BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA
ISI KANDUNGAN BAB 7 TEORI-TEORI KEDATANGAN ISLAM KE ASIA TENGGARA- 3 CARA FAKTOR-FAKTOR PENYEBARAN ISLAM KE ASIA TENGGARA C) KESAN-KESAN ISLAM DI ASIA TENGGARA
PETA KONSEP Teori dari Semenanjung Tanah Arab dan bukti TEORI KEDATANGAN ISLAM KE ASIA TENGGARA Teori dari China dan bukti Teori dari India dan bukti Perdagangan Perkahwinan ISLAM DI ASIA TENGGARA PENYEBARAN ISLAM DI ASIA TENGGARA Pengislaman Raja dan golongan bangsawan Kelahiran Kerajaan Islam Pusat Kebudayaan Peranan Mubaligh Keistimewaan Agama Islam Pemerintahan dan pentadbiran Sistem pendidikan Bahasa dan kesusasteraan PENGARUH ISLAM DI ASIA TENGGARA Budaya Seni Perniagaaan Institusi kewangan
Teori Kedatangan Islam Di Asia Tenggara Dari Semenanjung Tanah Arab China (Canton) India (Gujerat) Tahun Kurun Ke 7M Kurun Ke 9M Kurun Ke 13M Tokoh- Tokoh John Crawford disokong Syed Muhd Naquib al-Attas Emanuel Gadinho Eredia Disokong S.Q Fatimi Snouck Hurgronje Bukti Orang Arab Dan Parsi mempunyai pusat perniagaan di Canton sejak tahun 300M Khan Fo atau Canton pusat perdagangan peniaga arab (Islam) Melalui hubungan perdagangan - pedagang India islam menyebarkan Islam Pedagang arab kemudian singgah di pelabuhan melaka Berdagang ke Asia Tenggara dan menyebarkan Islam Persamaan batu nisan di India dengan Asia Tenggara Wujud perkampungan arab (Ta Shih) di Sumatera Utara oleh pedagang Arab S.Q Fatimi-perpindahan beramai-ramai pedagang Islam Canton ke Asia Tenggara (876M) Kewujudan perkaitan rapat dengan unsur kebudayaan Hindu Berkahwin dengan wanita tempatan Penemuan batu bersurat di Terengganu mengukuhkan pendapat ini. Syed Muhd Naquib-persamaan bahan penulisan dan kesusateraan Asia Tenggara dan Semenanjung Arab Pengislaman raja dilakukan oleh Syeikh Persamaan seni bina Masjid di china dengan Asia Tenggara
ISLAM DARI SEM. TANAH ARAB 1. JOHN CRAWFORD Perdagangan: i. buka perkampungan Islam. ii. Memaparkan nilai/kebudayaan Islam iii. Berkahwin dgn gadis tempatan iv. Nilai kejujuran bila berdagang. v. Pendeta menyebarkan Islam
b. SYED NAQUIB AL-ATTAS: BUKTI: Persamaan karya kesusteraan Persamaan tulisan khat/jawi Persamaan kebudayaan-hormati tetamu Pengislaman raja- oleh mubaligh arab.
ISLAM DARI CHINA a. EMANUEL GADINHO: A. Perdagangan (sila huraikan) b. S. Q. FATIMI: Perpindahan beramai-ramai from Canton/Amoy to A.Tenggara. Batu bersurat Terengganu Batu Nisan c. Bukti lain: a. Seni bina
Teori Islam dari Ng India Snouck Hurgronje (Belanda) Bukti: A) Perdagangan-sila huraikan B) Batu nisan- di Jawa C) Batu nisan- di Pasai D) persamaan kebudayaan dgn ng. India – cth perkahwinan.
