Terasul dan bahasa dalam (bahasa pengganti diri) MELAYU ISLAM BERAJA Terasul dan bahasa dalam (bahasa pengganti diri) Zatil Ridh'wah Hj Darot
Pendahuluan NEGARA BRUNEI DARUSSALAM yang terdiri daripada berbagai-bagai puak jati memang kaya dengan adat, budaya, dan bahasa yang di warisi sejak turun- temurun yang perlu di pertahankan dan diwariskan kepada generasi mendatang selaku pewaris yang bakal menerajui Negara Brunei Darussalam. Melalui kuliah “Bahasa Dalam“ ini akan menjadi rujukan kepada; generasi baru, tentang Bahasa Dalam yang sering menjadi pelengkap dalam majlis beradat bagi orang Melayu ______________________di Negara ini. kita, untuk mengetahui tatacara apabila kita menghadapi golongan tertentu ketika dalam suasana majlis beradat-istiadat.
Masyarakat Melayu Brunei Tradisional sering menyebutkan sebagai Bahasa Raja-raja atau Bahasa orang istana. Dalam konteks negara Brunei Darussalam, Bahasa Dalam tidak hanya digunakan di lingkungan Keluarga dan Kerabat Diraja sahaja tetapi juga kepada orang-orang tertentu seperti mereka yang di sampiri gelaran dan yang _____________________dalam kemasyarakatan. Bahasa Dalam ialah bahasa yang digunakan oleh orang dalam yakni orang istana bagi tujuan majlis yang beradat istiadat.
Bahasa Dalam telah banyak mengalami perubahan yang berpunca daripada sama ada kepupusan sebahagian daripada; perbendaharaan kata atau penambahan perbendaraan kata, Perubahan-perubahan _______________________itu telah di tinggalkan, atau telah muncul jika peralaihan berlaku perubahan dalam pentadbiran beradat, khususnya peralihan dalam pemerintahan seperti pertukaran Raja atau Sultan yang memerintah.
”Bahasa dalam” memungkinkan interaksi Apa yang di maksudkan di sini 'Bahasa Dalam' bukan sahaja menjadi perlaksanaan bagi menjayakan rundingan atau interaksi di antara golongan yang sama status, akan tetapi juga menimbulkan kelainan kepada mereka duduk di tingkat bawah untuk melakukan urusan dengan golongan bangsawan serta mereka yang berkedudukan di dalam masyarakat. Masyarakat Melayu Brunei boleh disifatkan beruntung kerana mewarisi ”Bahasa Dalam” yang __________________________________________bukan sahaja dengan pembesar-pembesar Negara malah juga dengan Kebawah Duli yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Dipertuan berserta kaum keluarga dan kerabat baginda.
SABDA AL-MARHUM "Adat Istiadat Diraja itu dari semasa ke semasa hendaklah dibisaikan, dielokkan dan diperbaiki untuk disesuaikan dengan keadaan zaman tanpa mengubah keasliannya". "Adat Istiadat adalah mustahak dielokkan, dipermolekkan, ____________________mengikut faedah dan untuk pada mengharumkan atau melailakan negeri istiadat ini".
DEFINISI ADAT Menurut kamus dewan, perkataan adat berasal dari bahasa Arab yang bererti: Peraturan yang lazim dipakai sejak dahulu kala. Cara yang sudah menjadi kebiasaan, sifat kebiasaan; seperti adat air cair, adat api panas. Mengenai pengertian Istiadat pula: ______________, resam Upacara
ANTARA CIRI-CIRI YANG MENJADI DASAR KEPADA ADAT ISTIADAT Asli turun temurun Sesuai dengan _______________ (boleh dimodenkan dengan mengekalkan keasliannya) Bersendikan Syara’ Menurut kemampuan dan berekonomi
ANTARA CIRI-CIRI YANG MENJADI DASAR KEPADA ADAT ISTIADAT Asli turun temurun NBD masih mempunyai Adat Istiadat purbakala yang turun temurun yang masih dapat dipelihara oleh masyarakat bangsanya. Dengan mempunyai keperibadiaannya yang tersendiri yang sentiasa terpelihara walaupun ia menempuh berbagai-bagai ujian. Warisan Adat di _______________________Kebesaran Diraja yang masih dipakai oleh Sultan-Sultan Brunei sejak dulu lagi hingga sekarang. Naubat ini mempunyai tiga jenis titir atau lagu [Naubat Biasa, Iskandar dan Ibrahim] Peralatan Naubat : Nakara, 2 Gendang Labek dan Serunai.
