MODUL 5 – PENDEKATAN PENULISAN SKRIP

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Jenis Program Televisi
Advertisements

MENDENGARKAN BERBICARA MEMBACA MENULIS
mengidentifikasi unsur intrinsik teks drama
Mahasiswa mampu menjelaskan dan menyebutkan jenis sastra dramatik
ICT dan komunikasi keluarga
KOMUNIKASI MASSA Pertemuan 11
Fungsi Drama.
Hotel Excelsior, Ipoh, Perak
 NAMA KELOMPOK : ANGGA NOFRIADY MUHAMMAD BAIHAQI XII IPA 1.
CERPEN -Novella Cathlin-.
Kompetensi Dasar Memahami struktur dan kaidah teks novel, baik melalui lisan maupun tulisan.
BAHASA MELAYU TAHUN 4.
KELOMPOK VI NAMA : Farid M Z Hilman S Erlangga G Zulfahmi.
PENGENDALIAN MESYUARAT
MODUL 4 – PENDEKATAN PENULISAN SKRIP RANCANGAN TUTURAN
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 922 KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF
Pemikiran Kritis & Kreatif Inovatif
PENGENALAN KOMSAS Pengajaran unsur sastera bermula pada 1987 (KBSM)
CIRI-CIRI KEUSAHAWANAN
CIRI-CIRI KEUSAHAWANAN
Kesan Penggunaan Peta Minda Interaktif dalam Penulisan Cerita
a)INDUKSI SET/SET INDUKSI
AIMAN DANIEL & AMMAR SUFI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
RANCANGAN PENGAJARAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN
BAHASA MELAYU TAHUN 7 (BCAT 1)
EED 3217 : EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK
Unit 1: Pengenalan bidang komunikasi dan teori komunikasi
SELAMAT DATANG KLIK DI SINI.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Memahami tingkah laku manusia
BBM 3411 KETERAMPILAN BERBAHASA
Konsep-Konsep Penulisan Skrip dan Hubungannya dengan Media Elektronik dan Filem MODUL 2.
EDU 3105 BAB 4 Perancangan, Pemilihan, Penghasilan dan Penilaian
STRATEGI PENGAJARAN KEMAHIRAN BERFIKIR (2)
PENGAJARAN MIKRO.
ASPEK BAHASA DAN FUNGSI BAHASA
KEMAHIRAN PEMIKIRAN SEJARAH (KPS) Penyebaran DSKP KSSR Tahun
TAJUK : CABARAN MAHASISWA
PROGRAMME NUMERACY (LINUS).
KOMUNIKASI KORPORAT MEDIA.
PENYUNTINGAN & PENERBITAN BERITA
EDUP 3033 Murid dan Pembelajaran
Memahami tingkah laku manusia
FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PEMEROLEHAN BAHASA
Memahami tingkah laku manusia
MEDIA PENGAJARAN Topik 3: Pensyarah; Dr. Sajap Maswan
M8 FAKTOR-FAKTOR PEMBELAJARAN BAHASA
KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI DALAM PdP
Asas Psikologi & Kaunseling
KEMAHIRAN PROSES SAINS
Perkembangan Terkini Teknologi Penyiaran dan Percetakan
DRAMA Suatu teks yang menggambarkan kehidupan dan watak manusia melalui tingkah laku (akting) yang dipentaskan.
UNIT 2: MEDIA DAN PEMBANGUNAN
Tajuk: Ciri-ciri Haiwan
KOMUNIKASI KORPORAT MEDIA.
ICT dan komunikasi keluarga
ICT dan komunikasi keluarga
Perkembangan Terkini Bidang Teknologi Komunikasi (ICT)
Selamat Datang ke kursus ECE 231 PEMBANGUNAN SOSIOEMOSI KANAK-KANAK
PENGURUSAN SUMBER MODUL: Pembangunan Courseware Berasaskan Contoh
ISU HAKCIPTA DALAM MEDIA PERPUSTAKAAN
PERHUBUNGAN MEDIA DAN PENULISAN PERHUBUNGAN AWAM
ICT dan komunikasi keluarga
Warisan kuih muih brunei tradisi masyarakat melayu
Memahami tingkah laku manusia
Perkembangan Terkini Bidang Teknologi Komunikasi (ICT)
FCE 3204 Kemahiran Berfikir
PENYUNTINGAN & PENERBITAN BERITA
PENGLAHIRAN BAKAT KREATIF (BBK 3410)
Transcript presentasi:

MODUL 5 – PENDEKATAN PENULISAN SKRIP

5.1 Pengenalan Genre Drama Secara asasnya kecenderungan khalayak untuk menonton dan mendengar rancangan-rancangan jenis drama adalah tinggi berbanding dengan rancangan jenis lain kecuali rancangan-rancangan jenis hiburan dan sukan. Mempunyai daya tarikan semulajadi yang terdapat dalam semua budaya– dapat melihat diri sendiri, merasakan perasaan sendiri dan menjadi sebahagian daripada yang digambarkan Konsep drama sangat berkait dengan konsep kehidupan manusia

5.2 Bentuk penceritaan drama di radio, televisyen dan filem Media Genre drama Bentuk penceritaan Radio Berdasarkan genre: Drama tunggal pendek (30 minit dan kurang) Drama tunggal panjang (lebih 30 minit – 60 minit) Drama bersiri (10 minit ke 30 minit) Drama berantai (10 minit ke 30 minit) Televisyen Drama tunggal pendek (30minit) dan kurang Drama tunggal panjang (lebih 30 minit sehingga 90 ke 120 minit) Drama bersiri (15-60 minit) Drama berantai (15 - 60 minit) Filem Drama tunggal (60 ke 180 minit)

Bentuk dan proses penceritaan rancangan jenis drama dan lakonan Sifat-sifat penceritaan mengikut media Televisyen Filem Drama tunggal - antologi Jumlah masa : Pendek Siaran : Drama tv, radio Sifat cerita : Berdiri dengan sendiri – bebas Masa : 30-60 minit Khas untuk tayangan tv dan siaran radio Jumlah masa : Panjang Siaran : filem Sifat cerita : Berdiri dengan sendiri/ bebas Masa : 90 - 120 minit Khas untuk tayangan tv di pawagam Filem untuk tv (MOW) Drama bersiri – series Berasaskan kepada satu konsep cerita. Tidak bersambungan antara siri. Watak yang sama wujud di setiap siri. Masa siaran tetap bagi setiap kali disiarkan secara berturutan Genrenya berbagai. Tempoh masa siaran : 10 – 30 minit (radio), 15 – 60 minit (TV). Drama berantaian - serial Berlandaskan kepada satu konsep cerita genrenya berbagai. Di antara siri ceritanya bersambung. Berkisar pada watak-watak utama yang sama. Tempoh masa siaran : 10 – 30 minit (radio), 15-60 minit (TV). Genrenya berbagai, selalunya melodrama/keluarga. Tema sama. Ceritanya bersambungan dan berkaitan.

5.3 Bentuk penceritaan Drama tunggal – antologi Juga dikenali sebagai persembahan tayangan filem tayangan drama tv Maksud: drama yang tidak bersambung atau tidak ada kaitan dengan mana-mana drama lain. Wujud dengan sendirinya konsep dan cerita.

Drama bersiri – series Drama berterusan secara tetap dalam satu tempoh masa Berkaitan dengan seorang atau lebih protogonis atau sekelompok watak yang tetap. Setiap minggu membawa kisah yang berbeza, prinsip ceritanya tetap sama

Drama berantai –serial Konsep penceritaannya bersambung-sambung Genre rancangan tidak terhad – boleh juga komidi semamsa, melodrama atau penyiasatan Contoh : City of the rich atau drama berantai di TV2 Spektra

5.4 Kemahiran asas penulisan skrip drama-lakonan Bahan-bahan asas untuk membentuk sebuah skrip drama - Tema : Asas cerita. Cerita yang baik mempunyai tema yang kuat dan mencabar. - Perwatakan : Segalanya-galanya mengenai diri manusia - Dailog :Perlu memberi maklumat, perlu mendedahkan perasaan, perlu menganjakkan plot dan memberikan watak kepada watak, menjelaskan watak kepada watak lain dan kepada khalayak.

5.5 Peringkat-peringkat penulisan skrip drama umum Peringkat penulisan skrip draf pertama Melahirkan idea dan ilham sepenuhnya Peringkat penulisan skrip draf kedua Meneliti idea dan ilham secara kritikal (plot cerita) Peringkat penulisan skrip draf ketiga Membersihkan skrip dari segala segi

5.6 Langkah-langkah dan peraturan penulisan skrip drama radio Mengenalpasti konsep rancangan drama Masa siaran dan jumlah masa rancangan Peraturan dan keperluan stesen