperti teks, grafik atau kawalan (eg : buttons). Selalunya ia berupaya menyediakan kesan (effects) pada paparan seperti ‘fade in/out’ pada skrin. nazlita@fsktm.um.edu.my

Kawalan Kawalan membenarkan pengguna untuk berinteraksi dengan produk. Kawalan juga digunakan untuk menguruskan aliran data, mengumpul data ataupun menguruskan objek seperti ‘zooming’ dan kawalan video nazlita@fsktm.um.edu.my

Data Data bergantung kepada alat pengarangan yang digunakan. Data akan disimpan sebagai sebahagian daripada aplikasi atau sebagai fail luar yang akan dicapai apabila program dilarikan. Data yang disimpan di dalm apliaksi dapat dicapai dengan lebih pantas berbanding dengan yang disimpan di luar aplikasi. Tetapi data yang disimpan di luar memerlukan masa yang singkat untuk memulakan program. nazlita@fsktm.um.edu.my

Jenis-jenis data termasuklah : Lagi kebaikan penggunaan data luaran ialah jika pengemaskinian dilakukan, ia tidak akan melibatkan laat pengarangan langsung. Jenis-jenis data termasuklah : Teks Grafik Audio Video Pangkalan data nazlita@fsktm.um.edu.my

Larian (execution) Larian merupakan proses yang mengawal persembahan dan jujukan aplikasi. nazlita@fsktm.um.edu.my

2 aspek penting : perkakasan dan perisian. Perkakasan memerlukan ingatan yang besar dan kelajuan pemproses yang tinggi. Manakala perisian pula sering bertukar versi dan cepat berkembang. Selalunya ia merupakan aturcara komputer aras tinggi. nazlita@fsktm.um.edu.my

Terdapat pelbagai bidang yang boleh dibangunkan dengan menggunakan alat pengarangan multimedia seperti : Persembahan (presentation) Hiburan Pengiklanan Rujukan Pelajaran Simulasi nazlita@fsktm.um.edu.my

Terdapat pelbagai aplikasi tambahan di pasaran antaranya : Untuk membina aplikasi multimedia, aplikasi tambahan diperlukan untuk edit teks, grafik, animasi, bunyi dan video. Terdapat pelbagai aplikasi tambahan di pasaran antaranya : Painting and Drawing – MacDraw Pro Illustrator Image Editing – Photoshop Sound Editing – Sound Edit Video Editing – Premiere nazlita@fsktm.um.edu.my

Alat Pengarangan Interaktif Berdasarkan kad/halaman (card/page) Berdasarkan ikon (icon) Berdasarkan masa (time) nazlita@fsktm.um.edu.my

1. Pengarangan berdasarkan kad Pengarangan berdasarkan kad merupakan satu metafor ringkas. Elemen disusun sebagai : Halaman spt buku (eg : Toolbook) ‘Stack of cards’ (eg : HyperCard nazlita@fsktm.um.edu.my

Ia berasaskan objek (object oriented). Di mana objek boleh terdiri daripada : Grafik Butang Medan teks Halaman dan kad nazlita@fsktm.um.edu.my

Hypercard adalah satu perisian yang mudah. Oleh itu bukan pengaturcara juga boleh membangunkan aplikasi tanpa apa-apa pengetahuan pengaturcaraan. HyperCard membina projek yang dipanggil ‘stacks’ yang dibina dari kad. Maklumat disimpan sebagai set kad indeks. Elemen yang digunakan ialah seperti ‘stacks’, kad, medan dan butang. nazlita@fsktm.um.edu.my

2. Pengarangan berdasarkan ikon Pengarangan berdasarkan ikon merupakan satu kaedah pengaturcaraan secara visual. Ia dimulakan dengan membina ‘flowchart’ dengan ‘drag & drop’ ikon dari perpustakaan (library) yang telah disediakan. nazlita@fsktm.um.edu.my

Kemudian aplikasi boleh dihalusi dengan edit ‘flowchart’. Apabila flowchart dibina, pembangun perlu menambah kandungan dengan teks, grafik, animasi, bunyi dan video. Kemudian aplikasi boleh dihalusi dengan edit ‘flowchart’. Edit dapat dilakukan dengan menukar ikon dan sebagainya. nazlita@fsktm.um.edu.my

Authorware boleh import fail luar untuk digunakan. Authorware boleh digunakan pada Macintosh dan juga pada komputer peribadi. Ia mempunyai antaramuka yang hampir sama bagi kedua-dua system pengendalian. Authorware boleh import fail luar untuk digunakan. Ia juga mempunyai Sound Editor tersendiri iaitu SoundWave. nazlita@fsktm.um.edu.my

Ia amat berguna sebagai alat untuk ‘storyboarding’. Authorware dapat digunakan untuk membina aplikasi interaktif tanpa ‘scripting’ – tiada aturcara diperlukan. Ia amat berguna sebagai alat untuk ‘storyboarding’. Kebaika : satu perisian yang mudah. ‘drag & drop’ ikon ke flowchart. Ia juga menyediakan kemudahan untuk jejak tindakbalas pengguna dan mengawal laluan input pengguna. nazlita@fsktm.um.edu.my

3. Pengarangan berdasarkan masa Pengarangan berdasarkan masa merupakan alat pengarangan multimedia yang paling selalu digunakan. Ia menggunakan ‘timeline’ di mana metafornya seperti ‘reel of film’. Semua elemen dipersembahkan di atas ‘score’ melalui beratus-ratus ‘frames’ individu. Ia lebih popular kerana sesuai untuk membina aplikasi yang terperinci dan terkawal. nazlita@fsktm.um.edu.my

Terdapat beberapa keburukan : Agak sukar untuk dipelajari Menggunakan ‘scripting’ – perlu bahasa pengaturcaraan untuk aplikasi yang lebih dinamik Contoh bahasa pengaturcaraan : Lingo nazlita@fsktm.um.edu.my

Contoh alat mengarangan berdasarkan masa ialah Macromedia Director Ia merupakan satu alat pengarangan multimedia yang baik. Director sesuai untuk membina aplikasi seperti : Persembahan multimedia Animasi Aplikasi multimedia interaktif nazlita@fsktm.um.edu.my

Keburukan pembelajaran yang tinggi sukar untuk dipelajari. pembelajaran bahasa pengaturcaraan iaitu Lingo. nazlita@fsktm.um.edu.my

Tutorial Bab 8 Terangkan perspektif alat pengarangan? Bincangkan kriteria pemilihan alatan pengarangan multimedia. Apakah 3 kumpulan aplikasi alat pengarangan interaktif multimedia? Berikan satu contoh bahasa pengarangan yang terdapat di dalam alat pengarangan. Apakah kebaikan dan keburukan alat pengarangan berdasarkan masa. nazlita@fsktm.um.edu.my