Bahasa Melayu klasik : Sejarah Melayu- Kuliah 6 M4

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
PERIODESASI SASTRA INDONESIA
Advertisements

unsur-unsur intrinsik dan ekstrinsik hikayat
Bentuk-bentuk Karya Sastra Melayu Klasik
PENGERTIAN KURIKULUM Kurikulum adalah seperangkat rencana dan pengaturan mengenai tujuan, isi, dan bahan pelajaran serta cara yang digunakan sebagai pedoman.
MENGIDENTIFIKASI KARAKTERISTIK DAN STRUKTUR UNSUR INSTRINSIK SASTRA MELAYU KLASIK kita akan membahas karakteristik dan struktur unsur instrinsik sastra.
Kelompok 12 Sinta Dwi Lestari Iftaturrohmah
APRESIASI PROSA FIKSI ANAK
BL 2224 SINTAKSIS BAHASA MELAYU
Kuliah 3 (M3) Sejarah dan Perkembangan Bahasa Melayu Klasik
DISEDIAKAN OLEH NURUL UMAIRAH BINTI MOHAMAD DI
SEJARAH TAHUN 5 TAJUK 1: WARISAN NEGARA KITA
BBM 3104 Kuliah 14 HIKAYAT HANG TUAH
BBM 3104 Kuliah 14 HIKAYAT HANG TUAH
UNIT 8 Behaviourisme dalam Semantik
PEMBAKUAN ISTILAH Sumber Istilah Tatacara Pembentukan Istilah BM
Kuliah 2 Ciri bahasa Melayu Klasik BMK pada batu bersurat
BBM 3104 Kuliah 11 A.Munsyi Prof.Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu, FBMK, UPM.
Sejarah Perkembangan Ilmu Semantik
BBM 3104 Kuliah 10- Sambungan Kitab Undang-undang Melayu
BBM 3104 Kuliah 1 (M1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
SEJARAH 1 MULA DI SINI TINGKATAN.
BBM 3104 Kuliah 7 M4 Kitab Penulis Zaman Acheh
BAB 4 : PENGASASAN KESULTANAN MELAYU MELAKA
Bahasa Melayu klasik : Sejarah Melayu- Kuliah 5
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 910 BAHASA MELAYU.
Kuliah 6 BMK Abad ke-17: Sejarah Melayu
PEMBAKUAN ISTILAH Sumber Istilah Tatacara Pembentukan Istilah BM
Tumpuan ulang kaji untuk ujian pertengahan Semester Kedua 2014/`015
Penggunaan dan Fungsi Bahasa (BBM3401)
BBM 3104 Kuliah 14 HIKAYAT HANG TUAH
BBM 3104-Kuliah 8 M4 Teks Bustanus al-Salatin Fasa ke-13
Pengasasan kesultanan melayu melaka
Pengaruh Islam dalam karya Melayu Klasik
DEFINISI PUISI Za’ba Mendefinisikan puisi atau karangan berangkap sebagai “khas dipakai untuk melafazkan fikiran yang cantik dengan bahasa yg indah, dan.
Unit 12 BBM 3206 Medan Semantik
Sejarah Perkembangan Ilmu Semantik
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
BBM 3104 Kuliah 11 A.Munsyi Prof.Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu, FBMK, UPM.
Kuliah 4 Manuskrip Melayu Klasik
HIKAYAT HANG TUAHHIKAYAT HANG TUAH DALAM BAB 6.
BBM 3104 Kuliah 10- Sambungan Kitab Undang-undang Melayu
BBM 5402 Kuliah 6 Bahasa Antara
Pengaruh Islam dalam karya Melayu Klasik
Kuliah 1 Sejarah Perkembangan, Konsep dan Teori Analisis Bezaan
BBM 3104 Kuliah 11 A.Munsyi Prof.Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu, FBMK, UPM.
BBM 3104 Tugasan Individu Prof. Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah
Kuliah 3-4 KAJIAN BAHASA DARI SUDUT STILISTIK
Kuliah 7 dan 8 BMK Abad ke-17: Sejarah Melayu
BAB 4 : PENGASASAN KESULTANAN MELAYU MELAKA
BBM 3104 Kuliah 14 HIKAYAT HANG TUAH
Kuliah 2 Ciri bahasa Melayu Klasik BMK pada batu bersurat
SEJARAH TAHUN 4 TAJUK 5 : TOKOH-TOKOH TERBILANG KESULTANAN MELAYU
BAB 4 : PENGASASAN KESULTANAN MELAYU MELAKA
BAB 4 : PENGASASAN KESULTANAN MELAYU MELAKA
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
Kuliah 4 Manuskrip Melayu Klasik
UNIT 7 Behaviourisme dalam Semantik
Apakah maksud daulat dalam konteks institusi kesultanan Melayu?
UNIT 8 Behaviourisme dalam Semantik
Sejarah Perkembangan Ilmu Semantik
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
BBM 3104 Kuliah 8 M5 Analisis Kandungan Bustanus Salatin
Kuliah 7 dan 8 BMK Abad ke-17: Sejarah Melayu
BAHASA MELAYU TINGGI BBM3401
HIKAYAT HANG TUAH DALAM BAB 7
Tumpuan ulang kaji untuk ujian pertengahan Semester Pertama 2011/`012
SEJARAH PENGASASAN KESULTANAN MELAYU MELAKA
Kuliah 7 dan 8 BMK Abad ke-17: Sejarah Melayu
BBM 3411 KETERAMPILAN BERBAHASA MELAYU
BBM 3104 Tugasan Individu Prof. Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah
Transcript presentasi:

Bahasa Melayu klasik : Sejarah Melayu- Kuliah 6 M4 Prof. Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu, FBMK, UPM

Aspek Bahasa SM C.Hooykaas (1981:163) SM merupakan sumber bahasa yang penting. “ Bahasa yang dipakai dalam SM itu ialah bahasa cerita yang sederhana, bahasa Melayu kuno yang baik. Bangsa Eropah sentiasa amat tertarik oleh cara kitab itu melukiskan sesuatu hal dengan cara yang sederhana sekali dan oleh isi kitab itu yang amat indah”

Jenis Aksara Tulisan jawi yang telah disesuaikan dengan bahasa Mleayu ketika itu. Huruf baharu yang ditambah: pa, nga, ga, nya, dan ca Contoh cucu, ceritera (carita) empunya. Ilmunya. Lagi. Daripada, kepada

Sistem ejaan Sistem ejaan lama Contoh: suroh berhadir ( suruh hadir) Membacha (membaca) Dudok (duduk) sa orang (seorang, terlebeh (terlebih) chuchu, di-ketahui, isti-adat-nya, ada-lah dll.

Aspek fonetik dan fonologi Fonetik – ilmu bahasa yang berkaitan dengan penyebutan kata dan lambang yang menunjukkan sebutannya. Fonologi – kajian tentang bunyi sebutan dalam sesuatu bahasa SM cetera ketiga puluh dua: Tun Seri Lanang menceritakan bahawa Tun Mai Ulat Bulu telah menyindir Makhdun Sadar Jahan yang tidak dapat menyebut perkataan-perkataan Melayu seperti kusying (kucing), kunit (kunyit) dan niru (nyiru)

Morfologi Menampakkan unsur-unsur yang gramatis dan tatabahasa yang semakin sempurna. Penggunaan imbuhan, contoh: Per/kata/an, meng/himpun/kan, di/per/buat/kan. Penggunaan kata pangkal ayat yang lazimnya digunakan dalam teks hikayat seperti hatta, sebermula, syahadan, arakian dan beberapa lagi. Contoh: Hatta, berapa lamanya, setelah sudah Raja Iskandar melihat matahari terbit, maka baginda pun kembalilah, lalu dari negeri Raja Kida Hindi…. Penggunaan kata yang mengelirukan. Contoh: Seorang dayang-dayang raja…. (SM hlm 130)

Penggunaan kosa kata lama Kedal (sejenis penyakit kulit), tulah, bermukah, azmat (hebat) Perkataan Arab – Bis-millahi’r-rahmani’ r-rahim. Subhana ‘llahu ‘l-maliku ‘ l-jabbar Perkataan Jawa – dilihat semasa rombongan Sultan Mansor Shah berada di Majapahit. Ketampanan dan tingkah laku Laksamana Hang Tuah amat digilai oleh perempuan-perempuan Jawa sehingga dipantunkan dalam bahasa Jawa, “ Onya suruh tanggapan penlipur, saben dina katon perandene duka ugi ( Ini sirih sambut oleh mu, akan penglipur rasa berahi, sehari-hari dilihat sungguh demikian pun rindu juga)

Perkataan Siam Maharaja Dewa Sura melarikan diri daripada bala tentera Melaka. Apabila sampai di sebuah jeram, dia memerintah orang-orangnya memperlahankan perahu mereka. Katanya dalam bahasa Siam, “Kwai, kwai” yang bermaksud perlahan-lahan. (SM hlm 74)

Perkataan Parsi “Arayat juna bakhsanat sultan kahsad” yang bermaksud rakyat itu umpama akar dan raja umpama pohon. Jikalau tiada akar, nescaya pohon itu tidak dapat berdiri.

Sintaksis Bentuk pasif Ayat sonsang Wbp terdapat juga penggunaan ayat-ayat yang pendek dan ringkas. “ Maka seorang pun tiada cakap. Maka semuanya orang itu kembal;I ke rumahnya. Telah sunyi orang tidur, maka dipanggil baginda seorang penunggu pintu… (SM hlm 176)

Penggunaan Kiasan Menceritakan betapa ramainya rakyat tentera seorang raja,” ..maka Raja Culan pun berangkat mengeluari Raja Suran: rupa rakyat seperti laut tatkala pasang penuh, rupa gajah dan kuda seperti pulau, rupa tunggul panji-panji seperti hutan, rupa senjata berlapis-lapis, rupa cemara tombak seperti bunga lalang.. Maka kelihatanlah rakyat Raja Suran seperti hutan rupanya……(SM hlm 10)

Penggunaan puisi Peristiwa pembunuhan Tun Jana di Singapura digambarkan dalam pantun: Telur itik di Singgora Pandan terletak di langkahi Darahnya titik di Singapura Badannya terhantar di Langkawi

Bidalan Bidalan Arab Al –mahabbatu bainun manfiyyun Wa l-isyaqu fikrun manfyyun Al-mahabbatu nafyu’ l-bain Wa ‘-’isyqu nafsu ‘l-bayan (hlm 194) Maksud ( Yang kasih itu antara tiada, dan berahi itu bicara tiada)

Kesimpulan Menepati ciri bahasa Melayu klasik Bahasa yang indah, gramatis dan dapat mengambarkan nilai intelek, estetika.

Sekian, terima kasih