Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

KEPELBAGAIAN PELAJAR (KPD 4033)

Presentasi serupa


Presentasi berjudul: "KEPELBAGAIAN PELAJAR (KPD 4033)"— Transcript presentasi:

1 KEPELBAGAIAN PELAJAR (KPD 4033)
ANALISIS CARA MENGAJAR 3 PENGLIBATAN DAN LATIHAN UNTUK PELAJAR DISEDIAKAN OLEH: SITI ROSMAINI JOANNA DHAYAAL SITI NUR WASILAH NURULHIDAYAH

2 ELEMEN UTAMA PENGLIBATAN DAN LATIHAN UNTUK PELAJAR
MOTIVASI KAEDAH PENGAJARAN PENYOALAN JENIS LATIHAN

3 SEKIAN TERIMA KASIH

4 Motivasi

5 Apa itu motivasi????

6 Motivasi merupakan suatu dorongan semula jadi yang wujud dalam diri manusia.
Ia mendorong individu melakukan sesuatu bagi mencapai sesuatu tujuan tertentu yang dapat memberikan kepuasan kepadanya.

7 Merangsang minat pelajar ke arah
Tujuan Merangsang minat pelajar ke arah bahan Pengajaran guru Isi pelajaran

8 Kenapa perlu motivasi? Tidak dapat fokus pada masa yang lama
Cepat bosan

9 Kepelbagaian elemen motivasi
minda emosi minat

10 Aspek penting untuk menyuburkan minat pelajar :
Menggunakan kemahiran mengajar dengan berkesan Berkebolehan menggunakan pelbagai kaedah Mempelbagaikan bentuk peneguhan Haruslah ikhlas dan adil Berkebolehan mengaitkan pelajaran baru Memikirkan aktiviti-aktiviti yang menarik

11 Penglibatan dan latihan untuk pelajar melalui
KAEDAH MENGAJAR

12 PENGERTIAN KAEDAH MENGAJAR
Teknik mengajar diertikan sebagai kemahiran guru dalam pengelolaan & pelaksanaan kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti P & P. Satu strategi yang harus dirancang oleh guru untuk melibatkan pelajar sewaktu P&P Dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang harmoni, lebih jelas, lebih meyakinkan dan lebih digemari atau merangsangkan.

13 CONTOH KAEDAH MENGAJAR
Belajar sambil main Main peranan Sumbang saran Tematik Koperatif/kolaboratif  Pemudahcaraan Perbincangan Inkuiri Tunjuk Cara Penyelesaian masalah Pembelajaran masteri

14 BELAJAR SAMBIL BERMAIN

15 Belajar sambil main 1. Perancangan – penentuan jenis aktiviti/permainan, peraturan permainan/masa permainan. 2. Permulaan –penerangan tujuan/peraturan/cara/masa permainan. 3. Permainan – murid-murid bermain/guru mengawas, memerhati & membimbing. 4. Penilaian – guru menilai hasil permainan. 5. Perbincangan – guru membimbing murid-murid membuat rumusan. 6. Penutupan – murid-murid mencatat rumusan/kutip & simpan alat permainan.

16 KAEDAH BERCERITA

17 1.Pilih cerita yg sesuai dengan minat/ kebolehan/ umur/ pengalaman murid.
2. ABM seperti kad-kad perkataan/ gambar/ topeng/ patung harus disediakan untuk tarik minat/perhatian murid. 3. Pandangan terus ke muka murid secara bergilir-gilir supaya melibatkan murid. 4. Pastikan suara jelas/lantang & variasi ransangan aspek nada/intonasi. 5. Semasa sesi bercerita, guru guru boleh mengemukakan soalan. 6.Selepas bercerita, aktiviti susulan arus diadakan.

18 Penglibatan & Latihan Untuk Pelajar
Penyoalan

19 Reaksi Selepas Maklum Balas Maklumbalas Soalan
pernyataan atau perlakuan yang memerlukan maklumbalas murid berbentuk lisan, ekspresi muka, isyarat dan konteks fizikal. interaksi yang berlaku dalam bilik darjah. alat untuk mencapai matlamat dan merangsang aktiviti mental. Penyoalan Reaksi Selepas Maklum Balas Maklumbalas Soalan

20 Kebaikan penyoalan Insentif kepada tindakan
Merangsang pembelajaran Mengembangkan potensi berfikir murid Memandu kepada idea yang jelas Menggerakkan imaginasi Insentif kepada tindakan

21 Faktor kuantiti soalan dan kualiti penyoalan
Mental Psikologi Persekitaran Pengalaman murid Keperluan sesuatu mata pelajaran Faktor kuantiti soalan dan kualiti penyoalan

22 Merangsang penglibatan murid
Tujuan penyoalan Merangsang penglibatan murid Mengulangkaji Merangsang murid untuk berbincang Melibatkan murid untuk berfikir secara kreatif Menarik minat murid Menentukasn sejauh manakah objektif pembelajaran tercapai Menilai kemajuan murid Menguji kebolehan murid Mengawal tingkah laku murid Menyokong sumbangan idea murid Meningkatkan kognitif dan metakognitif murid

23 Aras-aras penyoalan Sintesis Analisis Aplikasi Kefahaman Penilaian
Pengetahuan

24 Ciri-ciri Penyoalan Kekerapan Taburan Yang Saksama Masa Menunggu
Penggerak Masa Menunggu

25 Apakah soalan yang perlu ditanya? Bagaimana menyoal soalan?
Pengurusan Penyoalan Apakah soalan yang perlu ditanya? Bagaimana menyoal soalan? Tindak balas guru terhadap jawapan pelajar.