PENYEBARAN ISLAM DI ASIA TENGGARA
Cara & Penerimaan Islam PENGISLAMAN RAJA & BANGSAWAN PERKAHWINAN PERDAGANGAN Cara & Penerimaan Islam KERAJAAN ISLAM Di AsiaTenggara KEISTIMEWAAN AGAMA ISLAM PUSAT KEBUDAYAAN PERANAN MUBALIGH
FAKTOR-FAKTOR PENYEBARAN ISLAM DI ASIA TENGGARA Peranan pedagang. Peranan mubaligh. Peranan raja & bangsawan. Perkahwinan. Peranan kerajaan Islam : Melayu Melaka, Acheh, Johor-Riau. Peranan pusat kebudayaan: Melaka, Acheh, Samudra Pasai, Johor-Riau. g. Keistimewaan Islam
Cara-Cara Penyebaran Islam Di Asia Tenggara Perdagangan Perkahwinan Kepercayaan dan amalan baru di pelabuhan menjadi ikutan penduduk tempatan Perkahwinan siasah di kalangan kerabat diraja Perkahwinan pedagang dengan penduduk tempatan Pedagang yang bersifat mudah berdakwah, berhemah dan lemah lembut. Peranan Pusat Kebudayaan Hubungan baik dengan pemerintahan tempatan Pusat keilmuan dan pusat penyebaran Islam Dianugerahkan syahbandar Kegiatan penterjemahan kitab Arab ke bahasa Melayu Pengislaman Raja Dan Golongan Bangsawan Peranan Mubaligh Apabila raja memeluk Islam akan diikuti rakyat yang taat Pendakwahan ulama, ahli sufi dengan keperibadian yang baik menyebarkan dakwah Kelahiran Kerajaan Islam Johor-Riau, Melaka, Pattani, Acheh, Demak, Brunei, Sulu, Mindanao. Keistimewaan Islam Ajaran yang mencukupi kesemua aspek kehidupan manusia Meluaskan Islam melalui penguasaan kawasan baru
Apakah PERANAN PEDAGANGAN DALAM PENYEBARAN ISLAM: Pedagang-pedagang datang berdagang & menetap. Menunjukkan sikap & tingkahlaku yang murni – menjadi ikutan penduduk tempatan. c. Membawa ulama berdakwah. Ulama berdakwah dengan baik & lemah lembut. Sifat mahmudah yg ditunjukkan – tarik penduduk tempatan memeluk Islam. Pedagang Islam – adakan hubungan baik dengan pemerintah tempatan - Dianugerah jawatan syahbandar. F. Berkahwin dgn wanita tempatan.
APAKAH SIFAT TERPUJI PEDAGANG ISLAM YG MENCEPATKAN PENYEBARAN ISLAM? TINGKAHLAKU BAIK DLM PERKAMPUNGAN .(menjadi ikutan penduduk) BERDAKWAH DENGAN LEMAH LEMBUT & BERHEMAH. SIFAT MAHMUDAH- JUJUR, IKHLAS & SOPAN SANTUN ADA HUBUNGAN BAIK – PEMERINTAH TEMPATAN- - GELARAN SYAHBANDAR. BERKAHWIN DGN WANITA TEMPATAN
PERDAGANGAN Sifat Mahmudah (sopan-santun, ikhlas & lemah-lembut) Dakwah disebarkan oleh Pedagang Arab, China & India PERDAGANGAN Semangat Dakwah Islamiah Pedagang (lembah-lembut /berhemah) Kemurnian sikap & tingkah laku pedagang Wujud perkampungan Islam sebagai tempat perbincangan ilmu
PERANAN MUBALIGH/ULAMA DLM MENYEBARKAN ISLAM Ada keperibadian baik – jujur, lemah lembut. Mula-mula ulama – mengajar secara tidak formal - di masjid, istana, rumah. Wujud ramai ulama tempatan di Acheh: - menjadi penasihat kpd raja dlm pentadbiran & Islam. Ulama – di Jawa – WALI SONGO: - islamkan penduduk di Jawa - gunakan Masjid Agung Demak utk berdakwah
a. Islam tekankan keadilan. APAKAH CIRI KEISTIMEWAAN ISLAM YG MENARIK RAKYAT ASIA TENGGARA MEMELUK ISLAM? a. Islam tekankan keadilan. B Islam menekankan pemberian hak kepada individu. c. Ada unsur rasional dalam Islam. d. Islam menekankan kebahagiaan dunia dan akhirat.
HURAIKAN TENTANG PERANAN RAJA & BANGSAWAN DALAM MENYEBARKAN ISLAM DI ASIA TENGGARA? Raja terima Islam, bangsawan ikut. b. Bangsawan Islam, rakyat ikut sama Kenapa ??? Raja & bangsawan ada pengaruh kuat keatas rakyat. Masyarakat Melayu mentaati golongan pemerintah.
