CONTOH SOALAN DAN JAWAPAN

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Kategori Desain Grafis
Advertisements

Jabatan Pengajian Melayu IPG Kampus Temenggong Ibrahim Johor Bahru
MODEL-MODEL PENGAJARAN
Assalamualaikum wr.wb.
Taklimat RPH PENDIDIKAN SENI VISUAL PENYEDIAAN REKOD
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 922 KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF
RANCANGAN PERNIAGAAN.
Kemahiran Generik Dalam Pengajaran Pembelajaran
REKA CIPTA PROSES MEREKA CIPTA.
PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL
PRINSIP ASAS GRAFIK EDU 3105.
MODEL-MODEL PENGAJARAN
TEORI-TEORI PEMBELAJARAN
APA ITU JADUAL SPESIFIKASI UJIAN ( JSU )
Sektor Perkhidmatan Sumber Pendidikan Bahagian Teknologi Pendidikan
DISEDIAKAN OLEH : NORDIANA BT MOHAMMED MOHAYADDIN KELAS : BM 4.11
PENDIDIKAN SENI VISUAL
KOMPONEN PENGAJARAN BERASASKAN KAJIAN MASA DEPAN
PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL
SELAMAT DATANG KLIK DI SINI.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Oleh : Muhamad Zulfikah Bin Mat Jali A144875
Konsep-Konsep Penulisan Skrip dan Hubungannya dengan Media Elektronik dan Filem MODUL 2.
EDU 3105 TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
EDU 3105 BAB 4 Perancangan, Pemilihan, Penghasilan dan Penilaian
Latihan menulis karangan ekspositori 2
EED 3217 EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK
Integrasi ICT Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Prasekolah
CONTOH PENTAKSIRAN PUSAT MATEMATIK.
PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL
KEMAHIRAN BERFIKIR DALAM PENDIDIKAN NAMA PENSYARAH:
Penyajian Tulisan Menulis merupakan satu ketrampilan berbahasa yang digunakan dalam komunikasi secara tidak langsung atau komunikasi tanpa bersemuka.
Career Anchor.
PENDIDIKAN SENI VISUAL
ASAS GRAFIK.
TAKLIMAT SISTEM PENTAKSIRAN BAHARU KEPADA JURULATIH UTAMA
EED 3217 EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK
KITAR HAYAT PEMBANGUNAN PENGUJIAN PENYELENGGARAAN
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU
BAB 8 KEBANGKITAN SEMANGAT KEBANGSAAN UNTUK MENGANGKAT MARTABAT BANGSA
OBJEKTIF PRINSIP KESIMPULAN JENIS-JENIS DEFINISI.
PENERBITAN ELEKTRONIK: PENDEKATAN UNIT 5 - 8
Penyajian Tulisan Menulis merupakan satu ketrampilan berbahasa yang digunakan dalam komunikasi secara tidak langsung atau komunikasi tanpa bersemuka.
EDU 3053 TOPIK 5: ASAS GRAFIK PENSYARAH:
PENGGUNAAN BAHAN-BAHAN 2D DAN 3D.
BAB 6 RUANG.
REKA BENTUK DAN TEKNOLOGI
BBM 4999A & 4999B PEMBENTANGAN SEMINAR PITA
Kuliah 14 Stilistika : Penelitian Bahasa dan Sastera
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
TUGASAN 5 TAJUK : REKA CORAK PRODUK : Bekas Serbaguna Bercorak SITUASI
REKA BENTUK GRAFIK.
Bengkel kimia – SMK Dato’ Abu bakar baginda
UNIT 6: PENGURUSAN GRAFIK
KOM4562: ISU KOMUNIKASI,MEDIA DAN TEKNOLOGI DR JULIA WIRZA MOHD ZAWAWI
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
Pengenalan Kepada Komunikasi Antara Perseorangan (Bab 1)
CONTOH TUGASAN TEMA UMUM TUGASAN (SEBULAN SEBELUM PEPERIKSAAN)
MAJLIS PEPERIKSAAN MALAYSIA
PANDUAN MENJAWAB SOALAN ESEI
PENGURUSAN SUMBER MODUL: Pembangunan Courseware Berasaskan Contoh
HARMONI.
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU PENGAJIAN AM
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN ALAM SEKITAR
EDUP3053: Teknologi Untuk Pengajaran dan Pembelajaran
Career Anchor.
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU
NOOR HIDAYAH BT ABDUL KARIM M
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
ASAS GRAFIK Rekaan grafik banyak dimanfaatkan sebagai media utama dalam penyaluran sesuatu mesej.  Ia sering digunakan dalam sesuatu paparan atau persembahan.
Transcript presentasi:

CONTOH SOALAN DAN JAWAPAN SENI VISUAL STPM KERTAS 1 CONTOH SOALAN DAN JAWAPAN Oleh : Azmir Shafizi Tukiran SMK Sultan Abdul Aziz, Kuala Selangor.