26 Strategi Pelaksanaan Penyoalan
Soalan kumpulan kecil Soalan untuk individu Soalan untuk kelas Soalan bertulis

27 membantu guru mendapat maklum balas daripada pelajar secara terus
membantu guru mengetahui sejauh mana pelajar telah memahami sesutu konsep atau kemahiran melibatkan pelajar yang tidak mengambil bahagian dalam sesuatu perbincangan menggalakkan pelajar-pelajar mencari jawapan, menguji kefahaman, dan meransang pemikiran Rumusan

28 Mengapakah kita perlu berhati-hati apabila memilih rakan?
Supaya dapat menolong kita pada bila-bila masa. B Supaya kita dapat mengadu masalah kepada rakan. C Supaya kita tidak terpengaruh dengan aktiviti negatif. D Supaya kita boleh mengambil kesempatan terhadap rakan

29 Apakah peranan utama rakan sebaya?
Untuk menggembirakan rakan B Untuk menghindari daripada gejala negatif C Untuk berkongsi kegembiraan dan kesedihan. D Untuk meminta bantuan apabila diperlukan

30 Setiap orang perlu membuat keputusan secara rasional
Setiap orang perlu membuat keputusan secara rasional. Mengapakah sikap rasional penting apabila membuat keputusan? A Agar kita mendapat pujian daripada orang lain. B Agar kita berpeluang membetulkan kesilapan kita. C Agar kita tidak perlu meminta bantuan daripada orang lain. D Agar kita tidak melakukan kesilapan seterusnya menyesal pada kemudian hari.

31 PENGLIBATAN DAN LATIHAN UNTUK PELAJAR
*JENIS LATIHAN*

32

33 Perlu ada nilai sebenar & sumbang
kpd kefahaman dan pengalaman pelajar Panduan Memberi Tugasan 1. Dirancang awal 2. Mengandungi arahan khusus dan jangkaan masalah yg mungkin timbul perlu dibincangkan 3. Beri masa kpd pelajar menyalin tugasan 4. Minat pelajar kpd tugasan yg diberi 5. Soal pelajar sama ada mereka faham atau tidak tentang tugasan diberi. Beri masa untuk menyoal guru 6. Beri masa pelajar mulakan tugasan dalam kelas.

34 Tahap Kesukaran Meningkat
KATA KUNCI Mendefinisi, menjelaskan, mengenalpasti, tahu, melabel, menyenarai, memadankan menamakan, menggariskan, mengingat kembali, mengenali, menyatakan semula, memilih, menyatakan Tahap Kesukaran Meningkat Penilaian Sintesis Analisis Aplikasi Kefahaman Pengetahuan Peringkat Taksonomi Bloom

35 Tahap Kesukaran Meningkat
KATA KUNCI Memahami, menukar, membezakan, menganggar, menjelaskan, menghurai, membuat generalisasi, memberikan contoh, membuat inferens, membuat interpretasi, memparafrasa, menjangka, menulis semula, merumus, menterjemah. Tahap Kesukaran Meningkat Penilaian Sintesis Analisis Aplikasi Kefahaman Pengetahuan Peringkat Taksonomi Bloom

36 Tahap Kesukaran Meningkat
KATA KUNCI Menggunakan, mengubah, membina, membuat, demonstrasi, modifikasi, menjangka, menyediakan, menghasilkan, mengaitkan, menunjukkan, menyelsaikan, menemui, melaksanakan. Tahap Kesukaran Meningkat Penilaian Sintesis Analisis Aplikasi Kefahaman Pengetahuan Peringkat Taksonomi Bloom

37 Tahap Kesukaran Meningkat
KATA KUNCI Menganalisis, membanding, membezakan, mendikriminasi, membuat ilustrasi, membuat inferens, memilih, memisahkan, membahagikan, mengaitkan Tahap Kesukaran Meningkat Penilaian Sintesis Analisis Aplikasi Kefahaman Pengetahuan Peringkat Taksonomi Bloom

38 Tahap Kesukaran Meningkat
KATA KUNCI Mengkategori, menggabungkan, mencantum, menghasilkan, mengubahsuai, menyusun/ membina semula, mengulangkaji, merancang, menghimpun. Tahap Kesukaran Meningkat Penilaian Sintesis Analisis Aplikasi Kefahaman Pengetahuan Peringkat Taksonomi Bloom

39 Tahap Kesukaran Meningkat
KATA KUNCI Menghargai, membuat kesimpulan, mengkritik, membuat justifikasi, mendiskriminasi, menyokong Tahap Kesukaran Meningkat Penilaian Sintesis Analisis Aplikasi Kefahaman Pengetahuan Peringkat Taksonomi Bloom

40 PEMBIMBINGAN Definisi:
Sebahagian daripada proses menolong. Ia melibatkan usaha memberi arahan secara teratur serta mengandungi maklumat sesuai bagi menentukan agar sesuatu matlamat tercapai oleh orang yang menerimanya. Othman Mohamed (2000)

41 Konsep Pembimbingan Mengandungi pembayang jawapan
Perkaitan jawapan dan objektif pembelajaran Meningkatkan pemahaman

42 PENTAKSIRAN Definisi:
Satu proses mendapatkan maklumat seterusnya membuat penghakiman tentang produk atau sesuatu proses pendidikan

43 Konsep Pentaksiran Pentaksiran merupakan satu episod dalam proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti: menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor, menginterpretasi maklumat tentang pembelajaran seorang pelajar bagi sesuatu tujuan

44 Tujuan Pentaksiran Proses mendapatkan gambaran tentang prestasi seseorang dalam pembelajaran Menilai aktiviti yang dijalankan semasa P&P Mendapatkan maklumat secara berterusan melalui P&P Memperbaiki pengajaran-pembelajaran


Download ppt "KEPELBAGAIAN PELAJAR (KPD 4033)"

Presentasi serupa


Iklan oleh Google