PENGISLAMAN RAJA & GOLONGAN BANGSAWAN Masyarakat Melayu taat pada Raja Pemelukan Islam akan diikuti oleh rakyat. Cth : Pengislaman Megat Iskandar Syah diikuti pembesar ,keluarga diraja dan rakyat jelata.
BAGAIMANA PERKAHWINAN MENYEBARKAN ISLAM DI ASIA TENGGARA? Ada 2 jenis perkahwinan: Perkahwinan siasah : - dikalangan kerabat diraja. Perkahwinan biasa: Pedagang & ulama Islam berkahwin dengan penduduk tempatan.
( Pedagang/Ulama + Penduduk tempatan ) SIASAH ( Kerabat Raja ) cth : Puteri2 Sultan Mansor Syah,Sultan Muzaffar Syah + Raja Siak,Kampar, Inderagiri dan Jambi PERKAHWINAN BIASA ( Pedagang/Ulama + Penduduk tempatan )
MELAYU MELAKA ACHEH JOHOR RIAU SENARAIKAN PERANAN KERAJAAN ISLAM DLM MENYEBARKAN ISLAM DI ASIA TENGGARA. Menguasai/menakluki kaw. baru Kaw yg ditakluki diberi: a. Keistimewaan b. Ulama dihantar sebarkan Islam c. Berlaku perkahwinan siasah. MELAYU MELAKA MENAUNGI negeri kecil di Sumatera Utara. MENAKLUKI ng-negeri di Tanah Melayu. Menghalang ajaran Kristian berkembang ke kaw. Pedalaman. Peranan sebagai serambi Mekah. ACHEH Berusaha menawam Melaka dari Portugis. Berusaha mengembalikan kegemilangan Melaka. Mengelak Melaka menjadi pusat penyebaran Kristian. JOHOR RIAU
TENGGAAPAKAH PERANAN PUSAT KEBUDAYAAN ISLAM DALAM MENYEBARKAN ISLAM DI ASIA RA? Melaka Istana Melaka = pusat intelektual Melaka = tumpuan cerdik pandai. Ada hikayat = cth H. Amir Hamzah & H. Ali Hanafiah(menaikkan semangat di medan perang Acheh Ada ulama = Hamzah Fansuri. Ulama sebarkan islam secara lemah lembut. Hasilkan karya islam. Samudera Pasai Ulama tempatan menjadi pakar rujuk. Melaka mengirim kitab al-dur Manzum utk diterjemahkan. Menjadi pusat penterjemahan. Johor-Riau Menjadi pusat kebudayaan abad ke -18. Menghasilkan kesusasteraan spt peringatan Sejarah Johor.
PENGARUH /KESAN ISLAM DI ASIA TENGGARA
BAHASA DAN KESUSASTERAAN SISTEM PENDIDIKAN SISTEM PEMERINTAHAN EKONOMI PENGARUH/KESAN ISLAM DI ASIA TENGGARA CARA HIDUP KESENIAN BAHASA DAN KESUSASTERAAN
Kesan Pengaruh Islam Di Asia Tenggara Pemerintahan Dan Pentadbiran Sistem Pendidikan Pengenalan institusi kesultanan Mencukupi kesemua lapisan masyarakat Sultan sebagai ketua agama Wujud institusi pendidikan formal luar istana seperti sekolah pondok, madrasah, surau. Penggunaan undang-undang syariah Menaikkan semangat jihad Bahasa Dan Kesusasteraan Cara Hidup Lahir tulisan jawi Cara hidup berorientasikan Islam Bahasa Melayu menjadi lingua franca dan bahasa ilmu Menjadi ad-din (cara hidup yang lengkap dan menyeluruh) Kesenian Ekonomi Kesan pada seni khat, seni bina, pada batu nisan, bilah mata keris Institusi ekonomi seperti Baitulmal Seni bina pada bangunan masjid Melarang amalan riba, penindasan dan penipuan
Senaraikan KESAN ISLAM DI ASIA TENGGARA: dr segi PEMERINTAHAN Dikenalkan institusi kesultanan. Ketua Negara = Sultan. i. Sultan perintah dgn adil. ii. Sultan guna gelaran Islam = Khalifatul Mukminin. iii. Sultan guna nama Islam = Sultan Mahmud Shah. b. Negeri-negeri di Tanah Melayu: i. Guna nama Islam – Cth : Acheh Darus Salam. ii. Gunakan Undang-undang Islam – utk kes penikahan. - Cth Melaka – guna Hukum Kanun Melaka. - Cth Acheh – guna Kanun Mahkota Alam. iii. Agama rasmi = Islam- Cth Melaka & Acheh. C, Wujud Jawatan: i. Mufti = penasihat sultan (dlm hal agama & pentadbira ii. Pegawai agama= Kadi,Khatib & Bilal
D: Semangat Jihad: i. Diperkenalkan semangat Jihad-menentang penjajah. ii. Menentang kemiskinan.