ANTARA CIRI-CIRI YANG MENJADI DASAR KEPADA ADAT ISTIADAT Sesuai dengan kemajuan (boleh dimodenkan dengan mengekalkan keasliannya) Adat Istiadat bukanlah peraturan yang beku, bahkan terus hidup subur dan berkembang dengan mengambil mana-mana unsur kebudayaan lain dan unsur-unsur kemajuan yang sesuai dengan keperibadian orang Brunei. Contoh : Istiadat Berpuspa Al-Marhum pada _________________, Baginda menaiki Usungan yang disahan oleh pengusung-pengusung yang diaturkan. Semasa Istiadat Berpuspa Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam pada 1 Ogos 1968, Baginda juga menaiki Usungan tetapi usungan itu mempunyai roda dan ditarik oleh orang-orang yang ditentukan. Ini adalah contoh permodenan yang sesuai dengan keadaan zaman dengan tidak merombak keasliannya malah diperelokkan lagi mengikut keperluannya.
ANTARA CIRI-CIRI YANG MENJADI DASAR KEPADA ADAT ISTIADAT Bersendikan Syara’ Ugama adalah merupakan salah satu unsur yang menjiwai Adat Istiadat dan Kebudayaan sesuatu bangsa. Contoh : Membuka Naubat diganti dengan membaca doa tahlil dan sembahyang maghrib berjemaah. Alat-Alat Kebesaran Diraja seperti Kuching Emas dan Tongkat Ajai tidak lagi berada di Patarana. Menurut kemamp_____________________ Melaksanakan Adat Istiadat hendaklah disesuaikan dengan kemampuan kita supaya tidak berlaku sebarang pembaziran.
PEMBESAR NEGARA Pembesar Kerajaan Pembesar Diraja Wazir (diarak) Menteri-Menteri Kabinet Ahli Majlis Mesyuarat Diraja Timbalan Menteri Ahli Majlis Mengangkat Raja/Ugama Kedudukan Khas Duta / Pesuruhjaya Tinggi Ahli Majlis Mesyuarat Negara SUT - Timbalan SUT Superscale Special Ketua-Ketua Jabatan Pegawai-Pegawai Kanan PEMBESAR NEGARA Pembesar Diraja Wazir (diarak) ______________(diangkat) Pehin-Pehin Manteri Berchiri (disampiri gelaran/nama) Manteri-Manteri Bertauliah (Manteri Hulubalang dan Manteri Pedalaman / Manteri Darat (disampiri gelaran/nama)
PENGERTIAN TERASUL Gabungan nama atau susunan perkataan yang ________________bunyinya yang dahulu disebut sebelum menyebut nama gelaran (jika ada) kemudian diikuti oleh nama sebenar seseorang.
CONTOH TERASUL Jika kita hendak menjemput seseorang untuk menghadiri sesuatu majlis seperti majlis _________________ dan sebagainya, biasanya di dalam kad jemputan akan dimulai: Yang Mulia (terasul) Awang/Dayang (nama) Yang Mulia (terasul) Dato/Datin Paduka (Bintang- Bintang Kebesaran) Awang/Dayang (nama) Yang Dimuliakan (terasul) Pehin Orang Kaya Jurulatih Adat Istiadat Diraja (gelaran) Dato Paduka (Bintang-Bintang Kebesaran) Awang (nama)
TUJUAN TERASUL Tujuan meletakkan Terasul di pangkal nama adalah sebagai memuliakan dan memberikan penghormatan kepada seseorang (jangan sampai nama mereka diracak atau terlalu luaran). Terasul hanya sesuai digunakan dalam satu situasi atau keadaan ______________________ seperti dalam persuratan dan majlis-majlis keraian baik yang beristiadat mahupun yang biasa.
PENGGUNAAN TERASUL Terasul hanya sesuai digunakan dalam satu situasi atau keadaan rasmi atau formal seperti dalam ________________ dan majlis- majlis keraian baik yang beristiadat mahupun yang biasa.
