Fiqh al-Ta’ayush dan al-Muwatanah Dalam Naratif Baharu Malaysia

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Al Qur’an dan Surah-Surah Pilihan
Advertisements

Disusun Oleh : Kelompok 6
Konsep kerukunan dalam islam
TASAWWUR ISLAM II BAB: HUKUM JENAYAH DALAM ISLAM
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
hijrah nabi muhammad Saw ke madinah dan piagam madinah
BAB IX KERUKUNAN UMAT BERAGAMA
SUMBER HUKUM ISLAM.
HUBUNGAN NEGARA DAN WARGA NEGARA
MEMBANGUN MASYARAKAT MADANI
BAB 17 PERPADUAN UMMAH Pengenalan
KONSEP (PENGERTIAN), HUKUM, TUJUAN, URGENSI, DAN HAKIKAT DAKWAH
HUBUNGAN NEGARA DAN WARGA NEGARA
PERJANJIAN AQABAH.
BAB 7 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
ILMU PERANAN ILMU DALAM PEMBENTUKAN KELUARGA DAN MASYARAKAT PENGENALAN
HAK DAN KEWAJIBAN WARGA NEGARA
ADAB TERHADAP MUSLIM DAN BUKAN MUSLIM
KERUKUNAN ANTAR UMAT BERAGAMA
HAK DAN KEWAJIBAN WARGA NEGARA
HAK DAN KEWAJIBAN WARGA NEGARA
TASAWWUR ISLAM. Nama :Nur Izzatul Farha binti Azmi. Tingkatan : 5 Alpha 2 Nama Guru: Pn. Hazrina.
HAK DAN KEWAJIBAN WARGA NEGARA
POLITIK, HAM DAN DEMOKRASI DALAM ISLAM
Perlembagaan Malaysia dalam Konteks Hubungan Etnik di Malaysia
Dakwah Created By Ahmad.
PELAJARAN 10:KELEBIHAN PENYELESAIAN MASALAH MENURUT ISLAM
ISLAM HADHARI DAN HUBUNGAN ETNIK
KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
BAB 3 SYARIAH DALAM KEHIDUPAN MUSLIM
CABARAN TERHADAP HUBUNGAN ETNIK DI MALAYSIA & GLOBAL
IDA Islam dan Peradaban
HUBUNGAN ETNIK, INTEGRASI DAN MENANGANI CABARAN
TASAWWUR ISLAM II WEEK 5 PENYELESAIAN MASALAH MENURUT ISLAM
PELAJARAN 9:ISU , MASALAH DAN CARA PNYELESAIAN MENURUT ISLAM
Teori-teori Hubungan Etnik
WAQI’IYYAH.
SKP 2204 HUBUNGAN ETNIK BERSEMUKA KE-2 DKAP C
Makna Tasyri’ Dari segi bahasa: 1-Sumber air 2-Jalan yang lurus
BAB 5 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
BAB 3 : PENGENALAN KEPADA BEBERAPA AGAMA LAIN
PERLEMBAGAAN MALAYSIA DALAM KONTEKS HUBUNGAN ETNIK DI MALAYSIA
BAB 17 PERPADUAN UMMAH Pengenalan
OBLIGASI MEMBERIKAN PERKHIDMATAN
DSKP SEJARAH.
PRA DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM
3. Reka Bentuk Kurikulum Sumber-Sumber Reka Bentuk Kurikulum
Islam Hadhari dan Hubungan Etnik
KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
KBM 4 AQIDAH ISLAMIAH BAB 1 : FIRAQ DALAM ISLAM
TAMADUN ISLAM Kata kunci
DEFINISI Pentadbiran Pengurusan
NOR RADIAH BINTI MD ZAID (023048) NOR SAADAH BINTI TULUS (023068)
KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
KONSEP PEMBANGUNAN ISLAM.
DASAR AWAM INTAN WILAYAH UTARA.
Hubungan Etnik, Integrasi dan Menangani Cabaran
Pembangunan Politik Dalam Konteks Hubungan Etnik Di Malaysia
INSTITUT AMINUDDIN BAKI KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
BAB 5 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
Sistem Sosial Islam Matlamat Sistem Sosial Islam
Topik 34 Hidup Bersama Secara Aman
PAS PENGENALAN AM.
SENSE OF BELONGING MENURUT PERSPEKTIF AGAMA ISLAM
Wawasan
Wawasan 2020.
BAB 1 : AQIDAH – DEFINASI, KEPENTINGAN DAN SUMBER RUJUKAN
UNIT 3: HAK ASASI DAN KEBEBASAN MAKLUMAT (BERSUARA)
KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
Transcript presentasi:

Fiqh al-Ta’ayush dan al-Muwatanah Dalam Naratif Baharu Malaysia Seminar Dakwah Pasca Malaysia Baharu 2019 16 Muharam 1441H

Abad Ke-21 Era Pasca Kebenaran Post-secularism Post-modernity Post-capitalism Post-Islamism Post-normal Post-truth Abad Ke-21 Era Pasca Kebenaran

al-Ta’ayush Al-ta’ayush  atau co-existence merujuk kepada Islam sebagai agama universal yang membawa rahmah dan mesej kepada semua umat manusia, iaitu mesej yang memerintahkan keadilan dan melarang ketidakadilan dan meletakkan asas bagi keamanan, dan menyeru kepada kehidupan bersama dalam kalangan semua manusia dalam suasana persaudaraan dan toleransi dalam kalangan semua rakyat tanpa mengira bangsa, warna kulit dan kepercayaan.