Nyatakan cara hidup penduduk di Asia Tenggara setelah menerima Islam: Islam dijadikan ad-din (cara hidup) Pakaian- bertudung kepala & bersongkok. / konsep persaudaraan Islam. d. / konsep persamaan taraf. / ciri hormat menghormati. / ciri kerjasama & tolong menolong.
Kesan dari segi EKONOMI: i. NEGARA: Tubuhkan Baitulmal . WHY??? - uruskan kutipan cukai/zakat. Semua gol. Kaya perlu membayar zakat. REZEKI: Wujud konsep halal & haram – dlm mencari rezeki. Ditekankan konsep kesungguhan dan kerajinan –cari rezeki. Dilarang mengemis. PERNIAGAAN: Dilarang penindasan & penipuan. Dilarang amalan riba.
Galakkan unsur Islam – rajin bekerja. Mencari rezeki – halal. APAKAH UNSUR ISLAM YANG BOLEH MEMBAWA KEPADA KEMAJUAN EKONOMI MASYARAKAT ASIA TENGGARA? Galakkan unsur Islam – rajin bekerja. Mencari rezeki – halal. Dilarang mengemis. Digalakkan berdagang. Amalkan unsur-unsur halal semasa berurusniaga. Amalan dilarang- Riba & Penipuan. Sarankan sifat berjimat cermat. Tubuhkan baitul mal. Masyarakat Islam – bayar zakat.
Senaraikan KESAN ISLAM DARI SEGI PENDIDIKAN. Pendidikan diberikan kepada semua. Islam MEWAJIBKAN umatnya menuntut ilmu. Maka wujud INSTITUSI PENDIDIKAN FORMAL – istana, pondok, pesantren, madrasah & surau. d. MELAKA: i. Istana menjadi institusi pendidikan formal bagi bangasawan. ACHEH: i. Wujud pendidikan sistematik. ii. Ada sekolah pondok. iii. Digelar Serambi Makkah. iv. Wanita digalakkan belajar. SAMUDERA PASAI: i. Menjadi pusat penterjemahan. ii. Menjadi pakar rujuk kepada ulama luar.
KESAN ISLAM DARI SEGI BAHASA & KESUSASTERAAN A: TULISAN JAWI: i. Wujud tulisan Jawi. Digunakan sebagai tulisan rasmi. Digunakan untuk membaca & menulis. B; BAHASA MELAYU: Bahasa Melayu menjadi lebih mantap. Istilah Arab digunakan dlm bahasa Melayu- cth: Adil, Masjid & Syukur. BM = bhs lingua franca. = bhs ilmu pengetahuan. = digunakan dlm perdagangan. C; KESUSASTERAAN: i .Kesusasteraan di AT terpengaruh dgn gaya penulisa Arab ii. Wujud-syair, puisi, pantun, gurindam & Hikayat. iii.Fungsi sastra berubah dari berhibur kpd mengkritik.
Apakah KESAN ISLAM DR SEGI KESENIAN: A; TULISAN KHAT: Wujud tulisan khat : a. Pada batu nisan b. Pada bilah mata keris. c. Pada ukiran kayu d. Pada masjid, surau, tembikar. B: BATU NISAN: Batu nisan mengandungi ayat al-quran. Mengandungi tulisan Arab & hukum Islam. C: UKIRAN: i. Bermotifkan tumbuhan, alam & geometri. Mengandungi ayat suci al-Quran & hukum Islam D: SENIBINA: Ada unsur seni bina Islam pd masjid & istana. Cth masjid ada mimbar, mihrab, kubah, telaga, menara azan.