CONTOH PENGUNAAN TERASUL Penggunaan Terasul dalam Persuratan Yang Mulia Setiausaha Tetap/Pengarah Yang Dimuliakan Setiausaha Tetap Terasul di dalam Majlis-Majlis Keraian Seperti memaklumkan keberangkatan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Dalam __________________, Pengerusi pada kebiasaannya akan memperkenalkan ahli-ahli panel (penceramah) dan sebagainya.
HUBUNGAN TERASUL BAHASA DALAM Terasul boleh menjadi panduan ketika berdatang sembah kepada Keluarga Diraja, Kerabat Diraja (sama ada yang diarak menjadi Wazir, diangkat menjadi Cheteria) dan bercakap atau berbual-bual dengan Orang-Orang ________________________ (sama ada Pehin-Pehin Manteri Berchiri atau Manteri-Manteri Bertauliah). Dengan berpandukan kepada Terasul, seseorang mudah untuk mengetahui bahasa pengganti diri ketika bercakap dengan orang- orang tertentu.
BAHASA DALAM Masyarkat Melayu Brunei Tradisional sering menyebutnya sebagai Bahasa Raja-Raja atau Bahasa Orang Istana. Dalam konteks negara kitani, Bahasa Dalam tidak hanya digunakan di lingkungan Keluarga dan Kerabat Diraja sahaja tetapi juga kepada orang-orang tertentu seperti mereka yang disampiri gelaran dan yang __________________________________dalam kemasyarakatan.
BAHASA DALAM Bahasa Dalam bukanlah bahasa lontaran atau bahasa emosi. Bahasa Dalam adalah bahasa yang penuh kias tetapi mempunyai makna yang dalam. Disimpulkan Bahasa Dalam itu adalah susunan bahasa yang indah diucapkan dengan ______________________, lembut, sopan dan hormat akan tetapi mengandungi makna yang mendalam.
CONTOH: KEHALUSAN DAN KESANTUAN BAHASA DALAM Senario 1: Seorang Pehin berjanji bertemu dengan salah seorang Kerabat Diraja pada waktu yang telah ditetapkan. Tetapi Pehin tersebut telah terlewat. Kerabat Diraja yang telah lama menunggu itu agak marah hingga bertanya: “____________________”. Pehin yang terasa dan rasa bersalah hanya menjawab dengan halus: “Junjung Ampun, adatah kekurangan di rumah Peramba.” (Saya meminta maaf kerana ada masalah di rumah). Kekurangan - mungkin Pehin tadi terpaksa menghantar anaknya menghadiri kelas tambahan atau isterinya tidak senang melepasinya pergi dan sebagainya.
CONTOH: KEHALUSAN DAN KESANTUAN BAHASA DALAM Senario 2: Jika Sultan murka kerana jalan raya yang Baginda lalui itu rosak sehingga mengakibatkan Baginda merasa agak sukar dan terpaksa berjalan secara perlahan. Baginda tidak akan bertitah dengan terus terang malah akan bertitah dengan kiasan kepada pihak berkenaan dan mungkin akan bertitah seperti: “_______________________.” (Jalan di sini ada masalah hingga menimbulkan kesukaran untuk dilalui).
KEBAWAH DULI YANG MAHA MULIA PADUKA SERI BAGINDA Untuk Sultan dan Raja Isteri _____________________ Ampun Beribu-ribu Ampun Hamba Kebawah Duli Tuan Patik * Sama ada Golongan Pengiran Maupun Bukan Golongan Pengiran
Contoh: Terasul Ampun Beribu-ribu Ampun, Patik menyembahkan Kehadapan Majlis Hamba Kebawah Duli Tuan Patik bahawa Majlis telah siap sedia, dijunjung titah. Ampun Beribu-ribu Ampun, Hamba Kebawah Duli Tuan Patik menjunjung kasih atas keberangkatan Kebawah Duli Tuan Patik di jabatan ini.
DULI YANG TERAMAT MULIA PADUKA SERI Untuk Putera Sultan yang dimasyhurkan menjadi Pengiran Muda Mahkota Putera Sultan yang Gahara yang diarak menjadi Pengiran Perdana Wazir dan Wazir-Wazir Urutannya Pembungkus Kalimat Terasul-Gelaran-Nama. Beribu Ampun (Pengiran Muda….) Pengiran Lelaki/Perempuan Peramba-Kaola / Duli Tuan Peramba-Kaola Bukan Golongan Pengiran Hamba Duli Tuanku / Duli Tuanku Gahara: Keturunan raja yang tulen( ayah ibunya anak raja-raja), ____________________________________.
