PANTANG LARANG ORANG IBAN(DAYAK LAUT)

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Pengertian Thaharah Secara bahasa, thaharah artinya membersihkan kotoran, baik kotoran yang berwujud maupun kotoran yang tidak berwujud.
Advertisements

TRADISI ADAT PERNIKAHAN DARI SUDUT PANDANG IMAN KRISTEN
HUKUM PERSEORANGAN ADAT
Suku Asmat: Sosok Budaya Indonesia di Papua
KEBUTUHAN MANUSIA SABARIAWATI MANURUNG, S.Pd KELAS X SEMESTER I.
HUKUM WARIS ADAT Perkawinan, selain bertujuan memperoleh keturunan juga untuk dapat bersama-sama hidup pada suatu masyarakat dalam suatu perikatan (keluarga).
Suku Sasak Suku Sasak adalah suku bangsa yang mendiami Pulau Lombok dan menggunakan bahasa Sasak. Suku ini berasal dari Jawa dan Bali. Sebagian besar masyarakatnya.
Thaharah.
Perkembangan bentuk karya tidak mengalami perubahan (statis)
Upacara Kematian pada Masyarakat Banjar (Kalimantan Selatan)
A. Syarat Materil : B. Syarat Formil Materil Umum/Absolut
MENGENAL SUKU BADUY DARI BANTEN
PASKAH, APAKAH MASIH HARUS DIRAYAKAN ?
KEARIFAN LOKAL SUKU ASMAT
Anda Berharga di Mata Tuhan
Upacara Perkawinan Adat Banjar
19 Hadis nabi mengenai wanita.
Perkembangan bentuk karya tidak mengalami perubahan (statis)
UPACARA BATASMIAH.
L/O/G/O  Miftahul Muniroh ( )  M. Farkhan ( ) Kelompok 2:
SENI BUDAYA XI MIA 1 NAMA ANGGOTA : Annisa Kusuma W.
SISTEM KEKERABATAN Dasar kekerabatan masyarakat Asmat adalah keluarga inti monogami, atau kadang-kadang poligini, yang tinggal bersama- sama dalam rumah.
TAHARAH DALAM ISLAM.
Disediakan oleh: Nurul Fatin Afifah binti Mohd A’Azmi 5 Ummu Habibah
Disediakan oleh: Nurul Fatin Afifah binti Mohd A’Azmi 5 Ummu Habibah
PANDUAN PENGAWASAN PEPERIKSAAN UiTM
PRIBUMI SABAH Kadazan/ Dusun Lotud Rungus Tambanua Dumpas Paitan
19 Hadis nabi mengenai wanita.
PENDIDIKAN KESIHATAN KANSER PAYUDARA
Kumpulan 11 SALASILAH KELUARGA.
TAMADUN ISLAM DAN TAMADUN ASIA
7.9 Antanom Pahlawan Rimba
EED 3217 EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK
Andalus Corporation Pte Ltd
BAB 2 INTERAKSI ANTARA TAMADUN.
MERAH SILU ISMAIL AHMAD.
Li-Ta’aruf KEHIDUPAN MASYARAKAT CINA BANDAR
21 PRIBUMI SARAWAK.
PENGENALAN.
Kesalahan Umum Tatabahasa
SARAWAK LATAR BELAKANG SEJARAH SARAWAK KEGIATAN EKONOMI KEGIATAN SOSIOBUDAYA MASYARAKAT SARAWAK.
SARAWAK LATAR BELAKANG SEJARAH SARAWAK KEGIATAN EKONOMI KEGIATAN SOSIOBUDAYA MASYARAKAT SARAWAK.
PROSA TRADISIONAL HIKAYAT INDERA NATA.
TAMADUN MESIR.
SEJARAH TINGKATAN 1 BAB 11: SABAH.
UNIT 2.2 PENGLIBATAN DALAM MAJLIS ATAU AKTIVITI (M.S 44-45)
SARAWAK LATAR BELAKANG SEJARAH SARAWAK KEGIATAN EKONOMI KEGIATAN SOSIOBUDAYA MASYARAKAT SARAWAK.
Personifikasi Sesuatu benda, keadaan atau peristiwa yang diberikan perbandingannya dengan sifat manusia. Personifikasi juga merupakan satu unsur yang.
Faraid Minggu 5.
Rujuk Ertinya: Mengembalikan ikatan pernikahan selepas berlaku perceraian semasa dalam iddah talak satu atau dua Ianya hanya berlaku dalam perceraian selepas.
PANTANG LARANG KAUM INDIA
PANTUN EMPAT KERAT JENAKA DAN SINDIRAN.
Faraidh.
SARAWAK LATAR BELAKANG SEJARAH SARAWAK KEGIATAN EKONOMI KEGIATAN SOSIOBUDAYA MASYARAKAT SARAWAK.
SEJARAH TINGKATAN 1 BAB 11: SABAH.
Personifikasi Sesuatu benda, keadaan atau peristiwa yang diberikan perbandingannya dengan sifat manusia. Personifikasi juga merupakan satu unsur yang.
Ila’ Ertinya: Suami bersumpah tidak akan bersetubuh dengan isterinya
SEJARAH TINGKATAN 1 BAB 11: SABAH.
Adat Resam Perkahwinan Melayu
KBM 2 Aqidah Islamiah Bab 3 Syurga dan Neraka
AKTIVITI BERSAMA KELUARGA
Apakah maksud daulat dalam konteks institusi kesultanan Melayu?
SEJARAH TINGKATAN 1 BAB 11: SABAH.
SIFAT-SIFAT HUKUM ADAT DI INDONESIA
OLEH: ERDA ROSLAN KHAIRI
“AKU MENJADIKAN SEGALA SESUATU BARU”
Rujuk Ertinya: Mengembalikan ikatan pernikahan selepas berlaku perceraian semasa dalam iddah talak satu atau dua Ianya hanya berlaku dalam perceraian selepas.
OLEH: ERDA ROSLAN KHAIRI
Bersuci daripada najis
TRADISI MAANTAR PATALIAN/JUJURAN PADA MASYARAKAT ADAT BANJAR OLEH: ARIE SULISTYOKO.
Transcript presentasi:

PANTANG LARANG ORANG IBAN(DAYAK LAUT)

Kepercayaan Pengenalan 47% drpd pribumi 30% drpd penduduk Sarwak Berdekatan dengan sungai Batang Lupas dan Sungai Rejang. Tinggal di rumah panjang. Kepercayaan Animisme dan hindu-buddha. Ritual tradisional: Gawai Dayak (Pesta Menuai). Gawai Kenyalang (di kawasan Rejang). Gawai Antu (untuk kematian di Sri Aman). Jika mimpi buruk, aktiviti besok ditangguhkan. Miring – jampi serapah dengan darah ayam atau babi direnjis di sekelling mereka.

SISTEM TULISAN Menggunakan bahasa Iban, yang mempunyai banyak persamaan dengan bahasa Melayu. merupakan bahasa yang seragam (homogenous). Masyarakat Dayak-Iban merupakan satu-satunya bangsa bumiputra di Malaysia yang mempunyai sistem tulisan yang disebut 'Turai'. Ianya mempunyai tidak kurang daripada 59 abjad yang mewakili bunyi sebutan seperti tulisan rumi. Sistem tulisan ini berkesan apabila orang Iban dapat merujuk keturunan sehingga 15 generasi yang terdahulu dengan darjah ketepatan yang mengagumkan dan juga merekodkan peristiwa penting.

Salah satu peristiwa yang penting dalam sejarah orang Iban ialah 'Pirate of Beting Maro' dimana mereka mematahkan kemaraan penjajah dan merampas harta kebendaan pihak musuh. Antara kebudayaan Iban lain yang menarik adalah: i) Ngayau Ii) Ngayap

Tradisi Menyimpan pasu, gong, dan tempayan yang dipanggil tajau. diwarisi secara turun-temurun, bernilai, dianggap suci, dan dihomati. Tajau berfungsi sebagai harta simpanan dan diperoleh secara tukar barang.

Perkahwinan usia pengantin lelaki perlu melebihi dua puluh dua tahun. keluarga kecil akan dikahwinkan secepat mungkin. Keluarga besar akan dilambatkan perkahwinan.

Merisik - dikenali sebagai berbunga-bunga atau berjarum-jarum. Meminang dan Bertunang - ayah pihak lelaki menanggalkan lapit atau ikat pinggang perak atau sebilah pedang sebagai tanda pertunangan. Majlis Perkahwinan membawa beberapa utas tali bersimpul yang menunjukkan berapa hari lagi perkahwinan dilangsungkan. rombongan lelaki biasanya berarak ke rumah panjang pengantin perempuan dengan menaiki perahu yang dihiasi kain pua kumbu sekiranya pengantin melalui jalan sungai.

mandi beramai-ramai di sungai sebelum memakai pakaian tradisional. kepala rombongan pengantin lelaki dipelawa menyembelih seekor babi sebagai penghormatan dan pada masa itu juga tembakan senapang akan kedengaran secara balas-membalas. Para tetamu seterusnya akan dijamu dengan sejenis arak. upacara membelah pinang atau mengulang pinang akan dijalankan.

