U. Mohamad Zahir Bin Kasir

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Metode, dan Pendekatan Menafsirkan Al-Qur’an
Advertisements

Metode, dan Pendekatan Menafsirkan Al-Qur’an
BAHAN AJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
SUMBER HUKUM ISLAM Pengertian Hukum dan Sumber Hukum Islam
Wahyu tuhan, teks dan ijtihad akal manusia; aspek ushul dan Furu’ dalam Islam Muhlisin.
Dua puluh Fenomena Kekufuran Yang Membatalkan Syahadatain
Al Qur’an sebagai sumber Utama Hukum Islam
Pendidikan Agama Hadits sebagai ajaran islam February 28,
Oleh: Ali Ilhami Bin Basir
Ar-Risalah Pengertian Risalah Rasul dan Nabi Auliya dan Ulama.
As-Sunah yang memuat Sunnah Rasulullah
DIPLOMA PENGAJIAN AL-QURAN & SUNNAH
IMAN KEPADA RASUL.
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
SUMBER HUKUM ISLAM.
AQIDAH UNIT 5 Kelas Bimbingan Dewasa.
SUMBER HUKUM ISLAM DAN HUKUM ISLAM DISUSUN OLEH CHAIRUNNISA
Sumber hukum islam.
SUMBER HUKUM ISLAM Oleh: Deden Mulyadi, S.Pd.I.
KEBIJAKAN NASIONAL PENDIDIKAN KARAKTER 2011
Al Qur’an sebagai Sumber Utama Hukum Islam)
BAHASAN HARI INI PENGERTIAN & FUNGSI AL-SUNNAH & AL-HADITS
BERIMAN KEPADA KITAB-KITAB ALLAH
BAB 7 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
ILMU PERANAN ILMU DALAM PEMBENTUKAN KELUARGA DAN MASYARAKAT PENGENALAN
CREATED BY: MARETTA DANIATY
SUDAHKAH ANDA SIAP??? BERKONSENTRASILAH!!!!!.
Al-Fath (Lari Dari Perang)
MEDIA PENDIDIKAN Disusun oleh : NUR AMIN : KLS : D/4
MATA KULIAH TAUHID AKIDAH AKHLAK
PRESENTED BY: YENI NURHASANAH
INTERAKSI DENGAN AL- QURAN: PEMAHAMAN & PENTAFSIRAN
Al Qur’an sebagai Sumber Utama Hukum Islam)
Moto ; “Tidakkah aku harus menjadi hamba-Nya yang bersyukur?
Pengertian Ulumul Quran & Sejarah Perkembangannya
TOKOH-TOKOH MUFASIR DAN KITAB-KITAB TAFSIR
Disusun Oleh: Muhammad Ridwan, S.Pd.I
BAB 12: AL-QURAN DAN HADIS PANDUAN HIDUP MUKMIN.
DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM ANDALUS MINGGU KE-3
BAB 3 SYARIAH DALAM KEHIDUPAN MUSLIM
INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AL-ZUHRI
TAAT PADA ATURAN TAAT PADA ATURAN. QS. An – Nisa’ 4 : 59 Hai orang-orang yang beriman, ta`atilah Allah dan ta`atilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara.
SYARIKAT Menurut bahasa: Bermaksud perkongsian melalui kontrak atau tanpa kontrak. Menurut istilah ulama fikah: Syarikat ialah hak dua orang atau lebih.
AQIDAH AHLI SUNNAH WAL JAMAAH
PRA DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM
BAB 2 : PENGENALAN KEPADA BEBERAPA FIRAQ
PRA DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM
U. Mohamad Zahir Bin Kasir
RASMUL QURAN Tajuk-tajuk perbincangan:- Ilmu Rasmul Quran
MANHAJ BERINTERAKSI DENGAN RIWAYAT ISRAILIYAT DALAM TAFSIR AL-QURAN
KBM 4 AQIDAH ISLAMIAH BAB 1 : FIRAQ DALAM ISLAM
Sesi 1 Qawaid Fiqhiyyah.
Takdir.
Andalus Corporation Pte Ltd
PENGURUSAN HARTA DALAM PERUNDANGAN ISLAM
Talak Pengertian Talak: Dari segi bahasa:melepas dan terlepas.
Talak Pengertian Talak: Dari segi bahasa:melepas dan terlepas.
Tafsir MawdHu’i.
INSTITUT AMINUDDIN BAKI KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
USUL FIQH SESSI 3 SUMBER-SUMBER HUKUM
BAB 5 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
BAB 2: PUASA PADA BULAN RAMADAN
Sessi 1 Qawaid Fiqhiyyah
BAB 5 : BERIMAN DENGAN KITAB-KITAB ALLAH
AQIDAH UNIT 6 Kelas Bimbingan Dewasa.
AQIDAH UNIT 1 Kelas Bimbingan Dewasa.
Andalus Corporation Pte Ltd
BAB 1 : AQIDAH – DEFINASI, KEPENTINGAN DAN SUMBER RUJUKAN
Perundangan Zaman Rasulullah
PUNCA UTAMA PENYELEWENGAN DALAM TAFSIR
Transcript presentasi:

U. Mohamad Zahir Bin Kasir USUL AL - TAFSIR KULIAH KELIMA U. Mohamad Zahir Bin Kasir

Wajah-wajah tafsir Abdullah ibnu Abbas r.a. berkata: Tafsir mempunyai empat wajah: Tafsir yang diketahui Orang Arab bahasanya Tafsir yang tidak diberikan keuzuran seseorang menjahilinya. Tafsir yang hanya diketahui oleh Ulama Tafsir yang tiada sesiapa mengetahuinya melainkan Allah.

Penerangan wajah-wajah tafsir Tafsir yang diketahui Orang Arab bahasanya: Seperti ilmu Bahasa dan ‘Irab; seorang penafsir perlu mengetahui makna ayat-ayat dan sesuatu nama, ini tidaklah wajib bagi seorang pembaca tetapi perlu bagi seorang penafsir begitu juga perlu berhujah dengan sokongan-sokongan daripada potongan syair-syair yang sudah dimaklumi dan masyhur penggunaannya.

Penerangan wajah-wajah tafsir Tafsir yang tidak diberikan keuzuran seseorang menjahilinya: Ianya adalah segala yang didapati kefahamannya kepada makna daripada nas-nas yang mengandungi hukum syariah dan penunjuk kepada ketauhidan. Sprt; ”فاعلم أنه لا إله إلا الله“ أقيموا الصلاة و ءاتوا الزكاة.

Penerangan wajah-wajah tafsir Tafsir yang hanya diketahui oleh Ulama: Ianya adalah tafsiran yang memerlukan ulama untuk berijtihad dan beristinbat hukum, menerangkan yang ringkas, mengkhususkan yang umum, setiap sesuatu perkataan yang boleh membawa kepada dua makna atau lebih maka tidak boleh seorang yang bukan Alim berijtihad didalamnya و صل عليهم إن صلوتك سكن لهم.

Penerangan wajah-wajah tafsir Tafsir yang tiada sesiapa mengetahuinya melainkan Allah: Maka ianya semua masuk didalam kategori perkara ghaib; seperti ayat-ayat yang mengandungi hal Qiyamat, tafsiran Ruh, huruf-huruf terputus dipermulaan beberapa surah serta ayat-ayat yang mutasyabih tidak boleh berijtihad didalam penafsirannya serta tiada jalan untuk mengetahui tafsirannya kerana ianya adalah tauqif / bersandar kepada pemberitahuan wahyu.

Ayat Muhkam & Mutasyabih Ayat Muhkam: Ayat dalam al-Quran yang jelas makna dan tiada keraguan Ayat Mustasyabih: Ayat dalam al-Quran yang samar dan boleh membawa lebih dari satu makna

Contoh Ayat Mutasyabih: Surah Al-Fath ayat 48; ayat yang bermaksud tangan ALLAH atas tangan-tangan mereka. Tangan di sini bukan bermaksud anggota badan tetapi kekuatan.

Siapakah yang layak mentafsir Al Quran Ulama telah berbeza pendapat berkenaan kelayakan penafsir Al Quran kepada beberap pendapat; Tidak boleh seseorang mentafsir sesuatu daripada Al Quran melainkan seorang yang alim, tinggi kesusasteraannya, luas pengetahuannya dari sudut dalil-dalil, ilmu fiqh, Nahu, pengkhabaran dan atsar tidak bolehlah baginya melainkan berakhir dari apa yang diriwayatkan oleh Nabi s.a.w. Ada diantara mereka mengatakan seseorang yang berkumpul dalam dirinya ini ilmu-ilmu yang diperlukan oleh seseorang Mufassir/penafsir Al Quran kesemua dirumuskan sehingga 15 ilmu.

