Pengaruh Islam dalam karya Melayu Klasik

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
unsur-unsur intrinsik dan ekstrinsik hikayat
Advertisements

A.    SEJARAH MASUKNYA ISLAM DI INDONESIA.
1. PENGENALAN TAMADUN MELAYU
PINTU MASUK DAN SALURAN PENYEBARAN AGAMA ISLAM
PERJANJIAN AQABAH.
SUDAHKAH ANDA SIAP??? BERKONSENTRASILAH!!!!!.
Nama : AINA LIESYEIFILLA HABIBAH Npm :
Kuliah 3 (M3) Sejarah dan Perkembangan Bahasa Melayu Klasik
PENINGGALAN SEJARAH MASA ISLAM
KEDATANGAN ISLAM DI TANAH MELAYU SEMINAR TAMADUN dan TUNJUK AJAR MELAYU Judul Topik : Agama Kelompok 5 : 1. NADIA WAHYU W EBET OKTAFIANSAH.
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
TAMADUN MELAYU : TERAS TAMADUN MALAYSIA
Disediakan oleh: Nurul Fatin Afifah binti Mohd A’Azmi 5 Ummu Habibah
Disediakan oleh: Nurul Fatin Afifah binti Mohd A’Azmi 5 Ummu Habibah
PELUASAN KOSA KATA BAHASA MELAYU
PENYEBARAN BAHASA MELAYU  .
SEJARAH TAHUN 5 TAJUK 1: WARISAN NEGARA KITA
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
TAMADUN MELAYU TERAS TAMADUN MALAYSIA
Kuliah 3 Sejarah dan Perkembangan Bahasa Melayu Klasik
TAJUK PEMBELAJARAN BAB 6: KEMEROSOTAN DAN KEJATUHAN MELAKA.
TAJUK PEMBELAJARAN BAB 6: KEMEROSOTAN DAN KEJATUHAN MELAKA.
UNIT 8 Behaviourisme dalam Semantik
Kuliah 3 Sejarah dan Perkembangan Bahasa Melayu Klasik
Kuliah 2 Ciri bahasa Melayu Klasik BMK pada batu bersurat
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
BAB 2 : KEDATANGAN ISLAM KE BENUA EROPAH
Bahasa Melayu Klasik Bahasa Melayu Klasik merupakan bahasa melayu yang sudah mempunyai aksara atau tulisan tersendiri berbanding dengan bahasa Melayu praklasik.
BBM 3104 Kuliah 1 (M1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
EED 3200 SEJARAH BAHASA, KESUSASTERAAN, KEBUDAYAANDAN MELAYU (History of Malay Language, Literature and Culture) Pensyarah: Shamsudin Othman Jabatan Pendidikan.
SEJARAH BAHASA, KESUSASTERAAN DAN KEBUDAYAAN MELAYU (EED3200) KULIAH 2 Sejarah Bahasa dan ketamaduan Melayu oleh Shamsudin Othman Jabatan Pendidikan.
ASAL-USUL BAHASA MELAYU
BAB 5 : KEDATANGAN ISLAM DI ASIA TENGGARA
EED 3200: SEJARAH BAHASA, KESUSASTERAAN DAN KEBUDAYAAN MELAYU Kuliah 3
BBM 3104 Kuliah 7 M4 Kitab Penulis Zaman Acheh
Bab 7.
Bahasa Melayu klasik : Sejarah Melayu- Kuliah 5
KONSEP TAMADUN MELAYU.
Sejarah Perkembangan Tulisan Jawi Dr. Hirman Mohamed Khamis
Tumpuan ulang kaji untuk ujian pertengahan Semester Kedua 2014/`015
TAMADUN MELAYU TERAS TAMADUN MALAYSIA
PELUASAN KOSA KATA BAHASA MELAYU
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
Disediakan oleh: Dr. Mohd Daud
Kuliah 4 Manuskrip Melayu Klasik
BBM 5201 PEMBANGUNAN BM Prof. Madya Dr. Abdul Rashid Bin Daing Melebek
Ulang kaji Peperiksaan Akhir BBM 3104
Pengaruh Islam dalam karya Melayu Klasik
BBM 5402 Kuliah 3 : Rumusan AK Prof.Madya Dr. Zaitul Azma Binti Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi Universiti Putra.
Kuliah 1 Sejarah Perkembangan, Konsep dan Teori Analisis Bezaan
BBM 3104 Tugasan Individu Prof. Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah
TAJUK PEMBELAJARAN BAB 6: KEMEROSOTAN DAN KEJATUHAN MELAKA.
Kuliah 2 Ciri bahasa Melayu Klasik BMK pada batu bersurat
Nota Pertemuan Bersemuka Pertama BBM 5201 Pembangunan Bahasa Melayu
Ulang kaji Peperiksaan Akhir BBM 3104
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
Kuliah 4 Manuskrip Melayu Klasik
BBM 5402 Kuliah 3: Rumusan AK Prof.Madya Dr. Zaitul Azma Binti Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi Universiti Putra.
Apakah maksud daulat dalam konteks institusi kesultanan Melayu?
UNIT 8 Behaviourisme dalam Semantik
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
BBM 3104 Kuliah 8 M5 Analisis Kandungan Bustanus Salatin
Kuliah 3 Sejarah dan Perkembangan Bahasa Melayu Klasik
Tumpuan ulang kaji untuk ujian pertengahan Semester Pertama 2011/`012
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
BBM 5402 Kuliah 5 Teori Analisis Kesalahan
Ulang kaji Peperiksaan Akhir BBM 3104
ISLAMISASI DAN SILANG BUDAYA DI NUSANTARA Oleh :.
BBM 3104 Tugasan Individu Prof. Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah
Transcript presentasi:

Pengaruh Islam dalam karya Melayu Klasik Prof.Madya Dr. Zaitul Azma Binti Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi Universiti Putra Malaysia 43400 UPM Serdang

Pengenalan Pengaruh Islam meresap terus menerusi ajaran-ajaran agama Islam yang disampaikan dengan perantaraan bahasa Melayu. Oleh yang demikian, bahasa Melayu telah menjadi alat untuk menyampaikan ajaran Islam. Dengan menggunakan bahasa Melayu juga para ulama tersebut telah menulis kitab-kitab untuk menyebarkan ajaran Islam.

Pada zaman sebelum kedatangan Islam bahasa Melayu kurang berdaya membahaskan ilmu yang tinggi dan mendalam. Apabila para ulama mengambil istilah-istilah Arab dan dibawa masuk ke dalam bahasa Melayu, bahasa Melayu sudah mempunyai kekuatan dari segi kebahasaan. Menurut Ismail Hamid [1987:90] dengan perkembangan tersebut, bahasa Melayu telah menjadi bahasa pengantar dalam penulisan yang bercorak agama Islam dan karya-karya kesusasteraan, malahan bahasa Melayu telah dijadikan bahasa pengantar dalam gerakan dakwah di daerah-daerah Nusantara ini.

Peranan bahasa Melayu selain berkepentingan dalam bidang dakwah, ia juga berfungsi dalam perkembangan kesusasteraan Melayu pengaruh Islam. Kegiatan penterjemahan telah bermula dengan kerja-kerja menterjemah hikayat-hikayat yang berkaitan dengan bahasa Melayu, umpamanya Hikayat Nabi Bercukur, Hikayat Bulan Terbelah, Hikayat Amir Hamzah, Hikayat Raja Khandak dan pelbagai lagi. Apabila kedudukan Islam menjadi semakin mantap barulah ulama-ulama menulis atau menterjemah kitab-kitab besar ke bahasa Melayu seperti tafsir al-Baidawi yang dikerjakan oleh Abd. Rauf Singkel.

Dalam lapangan kesusasteraan, orang-orang Melayu mula menulis buku antaranya:   Hikayat Raja-raja Pasai Hikayat Acheh Hikayat Palembang Sejarah Melayu/Sulalatus Salatin

Buku-buku yang telah dihasilkan, antaranya ialah: Hikayat Nur Muhammad, Hikayat Nabi wafat, Hikayat Nabi bercukur Inilah Kitab Sifat Dua Puluh Kitab Masalah 1000 Kitab Mujarabat Melayu Kitab Tajul Muluk Kisasul Anbia

Hasil-hasil karya tersebut sukar hendak dikesan siapakah penulis atau penterjemahnya. Hal ini demikian kerana sudah menjadi kebiasaan orang Melayu yang tidak suka menonjolkan diri apabila melakukan sesuatu perkara, tambahan pula mereka yang berpegang teguh kepada ajaran sufi mempercayai perbuatan suka menonjolkan diri itu adalah perbuatan riak dan tidak patut diamalkan.

Sesudah kuasa Melaka bertambah teguh dan pengaruh Islam semakin berkembang luas kerana Melaka merupakan Negara yang paling berpengaruh di bahagian barat kepulauan Melayu. Pada zaman Melaka ini kedudukan bahasa Melayu juga semakin kukuh. Pada zaman Melaka telah wujud karya kesusasteraan yang benar-benar bercorak Islam seperti Hikayat Amir Hamzah dan Hikayat Muhammad Ali Hanafiah. Hikayat inilah yang dibaca semasa Melaka diserang oleh Feringgi, tujuannya untuk menyemarakkan semangat pahlawan-pahlawan Melaka menentang Portugis.

Kisah ini dinyatakan dalam Sejarah Melayu … maka titah Sultan Ahmad pada Tun Indera Segara, “katakanlah kepada segala anak tuan- tuan itu, hendak pun kita anugerahkan Hikayat Muhammad Hanafiah, takut tidak akan ada berani segala tuan-tuan itu seperti Muhammad Hanafiah; hanya jikalau dapat seperti Amir Hamzah pun padalah; maka kita beri Hikayat Amir Hamzah” [W.G. Shellabear, 1975:264].

Terdapat juga buku-buku yang tidak diketahui secara pasti siapakah pengarangnya tetapi penyebaran buku-buku ini menyeluruh di Asia Tenggara, buku-buku tersebut, antaranya:   Hikayat Raja-Raja Pasai Hikayat Acheh Siarah Banten Babad Tanah Jawa Hikayat Seribu Satu Malam Hikayat Ternate Hikayat Mengkasar Hikayat Raja-Raja Banjar dan Kota Waringin Hikayat Jawa Hikayat Riau

Kesimpulan Bahasa Melayu dapat memainkan peranan sebagai Lingua Franca di daerah ini terutama di Melaka berpunca daripada para pedagang yang datang ke Melaka itu sendiri mempunyai bahasa masing-masing. Oleh itu, mereka memerlukan suatu bahasa untuk dijadikan bahasa perantaraan sesama mereka. Tugas ini telah dipikulkan oleh bahasa Melayu yang kebetulan sudah menjadi satu bahasa yang maju dan dihormati di Nusantara pada masa itu.