ASAS LUKISAN PELAN LANDSKAP
BAB 1 PENGENALAN ASAS PERALATAN GRAFIK
PERALATAN-PERALATAN ASAS UNTUK MELUKIS PELAN LANDSKAP
PERALATAN-PERALATAN ASAS UNTUK MELUKIS PELAN LANDSKAP
BAB 2 PENGHURUFAN PENGHURUFAN PADA PELAN LANDSKAP ADALAH PENTING KERANA INFORMASI TIDAK BOLEH DITERANGKAN DALAM BENTUK GRAFIK TETAPI MESTI DINYATAKAN DALAM BENTUK NOTA, TAJUK, LABEL, DIMENSI DAN IDENTIFIKASI. PENGHURUFAN JUGA BOLEH MENJADIKAN PELAN LANDSKAP BEGITU KEMAS DAN MENARIK, TETAPI JIKA PENGHURUFAN INI TIDAK KEMAS, SUKAR DIBACA ATAU COMOT, IA AKAN MENJADIKAN PELAN ITU TIDAK BERMAKNA.
LATIHAN LATIHAN
BAB 3 PENGENALAN KEPADA SIMBOL LANDSKAP SIMBOL ADALAH ELEMEN YANG PALING PENTING DALAM MENGHASILKAN PELAN LANDSKAP. SIMBOL LANDSKAP ADALAH BERBEZA DARIPADA SIMBOL-SIMBOL PROFESION YANG LAIN. SIMBOL BOLEH MENGINTERPRITASIKAN IDEA-IDEA KE DALAM BENTUK PELAN DAN SETERUSNYA DI TAPAK PEMBINAAN. SIMBOL LANDSKAP TERBAHAGI KEPADA DUA IAITU 1. SIMBOL LANDSKAP LEMBUT SIMBOL POKOK SIMBOL PALMA SIMBOL RENEK SIMBOL PENUTUP BUMU / RUMPUT 2. SIMBOL LANDSKAP KEJUR
SIMBOL POKOK
SIMBOL PALMA
SIMBOL RENEK
SIMBOL PENUTUP BUMI / RUMPUT
SIMBOL LANDSKAP KEJUR