SENI BAHASA DAN ALIRAN MAKNA

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Assalamu’alaikum Warohmatullohi Wabarokatuh
Advertisements

RESENSI BUKU KELOMPOK 4.
BAB V TEMA, TOPIK DAN JUDUL.
Proposal Penyusunan perencanaan penelitian hukum perlu dijelaskan mengenai metode analisa yang akan diterapkan. Misalnya metode kualitatif atau metode.
PENGERTIAN SEJARAH.
SASTRA ANAK (1) PERTEMUAN KE-13 Khusnul Fatonah, M.Pd. PGSD.
Unsur Instrinsik dan ekstrinsik Novel
Jabatan Pengajian Melayu IPG Kampus Temenggong Ibrahim Johor Bahru
Kelakuan Individu (Dari Aspek Tanggapan, Nilai, Sikap Dan Dorongan)
NILAI ESTETIK.
CERPEN Oleh Aqmarina.
Fungsi Drama.
UNSUR-UNSUR INTRINSIK PROSA CERITA
ALIRAN SENI RUPA.
CERPEN -Novella Cathlin-.
Kompetensi Dasar Memahami struktur dan kaidah teks novel, baik melalui lisan maupun tulisan.
BAHASA PENULIS DAN TAFSIRAN MAKNA
KELOMPOK VI NAMA : Farid M Z Hilman S Erlangga G Zulfahmi.
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 922 KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF
VKMC 2031 PEMBANGUNAN KELUARGA (KUMPULAN D) SAHSIAH ANAK…
Jenis-jenis Wacana Lisan
PENGGUNAAN DAN FUNGSI BAHASA
PENTAKSIRAN LISAN BERASASKAN SEKOLAH (PLBS)
KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
Aliran Kesusasteraan.
Unit 1: Pengenalan bidang komunikasi dan teori komunikasi
EED 3217 (EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK)
Disediakan oleh: Abdul Latif bin Ahmad IPG Kampus Tun Hussein Onn
KULIAH M14 BAHASA MELAYU TINGGI PENYAJIAN LISAN (BBM3401)
3. Reka Bentuk Kurikulum Konsep Reka Bentuk Kurikulum
Unit-unit Bahasa dalam Analisis Tatabahasa
EED 3200 SEJARAH BAHASA, KESUSASTERAAN, KEBUDAYAANDAN MELAYU (History of Malay Language, Literature and Culture) Pensyarah: Shamsudin Othman Jabatan Pendidikan.
Kuliah 2 : BAHASA DALAM KESUSASTERAAN MELAYU
Konsep-Konsep Penulisan Skrip dan Hubungannya dengan Media Elektronik dan Filem MODUL 2.
BBM 3411 KETERAMPILAN BERBAHASA MELAYU
Kriteria Penskoran ULBS B. Melayu
EED 3217 : EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK
BAHASA DALAM KESUSASTERAAN MELAYU
Penggunaan dan Fungsi Bahasa (BBM3401)
KULIAH 1: KONSEP SASTERA
TEORI PEMBELAJARAN BAHASA (PM. DR. S. VIJAYALETCHUMY)
KAWASAN SASTRA DAN UNSUR-UNSUR PEMBANGUN FIKSI
DEFINISI PUISI Za’ba Mendefinisikan puisi atau karangan berangkap sebagai “khas dipakai untuk melafazkan fikiran yang cantik dengan bahasa yg indah, dan.
Pendekatan Stilistik Kuliah 5-6
2. Rencana Berita Rencana ialah karangan atau hasil tulisan yang mengandungi maklumat, ulasan, huraian, atau penceritaan tentang sesuatu perkara. Biasanya.
KEMAHIRAN LISAN Kemahiran lisan melibatkan dua komponen, iaitu kemahiran mendengar dan kemahiran bertutur. Kemahiran mendengar ialah kemahiran yang melibatkan.
Jenis-jenis Wacana Lisan
ASPEK BAHASA DAN FUNGSI BAHASA (BBM3401)
Kuliah 4 Seni Bahasa dalam Karya Sastera
BBM 3107 : PENGANTAR STILISTIK
EED 3217 (EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK)
Ciri-ciri Penulisan Fakta Gaya Dan Laras Struktur Bentuk Wacana
Kuliah 3-4 KAJIAN BAHASA DARI SUDUT STILISTIK
KULIAH 1: KONSEP SASTERA
Kuliah 14 Stilistika : Penelitian Bahasa dan Sastera
ASPEK BAHASA DAN FUNGSI BAHASA
Kuliah 13 Interpretasi dan Apresiasi Teks Sastera
EED 3217 (EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK)
Skop Perbincangan Fenomena perisian kursus bahasa Melayu.
Kuliah 1 : Hubungan Bahasa dan Sastera
KULIAH 2.
BAHASA DALAM KESUSASTERAAN MELAYU
PEMIKIRAN KRITIS.
BAHASA PENULIS DAN TAFSIRAN MAKNA
FEM 3301 Etika & Nilai Dalam Pembangunan Unit 2: Aliran Etika
Unit 3 : Internet & Hubungannya Dengan Bahasa.
Kuliah 1 : Hubungan Bahasa dan Sastera
BBM 3401: Bahasa Melayu Tinggi
Aspek Bahasa dan Fungsi Bahasa
Transcript presentasi:

SENI BAHASA DAN ALIRAN MAKNA Kuliah 2-3

ALIRAN SASTERA Klasisisme Romantisme Realisme

Klasisisme dalam Kesusasteraan Pengaruh teori klasik sangat besar. Aspek pengaruh : kategori gaya, kualiti gaya, istilah-istilah sastera,, prinsip penilaian, prinsip ciptaan atau kreativiti, dan dasar teori gaya atau stilistik. Kategori Gaya: Gaya tinggi, gaya pertengahan, Gaya mudah. Kualiti Gaya: Kemurnian, Kejelasan, Kewajaran

Aliran Klasisisme Nasihat dan tanggungjawab sosial-sastera sebagai medium pendidikan. Tanggung jawab terhadap masyarakat bersifat kolektif dan milik bersama. Sastera berpaksikan fikiran dan akal budi yang luhur dan berpekerti tinggi tanpa dibaluti rasa keburukan. Sastera yang terhasil adalah karya yang bersifat bersih dan suci.

Prinsip Aliran Klasisisme Kebijaksanaan – Pemilihan diksi yang berkesan berhasil memancarkan kebijaksanaan berdasarkan makna-makna yang diungkapkan secara luaran dan dalaman. Kebenaran – Karya yang dihasilkan sewajarnya mengungkapkan kebenaran bukan kepalsuan. Keanggunan – merujuk kepada adab, tatasusila, dan kehalusan berbahasa. Kefasihan – kebolehan pengarang mengadun dan memilih kata yang persis yang akhirnya makna dapat disampaikan dengan persis. Keadilan – aktiviti atau tatacara sesuatu itu dibuat atau diperoleh.

Kategori Gaya Berdasarkan Aliran Klasisisme Cicero memberikan 3 kategori gaya dalam seni pengucapan Gaya tinggi Gaya pertengahan Gaya Mudah

Gaya Tinggi Mengandungi mutiara fikir atau falsafah Bahasanya bersifat impresif, mengesankan dan dicipta mengikut gaya seni bahasa – kehalusan Mempunyai kesan keharuan.

Gaya Pertengahan Isinya mengandungi fikir dan moral Diksi sederhana – tetapi bukan bahasa biasa. Kesannya menyeronokkan.

Gaya Mudah Isinya berfenomena biasa. Bahasanya menggunakan kiasan semasa. Ragamnya konvensional dan sesuai untuk menggambarkan sesuatu yang biasa. Kesannya biasa.

Kualiti Gaya Kemurnian (Purity) – Kejelasan (clearity) Ketepatan bahasa sebagai piawai pertama. Bahasa perlu baik iaitu terlepas daripada kesalahan yang boleh menyalahi maksud atau terkeluar daripada maksud. Kejelasan (clearity) – Bahasa yang mudah difahami Kewajaran (decorum) Seni bersatu dengan alam. Pengucapan seni perlu sesuai dengan konteks, nada, suasana dan sasar khalayaknya.

Aliran Romantisme Penulis melahirkan gagasan atau ideanya yang indah-indah tanpa cacat cela atau sebarang kekurangan. Jika kebahagian, maka kebahagian digambarkan dengan penuh kesempurnaan. Jika kesedihan, penulis menggambarkannya sehingga mampu menitiskan air mata pembaca.

Aliran romantisme berteraskan sensitiviti atau sensori yang sentimental sifatnya. aliran ini menonjolkan perasaan dengan mengkesampingkan pemikiran rasional dan lain-lain pertimbangan. Sifat emosional yang terungkap menyebabkan karya-karya sastera beraliran ini tidak berpijak di bumi nyata dan kurang mementingkan aspek kebenaran.