YANG TERAMAT MULIA PADUKA SERI DULI Untuk Putera-Putera Sultan _________________ Urutannya Pembungkus Kalimat Terasul-Nama. Beribu Ampun (Pengiran Muda….) Pengiran Lelaki/Perempuan Peramba-Kaola / Duli Tuan Peramba-Kaola Bukan Golongan Pengiran Hamba Duli Tuanku / Duli Tuanku
Contoh: Terasul Beribu Ampun, junjungtah Duli Tuan Peramba berangkat. Beribu Ampun, junjungtah Duli Tuanku menyampaikan sabda.
YANG TERAMAT MULIA PADUKA SERI Untuk Isteri DYTM Paduka Seri Pg Muda Mahkota Puteri-Puteri Sultan yang Gahara Urutannya. Pembungkus Kalimat Terasul-Nama. Beribu Ampun (Pengiran Anak Puteri….) Pengiran Lelaki/Perempuan Peramba-Kaola / Tuan Peramba-Kaola Bukan Golongan Pengiran Hamba Tuanku / Tuanku-Pengiran Anak Puteri
Contoh: Terasul Beribu Ampun, kaola menyembahkan sembah menjunjung kasih atas keberangkatan Tuan Kaola ke jabatan ini. Beribu Ampun, junjungtah Tuanku/Pengiran Anak Puteri santap. Beribu Ampun, ___________menjunjung kasih atas keberangkatan Tuanku.
YANG AMAT MULIA Terasul-Gelaran-Nama. Munkan Ampun Untuk 1. Cheteria-Cheteria Urutannya Pembungkus Kalimat Terasul-Gelaran-Nama. Munkan Ampun (Pengiran Anak/Pengiran) Gantinama Diri Pengiran / bukan Pengiran Peramba / Tuan Peramba-Pengiran (penutur lelaki) Kaola / Tuan Kaola (penutur perempuan)
Contoh: Terasul Munkan Ampun, junjungtah Tuan ___________________sabda. Mun inda menjadi kemurkaan, abis peramba ani kan menjunjung Tuan Peramba berangkat selajur menyaksikan pameran di klinik ini.
YANG AMAT MULIA 2. Anakda-Anakda Duli Pengiran Wazir dan Duli-Duli Wazir yang terdiri daripada Putera-Putera Sultan yang Gahara Urutannya Terasul-Nama (Pengiran Muda…..) <Lelaki> Terasul-Nama (Pengiran Anak…..) <Perempuan> Gantinama Diri Pengiran / bukan Pengiran Peramba / Tuan Peramba-Pengiran (penutur lelaki) Kaola / Tuan Kaola (penutur perempuan)
Terasul-Nama (Pengiran Anak…..) YANG AMAT MULIA 3. Cucunda-Cucunda Sultan yang tidak gahara (anak kepada Putera Sultan yang gahara) 4. Cucunda-Cucunda Sultan yang gahara (anak kepada Puteri Sultan yang gahara) 5. Anak-Anak Wazir yang gahara (anak kepada Wazir yang bukan Putera Sultan yang gahara) Urutannya Terasul-Nama (Pengiran Anak…..) Gantinama Diri Pengiran / bukan Pengiran Peramba / Tuan Peramba-Pengiran (penutur lelaki) Kaola / Tuan Kaola (penutur perempuan)
Terasul-Nama (Pengiran Anak…..) YANG MULIA Untuk Cucunda-Cucunda Sultan yang gahara (anak kepada anakda Sultan yang tidak gahara) Anak-Anak ___________________ (Wazir yang bukan anakda Sultan akan tetapi isteri Wazir itu adalah seorang Pengiran Anak) Urutannya Terasul-Nama (Pengiran Anak…..) Gantinama Diri Pengiran / bukan Pengiran Peramba / Tuan Peramba-Pengiran (penutur lelaki) Kaola / Tuan Kaola (penutur perempuan)
Terasul-Nama (Pengiran…..) YANG MULIA Anak-Anak Wazir, Anak-Anak Cheteria, Pengiran-Pengiran Peranakan dan Pengiran-Pengiran kebanyakan Urutannya Terasul-Nama (Pengiran…..) Gantinama Diri Pengiran / bukan Pengiran Peramba / Tuan Peramba-Pengiran (penutur lelaki) Kaola / Tuan Kaola (penutur perempuan)