15 JENIS ILMU DIPERLUKAN PENAFSIR Bahasa Arab; dengannya seseorang dapat mengenal penjelasan sesuatu perkataan dan apa yang ditunjukkan oleh perkataan dalam penempatan didalam Al Quran. Mujahid r.h. berkata : Tidak halal seseorang yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat untuk berkata-kata berkenaan dengan Kitab Allah sekiranya tidak alim / mengetahu kepada bahasa Arab. Nahu; ini adalah kerana perubahan baris dan kedudukan sesuatu perkataan akan mengubah makna sesuatu perkataan / ayat maka tidak boleh tidak perlu diperhatikan

15 JENIS ILMU DIPERLUKAN PENAFSIR Sorof; dengan mengenal bentuk sesuatu perkataan ini akan membolehkan pengenalan kepada perkataan yang kurang jelas dengan dikesan bentuk asal perkataan itu. Sprt ayat; يوم ندعوا كل أناس بإمامهم Pengenalan asal usul kalimah / Isytiqaq; sekiranya sesuatu perkataan daripada dua dasar atau satu dasar. sprt; المسيح Balaghah: Ilmu Ma’aniy Balaghah: Ilmu Bayan Balaghah: Ilmu Badi’

15 JENIS ILMU DIPERLUKAN PENAFSIR Qiraat; dengannya diketahui cara pembacaan dan dengannya juga dapat mentarjihkan sesuatu wajah melalui wajah yang lain. Usulud Deen / Aqidah Usulul Fiqh Asbabun Nuzul & Kisah-kisah Nasikh & Mansukh Fiqh

15 JENIS ILMU DIPERLUKAN PENAFSIR Hadith-hadith yang bersangkutan dengan pentafsiran sesuatu yang Mujmal / Mubham. Ilmu Mauhibah; Ilmu anugerah Allah telah berkata sohibul Burhan (Imam Zarkasyi) : ketahuilah sesungguhnya tidak akan dapat kefahaman seseorang yang meneliti makna-makna wahyu mahupun jelas baginya rahsia-rahsianya sedang didalam hatinya Bid’ah, Keangkuhan, hawa nafsu, cinta dunia, berterusan melakukan dosa, tidak mantap dari sudut Iman atau lemah pembahasannya atau dia masih bersandar kepada kata penafsir yang tidak mempunyai ilmu atau bersandar kepada akalnya ini semua adalah merupakan Hijab/ penghadang-penghadang dan penghalang-penghalang kepada pemahaman Al Quran

Syarat Penafsir / Mufasir 1) Akidah yang benar 2) Bersih dari hawa nafsu 3) Menafsir al-Quran dengan al-Quran 4) Mencari penafsiran dari sunnah 5) pendapat sahabat, tabien 6) Ilmu Bahasa Arab 7) Ilmu berkaitan al-Quran

Adab Mufassir 1) Niat baik dan tujuan benar 2) akhlak baik 3) taat beramal 4) jujur 5) tawaduk 6) berjiwa mulia

Adab Mufassir 7)Berani berkata benar 8)Berwibawa 9)Bersikap tenang dan mantap 10)Meluaskan perspektif diri & pelajar 11)Mengamalkan methodologi tafsir yang berkesan (Rujuk Buku text Page 465-466)

Beberapa rintangan bagi Penafsir Al Quran Pengambilan daripada Hadith Nabi s.a.w. harus berhati-hati agar tidak mengambil yang lemah dan yang Maudhu’ Sebab itu Imam Ahmad mengatakan 3 kitab yang tiada sandaran baginya; Kitab peperangan, Kitab Fitnah / cobaan dan kita tafsir. Pengambilan daripada kata-kata sahabat r.a. perlu berhati-hati terhadap jenis kata-kata mereka agar sekiranya ada yang bertepatan daripada sudut tafsiran walaupun berbeza dari sudut tidak dianggap berbeza dan memahami pendapat ulama berkenaan dengannya Pengambilan daripada bahasa yang mutlak ini adalah kerana Al Quran telah diturunkan didalam bahasa Arab maka perlu kepada penguasaan yang mantap agar tidak mengambil dari sudut bahasa sahaja sehingga menolak jua daripada makna yang sebenarnya.