BAHAGIAN A (SOALAN STRUKTUR)

A1 Nyatakan tiga bidang yang terdapat dalam pengkaryaan seni halus. SOALAN Nyatakan tiga bidang yang terdapat dalam pengkaryaan seni halus. (i).......................................................... (ii)......................................................... (iii)........................................................ [3] Jawapan

A2 Jelaskan secara ringkas tentang maksud seni visual. SOALAN Jelaskan secara ringkas tentang maksud seni visual. ………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………….…………………… [5] Jawapan

A1 JAWAPAN (i) Lukisan (ii) Catan (iii) Arca Kembali

A2 JAWAPAN Seni visual merupakan satu bidang ilmu atau kemahiran yang menghasilkan, mencipta dan menggubahkan sesuatu yang boleh dinikmati melalui deria mata serta yang dianggap cantik dan indah. Ia boleh dibahagikan kepada pengkaryaan (seni halus) dan perekaan (komunikasi visual, senireka teknologi dan senireka persekitaran). Contohnya, lukisan, catan, arca, poster, landskap dan sebagainya adalah seni visual. Kembali

BAHAGIAN B (SOALAN ESEI)

B1 SOALAN Penggunaan media konvensional mempunyai batasan tertentu bagi menghasilkan perekaaan grafik berbanding dengan media elektronik. Bincangkan. Jawapan

B2 SOALAN Terdapat hubungan timbal balik antara idea dengan teknologi dalam perkembangan dan penghasilan karya Seni Visual. Huraikan pernyataan ini dengan memberikan 3 contoh. Jawapan

B1 Pendahuluan: -komponen perekaan grafik JAWAPAN Pendahuluan: -komponen perekaan grafik -maksud media konvensional(m.k) -maksug media elektronik (m.e)   Isi: 1. batasan masa - guna m.k makan masa lebih lama. 2. batasan kos - kos m.k lebih mahal dalam j.masa lama. 3. batasan teknik dan skil - m.k perlukan kemahiran melukis dan mewarna yang tinggi.  (untuk setiap isi, pelajar beri huraian dan contoh) Penutup: m.e telah beri impak baru dalam industri kreatif. Kembali

B2 JAWAPAN Penghasilan karya Seni Visual dapat dibahagikan kepada pengkaryaan dan perekaaan. Pengkaryaan seperti penghasilan catan, arca dan cetakan berkait rapat dengan nilai makna manakala perekaan, contohnya Seni Grafik atau Reka Bentuk Teknologi amat mementingkan nilai fungsi. Idea merupakan faktor penting dalam penghasilan karya seni. Idea kreatif berperanan menterjemahkan maksud dan fungsi karya seni. Idea juga bukanlah milik mutlak seseorang pengkarya. Idea seseorang pengkarya boleh pula diperkembangkan lagi oleh pengkarya atau pereka yang lain supaya penghasilan kerja seni akan lebih pelbagai dan lebih kreatif. sambungan

Tidak dapat dinafikan bahawa perkembangan dan penghasilan pengkaryaan atau perekaan Seni Visual kini mempunyai hubungan timbal balik dengan dunia teknologi. Daripada proses penjanaan idea lagi, teknologi dapat memainkan peranan yang penting. Contohnya, seseorang pengkarya yang ingin menghasilkan sebuah catan, Teknologi Maklumat atau internet mmembolehkan pengkarya melihat idea-idea atau pengaruh karya artis-artis yang terdahulu. Beliau boleh mempelajari gaya atau stail yang dapat menterjemahkan ekspresi diri dan idea yang ingin disampaikan. Melalui internet juga, mengkaji hal benda atau 'subject matter' menjadi lebih efisien. Bagi seseorang pereka, misalnya seorang pereka tekstil yang ingin menghasilkan rekaan bermotifkan bunga orkid; beliau tidak perlu lagi menghabiskan masa dan wang ringgit untuk ke Taman Orkid atau masuk ke dalam hutan untuk mencari jenis-jenis orkid yang unik dan luar biasa. Pereka tersebut hanya perlu mengadap komputer dan pelbagai gambar orkid dari pelbagai sudut dapat disaksikan. Dari situ, pereka dapat membuat lakaran-lakaran kajian bagi mendapatkan idea untuk motif rekaan yang dikehendaki. sambungan

Bagi seorang pereka grafik pula, idea rekaan dapat pula diterjemahkan dengan menggunakan perisian komputer grafik. Menghasilkan risalah atau kulit buku dan majalah menggunakan perisian komputer menjadikan kerja-kerja grafik lebih mudah, cepat dan kemas. Teknologi juga membolehkan seseorang artis seni visual menghasilkan ciptaan lukisan maya benda-benda yang tidak pernah wujud di dunia. Contohnya, filem animasi seperti Avatar memerlukan idea yang hebat dengan skil melukis yang hebat juga bagi mewujudkan kesan visual yang realistik. Kerja-kerja melukis untuk filem animasi menjadi lebih mudah dengan adanya teknologi perisisan komputer dan teknologi maklumat. Justeru, sama ada pengkarya atau pereka Seni Visual sepatutnya dapat memanfaatkan teknologi terkini bagi menghasilkan idea-idea kreatif yang hebat dan dapat menyuntik fungsi penghasilan seni ke dalam masyarakat. Kembali

Semoga berjaya dengan cemerlang Sekian, Terima Kasih.. Semoga berjaya dengan cemerlang