Ust Md Afiq Ariff DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM ANDALUS MINGGU KE-2 USUL FIQH DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM ANDALUS MINGGU KE-2
PEMBAHAGIAN HUKUM (m.s 124) HUKUM SYARA’ Taklifi Wad’iy
‘AZIMAH (m.s. 142) Bahasa: Cita-cita atau azam yang kuat terhadap sesuatu. Istilah: hukum2 yg disyariatkan oleh Allah semenjak awal lagi. Tidak pernah dinaskh supaya ia menjadi undang2 umum bagi setiap mukallaf di dalam semua keadaan. Rukun islam.
‘AZIMAH Ulama’ bersepakat: sesuatu hukum syara’ yg sejak mulanya tidak ada rukhsah,tidak dinamakan ‘azimah.
KATEGORI HUKUM ‘AZIMAH m.s 143 Hukum yang tidak pernah berubah sejak asal. Contoh: Solat lima waktu. Hukum yang berubah menjadi lebih berat. Contoh: Berburu waktu ihram.
KATEGORI HUKUM ‘AZIMAH Hukum yang ditetapkan selepas dibatalkan hukum yang sebelumnya. Contoh: Iddah wanita yang kematian suami selama setahun kemudian diganti dengan 4 bulan 10 hari.
RUKHSAH (m.s. 143) Bahasa: kemudahan dan keringanan. Istilah: sesuatu hukum syara’ yang bercanggah dengan dalil disebabkan terdapat keuzuran. Contoh : Memakan bangkai dalam keadaan darurat.
SEBAB-SEBAB RUKHSAH (m.s 145) Musafir. Jarak perjalanan melebihi 2 marhalah. Maka boleh Qasar dan Jama’ solat. Sakit. Boleh solat sambil duduk, baring. Boleh berbuka puasa. Paksaan yang membawa kemudharatan. Maka boleh dilakukan yang dipaksanya.
SEBAB-SEBAB RUKHSAH Lupa. Tidak batal puasa bagi siapa yang termakan sesuatu pada siang hari bulan ramadhan. Kejahilan. Melakukan kesalahan ketika masih belajar dimaafkan.
SEBAB-SEBAB RUKHSAH Perkara yg sukar dilakukan (umum al-balwa). Orang yg solat menggunakan kain yg terkena percikan air di jalanan, maka sah dan dimaafkan. Kekurangan. Kanak-kanak dan orang gila tidak dikenakan taklif.
Ust Md Afiq Ariff HUKUM WADI’Y
HUKUM WAD’IY (Jumhur Ulama) Sebab Syarat Mani’ HUKUM WAD’IY (Sebahagian Ulama) Sebab Syarat Mani’ Sah Fasad Batal
HUKUM WAD’I (m.s. 150) Sesuatu yang menyebabkan ada atau tiadanya hukum taklifi.
SEBAB (m.s. 152) Dengan adanya sifat itu melazimkan adanya hukum, dan dengan tiadanya sifat itu melazimkan tidak adanya hukum. Contoh: “..dan sesiapa di antara kamu yang menyaksikan bulan, maka hendaklah ia berpuasa.” al-baqarah:185
SYARAT (m.s. 157) Sesuatu pembentukan hukum terikat pada kewujudannya. Bukanlah sebahagian daripada hukum. Syarat tidak wujud, melazimkan tiada hukum atau sebab. Tetapi ada syarat tidak semestinya ada hukum atau sebab.
SYARAT Contoh: berwuduk adalah syarat sah solat. Tetapi wuduk bukan sebahagian dari solat. Sekiranya seorang itu tidak berwuduk solat tidak akan terbentuk. Tetapi tidak semestinya dengan berwuduk akan terbentuk solat.
MANI’ (m.s. 160) Mani’: sifat yang pasti,dengan adanya sifat ini semestinya tidak ada hukum atau batalnya sebab. Contoh: haid.
SAH (m.s. 161) Sah: sesuatu perbuatan yg telah dilakukan oleh mukallaf dgn cukup syarat2 dan rukun2 yg diminta oleh syara’ Contoh: Solat cukup syarat dan rukun dan akad perkahwinan cukup syarat dan rukun.
SAH Ianya dapat mewujudkan kesan (bebas daripada tanggungjawab/dapat pahala) (halal bergaul sebagai suami isteri).
FASAD & BATAL m.s. 162-163 Imam Syafi’e : Batal = fasad: sesuatu perbuatan yg telah dilakukan oleh mukallaf dgn syarat atau rukun yg tidak cukup . Contoh: (solat tak cukup syarat dan rukun)
FASAD & BATAL Ulama Hanafi: - Batal: yg kurang rukunnya. - Fasad: yg kurang syaratnya. Fasad dan batal membawa erti yang sama dalam ibadat dan berbeza dalam muamalat
SUMBER HUKUM Disepakati Tidak disepakati
Disepakati Al-Quran Al-Sunnah Ijma’ Al-Qiyas SUMBER HUKUM
SUMBER HUKUM Tidak disepakati Al-Istihsan Al-Masalih Al-Mursalah Al-Istishab Al-’Urf Sadd al-Zara’I Qawl Sahabi Amal Ahl al-Madinah Syar’u man qablana SUMBER HUKUM
SEKIAN