Syubuhat dalam penafsiran Contoh-contoh kisah Israiliyat Israiliyat: Tafsir ayat dan hadis yang berkenaan kisah-kisah dan dongeng yang dinisbahkan pada ahli kitab yang bertujuan untuk merosakkan aqidah umat Islam Kisah Nabi Yusuf dengan isteri pembesar Mesir (Surah Yusuf ayat 24) Kisah Nabi Musa dengan kitab Taurat (Surah Al-A’raf ayat 150) Kisah Nabi Adam dan Siti Hawa (Surah Al-A’raf ayat 189-190)

Syubuhat dalam penafsiran kisah-kisah yang diriwayatkan dengan hadis dhaif Tafsir ayat bersandarkan hadis lemah dan yang direka. Jenis tafsir ini dibahagikan kepada tiga bahagian: 1)Hadis yang direka mengenai kelebihan ayat atau surah. Cth Kelebihan surah Ali Imran (Diselamatkan dari api neraka) Kelebihan surah An-Nisa ( Pahalanya seperti telah bersedekan ke semua harta warisan) Kelebihan Ayat Kursi ( Seseorang itu tidak didatangi syaitan 30 hari dan sihir untuk 40 malam termasuk keluarga dan jiran )

2) Hadis yang direka mengenai sebab penurunan 2) Hadis yang direka mengenai sebab penurunan. Cth surah al-Insan (ayat 8) tentang Saydina Ali memberi makan kepada orang lain. 3) Hadis lemah berkaitan sebab penurunan ayat cth Surah at-Taubah ayat 75 mengenai kisah Tha’labah. Begitu juga dengan kisah perkahwinan Nabi Muhammad dengan Saydatina Zainab Bte Jahsy

Tafsiran Bir Ra’y yang Tidak Dibolehkan Ibnun Naqiib r.h. telah mengatakan secara rumusan daripada makna hadits tafsiran Bir Ra’y kepada 5 pendapat. Penafsiran tanpa ilmu yang diperlukan untuk tafsir. Penafsiran ayat-ayat mutasyabih yang tidak mengetahuinya melainkan Allah S.W.T. Penafsiran yang dibina daripada madzhab yang salah dan rosak seperti menjadikan mazhab sebagai dasar dan penafsiran sebagai ikutan, walau dapatan lemah tetap didokong. Penafsiran dengan mengatakan bahawa ini adalah apa yang Allah inginkan/ maksudkan secara putus dengan tanpa dalil. Penafsiran dengan istihsan dan hawa nafsu.

Ilmu Al Quran ada 3 bahagian Ilmu yang tidak Allah Ta’ala menyingkapnya keatas sesiapa daripada ciptaanNya, yaitu ilmu yang hanya Allah mengetahuinya dan merahsiakannya. Seperti; pengetahuan keperincian ZatNya, sifatNya, keghaibanNya melainkan apa yang disingkapiNya didalam KitabNya atau sunnah RasulNya, yang tidak mengetahuinya melainkan Allah sendiri. Secara Ijma’ tidak dibenarkan berkata-kata akannya.

Ilmu Al Quran ada 3 bahagian Ilmu yang mana Allah S.W.T. menyingkapnya keatas RasulNya s.a.w. daripada Rahsia KitabNya yang dikhususkan untuknya. sunnah RasulNya, yang tidak mengetahuinya melainkan Allah sendiri. Secara Ijma’ tidak dibenarkan berkata-kata akannya.

Ilmu Al Quran bahagian ke3 Ilmu-ilmu yang diajari Allah keatas NabiNya daripada apa yang Allah letakkan didalam KitabNya makna-makna yang jelas dan tersembunyi dan memerintahkan untuk dipelajari ini pula dibahagi kepada 2 bahagian; (1) Apa yang boleh diambil daripada jalan penelitian, pendalilan, istinbat, serta pengeluaran lafadznya. Ini pula terbahagi kepada 2 ; Yang tidak disepakati pembolehannya / keharusannya; seperti ta’wil ayat-ayat mutasyabih Yang disepakati pembolehannya seperti istinbat hukum-hukum yang dasar dan cabangan atau kedudukan perkataan / ‘irab. Ini adalah kerana ia berlandas kepada pengkiasan.

Ilmu Al Quran ada 3 bahagian (2) Apa yang tidak boleh berkata-kata akannya melainkan melalui jalan pendengaran yaitu wahyu. Seperti ilmu Asbabul Nuzul, Nasikh & mansukh, Qira’at, bahasa, Kisah-kisah umat-umat yang lepas serta khabar-khabar yang akan berlaku atau perkara ghaib seperti kebangkitan dan pengumpulan.

Berakhir Madah Usul Tafsir Sekian Berakhir Madah Usul Tafsir Perlu meneruskan pembahasan didalam bab ini kerana apa yang disentuh hanyalah sebahagian sahaja. Semoga Maju Jaya !