YANG BERHORMAT Untuk ___________________________ Ahli-Ahli Majlis Mesyuarat Diraja Ahli-Ahli Majlis Mesyuarat Negara [ bukan terdiri daripada Wazir dan Cheteria) Urutannya Terasul-Gelaran-Nama (Pengiran/Pehin/Dato…..) Gantinama Diri (Pengiran dan bukan Pengiran) Kaola / Pehin Saya, Kediaku, atau Hamba (hanya untuk penutur lelaki sahaja) Dato, Tuan, Haji
MENGIKUT TERASUL GELARAN ATAU YANG MULIA Ahli-Ahli Majlis-Majlis Mesyuarat Mengangkat Raja Ahli-Ahli Majlis Mesyuarat Ugama Islam Ahli-Ahli Majlis Mesyuarat Adat Istiadat Timbalan-Timbalan Menteri _____________________ Ketua-Ketua Jabatan
YANG DIMULIAKAN LAGI DIHORMATI Untuk Pehin-Pehin Manteri Berchiri (Kepala Manteri, Kepala Manteri Ugama dan Kepala Manteri Empat) Urutannya Terasul-Gelaran-Nama (Dato….. * …) Kaola / Pehin Saya, Kediaku, atau Hamba (hanya untuk penutur lelaki sahaja) Dato, Tuan, Haji
Pehin-Pehin Manteri Berchiri Terasul-Gelaran-Nama (Dato….. *…) YANG DIMULIAKAN Untuk Pehin-Pehin Manteri Berchiri Urutannya Terasul-Gelaran-Nama (Dato….. *…) Kaola / Pehin Saya, Kediaku, atau Hamba (hanya untuk penutur lelaki sahaja) Dato, Tuan, Haji
YANG MULIA Untuk ___________________dan Manteri-Manteri Pedalaman Urutannya Terasul-Gelaran-Nama (Dato….. * …) Gantinama Diri Saya, Kediaku atau Hamba (hanya untuk penutur lelaki sahaja)/ sebut pangkal Gelarannya atau Liau (i) Penglima, Damong, Pateh, Pengarah, Mudim (ii) Datu, Orang Kaya
Langkah-langkah yang di ambil oleh pihak berkenaan untuk memperiagakan Bahasa Dalam Di dalam kearah memberi kefahaman mengenai bahasa dalam pada era globalisasi ini , beberapa ceramah telah di adakan di sekolah-sekolah , Universiti-universiti dan juga di di Institut Perkhidmatan Awan (Bagi Pegawai dan kakitangan Kerajaan) yang dianjurkan oleh Jabatan Adat Istiadat Negara. Institut Perkhidmatan Awam setiap tahun menjalankan kursus sebanyak 6 kali ________________________Pegawai dan kakitangan Perkhidmatan Awam. Ini adalah salah satu initiatif untuk perkhidmatan Awam untuk memeriagakan lagi Bahasa Dalam dalam kehidupan bersosial dan bermasyarakat.
Kesimpulan Bahasa Dalam itu adalah susunan bahasa yang indah diucapkan dengan nada yang menurun, lembut, sopan dan hormat akan tetapi mengandungi makna yang mendalam. Hubungan Terasul dan Bahasa Dalam, yang mana selain daripada memperelokan sebutan bagi gelaran/pangkat/bintang, kebesaran dari nama seseorang, terasul boleh menjadi panduan ketika berdatang sembah kepada keluarga Diraja dan berbual-bual dengan orang yang disampiri gelaran.
Kesimpulan Begitu juga, jika kita mempunyai pengetahuan mengenai dengan terasul dan Bahasa Dalam, jati diri seseorang itu akan menyerlah ertikata lain, berpandukan kepada terasul, seseorang mudah untuk mengetahui bahasa pengganti diri (Bahasa Dalam) ketika bercakap dengan orang-orang tertentu.