bomoh akan mengadakan upacara menidurkan anak dan mengejutkan anak. pengantin baru akan mandi di sungai untuk membersihkan diri. Untuk adat ini juga mereka perlu memegang sehelai kain yang panjangnya tujuh ela supaya kesalahan semasa perkahwinan itu akan hilang pada setiap individu.

menyembelih seekor babi sebagai korban dan juga sebagai penebus dosa pengantin. Pada sebelah malamnya, kedua pengantin diiringi oleh pengapit masing-masing dan akan disandingkan di atas gong atau kerusi yang dialas kain tenun. seseorang yang dipanggil tukang ganyang akan memulakan upacara.

Ayam yang telah diikat kakinya kemudian dilepaskan dan mentera pun dibaca. Ayam yang telah disembelih itu akan diambil darahnya untuk disemah kepada pengantin. Istiadat ini akan diakhiri dengan jamuan makan dan minum.

Sewaktu Mengandung Dalam tempoh tujuh bulan sewaktu mengandung, wanita Iban dan suaminya dikenakan pelbagai pantang larang, antaranya seperti berikut; Mereka dilarang menggali parit di kawasan padi atau di mana-mana sahaja. Mereka dilarang memotong pokok yang menjalar di atas tanah, kerana dibimbangi akan menghalang pendarahan yang berterusan semasa melahirkan anak. Wanita yang mengandung dilarang menuang minyak ke atas tapak tangan untuk disapu pada rambut supaya bayi yang bakal lahir tidak akan bernanah.

Kedua suami isteri tidak boleh mengetuk telur menggunakan pisau atau kayu kerana dikhuatiri bayi itu akan cacat penglihatan. Mereka tidak boleh menanam pokok pisang supaya si bayi tidak berkepala besar. Mereka tidak boleh memikul batu-bata tajam di dalam raga kerana dikhuatiri bayi akan lumpuh. Mereka tidak boleh membawa kura-kura ke dalam bilik supaya bayi tidak tersekat di dalam rahim semasa dilahirkan.

SELEPAS LAHIR Berpantang selama tiga puluh hari makan nasi dan ikan salai atau ikan kering yang kadang-kadang dicampur dengan pucuk paku dan buah pulur dan dicampurkan dengan halia atau air rebusan halia supaya dapat memanaskan badan. Berdiang/Bersalai si ibu perlu duduk dekat dengan unggun api. selama empat puluh satu hari. si ibu perlu menggariskan kapur pada tiang atau dinding rumah untuk menghitung hari Tanggal Pusat Adat melihat matahari atau merasa garam dijalankan apabila bayi sudah tanggal pusat iaitu ketika bayi berusia empat hari.

Menamakan Bayi akan diberi nama timangan. seterusnya akan diberi nama sempena nama salah seorang daripada nenek moyangnya yang pernah berjasa dan handal. upacara memilih nama akan dijalankan di mana kepalan nasi akan diletak di atas papan yang tertulis nama-nama yang dipilih itu. Kemudian seekor ayam akan dilepaskan untuk membuat pilihan dan ini dikenali sebagai Manok Tawai. Kepalan nasi yang dipatuk oleh ayam tersebut akan menjadi pilihan untuk menamakan bayi tersebut.

Adat Kematian Keluarga mengelilingi mayat dan meratap 190 minit. Lesung/penumbuk diletakkan di laluan (tempuan) untuk menghalau hantu. Mayat dibersihkan dan 3 tanda kunyit di dahi. Pua kumbu (gebar) dijadikan tabir untuk menghalang penyakit. Beras dihamburkan paya beras keluarga tidak dibawa sama ke dunia lain (sebayan). Api kecil dekat kaki simati. Tetamu bawa hadiah beras pulut, duit dan ayam.

Berkabung selama 3 bulan. 6 petang - nyanyian ratapan kematian. 5 pagi - wanita tua beri makan supaya tidak lapar dalam perjalanan. Semasa dimasukkan dalam keranda, orang2 perempuan menangis sekuat2nya. Darah ayam direnjiskan ke tanah sebelum digali. Keranda ditanam bersama barang si mati (baiya) supaya dapat digunakan dalam dunia lain (memoa sebayan).

Lain-lain Terserempak binatang atas dahan itu ialah antu rembia (roh menjaga pokok). Tidak boleh tanam labu di kebun – malilabu. Dikeluarkan dan dilumur dengan darah babi atau dua ekor ayam. Halia tidak boleh ditanam kesan pada mata .

SEKIAN, TERIMA KASIH