Konsep Muhibah dan Sejahtera Orang Melayu juga mempunyai amalan dan model al-Ta’ayush yang tersendiri. Malahan beberapa amalan dan budaya orang Melayu adalah amat selari dengan ajaran Islam seperti konsep Sejahtera dan Muhibah. Konsep “muhibah” memupuk perpaduan kaum dalam negara yang berbilang bangsa dan agama. Sejahtera memupuk keamanan dan keselamatan; ketenteraman di dunia dan di akhirat. Konsep Muhibah dan Sejahtera

al-Ukhuwat al-Muwatanah’ ini dilihat mampu memberikan tasawwur baru kepada metode dan pendekatan politik kepada golongan bukan Islam. Konsep saudara senegara adalah amat bertepatan dalam merujuk kaum minoriti bukan Islam di Malaysia. al-Quran yang tidak hanya menyebut persaudaraan keagamaan seperti di dalam surah al-Hujurat: 10 yang bermaksud: “Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara’tetapi dengan maksud yang lebih luas, meliputi persaudaraan seagama, persaudaraan sebangsa, persaudaraan setanahair dan persaudaraan kemanusiaan sejagat. al-Muwatanah

Manhaj dan Waqi’ Maliziy Fiqh al-Ta’ayush perlu dilihat dalam konteks realiti keMalaysiaan atau al-waqi` Malaysia. Al-waqi` al-Malizi ini mengambil kira dinamika nas dari sudut teks dan konteks mengambil realiti tersendiri keMalaysiaa Perkara 8 Perlembagaan Malaysia secara jelas menyebut bahawa semua orang adalah sama rata di sisi undang-undang dan berhak mendapat perlindungan yang sama rata di sisi undang-undang. Orang bukan Islam bebas mengamalkan budaya dan agama mereka dalam sebuah negara dengan syarat tidak memberi mudarat kepada orang lain. Manhaj dan Waqi’ Maliziy

Menukar naratif melihat orang Bukan Islam di Malaysia sebagai kafir “harbi” kepada ummah al- da`wah. Ummah al-da`wah ini mesti didekati dan disantuni menerusi pendekatan ummahat al-asalib iaitu uslub dakwah secara al-hikmah, al-maw`izah al-hasanah dan al-mujadalah billati hiya ahsan. Ummah al-Dakwah

Sahifah Madinah 23 fasal hubungan antara antara Ansar dan Muhajirin dan 24 fasal hubungan umat Islam dengan bukan Islam. Fasal 2: Bahawa mereka adalah satu umat (bangsa) berbeza dari manusia-manusia lain (innahum ummatun wdhidatun min duninnas); Fasal 25: Bahawa kaum Yahudi dari Bani Auf adalah satu ummah bersama orang-orang mukmin (wa-inna Yahuda Bani 'Awf ummatun ma'a I-mu'minin) Sahifah Madinah

al-Tanawwu` fi itar al-Wihdah Kepelbagaian dalam bingkai kesatuan. Asas sebuah daulah. Rujukan Asas Jaminan Hak Minoriti Prinsip universal Islam Meraikan kepelbagaian Bersama sebagai satu umat sewarganegara Mengangkat prinsip Rahmah, hikmah, adil dan maslahah; Menjamin hak dan tanggungjawab warganegara. al-Tanawwu` fi itar al-Wihdah

Dhawabit Fiqh al-Ta’ayush dan al-Muwatanah Tertakluk kepada tuntutan akidah dan Tauhid; Konsep Muwalat al-mu’minin (memberi wala’ kepada orang beriman) dan mu’adah al-kafirin (berlepas diri daripada orang kafir) Perubahan hukum dan pendekatan Fiqh al-Ta’ayush dan al-Muawatanah ini berlaku dalam perkara-perkara yang bersifat mutaghayyirat dan ijtihadi sahaja bukan perkara thawabit dan qati’e. Al-Ta’ayush juga hendaklah berlaku dalam perkara ma’ruf dan selagi mana orang Bukan Islam tidak memerangi agama Islam atau khianat kepada perjanjian. Dhawabit Fiqh al-Ta’ayush dan al-Muwatanah

Penutup al-Ta’ayush al-Silmi, al-Ukhuwah al-Islamiyah, al-Ukhuwat al-Muwatanah dan al-Ukhuwat al-Insaniyyah atau al-Ukhuwah al-Basyariah perlu diwacanakan dan diberikan ruang yang sewajarnya dalam mengolah semula konsep ukhuwah dan hubungan semasa Muslim dan bukan Muslim. Konsep Fiqh al-Ta’ayush al-Silmi dan al-Muwatanah ini perlu dijadikan silibus dan kandungan utama dalam sistem Pendidikan di Malaysia dalam segenap peringkat sebagai salah satu wadah memperkukuhkan kefahaman Islam yang menyeluruh dan seterusnya mampu mewujudkan semangan muhibah, sejahtera dan perpaduan nasional.