Seni Bahasa Berdasarkan Aliran Romentisme Seni sastera adalah produk hati dan rasa. Hanya dengan intuisi dan perasaan rahsia alam dan fenomenanya dapat diterokai. Isi karya – Biasanya objek-objek biasa dalam kehidupan seperti pengembaraan, kesatriaan dan percintaan yang berkait dentggan sejarah silam, makhluk atau tokoh-tokoh istimewa dalam alam semesta. Sudut Pandangan : Bersifat ‘omnicient point of view’ iaitu pengarang serba tahu. Pengarang terlibat sama dengan cara memberi sempati atau antipati kepada kehidupan dan fenomenanya.

Watak bersifat superhuman dan supernatural iaitu memperlihatkan unsur-unsur keluarbiasaan dan keajaiban dari segi kelakuan dan tindakan. Seniman – bersifat opologetik dan menolak moral dalam sastera kerana tujuan yang demikian akan merosakan seni itu sendiri. Teknik – menggunakan unsur fantasi dan imaginasi. Gaya bahasa menjadi cukup romantis = halus dan hiperbolistik sifatnya.

Aliran Realisme Aliran ini menggambarkan sesuatu berdasarkan keseluruhan kenyataan atau realiti yang sebenarnya ada. Pemaparan kejadian dan peristiwa dilihatkan secara teliti. Sesuatu itu diperlihatkan secara logik tanpa membawakan sesuatu yang berlebih-lebihan sehingga terkeluar daripada garis kerasionalan dan realitinya.

Seni Bahasa dalam Aliran Realisme Aliran realisme yang menggambarkan realiti secara jujur dan objektif seperti yang dilihat dan dirasa indera. Seni realisme menekankan realiti iaitu kebenaran indera. Kewujudan manusia bukan disebabkan paksaan nasib tetapi berdasarkan sebab dan akibat seperti keturunan, kemiskinan, penyakit, fenomena alam,

Pemaparan tentang kisah, tokoh, watak dan perwatakan dalam sesebuah karya wujud secara alamiah. Dapat ditafsir secara zahir dengan mata hati tanpa diwarnai oleh sesuatu yang boleh mengaburi kebenaran dan sesahihan dalam dunia nyata.

Pengarang bersifat empati iaitu tidak terlibat di dalam penceritaannya. Pelukisan manusia dan kehidupan bersifat semulajadi – ‘panoramic dan impresi’. Penggunaan imaginatif dan kreativiti tidak ditolak oleh pengarang Watak dan kehidupan adalah sebagai manusia biasa – Ada kelebihan dan kekurangan. Semua unsur intrinsik disesuaikan mengikut konteks.

CIRI BAHASA KESUSASTERAAN

Gaya Bahasa Fungsional dan Gaya Bahasa Sastera Gaya Bahasa Rasmi Fungsi : Mengadakan hubungan / urusan rasmi Teks : Isinya bersifat arahan dan perintah Unsur Stilistik : Struktur ayat rumit. Tidak mengandungi perasaan

Gaya Bahasa Ilmu Fungsi : Menyampaikan kebenaran ilu. Bersifat logik dan objektif. Teks : Isinya bersifat ilmiah, komentar, kritikan dan ulasan. Unsur stilistik : Kata bersifat netural daripada nilai sastera. Tanpa emosi Istilah monosemi, jarang menggunakan istilah sastera Ayat terjalin dengan padu.

Gaya Bahasa Wartawan Fungsi Teks Unsur stilistik Menyampaikan maklumat atau informasi Memberi penjelasan dengan tepat dan jelas Teks Artikel majalah dan akhbar Unsur stilistik Kata sebagai lukisan tentang perkara-perkara dan kejadian, penggunaan slogan dan kata pemula yang menarik

Gaya Bahasa Seharian Fungsi Teks Unsur stilistik Untuk pergaulan santai yang alamiah Teks Isinya berkaitan harian; ada unsur emosi, tegang dan santai Unsur stilistik Bahasanya mudah, lancar dan santai Bahasanya mudah Ada hambatan dalam perbincangan Cenderung kepada ayat dasar; pendek-pendek Tidak mementingkan tatabahasa dan ketepatan

Gaya Bahasa Sastera Fungsi Teks Unsur stilistik Menyampaikan fikiran dan perasaan Teks Karya Sastera Unsur stilistik Bahasa yang bergaya Gaya yang terbentuk daripada gaya di atas Menghasilkan segala kemungkinan kesan bahasa.